AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:49 #21 Del Skrevet lørdag kl 23:49 Men da må vi ta bort påske, himmelfart og alt? Hvis ikke blir dette veldig dobbeltmoralsk. Slutte å begrave folk i kirka og legge de på kirkegård må vi også. Anonymkode: 4067b...707 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:50 #22 Del Skrevet lørdag kl 23:50 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det som plager meg er at det er så fryktelig historieløst. Enten man liker det eller ikke er nåtidens jul en kristen tradisjon, og der er kirka helt sentral. Enkelte høyt oppe i systemet er så glade i å viske ut det som har gjort landet vårt til det det er. Hvordan skal man fremme forståelse for hverandres kultur når man bare visker bort den mest sentrale kulturinstitusjonen vi har hatt oppgjennom tidene? Det henger ikke på greip. Anonymkode: 01513...a2b Vi fremmer andre og visker ut oss selv. Enig med deg. Anonymkode: 062ed...050 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:52 #23 Del Skrevet lørdag kl 23:52 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men da må vi ta bort påske, himmelfart og alt? Hvis ikke blir dette veldig dobbeltmoralsk. Slutte å begrave folk i kirka og legge de på kirkegård må vi også. Anonymkode: 4067b...707 Det startet med at vi ikke kunne synge julesanger med Gud eller Jesus i. Nå ikke kirken. På tide å fjerne korset i flagget? Anonymkode: 062ed...050 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:52 #24 Del Skrevet lørdag kl 23:52 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi fremmer andre og visker ut oss selv. Enig med deg. Anonymkode: 062ed...050 Man trenger ikke viske ut seg selv for å gi plass til andre. Anonymkode: 01513...a2b 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:54 #25 Del Skrevet lørdag kl 23:54 Kjetil E skrev (6 minutter siden): Og de som ikke ønsker det har og rett til å slippe gudstjeneste. Men dritten i HEF vil ha fjernet alt som har med kristendom i Norge. Neida det vil de ikke, mange i HEF som synger både kristne julesamler og kan sitere bibelen bedre og mer nøyaktig enn mange prester. Men at de vil fjerne gamle Ingrode dogmer og forkynnelse for barn i statens regi: Ja, og det er helt supert! AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det som plager meg er at det er så fryktelig historieløst. Enten man liker det eller ikke er nåtidens jul en kristen tradisjon, og der er kirka helt sentral. Enkelte høyt oppe i systemet er så glade i å viske ut det som har gjort landet vårt til det det er. Hvordan skal man fremme forståelse for hverandres kultur når man bare visker bort den mest sentrale kulturinstitusjonen vi har hatt oppgjennom tidene? Det henger ikke på greip. Anonymkode: 01513...a2b Du vet at vi har feiret julen siden lenge før vi ble et kristent land sant? Kristendommen kom til Norge med vold, maktmisbruk, overtramp, blod og tortur. Kristendommen har så vist prøvd å viske ut nye av historien til nordmenn lenge før HEF ble stiftet så om det er kulturen du er så redd for at skal bli borte kan en jo kanskje begynne med å stille spørsmål med hele religionen. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men da må vi ta bort påske, himmelfart og alt? Hvis ikke blir dette veldig dobbeltmoralsk. Slutte å begrave folk i kirka og legge de på kirkegård må vi også. Anonymkode: 4067b...707 Det er slutt på offentlig forkynning. Ingen drasser arbeidere ut av kontoret for å gå i gudstjeneste. Det er helt frivillig å få i kirken til både påske og jul og det bør også være høyst frivillig å drive å indoktrinere barn med forkynning. Vi har kristendommslære i skolen, en trenger ikle gå i en kirke for verken å lære om Jesus eller budda. Men forkynnelse til barn er ikke og skal ikke være obligatorisk Anonymkode: 239ef...5a0 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:56 #26 Del Skrevet lørdag kl 23:56 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du vet at vi har feiret julen siden lenge før vi ble et kristent land sant? Kristendommen kom til Norge med vold, maktmisbruk, overtramp, blod og tortur. Kristendommen har så vist prøvd å viske ut nye av historien til nordmenn lenge før HEF ble stiftet så om det er kulturen du er så redd for at skal bli borte kan en jo kanskje begynne med å stille spørsmål med hele religionen. Anonymkode: 239ef...5a0 Ja, det er da barndomslære? Var derfor jeg skrev at nåtidens jul er en kristen tradisjon, enten man liker det eller ikke. Må påpeke nok en gang at jeg er agnostiker. Anonymkode: 01513...a2b 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 00:04 #27 Del Skrevet søndag kl 00:04 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er da barndomslære? Var derfor jeg skrev at nåtidens jul er en kristen tradisjon, enten man liker det eller ikke. Må påpeke nok en gang at jeg er agnostiker. Anonymkode: 01513...a2b Jo da jeg har lest hva du er to-tre ganger nå. For meg spiller det liten rolle om du er agnostiker, ateist, kristen, hindu eller muslim. Om du hadde vært en av disse eller ingen av disse om du hadde trodd på Tor og Odin eller havfrue Guden eller enhjørninger. Det er trosfrihet i Norge så for meg må du være nett hva du vil. Men igjen vi har ingen statsreligion så hvorfor skulle vi tvinge barn til å gå i kirken noe mer enn hva vi skulle tvinge de til å gå i en moské? Eller andre trossamfunn? Fordi vi har engang hatt en statsreligion? Foreldre står fritt til å ta sine egne barn i den kirken for forkynnelse der de selv ønsker men det bør ikke gjøres i offentlig regi. Anonymkode: 239ef...5a0 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet søndag kl 00:10 #28 Del Skrevet søndag kl 00:10 Pussig at folk ikke aksjonerer mot kristne fridager i forbindelse med påske, himmelfart og pinse. I tillegg er det for mange ok å benytte kirkerommet ved begravelser/bisettelser selv om en ikke er troende - mens en julegudstjeneste er farlig å oppleve. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 00:11 #29 Del Skrevet søndag kl 00:11 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo da jeg har lest hva du er to-tre ganger nå. For meg spiller det liten rolle om du er agnostiker, ateist, kristen, hindu eller muslim. Om du hadde vært en av disse eller ingen av disse om du hadde trodd på Tor og Odin eller havfrue Guden eller enhjørninger. Det er trosfrihet i Norge så for meg må du være nett hva du vil. Men igjen vi har ingen statsreligion så hvorfor skulle vi tvinge barn til å gå i kirken noe mer enn hva vi skulle tvinge de til å gå i en moské? Eller andre trossamfunn? Fordi vi har engang hatt en statsreligion? Foreldre står fritt til å ta sine egne barn i den kirken for forkynnelse der de selv ønsker men det bør ikke gjøres i offentlig regi. Anonymkode: 239ef...5a0 Fordi det er en stor del av landets kultur og kirken har vært en enorm institusjon mye lenger enn noen av oss har gått på jorden på godt og vondt. Jeg mener man frarøver elevene muligjeten til oppleve et stykke kultur, kunst og historie, og muligheten til å reflektere over kirkens budskap i vår sekulære tidsalder. JA, man har et fag som heter KRLE, men det er ingenting sammenlignet med å faktisk oppleve det på ekte. Julen er en kirkelig høytid, derfor er det faglig relevant å gå i kirka rett før juleferien. Anonymkode: 01513...a2b 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet søndag kl 00:13 #30 Del Skrevet søndag kl 00:13 Om hundre år er det slutt på kristne helligdager. Da er det Ramadan som er det helligste og barna må i moskeen. Fordi vi gir avkall på kulturen vår. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 00:13 #31 Del Skrevet søndag kl 00:13 Da kan de droppe hele juleferien og da hvis det er så fryktelig plagsomt å gå i kirka og kjenne på roen. Det er veldig sunt å roe ned slik i dagens stressede og gjennomplanlagte hverdag! Anonymkode: 6e3ca...d8b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 00:17 #32 Del Skrevet søndag kl 00:17 anonym 4545 skrev (1 minutt siden): Pussig at folk ikke aksjonerer mot kristne fridager i forbindelse med påske, himmelfart og pinse. I tillegg er det for mange ok å benytte kirkerommet ved begravelser/bisettelser selv om en ikke er troende - mens en julegudstjeneste er farlig å oppleve. Og hvor mange av oss drar frem bibelen og leser eller svinger innom kirken på vei til hytta i påsken? Disse fridagene er nettopp det, fridager som vi kan bruke på ukristelige aktiviteter som å drikke oss dritings eller stå på ski i marka eller annet. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da kan de droppe hele juleferien og da hvis det er så fryktelig plagsomt å gå i kirka og kjenne på roen. Det er veldig sunt å roe ned slik i dagens stressede og gjennomplanlagte hverdag! Anonymkode: 6e3ca...d8b Hvor andre kjenner mest ro er ikke opp til deg å bestemme. Jeg kjenner ro på tur i fjellet så det dksl jeg absolutt gjlre i julen 😊 og andre finner ro andre plasser. Og igjen: vi har feiret jol siden leenge før kristendommen kom med makt over Norge så en feiring vil det uansett ha vært med eller uten kristendommen, så det skal du ikke tenke på. Anonymkode: 239ef...5a0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 00:23 #33 Del Skrevet søndag kl 00:23 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og hvor mange av oss drar frem bibelen og leser eller svinger innom kirken på vei til hytta i påsken? Disse fridagene er nettopp det, fridager som vi kan bruke på ukristelige aktiviteter som å drikke oss dritings eller stå på ski i marka eller annet. Hvor andre kjenner mest ro er ikke opp til deg å bestemme. Jeg kjenner ro på tur i fjellet så det dksl jeg absolutt gjlre i julen 😊 og andre finner ro andre plasser. Og igjen: vi har feiret jol siden leenge før kristendommen kom med makt over Norge så en feiring vil det uansett ha vært med eller uten kristendommen, så det skal du ikke tenke på. Anonymkode: 239ef...5a0 Dette med " jol" er bare noe tøys og bortforklaring. Ingen feirer jol eller solsnu, det feirer jul. Og kirken brukes til mange sermonier og de fleste går i slike selv om de ikke er personlig kristne. Så kirken er et utmerket sted å lære barn at man må sitte i ro, høre på det som blir sagt og bare være der. Hvor skrev jeg at det var det eneste stedet? Anonymkode: 6e3ca...d8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 00:26 #34 Del Skrevet søndag kl 00:26 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi det er en stor del av landets kultur og kirken har vært en enorm institusjon mye lenger enn noen av oss har gått på jorden på godt og vondt. Jeg mener man frarøver elevene muligjeten til oppleve et stykke kultur, kunst og historie, og muligheten til å reflektere over kirkens budskap i vår sekulære tidsalder. JA, man har et fag som heter KRLE, men det er ingenting sammenlignet med å faktisk oppleve det på ekte. Julen er en kirkelig høytid, derfor er det faglig relevant å gå i kirka rett før juleferien. Anonymkode: 01513...a2b En frarøver ikke elever noenting. Foreldre kan fint melde på barna til skolegudstjeneste og foreldre kan også ta barna med seg i sin fritid. Dobbelt "glede" med andre ord. Foreldre kan ta barna med seg i kirken sikkert alle dagene i desember for den del. Ingen som verken blir frarøvet noe eller mister noe. Kirkene har sist jeg sjekket ikke blitt revet med jorden så de står der så alle som føler lysten kan ta barna sine med. I skolen sin regi: nei! Forkynnelse tilhører privatlivet for både liten og stor. Det er mye en kan og bør lære om på skolen men som ikke bør bli undervist i praksis. Religion og forkynnelse er definitivt en av de tingene, sex er en annen. Poenget er at det er ikke alt som bør praktiseres på skolen selv om en bør lære noe om det. Anonymkode: 239ef...5a0 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 00:31 #35 Del Skrevet søndag kl 00:31 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En frarøver ikke elever noenting. Foreldre kan fint melde på barna til skolegudstjeneste og foreldre kan også ta barna med seg i sin fritid. Dobbelt "glede" med andre ord. Foreldre kan ta barna med seg i kirken sikkert alle dagene i desember for den del. Ingen som verken blir frarøvet noe eller mister noe. Kirkene har sist jeg sjekket ikke blitt revet med jorden så de står der så alle som føler lysten kan ta barna sine med. I skolen sin regi: nei! Forkynnelse tilhører privatlivet for både liten og stor. Det er mye en kan og bør lære om på skolen men som ikke bør bli undervist i praksis. Religion og forkynnelse er definitivt en av de tingene, sex er en annen. Poenget er at det er ikke alt som bør praktiseres på skolen selv om en bør lære noe om det. Anonymkode: 239ef...5a0 Vi får være enige om å være uenige. Slike holdninger bidrar til å viske ut det som gjør Norge til Norge. Man er fryktelig opptatt av at mangfold er så bra, men vår egen kultur er liksom ikke en del av det, og skal gjemmes bort. Det er så typisk nordmenn. Anonymkode: 01513...a2b 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 00:31 #36 Del Skrevet søndag kl 00:31 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette med " jol" er bare noe tøys og bortforklaring. Ingen feirer jol eller solsnu, det feirer jul. Og kirken brukes til mange sermonier og de fleste går i slike selv om de ikke er personlig kristne. Så kirken er et utmerket sted å lære barn at man må sitte i ro, høre på det som blir sagt og bare være der. Hvor skrev jeg at det var det eneste stedet? Anonymkode: 6e3ca...d8b Tja om du mener historie er "tull og tøys" så. Men det endrer likevel ikke historien. I Norges befolkning er de som feirer at Jesus ble født i et mindretall, https://www.dagbladet.no/nyheter/stadig-faerre-tror-pa-gud/72519866 16% av Norges befolkning går i kirken på julaften https://www.nrk.no/nyheter/800.000-planlegger-a-ga-i-kirken-pa-julaften-1.16691156 Det er langt flere som tilber nissen. Skal vi bygge et alter og en bygning til han også mener du som barn i skoletid må besøke? Anonymkode: 239ef...5a0 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gabriel Skrevet søndag kl 00:33 #37 Del Skrevet søndag kl 00:33 For å fungere godt sammen i et mangfoldig samfunn bør vi ha kunnskap om hverandre. Det betyr også å besøke hverandres gudshus. Kristendommen har vært (og er) fortsatt den dominerende den dominerende religionen med vesentlig påvirkning på kultur, kunst, språk, musikk o.s.v. Dermed må den fortsatt ha en særplass. Jeg synes mange overdriver sin redsel for julegudstjeneste og forkynnelsen der. Opplever at tema mer er å ta vare på hverandre enn at "Jesus døde på korset for våre synder og at hvis vi ikke tror på han blir vi fortapt" eller hva nå folk frykter. Aldri hørt om noen ble "omvendt" på grunn av julegudstjenester. Synes også barna skal oppleve synagoger, moskeer o.s.v. Selv går jeg i alle slags gudshus i forbindelse med begravelse, dåp, bryllup o.s.v. Synes samtidig at de som er mindre opptatt av toleranse og mangfoldig skal få reservere seg. 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 00:34 #38 Del Skrevet søndag kl 00:34 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tja om du mener historie er "tull og tøys" så. Men det endrer likevel ikke historien. I Norges befolkning er de som feirer at Jesus ble født i et mindretall, https://www.dagbladet.no/nyheter/stadig-faerre-tror-pa-gud/72519866 16% av Norges befolkning går i kirken på julaften https://www.nrk.no/nyheter/800.000-planlegger-a-ga-i-kirken-pa-julaften-1.16691156 Det er langt flere som tilber nissen. Skal vi bygge et alter og en bygning til han også mener du som barn i skoletid må besøke? Anonymkode: 239ef...5a0 Og hvor stor andel av befolkningen feirer jólablot? Anonymkode: 01513...a2b 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 00:34 #39 Del Skrevet søndag kl 00:34 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi får være enige om å være uenige. Slike holdninger bidrar til å viske ut det som gjør Norge til Norge. Man er fryktelig opptatt av at mangfold er så bra, men vår egen kultur er liksom ikke en del av det, og skal gjemmes bort. Det er så typisk nordmenn. Anonymkode: 01513...a2b Ja uenige er vi, og det er helt greit å være enige om det. Ingenting som blir visket ut av at vi opprettholder retten om religionsfrihet her i Norge, det er mange andre land som ikke har det og jeg tror ikke vi ønsker å sammenligne oss med de landene hvor religion og forkynnelse blir dratt ned over hodene til barn fra de er ganske små. Anonymkode: 239ef...5a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 00:34 #40 Del Skrevet søndag kl 00:34 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tja om du mener historie er "tull og tøys" så. Men det endrer likevel ikke historien. I Norges befolkning er de som feirer at Jesus ble født i et mindretall, https://www.dagbladet.no/nyheter/stadig-faerre-tror-pa-gud/72519866 16% av Norges befolkning går i kirken på julaften https://www.nrk.no/nyheter/800.000-planlegger-a-ga-i-kirken-pa-julaften-1.16691156 Det er langt flere som tilber nissen. Skal vi bygge et alter og en bygning til han også mener du som barn i skoletid må besøke? Anonymkode: 239ef...5a0 Det er nok ikke kult nok å si at man tror på det kristne budsskap og det er mange nivåer av tro. Det siste du sa er bare fjas og tull så det gidder jeg ikke kommentere engang. Jeg står bare fast ved at ingen tar skade av en liten time i kirka før jul Anonymkode: 6e3ca...d8b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå