Gå til innhold

Husleie av voksne barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syntes ikke det er så mye egentlig, 10.000,-. Du betaler mat, står for tak over hodet og kanskje forsikring? Hadde han bodd i bolig hadde det kostet minst 7.000,- + +. 

Anonymkode: c74d5...118

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Veldig usikker på hvordan vi skal gjøre dette. 

Stikkord her er

Nå myndig barn, med flere tunge diagnoser som blant annet søvnapne med behov og bistand for å bruke bipap, autist, mild PU og annet småtteri. 

Har hatt hjelpestønad sats 3 pga krevende omsorgsoppgaver. 

Jeg ble ufør for 5 år siden pga nyresykdom, så jeg har ikke all verdens å rutte med. 

Jeg eier leiligheten, og dersom barnet skal bo hjemme trenger jeg mer økonomisk hjelp siden jeg mister en del stønader når han ble 18. Barnetrygd, barnetillegg og hjelpestønad forsvant. 

Barnet kan ikke flytte for seg selv akkurat nå. Går også skole på spesiallinje, og skal nok gå et fjerde år også. 

Huslånet mitt er 10500. Fellesutgifter til borettslaget er 4600. Strøm er ca 1200 på vinter. (Internett er inkludert fellesutgifter). Telefonregningen hans er 299. Han er hos meg ca 60% av tiden så mat for han på en mnd er ca 2500. 

Han har fått innvilget ung ufør (men tror ung ufør-tillegget blir utbetalt først når han blir 20, men fra nå får han ca 26k før skatt). Han sitter nok med 17-18k etter skatt. 

Vi har ikke verge,da han er samtykkekompetent, skjønner at ting koster, lærer seg nettbank etc. Han har samtykket til at jeg er disponent, det vil si tilgang til kontoene via min egen nettbank, og skal hjelpe han å betale regninger å sette fasttrekk. 

Jeg tenkte å kanskje ta 10.000 i mnd for å hjelpe å betale disse utgiftene, og da har han barnebidrag fra før på 2500 sjøl + resten som står etter betalte regninger, hvorav noen tusen går til sparekonto og resten er brukspenger. 

Dette er jo ikke en normal situasjon, han kan ikke bare få seg jobb å flytte ut. Men han har inntekt nå, og det planlegges med kommunen å kartlegge type bolig han trenger. 

Anonymkode: 79710...42d

Han bor kun 60% hos deg??! Og du vil ta 10.000 fra han. Ærlig talt smålig. Du er ikke 100% mor en gang,da kanskje max 5000 ville jeg sagt,men 60% husly og 10 tusen. Er dette tull?

Anonymkode: 0327a...4e7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg syntes ikke det er så mye egentlig, 10.000,-. Du betaler mat, står for tak over hodet og kanskje forsikring? Hadde han bodd i bolig hadde det kostet minst 7.000,- + +. 

Da hadde han vel bodd der 100%? 
Hadde han bodd i bolig som hadde kostet hele inntekten hans ( som er det mor skal ha de dagene han bor under hennes tak ) hadde han fått bostøtte, sosialhjelp og betalt strøm. 
de burde skrive en husleiekontrakt, så kan han gå på nav sosial og høre om de godtar det dyre taket han bor under. 

Anonymkode: 7d5e1...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er hos faren sin annenhver helg,fredag-mandag, så han bor jo faktisk mest her. 

Vedtaket fra nav sier ung ufør, med utbetaling av ung ufør-tillegget fra måneden han fyller 20. Videre dyår det at har en utbetaling på 26.100 i mnd fra 1.desember. det er det jeg går ut i fra. 

De 10.000 inkluderer bokostnader, strøm, forsikringer, mat,telefonregningen, internett, transport etc. 

Planen er at han skal lære seg og bli komfortabel med egen nettbank pg dermed overta en del av egne regninger selv. Så når han overtar tlf og forsikring, busskort, treningsavgift osv så betaler han tilsvarende mindre til meg. 

Pr nå blir det jeg som betaler de via hans penger. Admin om du vil. 

Nei, vi kan ikke søke pleiepenger. For å ha krav på det på familie over 18 må vedkommende være i terminal fase. 

Det er absolutt ikke mulig å få forhøyet hjelpestønad etter 18 år, og ingen i gruppa til Løvemammaene har noen gang fått innvilget forhøyet hjelpestønad etter fylte 18, så dersom du anonyme har fått det er jeg svært interessert i å se vedtaket du har fått (sladdet for personopplysninger så klart).

Jeg har ekstra omsorgsbelastning og svaret fra nav er enkelt, når han fyller 18 og har egen inntekt skal han bruke av de for å lønne merarbeid. Han får hjelpestønad sats 1. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Han er hos faren sin annenhver helg,fredag-mandag, så han bor jo faktisk mest her. 

Vedtaket fra nav sier ung ufør, med utbetaling av ung ufør-tillegget fra måneden han fyller 20. Videre dyår det at har en utbetaling på 26.100 i mnd fra 1.desember. det er det jeg går ut i fra. 

De 10.000 inkluderer bokostnader, strøm, forsikringer, mat,telefonregningen, internett, transport etc. 

Planen er at han skal lære seg og bli komfortabel med egen nettbank pg dermed overta en del av egne regninger selv. Så når han overtar tlf og forsikring, busskort, treningsavgift osv så betaler han tilsvarende mindre til meg. 

Nei, vi kan ikke søke pleiepenger. For å ha krav på det på familie over 18 må vedkommende være i terminal fase. 

Det er absolutt ikke mulig å få forhøyet hjelpestønad etter 18 år, og ingen i gruppa til Løvemammaene har noen gang fått innvilget forhøyet hjelpestønad etter fylte 18, så dersom du anonyme har fått det er jeg svært interessert i å se vedtaket du har fått (sladdet for personopplysninger så klart).

Jeg har ekstra omsorgsbelastning og svaret fra nav er enkelt, når han fyller 18 og har egen inntekt skal han bruke av de for å lønne merarbeid. Han får hjelpestønad sats 1. 

Har ingen plikt av å legge slikt ut. Men ja vi har lege som er flink til å skrive,pluss sosionom og senter for epilepsi hjalp oss. I første omgang er dette godkjent frem til videregående skole er ferdig. Men er ikke søkt noe uføre  så kam og ha noe å si det også

At det er innvilget uføre, noe vi satser på her at ikke skjer

Anonymkode: 14002...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan jeg få spørre om hvorfor han har så høy trygd og får ung tillegget? Det er jo ikke vanlig og få ung tilleegg om man ikke har minstetrygd.  
Ja, du skrev han bor mest hos deg som i 60%. Bor han hos deg 60% eller var det feil? Skal han betale hos faren også? Bor han et annet sted i tillegg? 
er  hjelpestønaden i tillegg, eller har du regnet det inn i uføretrygden , altså den totale utbetalingen ?  
Hvor mye penger tapte du når han fylte 18? 

jeg synes 10 000 var veldig mye, og er veldig mye for og bo hjemme 60%, men det er mer enn 60 % har jo det litt og si for de variable utgiftene ( mat og strøm ) . Jeg synes 10 000 er for mye for og bo hjemme 100% også, men om du skal lønne deg selv for merarbeid , kanskje du skulle skille de to og gi litt innblikk i hvor mye jobb du har og hva han får i hjelpestønad? Og litt mer om far , evt utgifter der, og evt der han bor resten av tiden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (1 time siden):

Egentlig er summen veldig lav. Moren er pleier for han.

Den er for høy

Brunello skrev (1 time siden):

Egentlig er summen veldig lav. Moren er pleier for han.

Han er jo ikke pleietrengende. Å ta 10 k av sitt barns uføretrygd som husleie er ikke riktig. Spørsmålet er om han er samtykkekompetent nok til å forstå at han ikke skal la moren styre økonomien

Anonymkode: a40cd...b57

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 000 kr hørtes mye ut. Kanskje foreldre ikke burde styre økonomien til barnet, burde vel hatt en tredje person, som kan hjelpe han med dette. 

Anonymkode: ecbe2...8f4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jeg få spørre om hvorfor han har så høy trygd og får ung tillegget? Det er jo ikke vanlig og få ung tilleegg om man ikke har minstetrygd.  
Ja, du skrev han bor mest hos deg som i 60%. Bor han hos deg 60% eller var det feil? Skal han betale hos faren også? Bor han et annet sted i tillegg? 
er  hjelpestønaden i tillegg, eller har du regnet det inn i uføretrygden , altså den totale utbetalingen ?  
Hvor mye penger tapte du når han fylte 18? 

jeg synes 10 000 var veldig mye, og er veldig mye for og bo hjemme 60%, men det er mer enn 60 % har jo det litt og si for de variable utgiftene ( mat og strøm ) . Jeg synes 10 000 er for mye for og bo hjemme 100% også, men om du skal lønne deg selv for merarbeid , kanskje du skulle skille de to og gi litt innblikk i hvor mye jobb du har og hva han får i hjelpestønad? Og litt mer om far , evt utgifter der, og evt der han bor resten av tiden. 

Jeg aner ikke hvordan nav regner det ut. De har oppjustert hans inntekt til 500.000 (aner ikke hvor de kommer fra, han har renteinntekter på sparekontoen, men ikke så mye i renter). 

Det dtår ganske spesifikt at han ikke får ung ufør-tillegget før han blir 20, men det står også at mnd utbetaling fra 1.12.24 er 26.100 før skatt. 

Nei, han bor her og er hos far annenhver helg. Slik det har vært siden han var 4. 

I de 10.000 han betaler meg er det ment at 5000 er boutgifter, strøm og forsikringer. De andre 5000 er mat, klær han trenger, mobil, treningssenter, busskort etc. Foreløpig fordi han ikke mestrer nettbanken. Det holder han på å lære seg. Når han overtar ansvaret for å betale disse, minsker også tilsvarende beløp han betaler til meg. Så i realiteten betaler han 5000 i leie og strøm + egne utgifter, bare via meg en periode som administrer. La lss si han om 4 mnd overtar tlf, treningssenter og busskort på 2000. Da er det 2000 mindre han betaler meg fordi han da mestrer å betale regninger selv. 

Han får bidrag fra faren siden han fortsatt går på skole. Dette går på hans konto så han får der 2500 fra far. Hjelpestønad sats 1 går også på hans konto. + uføretrygden han får. 

Så i tillegg til uføretrygden får han da rundt 3800 inn på egen konto. 

Om noe kan jeg strengt tatt sette mer enn 5k på sparekontoen hans i mnd. En sparekonto som vil bidra til at han den dagen han flytter enten har egenkapital, eller nok til å kjøpe møbler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ingen plikt av å legge slikt ut. Men ja vi har lege som er flink til å skrive,pluss sosionom og senter for epilepsi hjalp oss. I første omgang er dette godkjent frem til videregående skole er ferdig. Men er ikke søkt noe uføre  så kam og ha noe å si det også

At det er innvilget uføre, noe vi satser på her at ikke skjer

Anonymkode: 14002...26f

Jeg sa heller ikke at du hadde plikt til å legge det ut. Jeg sa jeg  ar svært interessert i å se vedtaket, av nysgjerrighet da jeg vet det er nada sjans at dere har forhøyet sats etter han er myndig. Det er jeg villig til å donere 5000 av egen sparekonto til leger uten grenser på.

Forhøyet sats før 18? Ja absolutt. Etter 18? Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er uføretidspunktet ditt
Vi har satt uføretidspunktet ditt til november 2022. Vi har lagt til grunn at inntektsevnen din 
var varig nedsatt med minst halvparten før du nådde yrkesaktiv alder. Uføretidspunktet er 
derfor satt til tidligste mulige tidspunkt, som er måneden du fylte 16 år.
Uføretidspunktet skal som hovedregel settes til tidspunktet da inntektsevnen din ble varig 
nedsatt med minst halvparten på grunn av sykdom. Vi ser på hvordan helseutfordringene 
påvirker inntektsevnen din og om de fører til at inntektsevnen blir varig nedsatt. 
Uføretidspunktet ditt er blant annet avgjørende for vurderingen av om du har rett til 
uføretrygd og for hvilke år som legges til grunn for beregningen av uføretrygden din.

Slik har vi fastsatt uføregraden din
Vi har sammenliknet inntektsmulighetene dine før og etter at du ble ufør, og vurdert hvor mye 
inntektsevnen din er varig nedsatt.

Inntekten din før du ble ufør er fastsatt til 501 647 kroner. Vi har innvilget deg rettighet som 
ung ufør, og inntekten din før du ble ufør skal derfor tilsvare minst 4,5 ganger grunnbeløpet. 
Oppjustert til virkningstidspunktet tilsvarer dette en inntekt på 558 127 kroner.

Du har ikke inntekt i dag, og vi har derfor fastsatt uføregraden din til 100 prosent.

Du kan lese mer om dette i vedlegget «Opplysninger om beregningen»

Videre står det

Slik beregner vi uføretrygden din
Når vi beregner uføretrygden din, bruker vi gjennomsnittsinntekten i de tre beste av de 
fem siste årene før du ble ufør. Inntekt opptil seks ganger folketrygdens grunnbeløp (G) 
blir tatt med i beregningen. Uføretrygden utgjør 66 prosent av beregningsgrunnlaget. Du 
finner størrelsen på grunnbeløpet på nav.no/grunnbelop.
Du er sikret minsteytelse fordi beregningen ut fra din egenopptjente inntekt er lavere enn 
minstenivået for uføretrygd.
Bor du sammen med ektefelle, partner eller er i et 
samboerforhold som har vart i minst 12 av de siste 18 månedene, utgjør minste årlige 
ytelse 2,329 ganger folketrygdens grunnbeløp. Hvis du får barn med samboeren din, skal 
uføretrygden utgjøre 2,329 ganger folketrygdens grunnbeløp fra måneden etter at barnet er 
født.
Bor du sammen med ektefelle, partner eller er i et samboerforhold som har vart i minst 12 
av de siste 18 månedene og har uføretrygd beregnet ut fra uførepensjon per 31. desember
2014, utgjør minste årlige ytelse 2,379 ganger folketrygdens grunnbeløp. Er du enslig, 
utgjør minste årlige ytelse 2,529 ganger folketrygdens grunnbeløp. Er du innvilget 
rettighet som ung ufør og lever sammen med ektefelle, partner eller er i et samboerforhold 
som har vart i minst 12 av de siste 18 månedene, utgjør minste årlige ytelse 2,709 ganger 
folketrygdens grunnbeløp fra fylte 20 år. Er du enslig og innvilget rettighet som ung ufør, 
utgjør minste årlige ytelse 2,959 ganger folketrygdens grunnbeløp fra fylte 20 år.
For deg vil minsteytelse utgjøre 2,529 ganger folketrygdens grunnbeløp
. Er uføregraden 
din under 100 prosent, vil minsteytelsen bli justert ut fra uføregraden. Vi justerer også 
minsteytelsen ut fra trygdetid hvis du har mindre enn 40 års trygdetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og han kunne da søkt om barnebidrag fra mor og far. 

Anonymkode: 077dd...975

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg aner ikke hvordan nav regner det ut. De har oppjustert hans inntekt til 500.000 (aner ikke hvor de kommer fra, han har renteinntekter på sparekontoen, men ikke så mye i renter). 

Det dtår ganske spesifikt at han ikke får ung ufør-tillegget før han blir 20, men det står også at mnd utbetaling fra 1.12.24 er 26.100 før skatt. 

Nei, han bor her og er hos far annenhver helg. Slik det har vært siden han var 4. 

I de 10.000 han betaler meg er det ment at 5000 er boutgifter, strøm og forsikringer. De andre 5000 er mat, klær han trenger, mobil, treningssenter, busskort etc. Foreløpig fordi han ikke mestrer nettbanken. Det holder han på å lære seg. Når han overtar ansvaret for å betale disse, minsker også tilsvarende beløp han betaler til meg. Så i realiteten betaler han 5000 i leie og strøm + egne utgifter, bare via meg en periode som administrer. La lss si han om 4 mnd overtar tlf, treningssenter og busskort på 2000. Da er det 2000 mindre han betaler meg fordi han da mestrer å betale regninger selv. 

Han får bidrag fra faren siden han fortsatt går på skole. Dette går på hans konto så han får der 2500 fra far. Hjelpestønad sats 1 går også på hans konto. + uføretrygden han får. 

Om noe kan jeg strengt tatt sette mer enn 5k på sparekontoen hans i mnd. En sparekonto som vil bidra til at han den dagen han flytter enten har egenkapital, eller nok til å kjøpe møbler.

Det spiller vel ingen rolle om han har vært hos far annenhver helg fra han var 4, du skriver han bor hos deg 60% nå? 
hva har rente på sparekonto med dette og gjøre, hvem er « de» som har oppjustert inntekten til 500 000? Skattetaten ? Summen er jo høyere en maks trygd, så det kan jo ikke være det han har i trygd og så skal han få ung tillegg også. Summen er uføretrygd + bidrag + hjelpestønad? 

hva sier faren hans  til regnskapet ditt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Forstår jeg dette riktig. 

60% hos deg: Du skal ta 10000,- for det

40% hos far: Far skal betale 2500,- for det

Det henger ikke på greip. Så lenge ungdommen går på videregående har dere begge to forsørgerplikt. Men du vil altså unndra deg den og ta betalt fra ungdommen. 

Lov om barn og foreldre: 

§ 68.Kor lenge fostringsplikta varer.

Skyldnaden til foreldra etter §§ 66 og 67varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her.

Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen.

Foreldra kan også påleggjast å yte tilskot til anna vidareutdanning dersom det er rimeleg etter interessene og givnaden til barnet, høvet til å skaffe seg midlar til vidareutdanninga på anna vis og tilhøva elles. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på slike tilskot.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det spiller vel ingen rolle om han har vært hos far annenhver helg fra han var 4, du skriver han bor hos deg 60% nå? 
hva har rente på sparekonto med dette og gjøre, hvem er « de» som har oppjustert inntekten til 500 000? Skattetaten ? Summen er jo høyere en maks trygd, så det kan jo ikke være det han har i trygd og så skal han få ung tillegg også. Summen er uføretrygd + bidrag + hjelpestønad? 

hva sier faren hans  til regnskapet ditt? 

Du spør hvordan han kan ha så uføretrygd, jeg svarer at jeg vet ikke hvordan nav regner det ut. De,som i nav og skatteetaten antar jeg som fastsetter inntekten hans. Og jeg sier at jeg ikke vet hvordan de kommer til det tallet, han har ikke inntekt bortsett fra en beskjeden renteinntekt på sparekonto. 

Han har alltid bodd fast hos meg og annenhver helg hos far. Blir vel kanskje mer 70/30, det er 14 år siden vi ble enige om barnefordelingen og har faktisk ikke tenkt over hvilken prosent det er. Bare hva vi er enige om, annenhver helg samvær. 

Får er enig i 10.000 i mnd, hvorav 5 er for bo/strøm og de resterende 5 er hans faste utgifter som jeg betaler for han. Se på det som 5000 (+5000 inntil han er komfortabel til å navigere nettbanken og regningene sine selv). 

Han betaler sin mat hos far da far ikke har boutgifter (bor i et av husene tilhørende gården foreldrene driver). Dette betaler han av bidraget far fører over til han hver mnd. 

Etter dette er betalt sitter han fortsatt på 10.000 +/- hvir 5000 går på sparekontoen, og 5000 (+bidraget og hjelpestønaden som nevnt) til "lek&moro". Han lider absolutt ingen nød. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Forstår jeg dette riktig. 

60% hos deg: Du skal ta 10000,- for det

40% hos far: Far skal betale 2500,- for det

Det henger ikke på greip. Så lenge ungdommen går på videregående har dere begge to forsørgerplikt. Men du vil altså unndra deg den og ta betalt fra ungdommen. 

Lov om barn og foreldre: 

§ 68.Kor lenge fostringsplikta varer.

Skyldnaden til foreldra etter §§ 66 og 67varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her.

Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen.

Foreldra kan også påleggjast å yte tilskot til anna vidareutdanning dersom det er rimeleg etter interessene og givnaden til barnet, høvet til å skaffe seg midlar til vidareutdanninga på anna vis og tilhøva elles. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på slike tilskot.

Skolegangen er ikke regna som vanlig. Den er høyst spesialtilpasset for at han skal ha noe å gå til. Han er i praksis og kanskje, kanskje kan han få jobb i HeltMed. Han er allerede innvilga uføretrygd for sine sammensatte, komplekse diagnoser. Mao har han nå en fast, sikker inntekt. Han vil ikke klare å få fagbrev eller på annen måte tjene egne penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15000 i boutgifter, og du skal kreve 10000 av din funksjonshemmede sønn??? Han bor jo ikke der hele tiden engang?? Jeez.

Edit: I tillegg går han på skole. Det betyr at far betaler bidrag fortsatt? Det du driver med er ren utnytting av både barn og far :(

Endret av Faderullandei
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk helt sykt at du vurderer å ta 10 000 kroner fra sønnen din som i tillegg "bare" bor hos deg 60 prosent av tiden. I tillegg betaler faren barnebidrag. Er du klar over at du også har forsørgeransvar så lenge han går på vgs? Her virker det som du har lagt en slagplan for å loppe mest mulig penger ut av både sønn og far.

Anonymkode: 51af7...f20

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faderullandei skrev (3 minutter siden):

15000 i boutgifter, og du skal kreve 10000 av din funksjonshemmede sønn??? Han bor jo ikke der hele tiden engang?? Jeez.

Edit: I tillegg går han på skole. Det betyr at far betaler bidrag fortsatt? Det du driver med er ren utnytting av både barn og far :(

15000 i kun boliglån og fellesutgifter. Strøm, forsikring, Internett, mobil, mat, husholdning, transport, treningssenter (for han) etc kommer i tillegg. 

Og jeg tar ikke 10.000 fra han i rene boutgifter. Han betaler, via meg frem til han klarer å ta over nettbanken og regningene sine, sine faste utgifter. 

Bidraget fra far går rett på hans egen konto. Det samme gjør hjelpestønaden. I tillegg til de 10.000 han har igjen av uføretrygden. Det settes 5000 inn på sparekonto/boligkonto i mnd av dette og resten,ca 5000+bidraget og hjeøpestønaden er hans til å bruke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk helt sykt at du vurderer å ta 10 000 kroner fra sønnen din som i tillegg "bare" bor hos deg 60 prosent av tiden. I tillegg betaler faren barnebidrag. Er du klar over at du også har forsørgeransvar så lenge han går på vgs? Her virker det som du har lagt en slagplan for å loppe mest mulig penger ut av både sønn og far.

Anonymkode: 51af7...f20

Jeg har faktisk ikke det i følge sosionom og NAV nå som han har fastsatt egen fast inntekt. Hadde han vært et funksjonsfriskt barn som fortsatt gikk videregående for å få en utdannelse som ville gitt han inntekt senere ville jeg hatt forsørgeransvar under utdanning. Han går ikke et utdanningsløp, noe som også er vektlagt av NAV i innvilgelse av hans uføretrygd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...