Gå til innhold

Barn, hund, alene hjemme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg håper dere kan se forbi at jeg er bonusmor og gi OK tilbakemeldinger,for jeg vet ikke om jeg og far reagerer uten grunn. 

Vi har en greit tone med hans x og nye mann. Vi er av og til barnevakt for deres felles sønn (broren til min manns barn) slik at de kommer deg litt ut. Vi er liksom venner, men ikke sånne venner som finner på ting. Barna setter pris på at vi kan spise middag sammen, invitere i bursdager osv. Så tonen er satt på nivå "vennskap". Det er litt viktig å få med før jeg spør. 

De fikk en hund for noen mnd siden. Snart ett år gammel. Hunden sliter litt med hjemmealene-trening så de bytter på å ha hjemmekontor/komme innom på dagen å gå tur. Men de mener hunden blir så stressa på morgen når mor/far og lillebror drar på jobb/bhg,så alle må ut av huset senest 7.30. Inkludert de to i slutten av barneskolen og starten av u.skolen.

Nå er ikke skolen langt unna, og ene gutten kan lett henge på fotballbana, mens den andre har ikke mange venner og blir sittende utfor døra til de åpner for elevene 8.25. De får altså ikke lomme inn før det. Foreløpig har det jo gått greit,men nå begynner det å bli skikkelig kaldt her, og det å måtte stå ute i en time reagerer vi på. 

Vi fikk forøvrig vite dette først for noen dager siden, da eldste i en frustrasjon nevnte til bestemoren at de også må dra når foreldrene drar og derfor må være utenfor skolen en time. 

Vi skjønner ikke helt hvorfor ikke de kan spise i ro, pakke sekken og sette hunden innenfor porten (hunden har en stor del av stua, bare innenfor gjerder når den er alene) når de drar. Foreldrene mener hunden blir stresset av at de fleste drar og så drar ungene. Mens vi tenker at dette må jo valpen bli vandt til? 

I desember og januar kan det fort bli -20 her og da er det jo ganske jævlig å stå ute å fryse (jada, vinterklær, men det er ingen andre enn Sfo som er på skolen så tidlig, og de eldste slipper ikke inn på skolen før 8.25). 

Jeg vet ikke. Jeg og far vegrer oss litt for å ta det opp, da vi verken har sett det selv, barna ikke har sagt det til oss, men bestemor, og skolen har ikke gitt noen beskjed om det. 

Det er mulig vi syns det er noe å reagere på fordi vi føler hunden går foran ungene? Og at det å være ute en time før skolen ikke er ille, bsre vi er redde de får unødvendig lang dag?

Det er ingen problem å være alene med hunden etter skolen da. Da går de ut en tur, og leker med hunden og er i hus og hunden er rolig. Det er vistnok morgenen hvor hunden piper og hyler fordi den ikke liker å være alene. 

De har dog kamera de sjekker på, og hunden roer seg ganske kjapt etter at alle er dratt, og det er det foreldrene mener (ovenfor ungene) at de er redd for skal ødelegge. At hunden ikke klarer roe seg like fort dersom ungene blir igjen 3 kvarter før de drar. 

Overreagerer vi? Skal vi evt avvente til ungene sjøl sier noe? 

Når det ble nevnt for bestemor så var det i frustrasjon, så ungene syns jo åpenbart det er en frustrasjon,men siden vi ikke har snakket med de om det vetvi ikke om det er frustrasjon over å måtte opp og ut tidlig npr de er der,at de ikke kan spille før skolen,at de kjeden seg. 

Vi har de forresten 50/50. Hos oss, som bor litt lenger unna, må de senest dra 8.10, og hos mor kunne de lett forlatt 8 20 siden skolen er rett ved. Så igjen, usikker. 

Vi vil jo ikke skape dårlig stemning, bare skjønner ikke logikken.

Skal også nevnes at vi har sjøl hatt hund og skjønner absolutt hvor krevende det kan være å få ting til å gå opp, men vi har hatt to omplasserte voksne hunder som har vært komfortabel med å være alene. 

Det er som sagt ingen trøbbel å være alene med hunden etter skolen, det er ikke noe aggressiv hund de har. Bare ikke komfortabel når familien forlater, men roer seg kjapt. 

Råd?

Anonymkode: 59abc...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med barna, de kan snakke med sin morsom det er et problem. 

Anonymkode: 99736...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er innafor at barna må stå ute i en time hver morgen fordi «hunden blir stresset».

Da får foreldrene flekse på sin arbeidstid slik at de alle går 8.20 i stedet for 7.30.

Anonymkode: 20bdd...ae8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Snakk med barna, de kan snakke med sin morsom det er et problem. 

Slik vi forstår det av bestemor,så har barna forsøkt å snakke med bonusfar og mor om det, men begrunnelsen deres er at hunden blir stresset og piper når den blir forlatt, og de mener det blir verre om de voksne drar først og barna etterpå. At det er bedre for hunden at de drar samtidig. 

Jeg har luftet for mannen min (faren til barna) at dersom de har mulighet til å ha hjemmekontor, så bør de jo ha mulighet til å flekse, så istedetfor å være hjemme to hele dager kan de være hjemme til lunsj og jobbe seg nedover til hunden er okei med det,og da kan barna få dra i normal tid. At de en og annen dag må dra tidlig er vel okei, men hver dag når de er hos mor er i overkant syns vi. 

Men igjen, vi har aldri hatt valp/hund som ikke liker å være alene. Vi har to "dørge late" retrievere (Ikke mye retriever å oppdrette hos de to ass). Valpen deres er en relativt rolig rase, men er jo energisk valp. 

Vi bare ser ikke helt problemet med å lære han at noen kommer, noen drar, noen drar til forskjellig tid,men alle kommer tilbake. 

Vi er og litt redd for å spørre barna rett ut, da de kan komme til i frustrasjon å si til mor "men pappa sier at" og da blir det dårlig stemning. Så må liksom lure detfrem på en måte, før vi vet hvordan vi skal ta det opp med mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes ikke det er innafor at barna må stå ute i en time hver morgen fordi «hunden blir stresset».

Da får foreldrene flekse på sin arbeidstid slik at de alle går 8.20 i stedet for 7.30.

Anonymkode: 20bdd...ae8

Ja, det tenker vi også burde vært mulig. Særlig siden de har jobber de kan flekse, og de kan ha hjemmekontor. Da burde de kunne ha hjemmekontor frem til kl 9 f.eks. men problemet er at de har 1 bil, og de syns "det er stress å skal måtte ta buss når vi kan kjøre samrisig". Og det er en teit unnskyldning syns vi da,siden bussen går hvert kvarter og rett utenfor huset. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjelper det ikke med alle gode forslag på hvordan de kan organisere hverdagen sin, det klarer de å finne ut av selv, om de ønsker. 

Men de må hjelpes til å forstå at barna fryser og kjeder seg ute alene på morgenen. 

Kan din mann f eks si «jeg kjørte forbi skolen på morgenen og der sto jommen Per helt alene og frøs kl.7:45!.»

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Her hjelper det ikke med alle gode forslag på hvordan de kan organisere hverdagen sin, det klarer de å finne ut av selv, om de ønsker. 

Men de må hjelpes til å forstå at barna fryser og kjeder seg ute alene på morgenen. 

Kan din mann f eks si «jeg kjørte forbi skolen på morgenen og der sto jommen Per helt alene og frøs kl.7:45!.»

Mja, ikke helt sånn. Det ville blitt oppfatta ekstremt passivt aggressivt av mor, i tillegg er ikke skolen på veien når man kjører. 

Jeg har derimot ei venninne med barn som bor rett over skolen og ser skolegården, så han kunne skrevet en melding og sagt de er observert og om det er en grunn til at de drar så tidlig. Kanskje spesielt for yngste, som aldri er tidlig ute og aller helst ikke vil på skolen. 

Ala "jøss, Per ble sett i skolegården 07.40 i forrige uke. Han er jo aldri ute i god tid til noen ting, har han brått begynt å like skolen?" Og gjerne med en latteremoji for å virke uvitende. Men ja,det er en mulighet. Og så derifra kan han ta opp at han har spurt barnet om det er noe spennende på skolen for tiden siden han er der så tidlig, men at det faktisk er pga hunden. 

Høres jo ikke ut som vi har et godt forhold til de når man må være forsiktig med hva man tar opp, men mor er veldig var for det hun opplever som kritikk.

Men føler jo det er litt viktig å ta opp da,siden vi nå skjønner mer hvorfor begge sier de skulle ønske de kunne være her flere dager. Vi har bsre tenkt de trenger litt mer "fri" fra attpåklatt-broren. Men mistenker de føler seg litt...skuffa bort. 

Dette er kjempevanskelig, for i utgangspunktet ønsker vi jo at barna skal klare å utrykke seg til både oss og mor, men de virker å ha gitt opp å gi beskjed hos mor da de bare blir avfeid. Så vi må jo hjelpe de på et vis. 

Nå skal vi ha en kaffe/kake neste helg hos oss, så etterhvert når ungene går i tv-stua med broren så kan vi forsøke å ta det opp, uten at vi har "innkalt til møte". Vi er jo redd for at de distanserer seg mer og mer fra det hjemmet og vil være hos far fordi alt er enklere, men det er jo ingen god langvarig løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er ok at barnet må stå 1t utenfor alene. Føles sikkert spesielt sårt da han ikke har mye venner og sikkert føler seg ekstra alene, i motsetning til søsken som syns det er kjekt på fotballbanen.

Det høres rart ut at de bytter på å dra hjem i arbeidstiden for å lufte hunden, men de kan ikke bruke flexitid så en er hjemme til ungene er gått? 

Uansett er nok hunden stresset fordi de er stresset på morgenen. Det er vel ikke værre enn å teste et par dager og se hvordan det går når alle går på ulike tidspunkt? Sistemann kan gi en dentastix, kong el. for litt avledning og ro.

Anonymkode: 9a8d8...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men da er det ikke jeg og far som overreagerer og syns dette er feil. Vi skal finne minste motstands vei for å ta det opp med de. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...