Gå til innhold

Sa til 16 åringen at han kan bli på rommet sitt for jeg vil ikke se han mer i dag, og middag utgår for hans del…

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gud bedre. Man trenger da ikke forstå ihjel alt. 16 åringer var en drittunge og fikk straff. Ber du mannen din gå og henge seg når dere krangler?

Anonymkode: 0a4a3...f81

Vi har sagt relativt stygge ting til hverandre i kampens hete. Aldri har noen av oss blitt fengslet eller blitt nektet goder etterpå (noe slikt gjør vel bare tyranner?). Vi har samlet oss, snakket sammen, forklart hvorfor vi reagerte som vi gjorde. Dette kan vi gjøre fordi vi er voksne som har lært å sette ord på og regulere følesene våre.

16-åringen i historien (som vi bare har fått presentert fra én side) har ikke lært dette av sin mor (eller far). Det håper jeg vil endre seg, ellers vil voksenlivet bli vanskelig for 16-åringen. 

Anonymkode: 04b7e...617

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har sagt relativt stygge ting til hverandre i kampens hete. Aldri har noen av oss blitt fengslet eller blitt nektet goder etterpå (noe slikt gjør vel bare tyranner?). Vi har samlet oss, snakket sammen, forklart hvorfor vi reagerte som vi gjorde. Dette kan vi gjøre fordi vi er voksne som har lært å sette ord på og regulere følesene våre.

16-åringen i historien (som vi bare har fått presentert fra én side) har ikke lært dette av sin mor (eller far). Det håper jeg vil endre seg, ellers vil voksenlivet bli vanskelig for 16-åringen. 

Hvis en partner hadde bedt meg om å gå og henge meg så hadde jeg nok forlatt de, og det er jo på en måte å nekte de noe, så... 

Anonymkode: dfe0c...82a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis en partner hadde bedt meg om å gå og henge meg så hadde jeg nok forlatt de, og det er jo på en måte å nekte de noe, så... 

Men så handler denne historien om et 16 år gammelt barn (og en mor som ikke håndterer sine egne følelser, eller har lært sin sønn å gjøre det). Det blir liksom noe ganske annet enn to likeverdige voksne. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Urimelig*. Når det gjelder mat kan han jo evt. få servert en posjon på rommet

Anonymkode: 909cc...3e1

Få servert? Det er vel det denne bortskjemte 16-åringen alltid har fått?

Skjønner mor, full forståelse! Her i huset forsvant sønnen på sitt rom i ett døgn da han ikke ville ha dagens middag! Sur var han, men det hadde han goood tid til å være! Jeg spiste forresten opp hans porsjon også, og dagen etter fikk jeg kjeft for at det ikke var igjen noe?!?!! Uffda..

Anonymkode: d7ec9...b65

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (18 timer siden):

Det er faktisk av og til det beste med straff ja. Jeg hadde verdens beste barndom,men var jeg frekk,eller gjorde noe galt så fikk jeg straff. Dette var noe jeg visste,og noe jeg dermed lærte av og unngikk. Dagens foreldre er min generasjon og noe yngre, aller fleste av de hadde også en fantastisk barndsom slik som jeg. Så hva er det med denne bestevenn oppdragelsen ? Idoti satt i system. Ungdommen lærer ikke en dritt. De blir ufordragelige,ingen folkeskikk i det hele tatt,og de regelrett vil ikke forstå at noe de gjør noen gang er feil. Dere oppdrar en gjeng frynsete Narsissister 

Mine foreldre hadde aldri akseptert en slik oppførsel. Jeg kunne fint fått beskjed om å bli på rommet resten av kvelden. Det må bli konsekvenser av dårlig oppførsel, og så kan man heller forsøke å snakke om det etterpå, slik at barn og ungdom kanskje kan reflektere litt..

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men så handler denne historien om et 16 år gammelt barn (og en mor som ikke håndterer sine egne følelser, eller har lært sin sønn å gjøre det). Det blir liksom noe ganske annet enn to likeverdige voksne. 

Ja derfor skjønner jeg ikke denne sammenligningen med voksne.

At en 16åring er umoden sammenlignet med en 32åring, ja.

At en 16åring er en rasende hormonell dynamitt uten lunte, som må behandles med silkehansker fordi de har så sinnssykt med hormoner... er jeg uenig i. Da er det i så fall noe hormonforstyrrende med dagens ungdom. 

Det er kanskje noen måneder til denne kruttønna skal ha sin første jobb. På tide å modne bittelitt i hvert fall. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Dojakitty skrev (3 timer siden):

1. Man gir ikke penger på forhånd. 
2. Syns det å nekte mat er for strengt, ville aldri brukt det som straff. 

Hun har ikke nektet han mat. Mor vil ikke lage middag til han og han er ikke velkommen rundt middagsbordet. Han er 16 år. Da kan han fint lage sin egen middag og spise den på rommet sitt, badet, garasjen.

Anonymkode: 9ba6a...743

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg vokste opp i et hjem hvor vi ble "sendt på rommet" eller fikk en real dose kjeft hver eneste gang vi gjorde noe foreldrene våre ikke likte. På rommet ble jeg sittende med alle mine vonde følelser alene, jeg gråt og var fortvilet, jeg forstod ingenting. Når jeg fikk lov å komme ut igjen latet mine foreldre som ingenting og alt var "tilbake til normalt" igjen (dvs de slapp å lære barnet sitt å håndtere følelsene sine).

I dag har jeg kjempeproblemer med mine egne følelser. Jeg blir livredd for konflikt, og jeg går på eggeskall rundt alle jeg er glad i fordi jeg er så redd for en plutselig eksplosjon. Jeg har også vonde tanker rundt mitt eget soverom (!), og forholdet til mine foreldre er helt overfladisk.

Barn (16-åringer er også barn) skal lære å regulere følelsene sine. Det er foreldrenes jobb å lære barna dette (avsløring: det læres ikke ved å stue vekk følelsene på soverommet alene). Måten ts håndterte denne situasjonen (som vi bare har fått presentert fra én side) står til stryk. 

Pleide du å skrike til dine foreldre at de burde HENGE SEG, når de ba deg om å gjøre oppgaver i huset?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun har ikke nektet han mat. Mor vil ikke lage middag til han og han er ikke velkommen rundt middagsbordet. Han er 16 år. Da kan han fint lage sin egen middag og spise den på rommet sitt, badet, garasjen.

Men hvorfor skal han måtte spise middag i garasjen?! Fordi han fikk et følelsesutbrudd og sa ting han selvsagt ikke mener? Er det slik du behandler voksne medmennesker som har det vanskelig? (sinne er en vanskelig følelse), eller gjør du det normale: snakker med vedkommende? Tror du 16-åringen noen gang kommer til å gå til sin mor neste gang han har det vanskelig? (avsløring: det kommer han ikke til å gjøre, fordi da blir han jo straffet). En svært farlig vei å gå som forelder, spør du meg.

Og hvorfor er ikke mor nysgjerrig på hvorfor sønnen reagerte som han gjorde? Det ligger jo helt åpenbart mer bak denne historien enn det som deles her. Ingen får slike utblåsninger helt ut av det blå (som regel ligger det noe vondt bak). Og dersom ts er like dårlig til å håndtere konflikt og vanskelige følelser som hun deler her, vil 16-åringen selvsagt aldri dele det med henne heller. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pleide du å skrike til dine foreldre at de burde HENGE SEG, når de ba deg om å gjøre oppgaver i huset?

Det er HELT normalt at tenåringer sier sinnsyke ting. Jeg tror "jeg hater dere, jeg vil aldri se noen av dere igjen!!" er en gjenganger fra hormonelle tenåringer. Det er dritt å være tenåring. Det vet alle voksne (?), og vi vet at det som blir sagt selvfølgelig ikke menes. I denne settingen er 16-åringen unnskyldt, men hva er liksom mors unnskyldning? Hun er den som skal være den voksne trygghetspersonen (noe hun ikke var i denne situasjonen). Hun er mest opptatt av sine egne såre følelser, og ser ikke ut til å i det hele tatt bekymre seg over eller bry seg om hvorfor sønnen reagerte som han gjorde. Rart, synes jeg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da jobber du i offentlig stilling og det gjør ikke alle. Fleste i undustri osv får etterskudd. De leverer inn timer og får dermed betalt ut fra timer etterskudd 

Anonymkode: d84f7...7c8

Det gjør jo ikke påstanden noe mindre sann om at mange i Norge på fastlønn får deler av lønnen forskuddsbetalt, fordi at de som jobbef i industrien jobber på timebasis? Jeg jobber i privat sektor, både nåværende jobb og to forrige jobber har jeg fått lønn 15. i måneden for hele måneden. De som har fastlønn (som gjelder ì ganske mange yrker), fører generelt sett ikke timer på denne måten med mindre det er overtid. Overtid får jeg etterskuddsbetalt måneden etter, men altså ikke fastlønnen. 

Anonymkode: 82f2b...9c1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenåringer er hormonelle, ja.  Det er ikke uvanlig at tenåringer får sinneutbrudd mot foreldrene sine, men jeg blir sjokkert over hvor mange her inne som mener at man derfor skal akseptere slik oppførsel. Ei at man må hoppe rett til diagnoser og psykdom. Når man blir tenåringer, begynner samfunnet å stille mer krav til en. En del, spesielt gutter tror jeg, har problemer med denne omstillingen. At mamma ikke gjør alt for deg lenger. 

Jeg hadde ganske mange tantrums som tenåring og har blitt sendt mye på rommet eller ut, og da fikk jeg som regel klarnet tankene og roet meg ned. Etterhvert kom jeg tilbake og unnskyldte til mine foreldrene mine for å være en idiot.

Som voksen er det ingen som sender meg på rommet i en krangel naturligvis, men jeg kan selv gå inn på rommet eller gå meg en tur, nettopp fordi jeg har lært at disse pausene roer ned sinnet og frustrasjonen. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Han hjelper aldri til med en dritt. Vi hadde en avtale om at han skulle gjøre noe i dag som han hadde lovt. Han fikk 200 kr mot at dette skulle gjøres og uten «noe tull». Har bedt han om det 3 ganger i dag og siste gang klikka det for han. Ingenting er noen gang hans feil, kun min. Han vrengte ut av seg en hel masse skjellsord og sa jeg kunne henge meg. Ga beskjed om at jeg ikke ville se han mer i dag og at han ikke er velkommen til middag. Det mente han selvsagt var helt urimelig.

Er det virkelig urimelig? Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 550cc...ce1

Riktig av deg. 

Anonymkode: d80f0...353

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og ikke for å poke deg no, men din egen feil som gir han penger FØR arbeidet er utført! Ta skjermene til ting er gjort!

Anonymkode: 7fe47...8b5

Hun gjør nok ikke det igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Syns det er helt fair å nekte han middag, du nekter han jo ikke mat generelt, bare vil ikke ha han til middagsbordet når han er så ufordragelig. 

Når jeg var 16 forsvant goder som internett (pappa byttet passord), telefonen min forsvant en tid eller jeg fikk husarrest uten mulighet til å se tv (hele boksen ble med pappa på jobb 😂) om jeg ikke gjorde ting jeg hadde sagt jeg skulle gjøre eller var ufordragelig når jeg svarte de. Jeg skjønte ganske raskt at det ikke lønner seg å være rævhål fordi da forsvant goder jeg absolutt ville ha i livet mitt. 

hva sier far til denne oppførselen da? 

Anonymkode: c1d67...08d

Når jeg var 13 så fant jeg ut at hvis jeg fikk en jobb så kunne ikke mamma true med sånne ting når hun maste om uvesentligheter og skulle styre alt. Jeg er ikke enig i det 16 åringen sa, men jeg kjenner igjen den motviljen til og gi etter for mas og « trusler «. Og bli sendt på rommet er jo noe man gjør med 5 åringer, det jeg blir oppgitt av er uselvstenigheten til enkelte ungdom. Sønnen til ts, skaffe deg en jobb så trenger du ikke kaste papir akkurat når mamma vil for og få ukelønn, og får du ikke mat så bare stikk ut og kjøp det du vil spise. 

Anonymkode: 2afee...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer han ikke til å gjøre. Så enkelt er det. Jeg minner han fortsatt på å ta ut papirsøpla som han skulle gjort for en uke siden. Han gir faen. Og om jeg minner han på det så klikker det for han. HI

Anonymkode: 550cc...ce1

Du gir du ham ikke penger mer i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
- Brian skrev (20 timer siden):

Aaah ... klassisk utpressing i tillegg.

Dette høres ut som enda en god grunn til å stenge pengestrømmen; kanskje på tide at han lærer at ikke lommepenger kommer dalende fra oven slik han oppfører seg.

Helt korrekt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Gud bedre. Så klart ikke. Bare den klaginga om at ikke noe er bra nok. For meg kan de gjerne reise hjem uten og spise og så fikse seg mat hjemme etter operasjonen. 

Anonymkode: 0a4a3...f81

Lurer veldig på hvor du jobber 😅 får håpe jeg er foreldrene mine ikke møter deg etter operasjon. Nei, barna mine hadde fått is av meg om de hadde behov for det, men og ikke gi folk etter operasjon næringsrik mat er faktisk ganske voldsomt. Håper pasientene dine har pårørende tilstede. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

mangelen på oppdragelse og konsekvenser har kanskje laget en unnskyld uttrykket, ufordragelig drittunge. Hva slags ansvar tror du han vil ta når han kommer i et forhold? vasker han egne klær, lager middag et par ganger i uken osv. Kvinner, gjør livet lettere for medsøstre og oppdra latsabbene deres.

Anonymkode: 6bd1d...0b3

Kanskje han finner en dame som ikke maser så mye, som ikke truer med konsekvenser, en dame som han faktisk har lyst til og bidra for? Jeg er en dame som vokste opp med en sånn « mas og trussel « mor , og det skjedde ikke at jeg ga etter. Jeg fatter ikke at faren min gidder, men han har blitt vant til det. De kvinnene som vil ha en dott som ikke er selvstendig i det hele tatt oppdrar du « latsabbene « for. Har du noen gang gitt ungdommen « fri « til og kunne ønske at i dag skal jeg lage middag så mamma kan slappe av ? Eller kommer du i forkjøpet med « du skal lage middag 2 ganger i uken, og hvis ikke så… « 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dør guttungen av å ikke få middag? 

Så får han lage seg noe skiver da, herlighet som foreldre i tråden krisemaksimerer at 16åringen ikke får middag. Skulle tro det var snakk om å sulte ut ungen i uke.

Anonymkode: bff00...f09

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...