AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #1 Skrevet 17. november 2024 Veldig usikker på hvordan vi skal gjøre dette. Stikkord her er Nå myndig barn, med flere tunge diagnoser som blant annet søvnapne med behov og bistand for å bruke bipap, autist, mild PU og annet småtteri. Har hatt hjelpestønad sats 3 pga krevende omsorgsoppgaver. Jeg ble ufør for 5 år siden pga nyresykdom, så jeg har ikke all verdens å rutte med. Jeg eier leiligheten, og dersom barnet skal bo hjemme trenger jeg mer økonomisk hjelp siden jeg mister en del stønader når han ble 18. Barnetrygd, barnetillegg og hjelpestønad forsvant. Barnet kan ikke flytte for seg selv akkurat nå. Går også skole på spesiallinje, og skal nok gå et fjerde år også. Huslånet mitt er 10500. Fellesutgifter til borettslaget er 4600. Strøm er ca 1200 på vinter. (Internett er inkludert fellesutgifter). Telefonregningen hans er 299. Han er hos meg ca 60% av tiden så mat for han på en mnd er ca 2500. Han har fått innvilget ung ufør (men tror ung ufør-tillegget blir utbetalt først når han blir 20, men fra nå får han ca 26k før skatt). Han sitter nok med 17-18k etter skatt. Vi har ikke verge,da han er samtykkekompetent, skjønner at ting koster, lærer seg nettbank etc. Han har samtykket til at jeg er disponent, det vil si tilgang til kontoene via min egen nettbank, og skal hjelpe han å betale regninger å sette fasttrekk. Jeg tenkte å kanskje ta 10.000 i mnd for å hjelpe å betale disse utgiftene, og da har han barnebidrag fra før på 2500 sjøl + resten som står etter betalte regninger, hvorav noen tusen går til sparekonto og resten er brukspenger. Dette er jo ikke en normal situasjon, han kan ikke bare få seg jobb å flytte ut. Men han har inntekt nå, og det planlegges med kommunen å kartlegge type bolig han trenger. Anonymkode: 79710...42d 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #2 Skrevet 17. november 2024 At han kan betale litt er jo greit. Hvor mye er jeg usikker på. Vi har en 22 åring boende hjemme. Han jobber og studerer. Han betaler 2000 kr i matpenger. Mat er dyrt nå og han spiser mye. Trener mye og må ha mye mat f eks kylling og andre proteiner. Jeg og mannen kan f eks spise tomatsuppe en dag, men det spiser ikke sønnen. Så derfor må han betale litt i matpenger. Er jo greit å lære at det koster å leve Anonymkode: e2e60...6c9
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #3 Skrevet 17. november 2024 Selvsagt skal voksne barn betale for seg. Her har ungen også fått beskjed om at dersom hun bor hjemme etter vgs, så blir det husleie. Det er uansett billigere enn å bo for seg selv. Det skal være med på å dekke strøm, internett, oppvarming osv. AnonymBruker skrev (2 timer siden): ca 26k før skatt). Han sitter nok med 17-18k etter skatt. Det skattetrekket er nok for høyt... bare vent og se når skatteoppgjøret kommer. Anonymkode: 41fd8...63b 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #4 Skrevet 17. november 2024 Kan jeg spørre hvordan prosessen var for å få innvilget ufør mens han enda er vgs-elev? Trodde de måtte være helt ferdige med alt av skole før man kunne søke? Anonymkode: 05545...350 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #5 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan jeg spørre hvordan prosessen var for å få innvilget ufør mens han enda er vgs-elev? Trodde de måtte være helt ferdige med alt av skole før man kunne søke? Anonymkode: 05545...350 Hei! Det var en overraskende enkel prosess, men var enormt vanskelig å få noe informasjon før han ble 18. Det vi til slutt fikk beskjed om fra nav var at vi 3 mnd før 18årsdagen signerte på samtykke for innhenting av legeerklæring og den dagen han fylte 18 kunne vi søke enten aap eller uføre. Basert på legeerklæringen 3 mnd før avgjorde rådgivende overlege at han ikke vil ha nytte av et avklaringsløp (AAP) da han var en såkalt "kurant sak" for uføretrygd. Han trenger ikke å avklares for ordinær jobb, da han ikke vil klare en ordinær jobb, og fordi kriteriet for å få jobb i HeltMed eller varig tilrettelagt arbeid er minimum 50% ufør. Han går et videregåendeløp på alternativ opplæring, med mål om kompetansebevis, da han (høyst sannsynlig) aldri vil få fagbrev i faget. Siden han også har jobbpraksis på skolen via HeltMed,hvor målet er en jobb i HeltMed anså NAV at hans sjanser i ordinær arbeid var lik 0, vil ha behov for langvarig tilpasning og tilrettelegging og diagnosene tilsa en uføretrygd. Vi søkte på 18-årsdsgen og 6 dager senere var den innvilget. Anonymkode: 79710...42d 1 1 1
exictence Skrevet 17. november 2024 #6 Skrevet 17. november 2024 Men er han ikke bare 17 år siden han får barnetrygd? Synes han ikke skal betale no før han i hvert fall er 18 1
exictence Skrevet 17. november 2024 #7 Skrevet 17. november 2024 Leste nå at han var blitt 18. Da må det vel være greit at du får noe av hans innkomst
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #8 Skrevet 17. november 2024 Du skal ta 10 000?? Det var ekstremt , ungdommen går også på skole? Da skal du vel forsørge Anonymkode: 46185...dca 9 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #9 Skrevet 17. november 2024 Synes 10 000 kr, for at han bor 60% hos deg, var veldig mye. Jeg er selv alene, og ufør på minstesats, har både boliglån og husleie. her betaler mitt unge voksne barn med autisme, 5000 kr i måneden, og han bor her 100%. Han er ufør. Anonymkode: dbe11...9b7 2 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #10 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skal ta 10 000?? Det var ekstremt , ungdommen går også på skole? Da skal du vel forsørge Anonymkode: 46185...dca Egentlig har en forsørger ansvar så lenge de går videregående, de kan søke om bidrag fra foresatte når de er 18 Så syns 10.000 høres mye ut, da kan en jo nesten bo et eget sted og samtidig kreve bidrag Anonymkode: 14002...26f 2 1
Brunello Skrevet 17. november 2024 #11 Skrevet 17. november 2024 Situasjonen som beskrives er ganske spesiell og ikke sammenlignbar med det de fleste av oss opplever. Når det er slike spesielle forhold til stede, der foreldrene i tillegg til å være foreldre også blir pleiere/hjelpere, synes jeg det er helt greit å ta leie. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #12 Skrevet 17. november 2024 Du har forsørgeransvar så lenge ungdommen går på videregående. Du kan altså ikke bare ta 10000,- (som er en utrolig høy sum) fra kontoen. Anonymkode: 077dd...975 2 2
Brunello Skrevet 17. november 2024 #13 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Egentlig har en forsørger ansvar så lenge de går videregående, de kan søke om bidrag fra foresatte når de er 18 Så syns 10.000 høres mye ut, da kan en jo nesten bo et eget sted og samtidig kreve bidrag Anonymkode: 14002...26f Poenget her er vel at han faktisk ikke kan bo et annet sted på grunn av diverse diagnoser.
Sefanja Skrevet 17. november 2024 #14 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Veldig usikker på hvordan vi skal gjøre dette. Stikkord her er Nå myndig barn, med flere tunge diagnoser som blant annet søvnapne med behov og bistand for å bruke bipap, autist, mild PU og annet småtteri. Har hatt hjelpestønad sats 3 pga krevende omsorgsoppgaver. Jeg ble ufør for 5 år siden pga nyresykdom, så jeg har ikke all verdens å rutte med. Jeg eier leiligheten, og dersom barnet skal bo hjemme trenger jeg mer økonomisk hjelp siden jeg mister en del stønader når han ble 18. Barnetrygd, barnetillegg og hjelpestønad forsvant. Barnet kan ikke flytte for seg selv akkurat nå. Går også skole på spesiallinje, og skal nok gå et fjerde år også. Huslånet mitt er 10500. Fellesutgifter til borettslaget er 4600. Strøm er ca 1200 på vinter. (Internett er inkludert fellesutgifter). Telefonregningen hans er 299. Han er hos meg ca 60% av tiden så mat for han på en mnd er ca 2500. Han har fått innvilget ung ufør (men tror ung ufør-tillegget blir utbetalt først når han blir 20, men fra nå får han ca 26k før skatt). Han sitter nok med 17-18k etter skatt. Vi har ikke verge,da han er samtykkekompetent, skjønner at ting koster, lærer seg nettbank etc. Han har samtykket til at jeg er disponent, det vil si tilgang til kontoene via min egen nettbank, og skal hjelpe han å betale regninger å sette fasttrekk. Jeg tenkte å kanskje ta 10.000 i mnd for å hjelpe å betale disse utgiftene, og da har han barnebidrag fra før på 2500 sjøl + resten som står etter betalte regninger, hvorav noen tusen går til sparekonto og resten er brukspenger. Dette er jo ikke en normal situasjon, han kan ikke bare få seg jobb å flytte ut. Men han har inntekt nå, og det planlegges med kommunen å kartlegge type bolig han trenger. Anonymkode: 79710...42d Så lenge du setter de pengene i fond så han kan bruke de til ek til bolig er det vel greit 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #15 Skrevet 17. november 2024 Synes 10.000 var veldig drøyt ? Enig i at han bør betale noe da, men ikke halvparten av dine totale utgifter som også er nedbetaling av ditt lån? Og han bor der 60% av tiden ? Hva skal han betale der han bor 40% da, resten av inntekten ? stusser på hvorfor han får så høy ufør uten ung tillegget? Det stemmer jo ikke. Utbetalt stemmer, så kanskje skatten er riktig. Anonymkode: 7d5e1...cdb 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #16 Skrevet 17. november 2024 Brunello skrev (6 minutter siden): Poenget her er vel at han faktisk ikke kan bo et annet sted på grunn av diverse diagnoser. Han bor et annet sted 40% , hvis han skal betale tilsvarende der er det jo hele inntekten. Ja, hva hvis han var frisk, hvem skulle betalt boliglånet til mor da? det er helt greit at han betaler for eget forbruk når han har inntekt, men summen er jo helt vanvittig. Anonymkode: 7d5e1...cdb 1
Brunello Skrevet 17. november 2024 #17 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han bor et annet sted 40% , hvis han skal betale tilsvarende der er det jo hele inntekten. Ja, hva hvis han var frisk, hvem skulle betalt boliglånet til mor da? det er helt greit at han betaler for eget forbruk når han har inntekt, men summen er jo helt vanvittig. Anonymkode: 7d5e1...cdb Egentlig er summen veldig lav. Moren er pleier for han. 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #18 Skrevet 17. november 2024 10000 kroner var innmari grådig av deg. Anonymkode: 063c9...db0 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #19 Skrevet 17. november 2024 Brunello skrev (16 minutter siden): Situasjonen som beskrives er ganske spesiell og ikke sammenlignbar med det de fleste av oss opplever. Når det er slike spesielle forhold til stede, der foreldrene i tillegg til å være foreldre også blir pleiere/hjelpere, synes jeg det er helt greit å ta leie. Men da kan de søke om pleiepenger kan og søke om forhøyet sats på hjelpestønad. Vi har nå sats 2 på et barn med epilepsi som går på videregående. Som og er 18 år, så fult mulig å få det videreført. Men må sende inn søknad på nytt med begrunnelse og uttalelser fra lege at de hjelpebehovene er til stede. So. Her så kan eks ikke ungdommen dra i svømmehallen alene Anonymkode: 14002...26f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #20 Skrevet 17. november 2024 Brunello skrev (3 minutter siden): Egentlig er summen veldig lav. Moren er pleier for han. Da får hun kreve betalt for det av noen andre. Så hun skal ha 10 000 i måneden eller mer for og « pleie « han 60% av måneden etter skolen ? Nå kommer det ikke fram hvor han er 40% , om det er avlastning. Det er 10 000 for og bo 60%. Han måtte ha brukt nesten HELE utbetalingen sin om han skulle bo 100%. Anonymkode: 7d5e1...cdb 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå