Gå til innhold

Slankesprøyter for å gå ned i vekt til neste forsøk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så lei av dette.. Jeg har vært overvektig stort sett hele livet, men alltid hatt fine blodprøver og vært (tro det eller ei) sunn og aktiv. Veier 169 og er 84 kilo. Fått beskjed både privat og offentlig om å gå ned i vekt.

Siden mars har jeg gått ned 3 (!) kilo. Jeg spiser rundt 1500-1600 kalorier hver dag som er mitt ca vedlikeholdsbehov.. Har ligget på dette nivået de siste 5 årene og ikke gått opp/ ned i vekt. Jeg kan ikke spise mindre enn dette pga en aktiv jobb hvor jeg rett og slett blir svimmel og uvel av for lite mat.

For å gå ned en halv kilo i uka må jeg spise ca 1100 kalorier hver dag som er alt for lite. Har prøvd å øke aktivitetsnivået men det hjelper bare litt.. Skjønner rett og slett ikke hvordan jeg skal gå ned i vekt. Er eneste måten å rett å slett tvinge seg til å leve på 1000 kalorier? Jeg har ikke spist sukker på nesten ett år pga IVF og er sunn, men det krever harde skyts å gå ned så mange kilo som "alltid" har vært der.

Jeg vurderer nå sterkt å dra til Aleris for å få resept på slankesprøyter til neste forsøk. Oppstart er i januar og jeg har blitt bedt om å helst komme meg til rundt 75 kilo.. Har noen erfaring her eller har brukt sprøyter for å komme innenfor normal bmi? ❤️

Anonymkode: 5c3e1...f2a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Forstår veldig godt hva du går igjennom. I løpet av 2022/2023 så gikk jeg ned 18 kilo på Wegovy. Veide 83 kilo da jeg startet, er 163 høy.

Har dessverre gått opp mye de siste månedene grunnet mye kos og usunn mat etter at jeg møtte kjæresten samt at jeg måtte slutte på Wegovy da vi begynte å prøve. Grunnen til at jeg sluttet er fordi forskning (på dyr) har vist at det ikke er bra for fosteret og jeg ikke ville ta den sjansen.

Likevel har jeg ikke blitt gravid etter flere forsøk, kanskje grunnet overvekt, hvem vet. Veldig frustrerende da det jeg vet funker for meg for å gå ned i vekt (Wegovy) er noe jeg ikke kan gå på, men det samtidig kanskje er noe jeg kunne hatt behov for for å bli gravid.

Ikke mye til hjelp dessverre, men forstår frustrasjonen din veldig🥺

Anonymkode: dc141...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du medlemskap på treningssenter? Rask gange i 15 graders stigning på tredemølle forbrenner tåpelige mengder kalorier.

Du kan lett nå målet ditt innen et halvt år bare på det, uten å forandre kostholdet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du regelmessig eggløsning? Skjekket soerm ? 

Husk at om du må slutte på dette når du eventuelt blir gravid er der stor sjanse for at du får ulve hunger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 170 cm og veier 84 kilo. Har ikke fått beskjed av det offentlige å gå ned i vekt før ivf forsøk. Rart at det er ulik praksis.

Anonymkode: 40867...4c1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er 170 cm og veier 84 kilo. Har ikke fått beskjed av det offentlige å gå ned i vekt før ivf forsøk. Rart at det er ulik praksis.

Jeg har regelmessig eggløsning da, kanskje det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 19.33):

Er så lei av dette.. Jeg har vært overvektig stort sett hele livet, men alltid hatt fine blodprøver og vært (tro det eller ei) sunn og aktiv. Veier 169 og er 84 kilo. Fått beskjed både privat og offentlig om å gå ned i vekt.

Siden mars har jeg gått ned 3 (!) kilo. Jeg spiser rundt 1500-1600 kalorier hver dag som er mitt ca vedlikeholdsbehov.. Har ligget på dette nivået de siste 5 årene og ikke gått opp/ ned i vekt. Jeg kan ikke spise mindre enn dette pga en aktiv jobb hvor jeg rett og slett blir svimmel og uvel av for lite mat.

For å gå ned en halv kilo i uka må jeg spise ca 1100 kalorier hver dag som er alt for lite. Har prøvd å øke aktivitetsnivået men det hjelper bare litt.. Skjønner rett og slett ikke hvordan jeg skal gå ned i vekt. Er eneste måten å rett å slett tvinge seg til å leve på 1000 kalorier? Jeg har ikke spist sukker på nesten ett år pga IVF og er sunn, men det krever harde skyts å gå ned så mange kilo som "alltid" har vært der.

Jeg vurderer nå sterkt å dra til Aleris for å få resept på slankesprøyter til neste forsøk. Oppstart er i januar og jeg har blitt bedt om å helst komme meg til rundt 75 kilo.. Har noen erfaring her eller har brukt sprøyter for å komme innenfor normal bmi? ❤️

Kan du ha udiagnostiserte stoffskifteproblem, siden du ikke går ned i vekt? Bare en tanke….

Anonymkode: bd515...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har regelmessig eggløsning da, kanskje det har noe å si.

Jeg har regelmessig syklus og eggløsning, alt er fint på papiret. 

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kan du ha udiagnostiserte stoffskifteproblem, siden du ikke går ned i vekt? Bare en tanke….

Anonymkode: bd515...78e

Det har vært sjekket.. Hadde nesten vært litt deilig hvis det faktisk var en medisinsk årsak 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har regelmessig syklus og eggløsning, alt er fint på papiret. 

Det har vært sjekket.. Hadde nesten vært litt deilig hvis det faktisk var en medisinsk årsak 😅

Rart at det er så ulik praksis. Både jeg og mannen min har litt å gå ned når det gjelder vekt. Det var ingen problem for oss å bli prioritert til ivf. De har bare nevnt at sunt kosthold og mosjon kan være med på å øke ferteliteten. Hører til UNN, så kanskje det har noe å si i forhold til at det er mindre pasientgruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har gått på wegovy siden slutten av juni og gått ned 16 kilo. Har gått ned 22 kg til sammen siden siste ivf forsøk. Gikk opp en del under det forsøket dessverre. Vi og skal ha nytt forsøk på nyåret, men man må slutte på wegovy rundt 8 uker før man starter med medisiner. Det er fordi det ikke er god nok forskning på effekten av semaglutid på embryo og foster. Wegovy bruker  ca 5 uker på å komme helt ut av systemet. Så å begynne på det nå i håp om å gå ned så mye på noen uker er nok ingen god ide. Mange får ikke effekt av disse spøytene på månedsvis. 
Hadde heller utsatt forsøket et halvt års tid eller mer om du ønsker å starte med dette. Wegovy er ingen enkel løsning det heller. Man må fremdeles jobbe med å legge om kostholdet og det mentale. Men det hjelper med å minske søtsug, at man ikke blir like fort sulten, og at man blir fortere mett. Er en haug med bivirkinger man KAN oppleve. Som blodtrykksfall og svimmelhet (har selv dette daglig), oppkast, kvalme, forstoppelse, diare, hårtap osv, osv... Det er en egen tråd her inne for de som bruker wegovy, du kan jo lese litt der 🙂 Jeg har gått fra en bmi på 35 (ved oppstart med wegovy) til en bmi på 30 nå. Skal gå på det frem til jul og håper på å komme meg ned til en bmi på 28 før oppstart. Men det krever uansett at jeg fortsetter å følge en sunn livsstil og gå ned de siste kiloene selv. 
For ordens skyld er jeg da 189 høy og veide 125 kg ved oppstart med wegovy, Bmi på 35. Veier nå 109 kilo etter 5  måneder med hjelp av wegovy. Bmi nå er på 30. For å komme til 28, må jeg gå ned 10 kilo til og mye av dette må jeg klare uten medisiner, eller utsette nytt forsøk en periode til. 

Anonymkode: 0d501...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei!

Jeg har gått på wegovy siden slutten av juni og gått ned 16 kilo. Har gått ned 22 kg til sammen siden siste ivf forsøk. Gikk opp en del under det forsøket dessverre. Vi og skal ha nytt forsøk på nyåret, men man må slutte på wegovy rundt 8 uker før man starter med medisiner. Det er fordi det ikke er god nok forskning på effekten av semaglutid på embryo og foster. Wegovy bruker  ca 5 uker på å komme helt ut av systemet. Så å begynne på det nå i håp om å gå ned så mye på noen uker er nok ingen god ide. Mange får ikke effekt av disse spøytene på månedsvis. 
Hadde heller utsatt forsøket et halvt års tid eller mer om du ønsker å starte med dette. Wegovy er ingen enkel løsning det heller. Man må fremdeles jobbe med å legge om kostholdet og det mentale. Men det hjelper med å minske søtsug, at man ikke blir like fort sulten, og at man blir fortere mett. Er en haug med bivirkinger man KAN oppleve. Som blodtrykksfall og svimmelhet (har selv dette daglig), oppkast, kvalme, forstoppelse, diare, hårtap osv, osv... Det er en egen tråd her inne for de som bruker wegovy, du kan jo lese litt der 🙂 Jeg har gått fra en bmi på 35 (ved oppstart med wegovy) til en bmi på 30 nå. Skal gå på det frem til jul og håper på å komme meg ned til en bmi på 28 før oppstart. Men det krever uansett at jeg fortsetter å følge en sunn livsstil og gå ned de siste kiloene selv. 
For ordens skyld er jeg da 189 høy og veide 125 kg ved oppstart med wegovy, Bmi på 35. Veier nå 109 kilo etter 5  måneder med hjelp av wegovy. Bmi nå er på 30. For å komme til 28, må jeg gå ned 10 kilo til og mye av dette må jeg klare uten medisiner, eller utsette nytt forsøk en periode til. 

Anonymkode: 0d501...142

Tusen takk for svar! Visste ikke at det var 8 ukers "karantene" før oppstart, så da blir det uaktuelt for vår del som skal i gang etter nyttår. Takk for info, og så flink du har vært ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i livet om jeg ville prøvd et medikament med såpass mange negative bivirkninger i forkant av en eventuell graviditet! Spis mindre og sunt og tren styrke!

Anonymkode: 037bd...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 19.33):

Hei, du har ikke høy nok bmi til å få resept på det. Da må en ha bmi på 30+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 1500 er vedlikehold, tror jeg du har regnet feil en plass. Men prøv 1400 da? 
Eller mer aktivitet 

Anonymkode: 270c7...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (4 minutter siden):

Hei, du har ikke høy nok bmi til å få resept på det. Da må en ha bmi på 30+

Nei, ikke hos Aleris 😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kun positive ting å si om Wegovy. En sprøyte en gang pr uke, og resten går av seg selv. Letteste slankekuren ever. Kg raser nesten litt for fort av 😅

Anonymkode: 33a12...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...