Gå til innhold

Erfaring med komb vaskemaskin og tørketrommel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må muligens gå til innkjøp av en slik maskin men er skeptisk. Jeg kommer kun til å bruke den til å tørke sengeklær og den slags. Noen som har en slik og kan gi meg erfaringer? Er det mye styr med lo?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt erfaring på jobb. Tørket dårlig, kunne ha veldig lite i maskinen. Brukte den etterhvert bare som vaskemaskin og hadde en annen tørketrommel 

Skrevet (endret)

Har god erfaring, den både vasker og tørker godt, har en forholdsvis ny og dyr maskin med varmepumpeteknologi (har vært stor utvikling på markedet de siste årene på slike maskiner).
Den bruker veldig lang tid om en kjører kombi-program (5-6 timer). Selv velger jeg vask, tar ut det som skal på tørkestativ og så kjører trommel på resten (da tar det 2 -3 timer totalt).
Lo er ikke noe problem, er lofilter som skal tømmes på den som på andre maskiner. 

Endret av Fjugur
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg har det av nødvendighet. Hvis alternativet mitt var kombimaskin eller ingen tørkemulighet hadde jeg valgt kombimaskin. Hvis alternativet er kombinasjon eller tørketrommel hadde jeg valgt tørketrommel.

Det jeg synes er mest utfordrende er at tørkekapasiteten er betydelig lavere enn vaskekapasiteten, slik at jeg får sjeldent tørket alt jeg har vasket. Et annet problem er at det ikke er noe lo-filter, så det blir mye overføring av lo fra vask til vask, og det setter seg godt inn i tøyet under vaske/tørkeprosessen. I tillegg tar det fryktelig lang tid og få vasket ferdig når alt går i samme maskin - en vask, fra start til slutt, kan ta 3-6 timer.

Dette er en maskin fra 2016, så kanskje det har kommet lo-filter siden den gang. 

Endret av Nuttery
  • Nyttig 1
Skrevet

Moren min har en kombimaskin. Den tørker ikke skikkelig og hun må kjøre maskinen flere ganger. Sengetøy må hun henge opp etter runde to, for det blir ikke tørt nok. 

Skrevet
Nuttery skrev (16 minutter siden):

Jeg har det av nødvendighet. Hvis alternativet mitt var kombimaskin eller ingen tørkemulighet hadde jeg valgt kombimaskin. Hvis alternativet er kombinasjon eller tørketrommel hadde jeg valgt tørketrommel.

Det jeg synes er mest utfordrende er at tørkekapasiteten er betydelig lavere enn vaskekapasiteten, slik at jeg får sjeldent tørket alt jeg har vasket. Et annet problem er at det ikke er noe lo-filter, så det blir mye overføring av lo fra vask til vask, og det setter seg godt inn i tøyet under vaske/tørkeprosessen. I tillegg tar det fryktelig lang tid og få vasket ferdig når alt går i samme maskin - en vask, fra start til slutt, kan ta 3-6 timer.

Dette er en maskin fra 2016, så kanskje det har kommet lo-filter siden den gang. 

Vasker du gummikanten inni trommelen før neste vask? Det er gjerne der det blir liggende lo som går med i neste vask. Hjelper mye å rengjøre den

Anonymkode: 91037...45c

Skrevet

Jeg har det, og synes ikke den er like god som en tørketrommel, men god nok.

Er på min andre nå. Den første følte jeg nesten svidde klærne litt, de fikk også litt lukt av at de var brent. Det er en annen type teknologi for å tørke som brukes i disse maskinene enn klassisk trommel tror jeg. Men på den siste jeg har som vel er fra 2018, så føles det mer som det ligner mer på vanlig trommel.

Jeg er enslig og tromler utelukkende sokker og truser, så for meg er ikke dette med kapasitet eller tidsbruk noe problem. For en stor familie ville jeg ikke anbefalt det.

Anonymkode: 8048d...ca3

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vasker du gummikanten inni trommelen før neste vask? Det er gjerne der det blir liggende lo som går med i neste vask. Hjelper mye å rengjøre den

Anonymkode: 91037...45c

Ja, jeg forsøker på det. Men har jeg tørket en maskin sitter det ganske godt fast, og er svært vanskelig å fjerne. Alternativet er å kjøre et 30 minutters skylleprogram for å forsøke og løsne det.

Skrevet

Jeg har kombimaskin. Bruker tørking kun på sengetøy. Veldig deilig å ta av, vaske og tørke og legge på igjen samme dag. Dem bruker lang tid, men jeg syns det er verdt det i stedet for å måtte henge opp sengetøyet. 

Anonymkode: 09003...18c

• Liker 1
Skrevet

Har en miele maskin, svindyr men fikk tak i B-vare med ripe på siden. Tørker i hovedsak dunjakker og avogtil sengetøy/håndklær. Bruker primært vaskedel.

Er veldig fornøyd men bruker et skylleprogram som tar 8 min etter tørking før man kan vaske igjen. Vi er tre personer i husholdningen og vasker ikke så mye så for meg fungerer det fint. Men har man vaskedag hvor man kjører flere maskiner etterhverandre er det jo litt klønete. 

Elsker vaskefunksjonen på maskinen. Den vasker veldig bra selv på korte programmer. 

Skrevet

Hadde en slik i en leilighet jeg bodde i, og det var en nærmest meningsløs maskin.

Mitt beste tips er å la være, og heller kjøpe et tørkestativ for takmontering, der du kan fire ned stengene du henger vasken over. Ute av veien når det ikke er i bruk, og null problem å henge opp sengetøy. Tøyet tørker også mye fortere i høyden. 

Skrevet (endret)

Takk for erfaringer. Jeg ser det er litt forskjellig. Glemte å si at bakgrunnen for spørsmålet er at jeg synes det har vært påfallende mange kombimaskiner til salgs på Finn over litt tid og antatt det skyldes folk ikke er fornøyd.

Endret av Surrebukk
Skrevet

Vet om to som har hatt det og de sier aldri mer. En slektning kjøpte en for ca to år siden og gikk nylig til innkjøp av tørketrommel...

Anonymkode: e05ad...cbe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...