AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #61 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Sorry as, men du kan ikke sammenligne det med allergier! Dette er jo noe du har valgt selv, men man velger ikke å ha allergier, som man tross alt kan dø av! Anonymkode: 4959b...0c4 Men man KAN det. For det ts møtes av er akkurat den samme holdningen noen som blir syk av skalldyr, melk, gluten eller annet blir møtt med. Først at kafeer etc i stor utstrekning ansetter folk som ikke aner at melk kommer fra kua og at det er gluten i boller. Så man må forklare dem hva helt enkle ting er for noe. Så ansatte som i liten til ingen grad aner noe om kross-kontaminering og ordentlig renhold. Og så blir man servert noe skikkelig dårlig halvfabrikata eller oppvarmet junk til en absurd høy pris (skjønt, for å være rettferdig så serverer kafeer jevnt over helt elendig halvfabrikata til alle sine gjester). Og så drar man over grensen til land som Frankrike, Italia etc som tar mat på alvor. Og det hele er ikke noe problem. De forstår ikke engang at det skulle være et problem. Så enkelt er det i et land som faktisk har en matkultur. Anonymkode: 46a23...555 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 17. november 2024 #62 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mye dritt i matindustrien, uten tvil. Men man må faktisk ikke spise kylling og kjøtt fra industrien, jeg gjør aldri det. Du kan jo spørre deg selv hvor mye næring du får i deg fra ei kålrot sammenlignet med et stykke kjøtt. Anonymkode: 0d57a...f75 Nei, er vokst opp på viltkjøtt selv, og hadde en gris i året som ble slaktet. Mannen min og jeg prøvde å kjøpe øko, lokalt fra øko-gårder osv., men vi så at vi endte med å kjøpe en del kjøtt fra industridyrehold også. Spesielt gjaldt dette kylling og pålegg. Så vår erfaring var at det både var krevende og veldig dyrt å få til i praksis. Han tok jegerprøven, men han greide ikke å skyte rådyr. Så da passer vi nok som vegetarianere uansett 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #63 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men man KAN det. For det ts møtes av er akkurat den samme holdningen noen som blir syk av skalldyr, melk, gluten eller annet blir møtt med. Først at kafeer etc i stor utstrekning ansetter folk som ikke aner at melk kommer fra kua og at det er gluten i boller. Så man må forklare dem hva helt enkle ting er for noe. Så ansatte som i liten til ingen grad aner noe om kross-kontaminering og ordentlig renhold. Og så blir man servert noe skikkelig dårlig halvfabrikata eller oppvarmet junk til en absurd høy pris (skjønt, for å være rettferdig så serverer kafeer jevnt over helt elendig halvfabrikata til alle sine gjester). Og så drar man over grensen til land som Frankrike, Italia etc som tar mat på alvor. Og det hele er ikke noe problem. De forstår ikke engang at det skulle være et problem. Så enkelt er det i et land som faktisk har en matkultur. Anonymkode: 46a23...555 Nei vet du, ærlig talt! En selvvalgt vegeterianer eller pesceterianer som kan, men vil ikke spise det, er for pokker noe helt annet enn en med cøliaki eller nøtteallergi. Dette her er bare flaut å høre på. Anonymkode: 0d57a...f75 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #64 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jo når du sammenligner med allergi så trenger du å høre det, fordi det er selvvalgt! Anonymkode: 4959b...0c4 TS sammenligner ikke eget selvvalgte valg av kosthold med matallergi, hun påpeker at følelsen av å være en byrde for andre fordi man spiser annerledes er vanskelig, og at hun føler med de som har en allergi. Anonymkode: 95526...728 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 17. november 2024 #65 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nei vet du, ærlig talt! En selvvalgt vegeterianer eller pesceterianer som kan, men vil ikke spise det, er for pokker noe helt annet enn en med cøliaki eller nøtteallergi. Dette her er bare flaut å høre på. Anonymkode: 0d57a...f75 Når det gjelder tilrettelegging er det vel det samme de opplever, tror det var det som var poenget? Ikke at veggiser har en lidelse... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #66 Del Skrevet 17. november 2024 Maia70 skrev (6 minutter siden): Når det gjelder tilrettelegging er det vel det samme de opplever, tror det var det som var poenget? Ikke at veggiser har en lidelse... Poenget må jo være at tilrettelegging for en med allergi er livskritisk, og for en pesceterianer er det ikke det. Selvsagt skal man få det man ber om, man skal ikke få servert kjøtt når man ber om linseburger. Men alvorlighetsgraden kan likevel ikke sammenlignes, det er det jeg mener. Anonymkode: 0d57a...f75 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #67 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): TS sammenligner ikke eget selvvalgte valg av kosthold med matallergi, hun påpeker at følelsen av å være en byrde for andre fordi man spiser annerledes er vanskelig, og at hun føler med de som har en allergi. Anonymkode: 95526...728 Ok, skjønner. Men hvordan i all verden skulle det å være pesceterianer en byrde? Man spiser jo basically alt, bare ikke kjøtt. For meg som var veganer i årevis, kan jeg aldri påstå at jeg noensinne følte meg som en byrde. Jeg hadde aldri fått meg til å klage på soyapølser til julebord, det viktigste for meg er at jeg fikk imøtekommet ønsket om plantemat, og ble mett. Jeg tror nok generelt sett at kokker forstår alvoret av matallergi, og dermed ikke syns det er noen big deal å gjøre justeringer i en rett. For gjennomsnittskokken ønsker nok verken alvorlig syke eller døde gjester. Og så er det alle som påstår de har allergi uten å ha det, som da ødelegger for alle som har reell allergi. En kokk har langt mer sympati (og angst!) for en allergiker enn en selvvalgt vegeterianer, av åpenbare grunner. https://www.dn.no/smak/restauranter/helse/allergi/heidi-kipperberg/-det-gar-utover-allergikerne-til-slutt/2-1-316553 Anonymkode: 0d57a...f75 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #68 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Lev med dine valg og tenk på at du, i motsetning til veldig mange som føler seg til bry, føler seg utenfor og møter manglende tilpasning av ymse slag i hverdagen, faktisk har et. Og slutt å kalle deg vegetarianer når du spiser fisk og skalldyr - du utvanner begrepet og gjør det enda vanskeligere for de som faktisk er det. Anonymkode: df3c4...be1 TS skriver allerede i første innlegg at hun ikke er vegetarianer, men pescetarianer. At hun ikke evner å formidle dette til restauranter og andre folk er dumt, men vanner ikke ut begrepet. Det eneste som skjer er jo at hun oppfattes som vegetarianer og får trasig og fantasiløs veggismat istedet for en god fiskerett. Når det er sagt, så har jeg inntrykk av at veldig mange restauranter har god vegetarmat (skal ikke uttale meg om vegansk mat). Jeg er ikke vegetarianer men er veldig kresen på rødt kjøtt og velger ofte vegetarmat på restaurant dersom de ikke har gode fiskeretter. Jeg har opplevd å få veldig god vegetarmat. Til og med blomkålbiff som jeg bestilte en gang, som jo egentlig bare er en bakt blomkål med tilbehør, var nydelig tilberedt med godt krydder, god saus og nydelig tilbehør. Jeg har også spist risotto, vegetarburger laget av nøtter og grønnsaker, indisk Dam Aloo (usikker på korrekt skrivemåte) og diverse helt vanlige retter bare uten kjøtt. De fleste spisesteder er flinke til å lage noen gode vegetarretter uten at det blir bare salat eller kjipe soyaretter fra dagligvaren. Til jul når andre spiser ribbe, lager jeg vegisterkaker eller vegansk "pinnekjøtt". Begge deler er veldig greit å lage selv, og kan spises sammen med samme tilbehør som til ribba eller pinnekjøttet. Hadde jeg fått veganere eller vegetarianere på besøk, hadde jeg laget begge deler med godt tilbehør og storkost meg sammen med dem TS; første bud er å be om fisk istedet for å si at du er "vegetarianer som spiser fisk". Det er faktisk bedre å si at du er pescetarianer, og så heller forklare når noen spør. Ellers blir det fort misforstått som at du er vegetarianer og ikke spiser fisk heller. Andre bud er å alltid være forberedt på at det finnes både verter/vertinner og restauranter som ikke er helt stødig på vegetarmat, og som kanskje heller ikke lager gode fiskeretter, og at du derfor enten må ta med egen mat eller ikke møte sulten. Anonymkode: 95526...728 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #69 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Poenget må jo være at tilrettelegging for en med allergi er livskritisk, og for en pesceterianer er det ikke det. Selvsagt skal man få det man ber om, man skal ikke få servert kjøtt når man ber om linseburger. Men alvorlighetsgraden kan likevel ikke sammenlignes, det er det jeg mener. Anonymkode: 0d57a...f75 Hva med å tilrettelegge for en med laktoseintoleranse? Det er ikke livstruende, men likefullt veldig ubehagelig for dem om de får i seg laktose. Anonymkode: 95526...728 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #70 Del Skrevet 17. november 2024 Fruelena skrev (19 timer siden): Hei, jeg lurer på hvordan det er å være vegetarianer i Norge, spesielt i juletiden, men også ellers i året. Selv er jeg ikke vegetarianer – jeg er pescetarianer og spiser fisk, egg og scampi. Likevel pleier jeg å si at jeg er vegetarianer, fordi de færreste har hørt om pescetarianere, og det gjør ting enklere å forklare. I fjor ble jeg og kollegaene mine invitert på julebord. Jeg sa tydelig fra om at jeg var vegetarianer som også spiste fisk, egg og scampi. Mens de andre fikk tradisjonell julemiddag, ble jeg servert poteter og noen enkle salater. Det var skuffende og føltes ikke som en middag å glede seg til. I år ga jeg beskjed i god tid om matpreferansene mine – jeg har tross alt vært pescetarianer i 23 år. Restauranten vi skulle til, forsikret meg om at de ville lage nøttestek. Jeg ble oppriktig glad og så fram til måltidet. Men da dagen kom, ble jeg servert ferdigprodukter av soyamat fra butikken – de samme pølsene, schnitzlene og soyabollene som jeg selv kjøper når jeg har dårlig tid. Forskjellen var at disse var svidde. Det føltes sårt. Jeg kjente meg som en byrde, som en uviktig og kanskje til og med kravstor gjest. Denne følelsen er ikke ukjent. På kafeer eller når man skal kjøpe noe raskt, ser jeg ofte at andre kan velge blant baguetter med forskjellige typer kjøtt. Mitt eneste alternativ er ofte en bolle eller yoghurt. Jeg vet at noen kanskje tenker at jeg er kravstor, og at jeg bare burde ta med egen mat eller være takknemlig for det jeg får. Men jeg kan ikke la være å tenke på dem som har religiøse matrestriksjoner, allergier eller cøliaki. Det å føle seg som en byrde er ikke en god følelse. Til slutt takker man ydmykt for hva som helst – selv en svidd vegetarpizza – og er takknemlig fordi noen i det hele tatt har tenkt på deg. Nylig deltok jeg i en begravelse for en god venninne 💔. På minnestunden var det langt flere mennesker enn på julebordet, og kjøkkenet var både mindre og mindre profesjonelt enn restauranten. Likevel ble jeg og en annen vegetarianer servert nydelig vegetarmat. Det var som om min venninnes omsorg levde videre etter henne – som om hun fortsatt så oss og respekterte oss for den vi er. Hun var ikke fysisk til stede, men omtanken hennes var der🫶. Dette har fått meg til å tenke. Det handler ikke om store ressurser eller tid. Det handler om vilje til å gjøre små justeringer som gjør at alle kan føle seg verdsatt. Om å vise at alle gjestene dine, alle i personalgruppen, og alle rundt bordet ditt er verdsatt og inkludert. For det første ikke kall deg vegetarianer når du ikke er det. Selv om du sier du gjør det for andre sin skyld. Si pescetarianer spør de så sier du bare at du har et kosthold uten kjøttprodukter og gelantin,men spiser mat fra planteriket + fisk og skalldyr . Tror folk er mye flinkere med folk som er allergikere da de faktisk kan bli syke av maten de får servert. Jeg er ikke vegetarianer, men lager en del vegetar da jeg har noen venninnen som er det. Vi lager ofte middag ilag og jeg har også hatt de på middagsbesøk. Skjønner likevel at mange ikke er flinke på å lage det. Anonymkode: 9c47d...788 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #71 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med å tilrettelegge for en med laktoseintoleranse? Det er ikke livstruende, men likefullt veldig ubehagelig for dem om de får i seg laktose. Anonymkode: 95526...728 Igjen, det er vesentlig forskjell på at noen blir syk av maten/har matintoleranser og ikke kan spise maten, og noe man selv ikke vil spise pga personlige overbevisninger. En med IBS som får akutte magesmerter og diare av sånn og sånn mat, er åpenbart mer alvorlig enn en som nekter å spise kjøtt. Selv om IBS ikke er alvorlig og gir anafylaksi, så er det likevel noe helt annet enn egenbestemte restriksjoner i dietten. For meg som ikke kan spise visse ingredienser, så ringer jeg restauranten i forkant hvis jeg skal et nytt sted, for å høre om de har alternativ til meg. Har aldri opplevd at de ikke har det. I 2024 er det så vanlig med både allergier, intoleranser, og vegetar/vegan, at de fleste spisesteder gir god tilrettelegging. Men hvis man kommer til en restaurant som vanligvis ikke serverer plantemat, så skal man i hvert fall være takknemmlig for at de gadd hoste opp noe. Anonymkode: 0d57a...f75 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #72 Del Skrevet 17. november 2024 Jeg er både vegetarianer OG har IBS, gjett hvor ofte jeg spiser på restaurant? 😅 Det ene er selvvalgt, det andre er bare dritt (bokstavelig talt) å forholde seg til, så aller helst ordner jeg med mat selv. Synes det er ubehagelig å måtte si til kelnere at "nei, jeg har ikke cøliaki, men jeg kan ikke spise for mye gluten, så må ha glutenfritt brød". Jeg tåler gluten og laktose i små mengder, mens vanlige mengder kan få meg til å krympe sammen i store magesmerter. Når det gjelder vegetarmat er "alle andre" land i Europa veldig flinke på dette. Null problem der, altså. Opplever kun at det er et problem i Norge. Anonymkode: 9d0ab...462 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #73 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er både vegetarianer OG har IBS, gjett hvor ofte jeg spiser på restaurant? 😅 Det ene er selvvalgt, det andre er bare dritt (bokstavelig talt) å forholde seg til, så aller helst ordner jeg med mat selv. Synes det er ubehagelig å måtte si til kelnere at "nei, jeg har ikke cøliaki, men jeg kan ikke spise for mye gluten, så må ha glutenfritt brød". Jeg tåler gluten og laktose i små mengder, mens vanlige mengder kan få meg til å krympe sammen i store magesmerter. Når det gjelder vegetarmat er "alle andre" land i Europa veldig flinke på dette. Null problem der, altså. Opplever kun at det er et problem i Norge. Anonymkode: 9d0ab...462 Har aldri hatt et problem i Norge, og jeg spiste bare plantemat i årevis. Oslo, Krsand, Bergen, Stavanger, Trondheim, Tromsø, småbyer, aldri noe problem. Har forøvrig også IBS (en av flere grunner til at jeg forlot vegan), og vet det blir ekstra kinkig når man har enda en tilleggsting Tror det er lurt å ikke komplisere ting når man skal spise ute. Altså ikke forklare for mye, men bare si "jeg kan ikke spise gluten, har dere noen alternativ til glutenfrie retter som også er vegetar"? De trenger ikke en utgreing om hvorfor du ikke tåler. De fleste spisesteder ønsker å imøtekomme gjester så godt som mulig, selv om det ikke alltid går. Derfor jeg alltid sjekker meny evnt ringer spisestedet først. Mye planlegging med en ibs-mage Anonymkode: 0d57a...f75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #74 Del Skrevet 17. november 2024 Jeg har matintoleranser og spiser vegetarisk. Min opplevelse er at de som ønsker at sine gjester skal ha en god matopplevelse, er svært flinke på å servere mat som gir gode opplevelser også for meg. De samme i familie og omgangskrets som har servert meg mat som har gjort at jeg har okkupert doen resten av dagen, er de som har servert meg fries og salat og kalt det julemiddag. Jeg har kjent mye på følelsen av å være en byrde og har derfor funnet meg i mye rart både tilknyttet mat som gir meg diaré og mat som gir meg lyst til å kaste opp. Men har heldigvis vokst av meg mye av den people pleasingen, og bestemt meg for at livet er for kort til å pine meg igjennom at måltid som åpenbart er dømt til å bli en kjip opplevelse på den ene eller andre måten. Innad i familien er det derfor noen jeg aldri spiser hos. På restauranter opplever jeg heldigvis sjeldent kjipe opplevelser. Og der er jeg blitt flink til å si ifra når jeg får servert en enkel salat til 'middag' at det er uakseptabelt å si at man kan servere noe vegetarisk når man kun har tenkt å servere et enkelt tilbehør uten noe som skaper metthetsfølelse. Å si ifra har jeg lært av sjefen min. Arbeidsplassen min er veldig nøye på at alle skal kose seg når vi spiser ute. Så der sitter kjeften kanskje litt for løs når det er gjort en avtale som tilsier at alle skal få mat som faller i smak, og restauranten ikke har prøvd å lage noe decent til de som av ulike grunner ikke er altspisende. (Alle melder inn hva de ikke spiser, slik at restauranten alltid vet om det før det inngås en avtale). Anonymkode: 3381a...d58 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #75 Del Skrevet 17. november 2024 Hvorfor oppgir du ikke at du kan spise fisk? De fleste steder har jo fisk. Og det er jo ikke så farlig om du spiser ikke-vegetar til et måltid? Barnet mitt har cøliaki, og kan ikke spise en eneste smule med glutenholdig mat. Det er selvsagt krevende, både fordi hen er barn og fordi hen ferdes mye rundt sosialt med venner. Hen har ikke noe valg, må spise strengt glutenfritt. Anonymkode: 98132...66f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fruelena Skrevet 17. november 2024 Forfatter #76 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor oppgir du ikke at du kan spise fisk? De fleste steder har jo fisk. Og det er jo ikke så farlig om du spiser ikke-vegetar til et måltid? Barnet mitt har cøliaki, og kan ikke spise en eneste smule med glutenholdig mat. Det er selvsagt krevende, både fordi hen er barn og fordi hen ferdes mye rundt sosialt med venner. Hen har ikke noe valg, må spise strengt glutenfritt. Anonymkode: 98132...66f Det er det jeg gjør – jeg oppgir at jeg kan spise fisk, skalldyr og egg, men opplever likevel å bli servert noe som tilsvarer det et barn typisk får på kafé eller restaurant – «pølse og fries» eller «pizza med skinke og ost». I fjor betalte jeg 500kr for kokte poteter, salat og kålrabi (julebord med kolleger). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #77 Del Skrevet 17. november 2024 Fruelena skrev (19 timer siden): Jeg velger å være pescitarianer fordi jeg ønsker at færre dyr skal lide, og fordi dette er et mer bærekraftig valg. Jeg fortjener ikke angrep for dette, da det er mitt valg. Ditt valg er å spise kjøtt, mitt valg er å avstå. Bryr deg ikke så mye om fisken og skalldyrene sin velferd, altså? De er også omfattet av dyrevelferdsloven blant annet. Jeg spiser kjøtt, fisk og skalldyr selv altså, men synes det er noe veldig spesielt med å begrunne at man ikke spiser kjøtt av dyrevelferdsmessige årsaker, men bare sånn halvveis. Utover det, synes jeg at det er dårlig hvis det er snakk om et arrangert julebord i regi av jobb eller lignende,hvis det ikke er gode vegetariske alternativer utover tilbehør. Både for de som er vegetarianere og de som ikke spiser "vanlig slaktet" kjøtt. Men er det faktiske vegetariske alternativer, synes jeg ikke at man I tillegg skal klage over at soya kjøttboller osv. ikke har høy nok standard. Husk at den typiske julematen for kjøttetende er typisk masseproduserte produkter. Ganske lett å lage i store mengder,noe som ofte er viktig i julebordsesongen. Det er en ekstremt stressende tid for de som jobber i matserveringsbransjen Og er det privat selskap hvor man er eneste med spesielle behov, hvert fall hvis man de litt kresen på det i tillegg, da kan man ta med mat selv. Anonymkode: 5f4cb...25d 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #78 Del Skrevet 17. november 2024 Fruelena skrev (22 timer siden): Hei, jeg lurer på hvordan det er å være vegetarianer i Norge, spesielt i juletiden, men også ellers i året. Selv er jeg ikke vegetarianer – jeg er pescetarianer og spiser fisk, egg og scampi. Likevel pleier jeg å si at jeg er vegetarianer, fordi de færreste har hørt om pescetarianere, og det gjør ting enklere å forklare. I fjor ble jeg og kollegaene mine invitert på julebord. Jeg sa tydelig fra om at jeg var vegetarianer som også spiste fisk, egg og scampi. Mens de andre fikk tradisjonell julemiddag, ble jeg servert poteter og noen enkle salater. Det var skuffende og føltes ikke som en middag å glede seg til. I år ga jeg beskjed i god tid om matpreferansene mine – jeg har tross alt vært pescetarianer i 23 år. Restauranten vi skulle til, forsikret meg om at de ville lage nøttestek. Jeg ble oppriktig glad og så fram til måltidet. Men da dagen kom, ble jeg servert ferdigprodukter av soyamat fra butikken – de samme pølsene, schnitzlene og soyabollene som jeg selv kjøper når jeg har dårlig tid. Forskjellen var at disse var svidde. Det føltes sårt. Jeg kjente meg som en byrde, som en uviktig og kanskje til og med kravstor gjest. Denne følelsen er ikke ukjent. På kafeer eller når man skal kjøpe noe raskt, ser jeg ofte at andre kan velge blant baguetter med forskjellige typer kjøtt. Mitt eneste alternativ er ofte en bolle eller yoghurt. Jeg vet at noen kanskje tenker at jeg er kravstor, og at jeg bare burde ta med egen mat eller være takknemlig for det jeg får. Men jeg kan ikke la være å tenke på dem som har religiøse matrestriksjoner, allergier eller cøliaki. Det å føle seg som en byrde er ikke en god følelse. Til slutt takker man ydmykt for hva som helst – selv en svidd vegetarpizza – og er takknemlig fordi noen i det hele tatt har tenkt på deg. Nylig deltok jeg i en begravelse for en god venninne 💔. På minnestunden var det langt flere mennesker enn på julebordet, og kjøkkenet var både mindre og mindre profesjonelt enn restauranten. Likevel ble jeg og en annen vegetarianer servert nydelig vegetarmat. Det var som om min venninnes omsorg levde videre etter henne – som om hun fortsatt så oss og respekterte oss for den vi er. Hun var ikke fysisk til stede, men omtanken hennes var der🫶. Dette har fått meg til å tenke. Det handler ikke om store ressurser eller tid. Det handler om vilje til å gjøre små justeringer som gjør at alle kan føle seg verdsatt. Om å vise at alle gjestene dine, alle i personalgruppen, og alle rundt bordet ditt er verdsatt og inkludert. Jeg spiser ikke kjøtt selv, synes det er null problem nå om dagen, var verre når jeg kutta det ut for 20 år siden. Du overdriver, de aller aller fleste restauranter og kafeer har gode kjøttfrie alternativer, så nei bolle og yoghurt er ikke det eneste valget du har. Anonymkode: 735cb...348 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #79 Del Skrevet 18. november 2024 celmarith skrev (19 timer siden): Jeg har hverken problemer med å få i meg nok vitaminer eller proteiner, bare idioter med null peiling som tror de må få vitaminer og proteiner via døde dyr. Du som påstår at du kan så mye om emnet kan kanskje fortelle oss: Hvilke planter gir oss nok vitamin B12 til å dekke dagsbehovet? Hvilke planter har retinol (vitamin A)? Hvilke planter har kolekalsiferol (vitamin D3)? Hvilke planter har vitamin K2 naturlig? Hvilke planter har vitamin K2 MK-4? (K2 MK-4 er den typen K2 som er mye studert og er godt for hjertet) Hvilke planter har hemjern, den mest biotilgjengelige jerntypen? Hvilke planter har mye jern uten å ha antinæringsstoffer som fytinsyre, oksalater, lektiner, tanniner som hemmer opptak av mineraler kraftig? Hvilke planter har mye sink uten å ha antinæringsstoffer som fytinsyre, oksalater, lektiner, tanniner som hemmer opptak av mineraler kraftig? Hvilke planter har den essensielle omega-3-fettsyren DHA? Hvilke planter har karnitin? Hvilke planter har karnosin? Hvilke planter har kreatin? Hvilke planter har taurin? Siden du mest sannsynligvis ikke svarer seriøst på dette, så må jeg fortelle alle at svarene på alle disse spørsmålene er "ingen". Enten mangler plantene næringsstoffet helt, eller så har de en dårligere versjon av det som må konverteres til det kroppen faktisk kan bruke og trenger. Og konversjonsraten er ikke 100%. I noen tilfeller er den bare noen få prosent, og for ca halvparten av alle mennesker klarer ikke å konvertere betakaroten fra planter til retinol (vitamin A).< Og kan du også gi oss et eksempel på vegansk proteinkilde som vil gi en 60-kilos kvinne nok opptakelig protein for å ha god helse? Ikke "såvidt over minimum for å hindre åpenbare mangler" som 0,8 gram per kg kroppsvekt er, men optimalt inntak, som vi tror nå er rundt 2,5 gram opptakelig protein per kg kroppsvekt, altså rundt 150 gram protein. Det er viktig at det også er minst 2,5 gram leucin i ett måltid for å stimulere muskelsyntese. Jeg kan gi ett eksempel her. Fast tofu, ris og brokkoli kan kombineres for å bli komplett protein. 756 g fast tofu 474 g kokt hvit ris 468 g kokt brokkoli = 155 gram protein og 1869 kcal... Men det er proteasehemmere i tofuen som hemmer opptak av protein. Forferdelig mange kalorier man må bruke for å få i seg en OK mengde protein altså... Og lite vitaminer og mineraler i dette. For samme antall kalorier kunne man spist ca 1 kg biff og fått i seg ca 300 gram opptakelig protein og mye mer vitaminer og mineraler. Det sier litt om hvor næringsfattig tofu, ris og brokkoli er. Anonymkode: 34404...8fa 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 18. november 2024 #80 Del Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 0.16): KG er et vepsebol til tider... Men ja, det handler jo om hvor mye man gidder å bry seg. Det er ikke så alt for vanskelig å lage en rett "alle" kan spise (dvs vegansk/glutenfri/nøttefri/generelt allergenfri) dersom man bare gidder lese seg opp litt på hvilke alternativer som finnes. Når vi har gjester her er det som regel både veganere/vegetarianere, folk med laktoseintoleranse/melkeallergi, cøliaki og nøtteallergi i tillegg til de som spiser/liker/tåler alt. Jeg klarer fint å servere en treretters som er tilpasset både de som "MÅ" ha kjøtt og de som ikke spiser det + ivareta andre behov uten å sette verden på hodet og pådra meg stress-infarkt, og jeg er absolutt ikke utdannet kokk (jeg er egentlig bare gjennomsnittlig god på å google oppskrifter og følge dem). Så å tilby dårlige tilpasninger/snarveier/bare tilbehør/ingen tilpasninger er etter mitt syn latskap (*tar på meg rustning og forbereder meg på innkommende angrep fra alle på KG som er uenige*), spesielt når det er hos noe man kan anse som profesjonelle aktører. Å ikke spise animalske produkter blir mer og mer vanlig, samtidig blir det også lettere å finne ikke-animalske erstatninger i de fleste butikker. Så det burde ikke være så vanskelig å gjøre alle fornøyde (spesielt når yrket ditt er å lage mat).... Hilsen ei som spiser alt og anser juleribba som et festmåltid, men samtidig har FULL forståelse for at andre ønsker å føle seg inkludert og ikke som en byrde selv om de ikke vil at middagsfatet deres skal inneholde rester av tidligere levende vesener. Støtte til TS sendes fra denne kanten! Anonymkode: f40f3...6db Hadde enda bare alle vært som deg 🩷 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå