Skyblue7 Skrevet 19. november #121 Del Skrevet 19. november Maleficenta skrev (40 minutter siden): Spiller ingen rolle. De skulle hatt sånn opplegg med alle religionene slik at de lærte av hverandre sine religioner. Hadde skapt mindre polarisering og hat mot andre religioner Det heter KRLE faget i Norge. Det er intentibg feil å besøke hverken en kirke eller moske, er forkynningen som er problemet her. Tror de aller fleste foreldre er enig i at å lære hverandres historie er en bra ting, men å favorisere en religion er feil.. (og heller ikke lovlig)… var i alle fall masse forkynnelse i de skolegudstjenestene jeg måtte delta i som barn, og opplever det likens nå (var sjåfør til min sønns skole sin buleavslutning for 3 år siden).. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 19. november #122 Del Skrevet 19. november Supert! Enda et steg for å fjerne indoktrinering i religion, og skolen bør ikke fasilitere noen form for religion annet enn ren objektiv historie - for samtlige religioner. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #123 Del Skrevet 19. november Enig i at forkynning bør foregå utenfor skoletid. Religion er en privatsak. Man kan gjerne mene at det er frivillig, men det er jo i virkeligheten ikke det, når alle unntatt en eller to i klassen skal, så blir det jo til at jeg sender mitt barn i kirka for jeg vil jo ikke holde henne utenfor. Anonymkode: 5e2cf...ef0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #124 Del Skrevet 19. november AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 0.49): Men da må vi ta bort påske, himmelfart og alt? Hvis ikke blir dette veldig dobbeltmoralsk. Slutte å begrave folk i kirka og legge de på kirkegård må vi også. Anonymkode: 4067b...707 jeg synes det bør komme på plass livssynsnøytrale, kommunale gravsteder. Det er ikke riktig at kirka skal ha gravplassene slik det er nå. Jeg vet ikke om noen som feirer kristi himmelfart. Ikke en gang mine kristne venner gjør det. Dette blir nok av de aller fleste sett på som feriedager, og ikke dager for tilbedelse. Men for min del kan man gjerne ta bort den dagen. Påske er jo godt innarbeidet ja Anonymkode: 5e2cf...ef0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #125 Del Skrevet 19. november Sara88 skrev (7 timer siden): Jeg jobber som lærer og er 100 % ateist. Jeg synes likevel skolegudstjeneste er en god ting fordi: 1: Elevene har VELDIG godt av å oppleve hvordan det er i kirken og hvordan det forventes at de oppfører seg et slikt sted. Det handler om respekt for andres tro og kultur, og dagens barn og ungdom har ofte mye å gå på der. 2: Kirken skal uansett etter ny paragraf ikke drive med forkynnelse under skolegudstjenesten. Dette blir derfor som et hvilket som helst annet besøk i et hvilket som helst gudshus. Elevene besøker uansett moskeer, templer osv , så da kan de også besøke kirken. Hvordan har du tenkt at presten skal gjennomføre en gudstjeneste uten forkynning? Vi har kun en kirke her, og andre gudshus finnes ikke i kommunen så vidt jeg vet. Når elevene besøker templer og moskeer, er de da på omvisning i bygget og får lære om bygget og religionen? Eller deltar de aktivt i gudstilbedelse, som de jo gjør i en skolegudstjeneneste? Ser poenget ditt med at det er bra de får delta sånn at de lærer respekt og å sitte stille. Men dette kan jo gjøres på andre måter, for eksempel veg å delta på en konsert eller et foredrag tilpasset aldersgruppen. (Tenkte nevne bibliotek også, men vårt bibliotek tillatet mye støy fra skoleelever, vet ikke om det er slik overalt) Anonymkode: 5e2cf...ef0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #126 Del Skrevet 19. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Skolegudstjenester er fortsatt tillatt Anonymkode: 258c9...4ea Nylig stilte en stortingsrepresentant skriftlig spørsmål til kunnskapsministeren om skolegudstjenester. I svaret bekrefter kunnskapsministeren at tilbud om skolegudstjeneste ikke omfattes av forbudet mot forkynnelse i opplæringen. Hun skriver at det å lære om julen både som en kristen høytid og som felles kulturarv er viktig for å kunne forstå, forholde seg til og ta del i en høytid som preger livet til alle som bor i Norge. Beklager språket, men dette er jo bare pisspreik. Hvis de har et forbud, så kan de ikke gjøre unntak. Og hvis det er så viktig, hvorfor er det ikke obligatorisk? Anonymkode: 5e2cf...ef0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #127 Del Skrevet 19. november AnonymBruker skrev (21 timer siden): Skolegudstjeneste er frivillig, vært det i årevis. Hva pokker er problemet ? Anonymkode: c868c...652 Det pokkers problemet er at på steder med lite mangfold, som i bygda her, så skal alle elever i klassen unntatt en, delta i denne gudstilbedelsen. Det er ikke noe morsomt å være den som står utenfor og ikke er med på dette, så i praksis må man sende barnet, selv om man er imot. Her tror jeg det handler like mye om turen til og fra kirka, som selve seremonien. Det er gøy på tur. Dette bør legges til fritiden. Anonymkode: 5e2cf...ef0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #128 Del Skrevet 19. november Vil også si, at jeg i utgangspunktet er en tålmodig og respektfull person som respekterer at andre tror på gamle historier som jeg ikke tror noe på. I hvert fall så sier jeg ikke til folk i det virkelige liv hvor hinsides tåpelig jeg synes det er at de lever livet sitt etter eldgamle myter. Fint for de så lenge de ikke hjernevasker barn. Men det som kommer til å skje, hvis mitt barn i år igjen kommer igjen og sier at det er slemt å ikke tro på Jesus, for det hadde hun fått for seg etter gudstilbedelsen i fjor. Så kommer jeg til å ta meg en tur på biblioteket og låne en barnebibel og drive aktiv opplæring i drap på førstefødte, folkemord på alle som ikke fikk plass i arken, pluss ganske mange som guden ikke likte, pining av Job bare fordi, at kvinner skal tie for det sier mennene. Og at guden lurte Adam og Eva til å være ulydige og at han deretter fikk raserianfall og tok det ut på hele verdens befolkning. Helt til han fant ut at det var en genistrek å la mennesker ta livet av sønnen sin. Så er alt tilgitt og vi synger Et barn er født i Betlehem og har det koselig. Anonymkode: 5e2cf...ef0 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 19. november #129 Del Skrevet 19. november AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 0.49): Men da må vi ta bort påske, himmelfart og alt? Hvis ikke blir dette veldig dobbeltmoralsk. Slutte å begrave folk i kirka og legge de på kirkegård må vi også. Anonymkode: 4067b...707 Du vet at mesteparten av disse helligdagene ikke er av kristen opprinnelse? Man kunne ikke ta fra folk dagene man festet og chillet på når man innførte ny religion. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fruktninja Skrevet 19. november #130 Del Skrevet 19. november AnonymBruker skrev (6 timer siden): Islam har selvfølgelig ingenting med norsk kultur å gjøre. Anonymkode: 11f9e...7ec hvilke deler er det du mener ikke hat noe med norsk kultur å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovise78 Skrevet 19. november #131 Del Skrevet 19. november Kjetil E skrev (23 timer siden): Dette er FAKTA, og derfor må slike aldri få stå uimotsagt. For de TALER Antikrist sin sak. Her har du en artikkel om korset på kapellet i Gjerpen. https://www.dagsavisen.no/kultur/2013/08/10/et-overmalt-kors-i-telemark-human-etikkens-sanne-ansikt/ Dette er ikke fakta. Det er noe du tror er fakta, fordi noen har overbevist deg om at HEF vil fjerne kristendommen. Ingen i HEF på nasjonalt plan, utenom noen hærtinger på lokalt plan nå og da, har sagt no slikt. Hvis det er det du er redd for, så tror jeg du heller må konsentrere deg om de som faktisk har sagt at det er deres mål, og det er de som forfekter ekstrem Islam på jorda. De har jo faktisk sagt at dette er et mål (at Europa skal bli muslimsk, altså). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #132 Del Skrevet 19. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vil også si, at jeg i utgangspunktet er en tålmodig og respektfull person som respekterer at andre tror på gamle historier som jeg ikke tror noe på. I hvert fall så sier jeg ikke til folk i det virkelige liv hvor hinsides tåpelig jeg synes det er at de lever livet sitt etter eldgamle myter. Fint for de så lenge de ikke hjernevasker barn. Men det som kommer til å skje, hvis mitt barn i år igjen kommer igjen og sier at det er slemt å ikke tro på Jesus, for det hadde hun fått for seg etter gudstilbedelsen i fjor. Så kommer jeg til å ta meg en tur på biblioteket og låne en barnebibel og drive aktiv opplæring i drap på førstefødte, folkemord på alle som ikke fikk plass i arken, pluss ganske mange som guden ikke likte, pining av Job bare fordi, at kvinner skal tie for det sier mennene. Og at guden lurte Adam og Eva til å være ulydige og at han deretter fikk raserianfall og tok det ut på hele verdens befolkning. Helt til han fant ut at det var en genistrek å la mennesker ta livet av sønnen sin. Så er alt tilgitt og vi synger Et barn er født i Betlehem og har det koselig. Anonymkode: 5e2cf...ef0 Nydelig skrevet! 👏 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det pokkers problemet er at på steder med lite mangfold, som i bygda her, så skal alle elever i klassen unntatt en, delta i denne gudstilbedelsen. Det er ikke noe morsomt å være den som står utenfor og ikke er med på dette, så i praksis må man sende barnet, selv om man er imot. Her tror jeg det handler like mye om turen til og fra kirka, som selve seremonien. Det er gøy på tur. Dette bør legges til fritiden. Anonymkode: 5e2cf...ef0 Det er i alle fall gøyere på tur, sammenlignet med å være på skolen for å jobbe med fag. Men i fjor på vår skole, så var det plutselig mange som mente at de likevel ikke skulle i vei, og mente at foreldrene hadde levert eller at de hadde skrevet på lappen om fritak. Årsak: dårlig vær. De har nemlig en 40 minutters gåtur foran seg før de kan benke seg i den dårlig oppvarmede kirken for å delta på den forkynnende gudstjenesten. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nylig stilte en stortingsrepresentant skriftlig spørsmål til kunnskapsministeren om skolegudstjenester. I svaret bekrefter kunnskapsministeren at tilbud om skolegudstjeneste ikke omfattes av forbudet mot forkynnelse i opplæringen. Hun skriver at det å lære om julen både som en kristen høytid og som felles kulturarv er viktig for å kunne forstå, forholde seg til og ta del i en høytid som preger livet til alle som bor i Norge. Beklager språket, men dette er jo bare pisspreik. Hvis de har et forbud, så kan de ikke gjøre unntak. Og hvis det er så viktig, hvorfor er det ikke obligatorisk? Anonymkode: 5e2cf...ef0 Nettopp. 👏 Anonymkode: fc27f...9ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 19. november #133 Del Skrevet 19. november Lovise78 skrev (1 time siden): Dette er ikke fakta. Det er noe du tror er fakta, fordi noen har overbevist deg om at HEF vil fjerne kristendommen. Ingen i HEF på nasjonalt plan, utenom noen hærtinger på lokalt plan nå og da, har sagt no slikt. Hvis det er det du er redd for, så tror jeg du heller må konsentrere deg om de som faktisk har sagt at det er deres mål, og det er de som forfekter ekstrem Islam på jorda. De har jo faktisk sagt at dette er et mål (at Europa skal bli muslimsk, altså). Det er det ytre høyre vil vi skal tro. Men fakta er at det er HEF og enkelte sekter som er de som gjør mest for å fjerne ALT som minner om kristendom og kristne verdier. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #134 Del Skrevet 20. november AnonymBruker skrev (14 timer siden): Men det som kommer til å skje, hvis mitt barn i år igjen kommer igjen og sier at det er slemt å ikke tro på Jesus, for det hadde hun fått for seg etter gudstilbedelsen i fjor. Så kommer jeg til å ta meg en tur på biblioteket og låne en barnebibel og drive aktiv opplæring i drap på førstefødte, folkemord på alle som ikke fikk plass i arken, pluss ganske mange som guden ikke likte, pining av Job bare fordi, at kvinner skal tie for det sier mennene. Og at guden lurte Adam og Eva til å være ulydige og at han deretter fikk raserianfall og tok det ut på hele verdens befolkning. Helt til han fant ut at det var en genistrek å la mennesker ta livet av sønnen sin. Så er alt tilgitt og vi synger Et barn er født i Betlehem og har det koselig. Anonymkode: 5e2cf...ef0 Hvis du tror det du har skrevet her er relevant for kristne i dag så må du lese deg opp selv først før du begynner mer dette overfor egne barn. Eller kanskje du skulle snakket med en prest. Dette du siterer er noe du har hørt om fra Gamle testamentet. Det er ikke relevant for kristne i dag. Dersom du virkelig har tenkt å forklare at vanlige kristne tror på dette så gjør du deg skyldig i grov feilinformasjon. Kanskje du skulle bli litt mindre redd for det du selv ikke tror på og heller la barnet ditt bli med på julegudstjenester. Det vil uansett være langt mer representativt enn det du har planer om å komme med. Anonymkode: 0c727...953 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 20. november #135 Del Skrevet 20. november Skyblue7 skrev (15 timer siden): Det heter KRLE faget i Norge. Det er intentibg feil å besøke hverken en kirke eller moske, er forkynningen som er problemet her. Tror de aller fleste foreldre er enig i at å lære hverandres historie er en bra ting, men å favorisere en religion er feil.. (og heller ikke lovlig)… var i alle fall masse forkynnelse i de skolegudstjenestene jeg måtte delta i som barn, og opplever det likens nå (var sjåfør til min sønns skole sin buleavslutning for 3 år siden).. Derfor mener jeg at de skulle vært i en synagoge og fått forkynnelse derfra, i en moske og fått forkynnelse derfra, i kirka... Osv. Det er jo i forkynnelsen de får høre hvilke holdninger de troende faktisk har ovenfor sin egen religion. Og bare høre fakta om en religion så lærer man ikke det mer dypereliggende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #136 Del Skrevet 20. november AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 0.08): Den nye Opplæringslova som trådte i kraft 1.august i år slår fast at skolegudstjenester er lovstridige, siden skolen ikke skal bedrive forkynning, og kirka definerer en skolegudstjeneste som forkynnende. Likevel har de paradoksalt laget en ny veileder til skolegudstjenester. Hvis foreldre ønsker at barna skal i kirka før jul, kan kirka organisere en skolegudstjeneste en ettermiddag eller en søndag før jul, og så melder man seg bare på. https://www.utdanningsnytt.no/christian-lomsdalen-human-etisk-forbund-opplaeringsloven/stortinget-forbod-skolegudstjenester-i-2023/421855 Anonymkode: fc27f...9ed Det er jo et eget opplegg for de som ikke vil være med. Eller du kan holde barnet hjemme.. Anonymkode: a19b7...062 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #137 Del Skrevet 20. november Da må å skolen der ungene gikk på slutte å delta i synagogen, kirka, osv. Der mine gikk var de innom å fikk innføring i de forskjellige mattene i religion. Så til jul var de i kirka, ved høytid i jødedommen var de der å overvære seremoni, samme i andre religioner som hadde lokaler med ikke så lang reise veg å besøke. Så skrev elevene oppgaver på om de forskjellige hadde noe likt, hva de så som forskjell osv Anonymkode: b3a20...7dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #138 Del Skrevet 20. november AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 0.08): Den nye Opplæringslova som trådte i kraft 1.august i år slår fast at skolegudstjenester er lovstridige, siden skolen ikke skal bedrive forkynning, og kirka definerer en skolegudstjeneste som forkynnende. Likevel har de paradoksalt laget en ny veileder til skolegudstjenester. Hvis foreldre ønsker at barna skal i kirka før jul, kan kirka organisere en skolegudstjeneste en ettermiddag eller en søndag før jul, og så melder man seg bare på. https://www.utdanningsnytt.no/christian-lomsdalen-human-etisk-forbund-opplaeringsloven/stortinget-forbod-skolegudstjenester-i-2023/421855 Anonymkode: fc27f...9ed Uansett har de i mange år alt opplegg på de som ikke ska gå. Det kan de fortsette med. Men da må det å bli slutt med besøk i moskeer og synagoger som også en del skoler har, hvor de får være med på å se hvordan dems seremonier osv er. Det ska ikke da kun gå en vei. Da må alle religioner tas med. Anonymkode: b3a20...7dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #139 Del Skrevet 20. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du tror det du har skrevet her er relevant for kristne i dag så må du lese deg opp selv først før du begynner mer dette overfor egne barn. Eller kanskje du skulle snakket med en prest. Dette du siterer er noe du har hørt om fra Gamle testamentet. Det er ikke relevant for kristne i dag. Dersom du virkelig har tenkt å forklare at vanlige kristne tror på dette så gjør du deg skyldig i grov feilinformasjon. Kanskje du skulle bli litt mindre redd for det du selv ikke tror på og heller la barnet ditt bli med på julegudstjenester. Det vil uansett være langt mer representativt enn det du har planer om å komme med. Anonymkode: 0c727...953 Kan du fortelle litt on hva som er relevant for dagens kristne? Anonymkode: c6334...dbd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #140 Del Skrevet 20. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Uansett har de i mange år alt opplegg på de som ikke ska gå. Det kan de fortsette med. Men da må det å bli slutt med besøk i moskeer og synagoger som også en del skoler har, hvor de får være med på å se hvordan dems seremonier osv er. Det ska ikke da kun gå en vei. Da må alle religioner tas med. Anonymkode: b3a20...7dc Det er forskjell på å se en seremoni, sammenlignet med å delta. Å være en aktiv deltager i en skolegudstjeneste er forkynning. Anonymkode: fc27f...9ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå