Fruelena Skrevet 16. november 2024 #1 Del Skrevet 16. november 2024 (endret) Hei, jeg lurer på hvordan det er å være vegetarianer i Norge, spesielt i juletiden, men også ellers i året. Selv er jeg ikke vegetarianer – jeg er pescetarianer og spiser fisk, egg og scampi. Likevel pleier jeg å si at jeg er vegetarianer, fordi de færreste har hørt om pescetarianere, og det gjør ting enklere å forklare. I fjor ble jeg og kollegaene mine invitert på julebord. Jeg sa tydelig fra om at jeg var vegetarianer som også spiste fisk, egg og scampi. Mens de andre fikk tradisjonell julemiddag, ble jeg servert poteter og noen enkle salater. Det var skuffende og føltes ikke som en middag å glede seg til. I år ga jeg beskjed i god tid om matpreferansene mine – jeg har tross alt vært pescetarianer i 23 år. Restauranten vi skulle til, forsikret meg om at de ville lage nøttestek. Jeg ble oppriktig glad og så fram til måltidet. Men da dagen kom, ble jeg servert ferdigprodukter av soyamat fra butikken – de samme pølsene, schnitzlene og soyabollene som jeg selv kjøper når jeg har dårlig tid. Forskjellen var at disse var svidde. Det føltes sårt. Jeg kjente meg som en byrde, som en uviktig og kanskje til og med kravstor gjest. Denne følelsen er ikke ukjent. På kafeer eller når man skal kjøpe noe raskt, ser jeg ofte at andre kan velge blant baguetter med forskjellige typer kjøtt. Mitt eneste alternativ er ofte en bolle eller yoghurt. Jeg vet at noen kanskje tenker at jeg er kravstor, og at jeg bare burde ta med egen mat eller være takknemlig for det jeg får. Men jeg kan ikke la være å tenke på dem som har religiøse matrestriksjoner, allergier eller cøliaki. Det å føle seg som en byrde er ikke en god følelse. Til slutt takker man ydmykt for hva som helst – selv en svidd vegetarpizza – og er takknemlig fordi noen i det hele tatt har tenkt på deg. Nylig deltok jeg i en begravelse for en god venninne 💔. På minnestunden var det langt flere mennesker enn på julebordet, og kjøkkenet var både mindre og mindre profesjonelt enn restauranten. Likevel ble jeg og en annen vegetarianer servert nydelig vegetarmat. Det var som om min venninnes omsorg levde videre etter henne – som om hun fortsatt så oss og respekterte oss for den vi er. Hun var ikke fysisk til stede, men omtanken hennes var der🫶. Dette har fått meg til å tenke. Det handler ikke om store ressurser eller tid. Det handler om vilje til å gjøre små justeringer som gjør at alle kan føle seg verdsatt. Om å vise at alle gjestene dine, alle i personalgruppen, og alle rundt bordet ditt er verdsatt og inkludert. Endret 16. november 2024 av Fruelena 4 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #2 Del Skrevet 16. november 2024 Sorry as, men du kan ikke sammenligne det med allergier! Dette er jo noe du har valgt selv, men man velger ikke å ha allergier, som man tross alt kan dø av! Anonymkode: 4959b...0c4 20 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fruelena Skrevet 16. november 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 16. november 2024 Jeg sammenlignet dette kun i den forstand at det føles så fælt å føle seg til bry. Det er kanskje enda tøffere å kjenne seg til bry for noe man ikke har kontroll over. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fruelena Skrevet 16. november 2024 Forfatter #4 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sorry as, men du kan ikke sammenligne det med allergier! Dette er jo noe du har valgt selv, men man velger ikke å ha allergier, som man tross alt kan dø av! Jeg sammenlignet dette kun i den forstand at det føles så fælt å føle seg til bry. Det er kanskje enda tøffere å kjenne seg til bry for noe man ikke har kontroll over. Anonymkode: 4959b...0c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #5 Del Skrevet 16. november 2024 Vi har også ei hos oss som hevder å være vegetarianer, men når det kommer til stykket sier hun spiser fisk og skalldyr. Kan dere bestemme dere? Anonymkode: 63380...4b6 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fruelena Skrevet 16. november 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har også ei hos oss som hevder å være vegetarianer, men når det kommer til stykket sier hun spiser fisk og skalldyr. Kan dere bestemme dere? Anonymkode: 63380...4b6 Vel, da er hun pescarianer? Er det et problem? 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #7 Del Skrevet 16. november 2024 Fruelena skrev (2 minutter siden): Jeg sammenlignet dette kun i den forstand at det føles så fælt å føle seg til bry. Det er kanskje enda tøffere å kjenne seg til bry for noe man ikke har kontroll over. Jeg er født på slutten av 70-tallet og har vært allergiker hele livet. La meg bare si at i oppveksten var det ingen som tok noen form for hensyn til mine allergier, selv om de var alvorlige. Vi hadde alltid med egen mat til meg. Jeg har aldri følt meg til bry, men har ofte følt meg anderledes eller utenfor. Sånn er det bare når en skiller seg ut. Trenden som har vokst frem de siste 15-20 årene med "jeg er spesiell, ta hensyn til meg" har jeg ingen forståelse for overhodet. Det er ikke alle steder de har kompetanse til å lage god vegetarmat, de tyr til lette løsninger og det som er enkelt. Å lage 200 middager som er like: er enkelt. Å lage 199 like og en "spesiell" er styr. Å lage 190 like, 3 sånne, 2 sånne andre, 4 uten dette, 1 uten og uten... ja du skjønner kanskje hvor jeg skal hen med dette. Burde maten være bedre enn ferdig og brent? I en perfekt verden: Ja. I den virkelig verden? Spis hjemme først. Anonymkode: 15cca...169 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #8 Del Skrevet 16. november 2024 Fruelena skrev (11 minutter siden): Jeg sammenlignet dette kun i den forstand at det føles så fælt å føle seg til bry. Det er kanskje enda tøffere å kjenne seg til bry for noe man ikke har kontroll over. Selvfølgelig er det enda tøffere, har du null selvinnsikt? du velger selv, ditt valg!! allergikere har ikke noe valg, om å få tilrettelagt. Anonymkode: 4959b...0c4 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 16. november 2024 #9 Del Skrevet 16. november 2024 Det er ikke verden sin skyld at du har valgt å spise på en sær måte… 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fruelena Skrevet 16. november 2024 Forfatter #10 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er født på slutten av 70-tallet og har vært allergiker hele livet. La meg bare si at i oppveksten var det ingen som tok noen form for hensyn til mine allergier, selv om de var alvorlige. Vi hadde alltid med egen mat til meg. Jeg har aldri følt meg til bry, men har ofte følt meg anderledes eller utenfor. Sånn er det bare når en skiller seg ut. Trenden som har vokst frem de siste 15-20 årene med "jeg er spesiell, ta hensyn til meg" har jeg ingen forståelse for overhodet. Det er ikke alle steder de har kompetanse til å lage god vegetarmat, de tyr til lette løsninger og det som er enkelt. Å lage 200 middager som er like: er enkelt. Å lage 199 like og en "spesiell" er styr. Å lage 190 like, 3 sånne, 2 sånne andre, 4 uten dette, 1 uten og uten... ja du skjønner kanskje hvor jeg skal hen med dette. Burde maten være bedre enn ferdig og brent? I en perfekt verden: Ja. I den virkelig verden? Spis hjemme først. Anonymkode: 15cca...169 Jeg sa fra at jeg bare blir med på julebordet i år hvis det er fullverdige vegetaralternativer (vi betaler tross alt halvparten av prisen). Svaret var: “Ingen problem, vi kan lage nøttestek.” Norge er ikke like homogent som før – på ingen måte. Julebordet handler jo om at venner, kollegaer eller familier skal samles og nyte et måltid sammen. Er ikke dette en del av julefeiringen? Hva med muslimske venner eller kollegaer? Skal de holde seg hjemme eller spise før de kommer til julebordet? Det er synd at du ikke opplevde noe hensyn til allergiene dine. Jeg pleier alltid å ta hensyn til allergier, særlig i barnebursdager. Jeg mener at menyene burde lages med tanke på de ulike behovene. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #11 Del Skrevet 16. november 2024 Reign skrev (3 minutter siden): Det er ikke verden sin skyld at du har valgt å spise på en sær måte… Eventuelt på en måte som fremmer miljø og dyrevelferd. Kjipt at man blir regnet som ekstremist når man kun ønsker det beste for både firbente og tobente rundt seg... Anonymkode: 4d08c...37c 10 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fruelena Skrevet 16. november 2024 Forfatter #12 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Selvfølgelig er det enda tøffere, har du null selvinnsikt? du velger selv, ditt valg!! allergikere har ikke noe valg, om å få tilrettelagt. Anonymkode: 4959b...0c4 Jeg velger å være pescitarianer fordi jeg ønsker at færre dyr skal lide, og fordi dette er et mer bærekraftig valg. Jeg fortjener ikke angrep for dette, da det er mitt valg. Ditt valg er å spise kjøtt, mitt valg er å avstå. 8 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #13 Del Skrevet 16. november 2024 Veggis er ikke et behov, det er et valg. Samme gjelder religiøse valg. Tips fra oss gamle travere er: "spis rundt det". Det er mye god mat som er naturlig uten kjøtt og du som spiser fisk kan jo bare be om fisk istedenfor vegetar (det gjør de hos oss når vi har julebord). Anonymkode: 15cca...169 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 16. november 2024 #14 Del Skrevet 16. november 2024 Reign skrev (2 minutter siden): Det er ikke verden sin skyld at du har valgt å spise på en sær måte… Nja. Det er jo faktisk det. Vi vegetarianere har gjerne valgt det kostholdet nettopp pga. hva som skjer i verden. For min del ble jeg vegetarianer etter en av de mange slakteriskandalene som har vært, for 15 år siden. Der kyllinger ble skåldet levende. Så enormt mye lidelse. Det er helt greit at ikke andre har tatt samme valg som meg, men jeg håper jo de vil respektere det, da jeg synes industridyrehold er en god grunn i seg selv. Det er jo ikke som at man vil hoppe på et sært kosthold og være vanskelig for moro skyld. Man har jo aldri lyst til å være til bry, det er en ubehagelig følelse. Til TS: har som sagt vært vegetarianer i 15 år, og har spist en god andel av kålrotbiff (stekt kålrotskive) og ratatouille. Tenker som du skriver; at man bare må bli glad hvis man får noe godt. Jeg synes det er veldig mye enklere nå, det finnes mange flere vegetar valg på menyen på de fleste restauranter, og folk reiser mye og blir introdusert for god vegetarmat. Ikke dra i festlig lag på tom mage, og nyt det heller om du blir servert noe godt! Og server de lekreste vegetarretter når du har besøk, så de ser at vi faktisk spiser masse deilig mat 😊 10 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #15 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vi har også ei hos oss som hevder å være vegetarianer, men når det kommer til stykket sier hun spiser fisk og skalldyr. Kan dere bestemme dere? Anonymkode: 63380...4b6 Hadde du sett en muslim spise pølse så hadde du så klart reagert på samme måte ovenfor alle muslimer...?? Eller kanskje ikke? Anonymkode: 4d08c...37c 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #16 Del Skrevet 16. november 2024 Fruelena skrev (2 minutter siden): Jeg velger å være pescitarianer fordi jeg ønsker at færre dyr skal lide, og fordi dette er et mer bærekraftig valg. Jeg fortjener ikke angrep for dette, da det er mitt valg. Ditt valg er å spise kjøtt, mitt valg er å avstå. Jo når du sammenligner med allergi så trenger du å høre det, fordi det er selvvalgt! Anonymkode: 4959b...0c4 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #17 Del Skrevet 16. november 2024 Bare så jeg er tydelig her: jeg angriper deg ikke, ei heller ditt valg, men jeg føler for å minne deg på at det er likefullt et valg. Hva og hvorfor er opp til deg og du har rett til dine meninger, men jeg himler med øynene av alle som skal på død og liv ha hele verden tilpasset seg og sine valg. Anonymkode: 15cca...169 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #18 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde du sett en muslim spise pølse så hadde du så klart reagert på samme måte ovenfor alle muslimer...?? Eller kanskje ikke? Anonymkode: 4d08c...37c Hørt om kylling pølser....? Anonymkode: 15cca...169 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #19 Del Skrevet 16. november 2024 Jeg skjønner ikke pescetarianere. Som om ikke fisken lider, liksom? Det virker for meg mer som et skinnhellig helsevalg (ææææsj, det er så ekkelt med kjøtt, det er blooood i det) enn reell omtanke for dyrs lidelse. Er ikke fisk dyr? Anonymkode: 56684...5ba 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 16. november 2024 #20 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bare så jeg er tydelig her: jeg angriper deg ikke, ei heller ditt valg, men jeg føler for å minne deg på at det er likefullt et valg. Hva og hvorfor er opp til deg og du har rett til dine meninger, men jeg himler med øynene av alle som skal på død og liv ha hele verden tilpasset seg og sine valg. Anonymkode: 15cca...169 Jeg tror ikke det. Da jeg spiste kjøtt de siste gangene så jeg for meg bildene fra nyhetene der kyllingene ble kokt levende. Det gikk ikke fysisk å spise kjøtt lenger, det vokste i munnen min, og jeg ble helt uvel. Jeg vil påstå at jeg er en veldig sterk person mentalt, men jeg orket bare ikke å tygge kjøtt fra dyr lenger, se blodårene i kjøttet og tenke på at det hadde levd osv. Det er ikke alltid et valg. Og heldigvis forstår de som er glad i meg dette, og ser ikke på meg som en byrde, men lager noe til meg så jeg skal ha det hyggelig på besøk og føle meg velkommen (selv om jeg selvsagt tilbyr meg å ha med noe). 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå