Gå til innhold

Strikking for nybegynnere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Er sykemeldt og kjeder meg hjemme som bare det. Veldig lyst til å begynne med noe. Fikk lyst på strikking. Men aldri i livet mitt strikket før. Ja kanskje på barneskolen lærte meg litt for 25 år siden ca. 

Hvor skal jeg begynne? Hvordan skal jeg begynne? Hva skal jeg begynne med? Hva skal jeg kjøpe inn? Hva trenger jeg?

Anonymkode: f60b4...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Først og fremst, god bedring! 

Jeg har funnet en del gode videoer på YouTube som hjalp meg 🙂 

Anonymkode: 95b99...de8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Først og fremst, god bedring! 

Jeg har funnet en del gode videoer på YouTube som hjalp meg 🙂 

Anonymkode: 95b99...de8

Takk :)

har du lenke til vidoene? Hvor kjøpte du garnet fra? Hvilken type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva vil du strikke, da? De fleste klarer enkle plagg som skjerf og pannebånd med store pinner. Gå innom en garnbutikk og spør hva de har. 

Anonymkode: d2208...e46

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp ett billig garn i bomull på nille eller lignende og begynn med grytekluter. Små prosjekter, billige å gjøre feil på, lærer mye på de første 3-4 klutene. Av pinner anbefaler jeg ett par vanlige strikkepinner, ikke rundpinner. Rundpinner er enkelt nok det altså, men det er verdt å lære vanlige pinner først 😊

Anonymkode: a204a...003

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søk opp oppskrifter for nybegynnere fra petiteknit. De letteste oppskriftene hennes er fantastisk for nybegynner. Start med en lue og jobb deg opp til en genser. Det er gode instruksjonsvideoer på siden hennes 😁

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikk noe du har lyst på! Da er det mye lettere å holde motivasjonen oppe :) 

Men det kan vært lurt å prøve seg frem med enkle ting som grytekluter, pannebånd e.l. først. Jeg begynte rett på en genser med masse mønster. Starta fint men jo lengre jeg strikka jo løsere ble det. Endte opp med å bli ei kjole 🥲 

PetiteKnit har masse fine oppskrifter som er veldig lettleste (Novice genser er veldig begynnervennlig!). I tillegg til flere videoer som viser forskjellige teknikker. 

Garn og pinner avhenger helt av hva du skal strikke. 
Gå på den lokale garnbutikken, der er det masse drevne ansatte som kan hjelpe deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville begynt med Sophie scarf fra Petiteknit: https://www.petiteknit.com/no/collections/begynder/products/sophie-scarf

Det er et lite og overkommelig prosjekt med nesten bare rettmasker. Hun skriver oppskriftene godt, så hvert steg er grundig forklart. Og på video-siden på oppskriftssiden er det instruksjonsvideoer av de spesielle tingene som skal gjøres i oppskriften. I tillegg er det en veldig populær oppskrift, så hvis du går innom en garnbutikk kan de enkelt hjelpe deg med å finne passende garn. Og ikke minst får du et fint lite plagg som du faktisk kan bruke.

Anonymkode: d8851...c03

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville begynt med Sophie scarf fra Petiteknit: https://www.petiteknit.com/no/collections/begynder/products/sophie-scarf

Det er et lite og overkommelig prosjekt med nesten bare rettmasker. Hun skriver oppskriftene godt, så hvert steg er grundig forklart. Og på video-siden på oppskriftssiden er det instruksjonsvideoer av de spesielle tingene som skal gjøres i oppskriften. I tillegg er det en veldig populær oppskrift, så hvis du går innom en garnbutikk kan de enkelt hjelpe deg med å finne passende garn. Og ikke minst får du et fint lite plagg som du faktisk kan bruke.

Anonymkode: d8851...c03

Jeg er en over middels erfaren strikker og syntes det var litt knotete. Det er myye telling.

Anonymkode: 66e92...ec3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal gå inn på nettsiden til Petiteknit, filtrere på vanskelighetsgrad 1 eller 1 og 2, og velge noe du virkelig har lyst til å strikke. https://www.petiteknit.com/no/a/search/digitale-opskrifter?filter_sprak=Norsk&filter_vanskelighetsgrad=1 

Det er dumt å begynne på en gryteklut du egentlig ikke har så veldig lyst på. Riktig motivasjon er viktig.

Strikkeoppskriftene til Petiteknit er gjennomarbeidet og svært godt skrevet. Det er laget hjelpevideoer til alle steg av strikkeprosjektet. Det øker sannsynligheten for at du får det til, synes det er gøy og blir ferdig. 

Lykke til med strikkingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan du søke opp sandnes garn på You Tube,de har noen bra toturials/vidioer Arne & Carlos , Stephen West og mange flere, bare å søke seg frem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 20.53):

Hei

Er sykemeldt og kjeder meg hjemme som bare det. Veldig lyst til å begynne med noe. Fikk lyst på strikking. Men aldri i livet mitt strikket før. Ja kanskje på barneskolen lærte meg litt for 25 år siden ca. 

Hvor skal jeg begynne? Hvordan skal jeg begynne? Hva skal jeg begynne med? Hva skal jeg kjøpe inn? Hva trenger jeg?

Et tips her: Gå inn på You Tube og skriv følgene i søkerfeltet: Learn how to knit in 60 seconds   ARNE & CARLOS .

De forklarer og viser deg på en enkel måte hvordan du strikker i disse videoene de har lagt ut. Til å begynne med kan du kjøpe deg billige og gode strikkepinner ala Addi,de får du kjøpt på Bunnpris,Europris og Coop Xtra. Der får du og kjøpt billig  garn i ulike farger. Jeg ville ikke kjøpt dyre fancy strikkepinner og dyre fancy garn på garnbutikken til å begynne med... ville øvd meg på billige garntyper først og se om jeg trives med den nye hobbyen om jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...