katties Skrevet 16. november 2024 #1 Skrevet 16. november 2024 (endret) Jeg har lurt på dette en stund. Det virker som de fleste er totalt ukritiske til hva ting er laget av. Et stoff som aldri kan være greit for helsa er PVC. PVC er tilsatt plastmyknere som ikke er bundet til plastpolymerene, og lekker ut av materialet. Det er ikke mulig å få det til å bli det jeg vil kalle "trygt", da disse plastmyknerne (ftalater) påvirker hormoner, nervesystem, og da kreftrisiko og problemer med hjernens utvikling. I tillegg så dannes det veldig farlig gass hvis PVC brenner, så gulv av dét er ikke en god idé i tilfelle brann - løp og hold dere langt unna hvis slikt noen gsng skjer. BTW, det er ikke noe tvil OM at det er farlig - bare søk "miljødirektoratet PVC", så er det mye info. Likevel ser jeg i leketøysbutikker for barn, tyggeleker til BABYER av PVC. Barn er enda mer sensitive for å utvikle ulike forstyrrelser pga ftalater, men så tillates det i babyleker. Sjekker butikker i det hele tatt hva i all verden de tar inn, liksom...? Det er veldig sannsynlig at ftalater påvirker hormonstatus hos gutter og øker sjansen for at de kan få forstyrret kjønnsidentitet og utvikling (sikkert kjempetriggende å i det hele tatt si slike ting nå). Ftalater i graviditet ser ut til å øke sjansen for autisme hos barn. Synes folk det er greit, eller vet de bare ikke om dette? Endret 16. november 2024 av katties
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #2 Skrevet 16. november 2024 Det kommer ut mer og mer info om dette i media, så jeg vet at flere begynner å bli klar over dette ja. Selv om det står at plastprodukter til barn er "BPA free", betyr det ikke at det er fritt for Bisfenol AF, B, F, S og BP som også kan være farlig. Flere og flere ønsker for eksempel leker i tre og naturgummi fremfor plast nå, og det er jo spesielt viktig til barn som er så små at de putter lekene i munnen. Drikkeflasker (inkludert tåteflasker!) , matbokser, skjeer, tallerkner etc bør heller ikke være i plast. Det finnes mye fint i stål for eksempel, og silikon er antakeligvis tryggere enn plastprodukter. Anonymkode: e8eb6...1eb 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #3 Skrevet 17. november 2024 Det er skremmende hvor ukritiske mange er ja. Jeg har passet på alt jeg kjøper selv, har for eksempel ikke flasker og ting til mat i plast. Men vi arver mye leker i plast, og mesteparten av maten i butikken er jo pakket inn i plast. Så det er vanskelig å unngå. I det minste handler jeg ikke på temu, jeg synes det er helt sykt hvor mange som kan finne på å kjøpe babyleker der. Anonymkode: 56eea...b9e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå