AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #21 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hørt om kylling pølser....? Anonymkode: 15cca...169 Hørt om veganske versjoner av fisk og skalldyr?? Ja de finnes, men det var uansett ikke poenget mitt. Tydeligvis var det for vanskelig da så la meg stave det med stooore bokstaver for deg: IKKE DØM EN GRUPPE MENNESKER UT IFRA VALGET TIL EN PERSON !! Var det andre ting du ikke forstod Ja så er jeg ikke sikker på om jeg kan forklare det bedre men jeg skal absolutt gjøre et forsøk. ..og ikke gjør deg dum med vilje please.. Anonymkode: 4d08c...37c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #22 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Sorry as, men du kan ikke sammenligne det med allergier! Dette er jo noe du har valgt selv, men man velger ikke å ha allergier, som man tross alt kan dø av! Anonymkode: 4959b...0c4 Ts har da vitterlig ikke sammenlignet seg selv med en allergiker. Ikke et eneste sted i innlegget står det at vegetarisme er akkurat det samme som allergi. Folk på KG må for fader slutte å lese innlegg slik fanden leser bibelen. Jeg er utdannet kokk forresten, og har jobbet i restaurantbransjen i mange år. Synes det er hårreisende å lese at ts ikke får skikkelig mat på f.eks julebord. Så jævla vanskelig er det ikke å lage en vegetarmat. Anonymkode: 7bf7e...559 6 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fruelena Skrevet 16. november 2024 Forfatter #23 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner ikke pescetarianere. Som om ikke fisken lider, liksom? Det virker for meg mer som et skinnhellig helsevalg (ææææsj, det er så ekkelt med kjøtt, det er blooood i det) enn reell omtanke for dyrs lidelse. Er ikke fisk dyr? Anonymkode: 56684...5ba Jo, fisk er et dyr, men det er et dyr jeg relaterer meg mindre til. Jeg tenker slik: det er bedre å gjøre noe enn å gjøre ingenting. Noen avstår kanskje fra å bruke skinnsko eller lærbelter, men spiser kjøtt. Andre avstår fra å spise kjøtt, men spiser fugl. Jeg synes alt er bra. Noe er rett og slett bedre enn ingenting. Jeg har ikke tenkt å få medalje for innsatsen min, men dette handler om folks livssyn, og det bør respekteres uten at man rakker ned på andre. Jeg rakker jo ikke ned på kjøttetere. 8 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #24 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts har da vitterlig ikke sammenlignet seg selv med en allergiker. Ikke et eneste sted i innlegget står det at vegetarisme er akkurat det samme som allergi. Folk på KG må for fader slutte å lese innlegg slik fanden leser bibelen. Jeg er utdannet kokk forresten, og har jobbet i restaurantbransjen i mange år. Synes det er hårreisende å lese at ts ikke får skikkelig mat på f.eks julebord. Så jævla vanskelig er det ikke å lage en vegetarrett. Anonymkode: 7bf7e...559 Ups Anonymkode: 7bf7e...559 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #25 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg skjønner ikke pescetarianere. Som om ikke fisken lider, liksom? Det virker for meg mer som et skinnhellig helsevalg (ææææsj, det er så ekkelt med kjøtt, det er blooood i det) enn reell omtanke for dyrs lidelse. Er ikke fisk dyr? Anonymkode: 56684...5ba Fortsatt bedre valg enn å spise alt men så klart er veganisme absolutt best for alle. Bortsett fra at man blir stemplet som "ekstremist" så klart.. Umulig å vinne med folka på KG altså😅🙈 Anonymkode: 4d08c...37c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #26 Del Skrevet 16. november 2024 Rosa Dartle skrev (6 minutter siden): Jeg tror ikke det. Da jeg spiste kjøtt de siste gangene så jeg for meg bildene fra nyhetene der kyllingene ble kokt levende. Det gikk ikke fysisk å spise kjøtt lenger, det vokste i munnen min, og jeg ble helt uvel. Jeg vil påstå at jeg er en veldig sterk person mentalt, men jeg orket bare ikke å tygge kjøtt fra dyr lenger, se blodårene i kjøttet og tenke på at det hadde levd osv. Det er ikke alltid et valg. Og heldigvis forstår de som er glad i meg dette, og ser ikke på meg som en byrde, men lager noe til meg så jeg skal ha det hyggelig på besøk og føle meg velkommen (selv om jeg selvsagt tilbyr meg å ha med noe). Kjipe valg er også valg. Bestill fisk, da får du en fullverdig middag som ivaretar valget ditt. Anonymkode: 15cca...169 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #27 Del Skrevet 16. november 2024 Tror det er enklere å si at du ikke spiser kjøtt. På julebord ol så si at du ønsker sjømat og ikke kjøtt. Anonymkode: 33af0...96d 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #28 Del Skrevet 16. november 2024 Skjønner ikke helt at julebord er et problem når du spiser fisk? Juletorsk? Lutefisk? Vil tro de fleste restauranter har en fiskerett eller to på menyen utenom også? Anonymkode: d1d05...5f7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #29 Del Skrevet 16. november 2024 Fruelena skrev (53 minutter siden): Hei, jeg lurer på hvordan det er å være vegetarianer i Norge, spesielt i juletiden, men også ellers i året. Selv er jeg ikke vegetarianer – jeg er pescetarianer og spiser fisk, egg og scampi. Likevel pleier jeg å si at jeg er vegetarianer, fordi de færreste har hørt om pescetarianere, og det gjør ting enklere å forklare. I fjor ble jeg og kollegaene mine invitert på julebord. Jeg sa tydelig fra om at jeg var vegetarianer som også spiste fisk, egg og scampi. Mens de andre fikk tradisjonell julemiddag, ble jeg servert poteter og noen enkle salater. Det var skuffende og føltes ikke som en middag å glede seg til. I år ga jeg beskjed i god tid om matpreferansene mine – jeg har tross alt vært pescetarianer i 23 år. Restauranten vi skulle til, forsikret meg om at de ville lage nøttestek. Jeg ble oppriktig glad og så fram til måltidet. Men da dagen kom, ble jeg servert ferdigprodukter av soyamat fra butikken – de samme pølsene, schnitzlene og soyabollene som jeg selv kjøper når jeg har dårlig tid. Forskjellen var at disse var svidde. Det føltes sårt. Jeg kjente meg som en byrde, som en uviktig og kanskje til og med kravstor gjest. Denne følelsen er ikke ukjent. På kafeer eller når man skal kjøpe noe raskt, ser jeg ofte at andre kan velge blant baguetter med forskjellige typer kjøtt. Mitt eneste alternativ er ofte en bolle eller yoghurt. Jeg vet at noen kanskje tenker at jeg er kravstor, og at jeg bare burde ta med egen mat eller være takknemlig for det jeg får. Men jeg kan ikke la være å tenke på dem som har religiøse matrestriksjoner, allergier eller cøliaki. Det å føle seg som en byrde er ikke en god følelse. Til slutt takker man ydmykt for hva som helst – selv en svidd vegetarpizza – og er takknemlig fordi noen i det hele tatt har tenkt på deg. Nylig deltok jeg i en begravelse for en god venninne 💔. På minnestunden var det langt flere mennesker enn på julebordet, og kjøkkenet var både mindre og mindre profesjonelt enn restauranten. Likevel ble jeg og en annen vegetarianer servert nydelig vegetarmat. Det var som om min venninnes omsorg levde videre etter henne – som om hun fortsatt så oss og respekterte oss for den vi er. Hun var ikke fysisk til stede, men omtanken hennes var der🫶. Dette har fått meg til å tenke. Det handler ikke om store ressurser eller tid. Det handler om vilje til å gjøre små justeringer som gjør at alle kan føle seg verdsatt. Om å vise at alle gjestene dine, alle i personalgruppen, og alle rundt bordet ditt er verdsatt og inkludert. For det første bruk mindre bokstaver når du skriver innlegg. For det andre ikke kall deg vegetarianer når du spiser fisk. jeg er selv veganer og jeg skal ikke påstå at alle kaféer har et godt utvalg, men fler og fler i hvert fall et vegansk alternativ og det alternativet er ikke hvetebolle eller yoghurt . Når det kommer til julebord etc. har jeg hatt varierende opplevelser og det er ikke alle kokker som har særlig yrkesstolthet, men om jeg skal ta det personlig hver gang matopplevelsen er temmelig skuffende ødelegger det bare for resten av kvelden. Så da tar jeg bare skuffelsen over maten for hva det er, legger det bak meg og nyter resten av kvelden/natten med kollegaer og sender heller en tilbakemelding til restauranten dagen etter Anonymkode: 80490...f1f 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #30 Del Skrevet 16. november 2024 Fruelena skrev (16 minutter siden): Jo, fisk er et dyr, men det er et dyr jeg relaterer meg mindre til. Jeg tenker slik: det er bedre å gjøre noe enn å gjøre ingenting. Noen avstår kanskje fra å bruke skinnsko eller lærbelter, men spiser kjøtt. Andre avstår fra å spise kjøtt, men spiser fugl. Jeg synes alt er bra. Noe er rett og slett bedre enn ingenting. Jeg har ikke tenkt å få medalje for innsatsen min, men dette handler om folks livssyn, og det bør respekteres uten at man rakker ned på andre. Jeg rakker jo ikke ned på kjøttetere. Det er ikke et livssyn å være pescetarianer. Veganisme er derimot definert som livssyn. ja, det er bedre å gjøre noe enn ingenting. Det er også bedre å ikke belaste andre mer enn unødig. Du kan f.eks avstå fra kjøtt 364 dager i året og spise litt kjøtt på julebordet. Da har du gjort enormt mye. Du kan til og med velge å bestille en fiskerett på julebordet, noe som burde være helt uproblematisk. Du kan velge å leve som meg, som er altetende, men som likevel spiser kjøtt svært sjelden, men som alltid takker ja til alt jeg får servert hos andre. Det er uproblematisk hvis man tenker at litt er bedre enn ingenting. At fisk er et dyr du relaterer lite til og derfor velger å ignorere lidelsene til er så dumt at jeg ikke har ord. Det virker for meg som om din "overbevisning" er fullstendig følelsesstyrt. Anonymkode: 56684...5ba 4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #31 Del Skrevet 16. november 2024 Fruelena skrev (51 minutter siden): Jeg velger å være pescitarianer fordi jeg ønsker at færre dyr skal lide, og fordi dette er et mer bærekraftig valg. Jeg fortjener ikke angrep for dette, da det er mitt valg. Ditt valg er å spise kjøtt, mitt valg er å avstå. Etter 23 år uten burde du ha lest deg opp på fiskeindustrien. Fruelena skrev (37 minutter siden): Jo, fisk er et dyr, men det er et dyr jeg relaterer meg mindre til. Jeg tenker slik: det er bedre å gjøre noe enn å gjøre ingenting. Noen avstår kanskje fra å bruke skinnsko eller lærbelter, men spiser kjøtt. Andre avstår fra å spise kjøtt, men spiser fugl. Jeg synes alt er bra. Noe er rett og slett bedre enn ingenting. Jeg har ikke tenkt å få medalje for innsatsen min, men dette handler om folks livssyn, og det bør respekteres uten at man rakker ned på andre. Jeg rakker jo ikke ned på kjøttetere. Nei å være pescetarianer er ikke et livssyn Fruelena skrev (1 time siden): Vel, da er hun pescarianer? Er det et problem? Problemet er at dere sier at dere er vegetarianer, men spiser fisk. Enten så får dere si at dere er pescatarianer eller så får dere si at dere ikke spiser at dere ikke spiser noe annet dyr enn fisk. Anonymkode: 80490...f1f 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fruelena Skrevet 16. november 2024 Forfatter #32 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Skjønner ikke helt at julebord er et problem når du spiser fisk? Juletorsk? Lutefisk? Vil tro de fleste restauranter har en fiskerett eller to på menyen utenom også? Anonymkode: d1d05...5f7 Det har de tydeligvis ikke på bygda 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #33 Del Skrevet 16. november 2024 KG er et vepsebol til tider... Men ja, det handler jo om hvor mye man gidder å bry seg. Det er ikke så alt for vanskelig å lage en rett "alle" kan spise (dvs vegansk/glutenfri/nøttefri/generelt allergenfri) dersom man bare gidder lese seg opp litt på hvilke alternativer som finnes. Når vi har gjester her er det som regel både veganere/vegetarianere, folk med laktoseintoleranse/melkeallergi, cøliaki og nøtteallergi i tillegg til de som spiser/liker/tåler alt. Jeg klarer fint å servere en treretters som er tilpasset både de som "MÅ" ha kjøtt og de som ikke spiser det + ivareta andre behov uten å sette verden på hodet og pådra meg stress-infarkt, og jeg er absolutt ikke utdannet kokk (jeg er egentlig bare gjennomsnittlig god på å google oppskrifter og følge dem). Så å tilby dårlige tilpasninger/snarveier/bare tilbehør/ingen tilpasninger er etter mitt syn latskap (*tar på meg rustning og forbereder meg på innkommende angrep fra alle på KG som er uenige*), spesielt når det er hos noe man kan anse som profesjonelle aktører. Å ikke spise animalske produkter blir mer og mer vanlig, samtidig blir det også lettere å finne ikke-animalske erstatninger i de fleste butikker. Så det burde ikke være så vanskelig å gjøre alle fornøyde (spesielt når yrket ditt er å lage mat).... Hilsen ei som spiser alt og anser juleribba som et festmåltid, men samtidig har FULL forståelse for at andre ønsker å føle seg inkludert og ikke som en byrde selv om de ikke vil at middagsfatet deres skal inneholde rester av tidligere levende vesener. Støtte til TS sendes fra denne kanten! Anonymkode: f40f3...6db 4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #34 Del Skrevet 16. november 2024 Lev med dine valg og tenk på at du, i motsetning til veldig mange som føler seg til bry, føler seg utenfor og møter manglende tilpasning av ymse slag i hverdagen, faktisk har et. Og slutt å kalle deg vegetarianer når du spiser fisk og skalldyr - du utvanner begrepet og gjør det enda vanskeligere for de som faktisk er det. Anonymkode: df3c4...be1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #35 Del Skrevet 16. november 2024 Tipper ts egentlig bare ikke liker fisk. Anonymkode: 56684...5ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #36 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner ikke pescetarianere. Som om ikke fisken lider, liksom? Det virker for meg mer som et skinnhellig helsevalg (ææææsj, det er så ekkelt med kjøtt, det er blooood i det) enn reell omtanke for dyrs lidelse. Er ikke fisk dyr? Anonymkode: 56684...5ba Tenker på at fisken lider, men for en grunn er det lettere å distansere seg til dem, enn til dyr som hyler. Kan ikke spise noen som blir så tydelig redde. Vet fisken også er redd, likte ikke å se en fra love is blind fiske med spyd(?) Kommer aldri til å stå å fiske. Kanskje blir jeg vegetar igjen. Anonymkode: b8384...195 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #37 Del Skrevet 16. november 2024 Julemat er kjipt som vegetar, men all mat er egentlig kjip som det. Best å spise hjemme. Asiatisk mat er nesten best ute. Anonymkode: b8384...195 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #38 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker på at fisken lider, men for en grunn er det lettere å distansere seg til dem, enn til dyr som hyler. Kan ikke spise noen som blir så tydelig redde. Vet fisken også er redd, likte ikke å se en fra love is blind fiske med spyd(?) Kommer aldri til å stå å fiske. Kanskje blir jeg vegetar igjen. Anonymkode: b8384...195 Spis viltkjøtt da. De finnes ikke redde før de dør, de blir skutt mens de er i skogen og koser seg. Anonymkode: 56684...5ba 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #39 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spis viltkjøtt da. De finnes ikke redde før de dør, de blir skutt mens de er i skogen og koser seg. Anonymkode: 56684...5ba Nei. Jeg skal ikke spise kjøtt som mitt igjen. Jeg syns det er virkelig motbydelig. Jeg tror ikke du forstår hvordan jeg ser dem. Vet det er dumt jeg klarer å distansere meg fra fisk nok til å spise dem, det syns jeg også er rart. Anonymkode: b8384...195 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #40 Del Skrevet 16. november 2024 Fruelena skrev (1 time siden): Andre avstår fra å spise kjøtt, men spiser fugl. Jeg synes alt er bra. Noe er rett og slett bedre enn ingenting. Er dette tull? Alle vet jo at kyllingoppdrett er det verste hva dyrevelferd angår, og de fleste bevisste mennesker som spiser kjøtt spiser minimalt med kylling og hvis de gjør det spiser de kylling (og and) en sjelden gang og da fra bevisste produsenter. Hvorfor er det bra å spise kylling og ikke storfe eller lam? Det gir ingen mening. Hvis man tenker at et liv er et liv er det da mye bedre å ta livet av en okse. Oksen kan mette veldig mange flere mennesker hvis man utnytter hele dyret enn en liten kylling. Anonymkode: 56684...5ba 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå