Gå til innhold

Kan psykologen min ikke ha visst om opplysningsplikten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, dette er en situasjon som skjedde for en noen år siden. Skriver dette slik at ingen skal tro at jeg sliter med selvmordstanker i dag. 

For noen år siden startet jeg i terapi hos DPS pga selvmordstanker.  Jeg fortalte at jeg var redd for å være åpen om tankene fordi jeg var redd psykologen kom til å varsle noen for å hindre meg i å ta livet mitt.  Da svarer psykologen at hun aldri kommer til å bryte taushetsplikten for å hindre meg i å ta livet mitt, hun ville kun snakke med meg for å prøve å få meg til å se at det var en annen utvei. 

Dette viser seg å være feil, psykologens taushetsplikt kan bortfalle og det var også det som skjedde i mitt tilfelle. Da beklaget psykologen og sa at hun ikke visste at taushetsplikten kan bortfalle og at hun hadde opplysningsplikt når ting selvmordsplanene var for reelle. I følge henne hadde hun først blitt klar over det etter å ha snakket med teamet hennes om meg. 

Men kan det virkelig være sånn at en DPS-psykolog ikke vet at taushetsplikten hennes ikke er absolutt og at hun kan bli pliktig å varsle når det ser ut som terapi ikke fungerer og selvmordet er nært forestående? Har stusset på det lenge. For skulle tro at en DPS psykolog kjenner til taushetsplikten og at den ikke er absolutt. I tillegg skulle jeg tro at en DPS psykolog som hadde jobbet i mange år på DPS hadde hatt mange pasienter med selvmordstanker. Slik at dette var en svært reell problemstilling hun burde vite om og ikke noe som var umulig for henne å forutse. Det er vel nesten krav om å ha selvmordstanker for å få time hos DPS, i hvert fall her jeg bor. Kjenner mange som har slitt svært tungt uten å få time hos DPS. 

Igjen, jeg har ingen selvmordstanker i dag.  Jeg lagde denne tråden mest fordi jeg ofte har lurt på om det er mulig at hun ikke visste om reglene for taushetsplikt eller om hun kun fortalte meg at hun aldri kom til å bryte taushetsplikten fordi hun ville ha meg til å åpne opp om selvmordstankene mine og at hun gamblet på at det aldri oppstå noe hun måtte varsle om.  Eventuelt at det kan være en annen forklaring. Jeg er åpen for alt. Jeg har aldri jobbet i DPS. 

Jeg kan heller ikke spørre psykologen. For jeg har avsluttet behandlingen for mange år siden så jeg har null kontakt med henne. 

Anonymkode: 39351...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du har misforstått psykologen. La det ligge, gå videre i livet.

Anonymkode: 6fa1d...cda

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre at du er kvitt de tankene, men jeg stusset likevel litt over noe du ser ut til  å tro. At man må ha selvmordstanker for å få time/behandling hos DPS. Det må man ikke. Min sønn slet med angst, gikk til fastlegen som skrev henvisning til DPS, og fikk time hos DPS i Oslo etter bare seks ukers venting.

Anonymkode: f37a6...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du misforstod psykologen din. Jeg ville sluttet å gruble og gått videre.

Anonymkode: ebda4...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du at psykologen var erfaren og hadde jobbet ved DPS i mange år? DPS er typisk første jobb for psykologer under spesialisering, og det er veldig sannsynlig at hun har lært mye om taushetsplikt og lite om opplysningsplikt. Og at hun lærte mer om det når hun diskuterte med teamet og kanskje også med veilederen sin. 

Anonymkode: 4476e...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet du at psykologen var erfaren og hadde jobbet ved DPS i mange år? DPS er typisk første jobb for psykologer under spesialisering, og det er veldig sannsynlig at hun har lært mye om taushetsplikt og lite om opplysningsplikt. Og at hun lærte mer om det når hun diskuterte med teamet og kanskje også med veilederen sin. 

Anonymkode: 4476e...006

Ser jeg tok i når jeg skrev mange år. Men hun hadde jobbet i 6 år som psykolog i følge Linkedin da denne problemstillingen med meg dukket opp.  Jeg tenkte at i løpet av 6 år så ville man ha møtt mange med selvmordstanker.  Hun var ikke psykologspesialist da hun hadde meg. 

Men jeg takker for svaret ditt. Du svarte på det jeg spurte om. Om det er sånn man lærer lite om opplysningsplikten så er det selvsagt mulig at psykologen snakket sant. 

Bare for å presisere. Det er ikke slik jeg tenker noe vondt om psykologen min om hun løy til meg. Om hun tenkte at det å lyve kunne redde livet mitt og at det aldri ville bli avslørt at hun løy så hadde jeg hatt full forståelse for at hun løy. 

Når jeg lagde denne tråden så handlet det om at jeg ofte har tenkt at det var rart at en som hadde det å jobbe med selvmordstanker som jobb ikke skulle vite reglene for opplysningsplikten.  Jeg så for meg at det var noe man enten lærte under psykologi-utdanningen eller lærte om når man startet å jobbe å jobbe på DPS slik at man ikke fortalte pasienten at taushetsplikten er  absolutt for selvmordstanker når det ikke er tilfellet. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, dette er en situasjon som skjedde for en noen år siden. Skriver dette slik at ingen skal tro at jeg sliter med selvmordstanker i dag. 

For noen år siden startet jeg i terapi hos DPS pga selvmordstanker.  Jeg fortalte at jeg var redd for å være åpen om tankene fordi jeg var redd psykologen kom til å varsle noen for å hindre meg i å ta livet mitt.  Da svarer psykologen at hun aldri kommer til å bryte taushetsplikten for å hindre meg i å ta livet mitt, hun ville kun snakke med meg for å prøve å få meg til å se at det var en annen utvei. 

Dette viser seg å være feil, psykologens taushetsplikt kan bortfalle og det var også det som skjedde i mitt tilfelle. Da beklaget psykologen og sa at hun ikke visste at taushetsplikten kan bortfalle og at hun hadde opplysningsplikt når ting selvmordsplanene var for reelle. I følge henne hadde hun først blitt klar over det etter å ha snakket med teamet hennes om meg. 

Men kan det virkelig være sånn at en DPS-psykolog ikke vet at taushetsplikten hennes ikke er absolutt og at hun kan bli pliktig å varsle når det ser ut som terapi ikke fungerer og selvmordet er nært forestående? Har stusset på det lenge. For skulle tro at en DPS psykolog kjenner til taushetsplikten og at den ikke er absolutt. I tillegg skulle jeg tro at en DPS psykolog som hadde jobbet i mange år på DPS hadde hatt mange pasienter med selvmordstanker. Slik at dette var en svært reell problemstilling hun burde vite om og ikke noe som var umulig for henne å forutse. Det er vel nesten krav om å ha selvmordstanker for å få time hos DPS, i hvert fall her jeg bor. Kjenner mange som har slitt svært tungt uten å få time hos DPS. 

Igjen, jeg har ingen selvmordstanker i dag.  Jeg lagde denne tråden mest fordi jeg ofte har lurt på om det er mulig at hun ikke visste om reglene for taushetsplikt eller om hun kun fortalte meg at hun aldri kom til å bryte taushetsplikten fordi hun ville ha meg til å åpne opp om selvmordstankene mine og at hun gamblet på at det aldri oppstå noe hun måtte varsle om.  Eventuelt at det kan være en annen forklaring. Jeg er åpen for alt. Jeg har aldri jobbet i DPS. 

Jeg kan heller ikke spørre psykologen. For jeg har avsluttet behandlingen for mange år siden så jeg har null kontakt med henne. 

Skal vi sitte og spekulere i hva noen har visst og ikke visst for syttenår siden? 
Vil du ha seriøst svar så får du kontakte den eneste som kan svare deg. 

Anonymkode: 8be26...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt er mulig, ingenting forbauser meg.. Jeg kjenner ei som ikke visste at hun som helsepersonell  ikke hadde lov til å snoke i andre sine journaler 

Anonymkode: 5f20b...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...