Gå til innhold

Røyking

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nå har det jo begynt å komme beviser på at snus ikke er særlig mye mindre skadelig enn røyk. Men mindre plagsomt for folk rundt er det jo.

Anonymkode: d8b7c...94a

Her må du dokumentere med kilder, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vil du slutte å røyke? Vil du virkelig slutte, når alt kommer til alt? Det sies at dersom man virkelig ønsker det, så kan man. 

Jeg har for øvrig ikke klart å slutte heller, tror ikke jeg har fått 'nok' lyst til å være ikke-røyker. Jeg klarte å slutte i tre måneder en gang og jeg husker jeg tenkte at det var null problem. Tenkte på røyk hele tiden, ikke at jeg hadde lyst på, men hele tiden inne i hodet mitt så hørte jeg "se, der er noen som røyker, og jeg klarer meg helt fint", "jeg tenker ikke på røyk, jeg", "så flink jeg er, har ikke tenkt på røyk", "nå går jeg her og jeg røyker ikke",osv, osv. Så skulle jeg bare ta meg én røyk, et par trekk, bomme én, og to til senere, så kjøpte jeg en 10-pakning og røykte i skjul, og så var det på 'an igjen'. Dette er snart 18 år siden. Har mange ganger tenkt at nå slutter jeg, nå må jeg slutte, men jeg vet jeg har dårlig viljestyrke på dette området. På andre områder har jeg mye mer viljestyrke, så jeg tenker at det må være den faktiske lysten som stopper meg. Håper jeg finner den snart. 

Jeg har en tante som fortsatte å røyke både etter hjerteinfarkt og velutviklet kols, da de tok fra henne førerkortet pga av dårlig lungekapasitet, stumpet hun endelig røyken. Hun fikk førerkortet tilbake og har holdt seg røykfri 👍Muligheten for å komme seg der hun ville, når hun ville, overgikk lysten til å røyke.  

Anonymkode: a01f9...538

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvorfor vil du slutte å røyke? Vil du virkelig slutte, når alt kommer til alt? Det sies at dersom man virkelig ønsker det, så kan man. 

Jeg har for øvrig ikke klart å slutte heller, tror ikke jeg har fått 'nok' lyst til å være ikke-røyker. Jeg klarte å slutte i tre måneder en gang og jeg husker jeg tenkte at det var null problem. Tenkte på røyk hele tiden, ikke at jeg hadde lyst på, men hele tiden inne i hodet mitt så hørte jeg "se, der er noen som røyker, og jeg klarer meg helt fint", "jeg tenker ikke på røyk, jeg", "så flink jeg er, har ikke tenkt på røyk", "nå går jeg her og jeg røyker ikke",osv, osv. Så skulle jeg bare ta meg én røyk, et par trekk, bomme én, og to til senere, så kjøpte jeg en 10-pakning og røykte i skjul, og så var det på 'an igjen'. Dette er snart 18 år siden. Har mange ganger tenkt at nå slutter jeg, nå må jeg slutte, men jeg vet jeg har dårlig viljestyrke på dette området. På andre områder har jeg mye mer viljestyrke, så jeg tenker at det må være den faktiske lysten som stopper meg. Håper jeg finner den snart. 

Jeg har en tante som fortsatte å røyke både etter hjerteinfarkt og velutviklet kols, da de tok fra henne førerkortet pga av dårlig lungekapasitet, stumpet hun endelig røyken. Hun fikk førerkortet tilbake og har holdt seg røykfri 👍Muligheten for å komme seg der hun ville, når hun ville, overgikk lysten til å røyke.  

Moren min sluttet å røyke for over 20år siden. Hun har aldri tatt et trekk siden. Men hun sier hun tenker fortsatt mye på røyk, og elsker lukten når noen røyker i nærheten. Så jeg tror ikke man nødvendigvis kan forvente at disse tingene skal gå over. På samme måte som alkoholikere hver dag må velge å ikke drikke. 

Anonymkode: d8b7c...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at det å bare slutte tvert blir for vanskelig for deg.

Et annet alternativ er å trappe ned.

Hvis du f.eks pleier ta en røyk hver andre time, vent 15-20 minutter lenger før du tar en røyk. Når du er komfortabel med å vente 2timer og 15min før du tar en røyk, så øker du igjen til f.eks to og en halv time.

Gradvis øker du til det blir mer og mer tid mellom hver sigarett.

Anonymkode: 99b37...46a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det kan være at det å bare slutte tvert blir for vanskelig for deg.

Et annet alternativ er å trappe ned.

Hvis du f.eks pleier ta en røyk hver andre time, vent 15-20 minutter lenger før du tar en røyk. Når du er komfortabel med å vente 2timer og 15min før du tar en røyk, så øker du igjen til f.eks to og en halv time.

Gradvis øker du til det blir mer og mer tid mellom hver sigarett.

Anonymkode: 99b37...46a

Har du gjort det?

Anonymkode: 82225...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvor gammel er du da? Tenker du prøve pp nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 17.30):

Jeg har nå røyket i 30 år og det er på høy tid å stumpe. Problemet er at jeg alltid finner en god unnskyldning for å tenne en. «Slutta» appen er installert og avinstallert for ørtende gang, for jeg holder stort sett ut i maks 2 timer. Ønsker noen skikkelig gode tips som fungerer. 😊😊

Anonymkode: fb568...ebd

Da er du ca 45 nå? Hvor mye røyker du om dagen? Har du vurdert å trappe ned først? Hvis du f eks røyker 20 om dagen kan det være lurt å trappe ned til 5 over en viss periode, og så trappe ytterligere ned. Og røyker du sterk røyk? Kanskje kan en del av nedtrappingen også være å gå over til mildere typer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slutte å røyke er ikke lett for alle og spesielt noen med ADHD sliter, da nikotin fungerer som medisin for de.

Dette er en fin tid å slutte å røyke på, siden det begynner å bli kaldere ute, og ikke like fristende å gå ut for å ta seg en røyk.

Jeg anbefaler e-sigarett med niktotin. Litt styrke i starten, så kan du prøve å gå ned på styrken etter hvert. Mye billigere i lengden er det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (1 time siden):

Å slutte å røyke er ikke lett for alle og spesielt noen med ADHD sliter, da nikotin fungerer som medisin for de.

Dette er en fin tid å slutte å røyke på, siden det begynner å bli kaldere ute, og ikke like fristende å gå ut for å ta seg en røyk.

Jeg anbefaler e-sigarett med niktotin. Litt styrke i starten, så kan du prøve å gå ned på styrken etter hvert. Mye billigere i lengden er det også. 

Ikke helt smart, blir bare mer avhengig av det, etter min mening. Bedre å trappe ned til 5 røyk enn å begynne med det svineriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se for deg når du ligger på ditt siste i sykehus med barna og de du ellers er mest glad i rundt deg i venten på at du skal trekke siste pust.

Jeg har sittet der med min mamma, og for meg er det min største inspirasjon til både det ene og det andre.

Anonymkode: cb86c...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor gammel er du da? Tenker du prøve pp nytt?

Jeg er i 40-årene, og, ja, jeg kommer til å prøve igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke helt smart, blir bare mer avhengig av det, etter min mening. Bedre å trappe ned til 5 røyk enn å begynne med det svineriet.

Man blir ikke mer avhengig av det. Det kan jeg skrive under på. 

Innholdet i sigaretter er langt, langt verre enn det som er i e-sigaretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å erstatte en avhengighet med en annen er vel ikke akkurat det smarteste? Røyk vs snus?

Jeg brukte champix, det er piller. Det er det eneste som har fungert for min del. De koster litt, men vesentlig mindre enn hva røyken kosta meg.

https://www.felleskatalogen.no/medisin/champix-pfizer-547440?markering=0

Anonymkode: d1ee0...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 17.38):

Kast all røyken sånn at du ikke har noen tilgjengelig, og i morgen er det søndag så da får du ikke kjøpt heller. Du må bestemme deg for at du skal slutte. Når du "finner på unnskyldning" etter 2 timer så høres det ikke ut som du er særlig motivert.

Anonymkode: 9f336...9b0

Hvis du ikke har en søndagsåpen butikk i nærheten bor du jommen øde til..

Til ts..jeg gikk fra over tyve om dagen til to. Startet med å gjøre noe annet hver gang jeg fikk lyst på. Om så er en sang eller låt, ta to kopper i oppvaska etc. Slik kom det nedover og jeg gikk etterhvert over til klokkeslett. Deretter utvidet jeg de klokkeslettene med ti og tyve minutter. Det gikk faktisk overraskende lett.

Har vært på to i snart ti år, og det merkes godt på kondis om ikke annet. 

Anonymkode: e7223...2a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk resept av legen på et legemiddel som heter Champix. Det hjalp meg, storrøykeren, å slutte etter 24 års røyking. Det funket sånn at man faktisk bare glemte å røyke, for røykesuget forsvant! Et rent lite mirakel. Dette er 14 år siden nå, og jeg har aldri røyket siden.

Men jeg vet ikke om Champix er tilbake på markedet ennå. Det ble trukket 2021, men skulle komme tilbake i løpet av 2024. Snakk med legen. Kanskje det finnes annet røykeavvenningsmiddel som faktisk virker. Ikke som den håpløse tyggisen og sånt. Det var som å skvette vann på gåsa for meg, funket ikke i det hele tatt. Men Champix tok knekken på røykelysten og suget etter nikotin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Til ts..jeg gikk fra over tyve om dagen til to. Startet med å gjøre noe annet hver gang jeg fikk lyst på. Om så er en sang eller låt, ta to kopper i oppvaska etc. Slik kom det nedover og jeg gikk etterhvert over til klokkeslett. Deretter utvidet jeg de klokkeslettene med ti og tyve minutter. Det gikk faktisk overraskende lett.

2 i 10 år? Fast tid på døgnet du tar de? Vil si du er flink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 11.13):

Det är ett bra tips.
En vän till mig kom på att hon "aldrig var röksugen", hon rökte av vana. Till frukost, på väg till jobbet, en eller två på kaffe pausen, före lunch, efter lunch osv.

Fundera på om du verkligen är sugen. Försök att vänta en stund. Gör något annat. 
Dra ner. 
Våga må dåligt. 
Du klarar hela natten utan cigg, du klarar en flygresa. Du borde klara att inte röka på lunchen.

Ersätt INTE tobak med tobak. Börja inte snusa, då har du möjligheten att ha nikotin hela hela tiden. Det ska vara mycket svårare att sluta. Använd nikotin tuggis om du måste istället för cigg. Ät en gulrot. 
Drick vatten.

Men DU måste vilja. Du måste våga må dåligt. Du måste acceptera att önskan finns där länge, men känna att det går i vågor och du kan rida ut DENNA våg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 11.13):

Hva er dine to viktigste røyk da og hvilke savner du mest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke røykt selv, men en god venn klarte å slutte med å "legge seg selv inn på avvenning" (som han sier). Han ble kjørt til hytta alene en uke med nok mat, underholdning, mobil, men uten å ta med betalingskort. Han kunne fysisk ikke få tak i røyk selv når suget kom før de kom og hentet han 😄 Etter uken med abstinenser sluttet han helt fordi han hadde gått gjennom all den efforten. Viser hvor sterk denne avhengigheten er. 

Anonymkode: ce590...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...