Gå til innhold

Skolegudstjenester er pr. definisjon forbudt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja uenige er vi, og det er helt greit å være enige om det. Ingenting som blir visket ut av at vi opprettholder retten om religionsfrihet her i Norge, det er mange andre land som ikke har det og jeg tror ikke vi ønsker å sammenligne oss med de landene hvor religion og forkynnelse blir dratt ned over hodene til barn fra de er ganske små. 

Anonymkode: 239ef...5a0

Hallo? Tenker du alltid så svart-hvitt?

Anonymkode: 01513...a2b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og hvor stor andel av befolkningen feirer jólablot? 

Jeg sier hva vi har feiret. Det er få som feirer Jesus i dag også. Og begge deler kan en fint lære om på skolen der lærling foregår.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er nok ikke kult nok å si at man tror på det kristne budsskap og det er mange nivåer av tro. 

Det siste du sa er bare fjas og tull så det gidder jeg ikke kommentere engang. Jeg står bare fast ved at ingen tar skade av en liten time i kirka før jul 

Anonymkode: 6e3ca...d8b

Og ingen tar heller skade av å ikke gå i kirken i skoletiden, absolutt ingen. Det er derimot mange som har blutt dksdet av religion og forkynnelse. Vil du absolutt stikke innom kirken en liten time før jul stør du helt fritt til å gjøre det selv.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hallo? Tenker du alltid så svart-hvitt?

Ang religionsfrihet så tenker jeg så svart/hvitt ja. Enten har en det (og da legger ikke offentlige skoler og arbeidsplasser seg opp i det eller påtvinger noen forkynnelse), ellers har en det ikke. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaver i forbindelse med julefeiring har sin bakgrunn i religionen kristendom. Pussig at ikke troende holder fast på denne skikken.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sier hva vi har feiret. Det er få som feirer Jesus i dag også. Og begge deler kan en fint lære om på skolen der lærling foregår.

Og ingen tar heller skade av å ikke gå i kirken i skoletiden, absolutt ingen. Det er derimot mange som har blutt dksdet av religion og forkynnelse. Vil du absolutt stikke innom kirken en liten time før jul stør du helt fritt til å gjøre det selv.

Ang religionsfrihet så tenker jeg så svart/hvitt ja. Enten har en det (og da legger ikke offentlige skoler og arbeidsplasser seg opp i det eller påtvinger noen forkynnelse), ellers har en det ikke. 

Så lenge man har rett til å avstå er det ikke påtvunget. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (3 minutter siden):

Gaver i forbindelse med julefeiring har sin bakgrunn i religionen kristendom. Pussig at ikke troende holder fast på denne skikken.

Men grisen er for eksempel forbundet med fruktbarhetsguden Frøy. (Merkelig at de krustne spiser ribbe🤔Julebukken kan ha sammenheng med bukkene som trekker vognen til Tor. De skandinaviske nissene har sin opprinnelse i en forfedredyrking hvor man satte ut gaver til haugbonden som ryddet gårdstomta, og som derfor også ble kalt tomten.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og så lenge en har retten til å melde seg på kirkegudstjeneste er det heller ikke noe å bælje over. Den kristne kulturarven lever, kristendommen består, barn kan absolutt høre forkynning i skoletiden og alle er lykkelig 😊

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette med " jol" er bare noe tøys og bortforklaring. Ingen feirer jol eller solsnu, det feirer jul. Og kirken brukes til mange sermonier og de fleste går i slike selv om de ikke er personlig kristne. Så kirken er et utmerket sted å lære barn at man må sitte i ro, høre på det som blir sagt og bare være der. 

Hvor skrev jeg at det var det eneste stedet? 

Jeg feirer Jol og solsnu, har vårblot, midtsommerblot, av og til alveblot og diseblot, finnas blot for kvar solsnu. Vinter til sommer, sommer til vinter. 

Ofrer ikkje hestene lenger, det har en ikke råd til lenger, - ja ikke folk heller, det er jo direkte ulovlig, men her til gards markerer ein blota, som oftast med bål ute, og god mat og drikke.

Av og til blir det med en stille refleksjon over dei som for, dei som er, og dei som kjem, av og til blir det storfest istedenfor, det er mye prega av året som har vært, korleis blotet her blir, er ikke alltid det fell seg naturlig å ha stor markering med mye drikke og folk. 

Er ikke alltid det fell seg naturlig å "drikka jol" heller, som dei sa i si tid, vi er ikke særlig til stordrikkere heller når alt kjem til alt.  I år vært jola stille og rolig, i fjor var det hæla i taket her, vi må hente oss innatt endå, gamlinger som vi er blitt. 

For meg er det ikke naturlig å feire ørkengudene iallefall, så kirke går jeg ikke i. 

Anonymkode: 4400c...7f5

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men grisen er for eksempel forbundet med fruktbarhetsguden Frøy. (Merkelig at de krustne spiser ribbe🤔)

Like merkelig som at ikke troende spiser ribbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (Akkurat nå):

Like merkelig som at ikke troende spiser ribbe.

Tja men nå var det du som dro inn hva en gjør og ikke gjør avhengig av religion. Hvis en bare ønsker å feire en kristen jul er det mye en ikke skulle gjort som en gjør? Er julen kristen da? Med friser i alle varianter og julenek og juleøl?  Kristendommen har stjålet både når vi feirer jul og mattradisjoner og annet fra de hedenske, kanskje litt pussig i seg selv? Hvis julen er så kristen mener jeg. Hvis ikke hadde vi jo aldri feiret den kristne julen i desember i utgangspunktet. Så kanskje ikke det smarteste sjakktrekket og hevde seg ang juletradisjoner når så mye av den kristne julen har så mange elementer av hedensk i seg. Pussig det derre. Norrøne skikker som ølbrygging til jólablótet ble beholdt men nå skulle en drikke øl til ære for jomfru Maria og Kristus og ikke Odin.

Setter du ut julenek til fuglene? Det er hedensk og har overlevd selv om flere norske og svenske prester på 1700 tallet bille forby det. Som du og ser så er alt et stort sammensurium, kristendommen og slik vi feirer julen i dag har lite med kristendommen i seg selv å gjøre.

Vi som ikke er kristne spiser hva vi vil, gjør hva vi ønsker og koser oss med det. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den nye Opplæringslova som trådte i kraft 1.august i år slår fast at skolegudstjenester er lovstridige, siden skolen ikke skal bedrive forkynning, og kirka definerer en skolegudstjeneste som forkynnende. Likevel har de paradoksalt laget en ny veileder til skolegudstjenester. 

Hvis foreldre ønsker at barna skal i kirka før jul, kan kirka organisere en skolegudstjeneste en ettermiddag eller en søndag før jul, og så melder man seg bare på. 

https://www.utdanningsnytt.no/christian-lomsdalen-human-etisk-forbund-opplaeringsloven/stortinget-forbod-skolegudstjenester-i-2023/421855

Anonymkode: fc27f...9ed

Åhh 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den nye Opplæringslova som trådte i kraft 1.august i år slår fast at skolegudstjenester er lovstridige, siden skolen ikke skal bedrive forkynning, og kirka definerer en skolegudstjeneste som forkynnende. Likevel har de paradoksalt laget en ny veileder til skolegudstjenester. 

Hvis foreldre ønsker at barna skal i kirka før jul, kan kirka organisere en skolegudstjeneste en ettermiddag eller en søndag før jul, og så melder man seg bare på. 

https://www.utdanningsnytt.no/christian-lomsdalen-human-etisk-forbund-opplaeringsloven/stortinget-forbod-skolegudstjenester-i-2023/421855

Den nye opplæringsloven. Gjelder den for all type undervisning som er forbeholdt barn og unge her i landet?

Anonymkode: d9673...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det skoler som tvinger barna i gi gudstjenester da? Her er det frivillig.

Anonymkode: 1160c...bc7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Finnes det skoler som tvinger barna i gi gudstjenester da? Her er det frivillig.

Det var frivillig da jeg gikk i grunnskolen (midten av 70-tallet til midten av 80-tallet). Læreren skulle bare vite hvor mange som skulle være med i kirka. Det ble ikke ført fravær for de som ikke skulle være med, og de hadde ikke noe alternativt opplegg. De som ikke skulle være med, var stort sett de 2-3 på hvert trinn som var fritatt for kristendomsundervisning. Det var først avslutning på skolen, og så gikk vi samlet til kirka. Som regel var noen foreldre med de yngste klassene.

Det er samme opplegg her jeg bor nå, i midten av desember må vi melde fra om barna skal være med på gudstjeneste siste skoledag eller ikke, og om foreldre skal være med (tror det er et krav om et visst antall voksne).

Anonymkode: a258e...fb1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (11 timer siden):

At Antikrist sitt største talerør i Norge (Humanetisk forbund) mener det er knapt overraskende. Myndighetene er ikke enige.

Humanetisk forbund har et mål, og det er å avkristne Norge.

Spør en humanist du kjenner om hvorfor hen er det. Jeg tviler på at du får det svaret du presenterer her. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De kan derimot bidra til refleksjon og kritisk tenkning rundt religion, men det nektes altså elevene å oppleve i praksis pga. noen humanetikeres godhetstyrranni. Hilsen agnostiker, igjen.

Godhetstyranni? Hvor mye kritisk refleksjon tror du en førsteklassing evner å gjøre etter et besøk i kirka? Da tenker du også at det er fint om man arrangerer en fredagsbønn i moskeen der alle barneskoleelevene er aktive deltagere i den, eller en samling sammen med folkene i Smiths Venner også? 

Kjetil E skrev (11 timer siden):

Og de som ikke ønsker det har og rett til å slippe gudstjeneste.

Men dritten i HEF vil ha fjernet alt som har med kristendom i Norge.

Nei det vil de ikke. Men det er klart at hvis kirka mister den indoktrineringskanalen de har gjennom gudstjenestene de tilbyr, så skjelver de sikkert i buksene av frykt for at DNK får enda færre medlemmer. 

Det som plager meg er at det er så fryktelig historieløst. Enten man liker det eller ikke er nåtidens jul en kristen tradisjon, og der er kirka helt sentral. Enkelte høyt oppe i systemet er så glade i å viske ut det som har gjort landet vårt til det det er. Hvordan skal man fremme forståelse for hverandres kultur når man bare visker bort den mest sentrale kulturinstitusjonen vi har hatt oppgjennom tidene? Det henger ikke på greip.

Nåtidens jul er en kombinasjon av vår opprinnelige feiring av solsnu, juleblot, og kristne feiring. Det at vi feirer med juletrær og gaver har ingen ting med Jesus å gjøre. Det dreier seg om en tysk tradisjon. Lurt å lese seg opp på historien rundt julefeiring før man påstår at den er kristen. 

Jeg feirer jul, selv om jeg er humanist. Jeg har juletre og jeg gir og får gaver, slik som andre. Jeg koser meg også med god mat sammen med familien min uten at noe av dette har med Jesu fødsel å gjøre. 

Men da må vi ta bort påske, himmelfart og alt? Hvis ikke blir dette veldig dobbeltmoralsk. Slutte å begrave folk i kirka og legge de på kirkegård må vi også.

Anonymkode: 4067b...707

Fjerner man jula bare fordi det er ønskelig at barn ikke blir tvunget til å delta i en julegudstjeneste?

Folk blir for øvrig ikke begravd i kirka. Det hadde blitt veldig vanskelig å gjennomføre, med mindre man hadde gravd et veldig dypt hull som man senket folk ned i. Jeg er også veldig glad for at folk ikke bare legges på gravlunden. Da hadde det blitt veldig mye trafikk av all slags åtseldyr og fugler. Det ville skapt et stort problem for kommunen. 

Dessuten heter det gjerne gravlund nå til dags. Ikke kirkegård. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg står bare fast ved at ingen tar skade av en liten time i kirka før jul 

Ingen tar skade av en liten tur i moskeen der de deltar i ritualene før Ramadan heller? Kjenne på hvor fint det er at jenter og gutter skal skilles ad i dette rommet der guttene behandles som viktigere enn jentene? Kanskje de skal være med på en skikkelig gladkristen happening med tungetale hos karismatiske kristne menigheter også? Hva tenker du? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lovise78 skrev (5 minutter siden):

Spør en humanist du kjenner om hvorfor hen er det. Jeg tviler på at du får det svaret du presenterer her. 

Heilt sant. Humanisme er grunnlagt på kristne verdier, noe en del ikke har fått med seg.

Anonymkode: bd2ba...9a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (10 timer siden):

Gavene har ingen ting med kristendom å gjøre. Det har med tysk håndverkertradisjon å gjøre. Les deg opp før du uttaler deg. Det er alltid smart. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis resten av klassen skal; Har ikke du også lyst til å bli med da? I stedet for å bli plassert i et klasserom sammen med masse andre unger du ikke kjenner?

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Den nye opplæringsloven. Gjelder den for all type undervisning som er forbeholdt barn og unge her i landet?

Anonymkode: d9673...2ae

Ja. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Siterer svar over her: 
Hvis resten av klassen skal; Har ikke du også lyst til å bli med da? I stedet for å bli plassert i et klasserom sammen med masse andre unger du ikke kjenner? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan de droppe hele juleferien og da hvis det er så fryktelig plagsomt å gå i kirka og kjenne på roen. Det er veldig sunt å roe ned slik i dagens stressede og gjennomplanlagte hverdag! 

Kristendommen vil gå inn i historiebøkene som alt enn enn roen. Kristne og kristendom er ondskap satt i system.

Anonymkode: 684e6...0ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kristendommen vil gå inn i historiebøkene som alt enn enn roen. Kristne og kristendom er ondskap satt i system.

Jeg vil ikke kallde det "ondskap satt i system", men kristne mennesker har gjort svært mye som ikke er godt mens de har spredt det kristne budskap. Her er det katolske kirken og mange frikristne menigheter (sekter) i særstilling.  Jeg tror nok de fleste barn og unge hadde fått avsmak for denne religionen hvis lærere hadde presentert dem for de mindre snille budskapene i Bibelen, for å si det sånn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Gavene har ingen ting med kristendom å gjøre. Det har med tysk håndverkertradisjon å gjøre. Les deg opp før du uttaler deg. Det er alltid smart. 

Har nok lest litt om det, forskjellige steder.  Her er et sitat fra Illustrert Vitenskap:

"Skikken med å gi hverandre gaver på den mørkeste tiden av året er eldre enn julen. Da kristendommen og dermed feiringen av Jesu fødsel begynte å bli utbredt i Romerriket, hadde romerne allerede gitt hverandre gaver på samme årstid i flere hundre år i forbindelse med deres forskjellige feiringer, og da var det nærliggende å kombinere den gamle med det nye.

De kristne kunne dessuten begrunne sin giverglede med at de vise menn jo hadde gitt Jesusbarnet gaver. Senere ble gavefordelingen overlatt Sankt Nikolaus og deretter hans etterkommer, julenissen, og det var omtrent da det begynte å bli rot med tidspunktet. Den kristne ideen var at gavene skulle skjenkes på Jesu fødselsdag, altså 25. desember, og dette tidspunktet" fastholdes i mange land i dag."

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovise78 skrev (5 timer siden):

Godhetstyranni? Hvor mye kritisk refleksjon tror du en førsteklassing evner å gjøre etter et besøk i kirka? Da tenker du også at det er fint om man arrangerer en fredagsbønn i moskeen der alle barneskoleelevene er aktive deltagere i den, eller en samling sammen med folkene i Smiths Venner også? 

Nei det vil de ikke. Men det er klart at hvis kirka mister den indoktrineringskanalen de har gjennom gudstjenestene de tilbyr, så skjelver de sikkert i buksene av frykt for at DNK får enda færre medlemmer. 

Nåtidens jul er en kombinasjon av vår opprinnelige feiring av solsnu, juleblot, og kristne feiring. Det at vi feirer med juletrær og gaver har ingen ting med Jesus å gjøre. Det dreier seg om en tysk tradisjon. Lurt å lese seg opp på historien rundt julefeiring før man påstår at den er kristen. 

Jeg feirer jul, selv om jeg er humanist. Jeg har juletre og jeg gir og får gaver, slik som andre. Jeg koser meg også med god mat sammen med familien min uten at noe av dette har med Jesu fødsel å gjøre. 

Fjerner man jula bare fordi det er ønskelig at barn ikke blir tvunget til å delta i en julegudstjeneste?

Folk blir for øvrig ikke begravd i kirka. Det hadde blitt veldig vanskelig å gjennomføre, med mindre man hadde gravd et veldig dypt hull som man senket folk ned i. Jeg er også veldig glad for at folk ikke bare legges på gravlunden. Da hadde det blitt veldig mye trafikk av all slags åtseldyr og fugler. Det ville skapt et stort problem for kommunen. 

Dessuten heter det gjerne gravlund nå til dags. Ikke kirkegård. 

Ingen tar skade av en liten tur i moskeen der de deltar i ritualene før Ramadan heller? Kjenne på hvor fint det er at jenter og gutter skal skilles ad i dette rommet der guttene behandles som viktigere enn jentene? Kanskje de skal være med på en skikkelig gladkristen happening med tungetale hos karismatiske kristne menigheter også? Hva tenker du? 

Har fått NOK av HEF sin iherdige innsats for å avkristne Norge. På høy tid og ta KRAFTIG til motmæle mot dem. De og med hun Unge Venstre lederen i spissen, slike må ALDRI få stå uimotsagt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Forklar! 

Det snakkes om barn i kirken , hvordan er det ondskap? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...