Gå til innhold

Sa til 16 åringen at han kan bli på rommet sitt for jeg vil ikke se han mer i dag, og middag utgår for hans del…

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

velociraptor skrev (13 timer siden):

Skal han belønnes med å slippe å sitte med familien og heller få kose seg med god mat alene på rommet mener du? 

Han kan få noen knekkebrød.  

Ja, det er jo faktisk en belønning for de fleste sure 16-åringer😂👏

Anonymkode: c9cb9...0dd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her i huset hadde det vært helt uaktuelt at en stor gutt hadde bedt mamma eller pappa om å henge seg- det hadde fått konsekvenser. Er så mange helt ufordragelige tenåringer om dagen og jeg ønsker ikke å oppdra en person andre får avsmak for. Barn som aldri får reaksjoner på kjip atferd blir voksne som andre tar avstand fra. 

Anonymkode: 6bd1d...0b3

De er som regel kjipere med foreldre enn med andre. Du burde jo vite det du som er voksen. Trygghet og opprør henger sammen 

Anonymkode: c9cb9...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aldri hatt lønn på forskudd noen gang I de årene jeg har jobbet. Det har heler aldri gubben eller andre jeg kjenner

Anonymkode: d84f7...7c8

Ganske vanlig system altså. Jeg er saksbehandler i kommunen, samme med min samboer, begge får lønn den 12. i hver mnd for hele den måneden. 

Anonymkode: 491a8...7b1

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ganske vanlig system altså. Jeg er saksbehandler i kommunen, samme med min samboer, begge får lønn den 12. i hver mnd for hele den måneden. 

Anonymkode: 491a8...7b1

Da jobber du i offentlig stilling og det gjør ikke alle. Fleste i undustri osv får etterskudd. De leverer inn timer og får dermed betalt ut fra timer etterskudd 

Anonymkode: d84f7...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Han hjelper aldri til med en dritt. Vi hadde en avtale om at han skulle gjøre noe i dag som han hadde lovt. Han fikk 200 kr mot at dette skulle gjøres og uten «noe tull». Har bedt han om det 3 ganger i dag og siste gang klikka det for han. Ingenting er noen gang hans feil, kun min. Han vrengte ut av seg en hel masse skjellsord og sa jeg kunne henge meg. Ga beskjed om at jeg ikke ville se han mer i dag og at han ikke er velkommen til middag. Det mente han selvsagt var helt urimelig.

Er det virkelig urimelig? Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 550cc...ce1

Vet du hva, ja.. jeg tenker det er urimelig ut. En tenåring har rene kaoset i hodet. Jeg vet det høres rart ut men det tenåringen trenger er noen som kan lytte og forstå (selv om du ikke forstår). Det er på den måten man avvæpner og roer bed konflikten. Ikke ved å bli en tenåring selv. Husk du skal være den voksne og trygge. Åpne for dialog.

Ikke ta ting denne tenåringen sier personlig. Det som kommer ut er ikke sannhet i det hele tatt. Ordene dine til han derimot, de kan fort sette seg fast for alltid.

Hadde jeg nå stått i dette og hatt unødvendige reaksjoner så ville jeg satt meg ned med han når ting roer seg og rett og slett reparert situasjonen.

Jeg ville rett og slett sagt unnskyld for at jeg ble sintere enn nødvendig og samtidig forklart hvorfor du ble det. Derfra kan du forklare at du hadde grunn til å reagere, men ikke så mye som du gjorde.

Da vil du oppnå flere til. 

1. Du vil roe situasjonen.

2. Tenåringen lærer at det er lov å bli sint, og ikke minst lov å si unnskyld, selv for voksne.

3. Ved å vise denne respekten i begge retninger vil du over tid hente tilbake åpenhet. Episoder vil det bli, men de blir lettere å håndtere for dere begge.

Hadde det ikke vært for all kursing jeg har mottatt som aleneforelder ville jeg sikkert stått på mitt som du gjør nå, noe som ikke ville vært bra for familiedynamikken i det hele tatt.

Anonymkode: 467a6...0f8

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet du hva, ja.. jeg tenker det er urimelig ut. En tenåring har rene kaoset i hodet. Jeg vet det høres rart ut men det tenåringen trenger er noen som kan lytte og forstå (selv om du ikke forstår). Det er på den måten man avvæpner og roer bed konflikten. Ikke ved å bli en tenåring selv. Husk du skal være den voksne og trygge. Åpne for dialog.

Ikke ta ting denne tenåringen sier personlig. Det som kommer ut er ikke sannhet i det hele tatt. Ordene dine til han derimot, de kan fort sette seg fast for alltid.

Hadde jeg nå stått i dette og hatt unødvendige reaksjoner så ville jeg satt meg ned med han når ting roer seg og rett og slett reparert situasjonen.

Jeg ville rett og slett sagt unnskyld for at jeg ble sintere enn nødvendig og samtidig forklart hvorfor du ble det. Derfra kan du forklare at du hadde grunn til å reagere, men ikke så mye som du gjorde.

2. Tenåringen lærer at det er lov å bli sint, og ikke minst lov å si unnskyld, selv for voksne.

3. Ved å vise denne respekten i begge retninger vil du over tid hente tilbake åpenhet. Episoder vil det bli, men de blir lettere å håndtere for dere begge.

Hadde det ikke vært for all kursing jeg har mottatt som aleneforelder ville jeg sikkert stått på mitt som du gjør nå, noe som ikke ville vært bra for familiedynamikken i det hele tatt.

Beklager skrivefeilene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt greit. Han kan hente seg mat som du skriver. Så har du lært at betaling og goder må komme etter jobb utført.  Jeg ville tatt en prat i fredstid etterpå, men samtidig vært veldig tydelig på at om dette skjer igjen så vil andre privilegier som nettilgang, betalt tlf. etc. forsvinne.

Anonymkode: 8fb4a...13f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde jeg sikkert. Er på bristepunktet. Dette er en gjentagende greie når det kommer til det meste. Jeg har snakket med han utallige ganger uten at han endrer noe selv om han sier han skal det. Han tar ikke ansvar for noe som helst og holder ingen avtaler. Uansett hva han har eller ikke har gjort er det på en eller annen måte min eller andres feil. Jeg orker ikke mer. HI

Slapp helt av. Barn har godt av å se at foreldrene også har følelser, så du kom godt utav det. 

Anonymkode: c353d...f0b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde jeg sikkert. Er på bristepunktet. Dette er en gjentagende greie når det kommer til det meste. Jeg har snakket med han utallige ganger uten at han endrer noe selv om han sier han skal det. Han tar ikke ansvar for noe som helst og holder ingen avtaler. Uansett hva han har eller ikke har gjort er det på en eller annen måte min eller andres feil. Jeg orker ikke mer. HI

Du kan be om veiledning fra et lavterskeltilbud i kommunen, eventuelt barneverntjenesten. Da vil du få råd og tips til situasjonen. Anbefales på det sterkeste. 

Anonymkode: 279bf...0a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så hun skal unnskyld når han ba henne henge se? ? Rene galskapen! 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvis jeg hadde bedt min mor henge seg da jeg var barn, hadde min far eksplodert, det var en absolutt regel hjemme å ha respekt for min mor. Jeg hadde absolutt ikke trengt voksne som skulle fortelle meg at det var galt å si noe sånt, at det var galt av min far at han hadde eksplodert og annet vissvass, jeg hadde skjønt uten tvil at det var langt over grensen for ekstremt dårlig atferd av MEG. Forstår meg absolutt ikke på denne tråden, hvor man skal forstå denne 16-åringen ihjel. Atferden hans gikk langt over dårlig oppførsel og HAN må si unnskyld. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere hadde en avtale om at han skulle gjøre noe for deg "uten noe tull"? Er du HELT sikker på at dere hadde lik oppfattelse av denne avtalen? Han skulle gjøre dette nøyaktig når du ønsket det, eller "uten noe tull" som du kaller det? Og etterpå flyr han i flint av liksom "ingenting"? Her har dere jo helt åpenbart misforstått hverandre, og det 16 år gamle barnet blir rasende og sier ting han selvsagt ikke mener (det regner jeg jo med at du som forelder forstår?!) I stedet for å kommunisere med fyren, høre hvorfor han fikk så sterke følelser rundt dette, så ber du han stenge seg inne på rommet (du sier at du ikke ønsker å se han!!) og at du nekter å gi han mat. 

Herre min. Hvis det er slik gutter oppdras er det ikke rart de er følelsesmessig avstumpede og livredde hver gang deres fremtidige samboere ønsker å ta opp og snakke gjennom konflikter. Her skal man stenges ute og "straffes". Pinlig at voksne mennesker, som atpåtil er foreldre, ikke klarer å regulere følelsene sine bedre enn det ts gjorde i denne situasjonen. Håper du sa unnskyld for at du (som VOKSEN) oppførte deg så urimelig. 

Anonymkode: 04b7e...617

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser denne tråden skjønner jeg godt hvorfor dagens ungdom er en selvsentrert gjeng som tror hele verden skal tilpasses dem. Her har ts satt grenser og latt oppførselen ha en konsekvens, og det syns majoriteten i denne tråden er horribelt. Mange her som skal unnskylde med at han bare er 16 og ikke kan ta ansvar for noe som helst, men da bør dere gjerne tenke over følgende; mange 16 åringer er for lengst flyttet hjemmefra og må ordne opp uten at mor rydder etter dem, som 16 åring er man selv ansvarlig for medisinske avgjørelse som vedgår egen helse, de kan ha sex, de er over kriminell lavalder, de kan kjøre traktor og moped (og ta sertifikat for seilfly!), de kan dra på småviltjakt alene (altså befatte seg med våpen), og de kan sette seg i gjeld ved selv å søke lånekassen om lån. Dere må slutte å unnskylde tenåringers dårlige oppførsel med at de er hormonfylte bomber som ikke kan ta ansvar for egen handlinger. Ts har for øvrig ikke nektet ungdommen mat, men en norsk tenåringsgutt hadde ikke lidd noen nød av å må måtte stå over et måltid. Det er jaggu greit at verneplikten snart innføres igjen så de får kjenne på litt ekte sult og nød i forsvaret, så mye som gjengen her skal dulle med dem.

Anonymkode: d6b4a...0ab

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når jeg leser denne tråden skjønner jeg godt hvorfor dagens ungdom er en selvsentrert gjeng som tror hele verden skal tilpasses dem. Her har ts satt grenser og latt oppførselen ha en konsekvens, og det syns majoriteten i denne tråden er horribelt. Mange her som skal unnskylde med at han bare er 16 og ikke kan ta ansvar for noe som helst, men da bør dere gjerne tenke over følgende; mange 16 åringer er for lengst flyttet hjemmefra og må ordne opp uten at mor rydder etter dem, som 16 åring er man selv ansvarlig for medisinske avgjørelse som vedgår egen helse, de kan ha sex, de er over kriminell lavalder, de kan kjøre traktor og moped (og ta sertifikat for seilfly!), de kan dra på småviltjakt alene (altså befatte seg med våpen), og de kan sette seg i gjeld ved selv å søke lånekassen om lån. Dere må slutte å unnskylde tenåringers dårlige oppførsel med at de er hormonfylte bomber som ikke kan ta ansvar for egen handlinger. Ts har for øvrig ikke nektet ungdommen mat, men en norsk tenåringsgutt hadde ikke lidd noen nød av å må måtte stå over et måltid. Det er jaggu greit at verneplikten snart innføres igjen så de får kjenne på litt ekte sult og nød i forsvaret, så mye som gjengen her skal dulle med dem.

Ja seriøst, jeg bare måper av alle disse svarene. Ikke rart det går til helvete med ungdommen nå.

Da jeg var 16 (man går på videregående for svingende!) var det aller meste av tenåringskaos og foreldre-rebelling ferdig. 

Kanskje det er senere hos gutter, men hallo i luken. Ja man er dust som 16åring men man er ikke helt raserende hormonbomber. 

Venner bodde på hybel uten noen kjære mor. 

Jeg begynte å jobbe rett etter 17års dagen min. Der var det heller ikke mye kjære mor eller rom for å be sjefen henge seg eller be om penger og så ikke gjøre jobben / eksplodere i hormonraseri.

Anonymkode: dfe0c...82a

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vokste opp i et hjem hvor vi ble "sendt på rommet" eller fikk en real dose kjeft hver eneste gang vi gjorde noe foreldrene våre ikke likte. På rommet ble jeg sittende med alle mine vonde følelser alene, jeg gråt og var fortvilet, jeg forstod ingenting. Når jeg fikk lov å komme ut igjen latet mine foreldre som ingenting og alt var "tilbake til normalt" igjen (dvs de slapp å lære barnet sitt å håndtere følelsene sine).

I dag har jeg kjempeproblemer med mine egne følelser. Jeg blir livredd for konflikt, og jeg går på eggeskall rundt alle jeg er glad i fordi jeg er så redd for en plutselig eksplosjon. Jeg har også vonde tanker rundt mitt eget soverom (!), og forholdet til mine foreldre er helt overfladisk.

Barn (16-åringer er også barn) skal lære å regulere følelsene sine. Det er foreldrenes jobb å lære barna dette (avsløring: det læres ikke ved å stue vekk følelsene på soverommet alene). Måten ts håndterte denne situasjonen (som vi bare har fått presentert fra én side) står til stryk. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nekte mar som straff er ikke greit.

Anonymkode: c0301...df0

Å nekte å lage og servere gutten mat er helt greit. Blir han sulten klarer han å lage seg mat selv.

Anonymkode: 8f5b0...802

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja seriøst, jeg bare måper av alle disse svarene. Ikke rart det går til helvete med ungdommen nå.

Da jeg var 16 (man går på videregående for svingende!) var det aller meste av tenåringskaos og foreldre-rebelling ferdig. 

Kanskje det er senere hos gutter, men hallo i luken. Ja man er dust som 16åring men man er ikke helt raserende hormonbomber. 

Venner bodde på hybel uten noen kjære mor. 

Jeg begynte å jobbe rett etter 17års dagen min. Der var det heller ikke mye kjære mor eller rom for å be sjefen henge seg eller be om penger og så ikke gjøre jobben / eksplodere i hormonraseri.

Anonymkode: dfe0c...82a

Men om 16-åringer er så voksne som dere mener, hvorfor behandles han da ikke som en? Jeg har aldri (heldigvis) hørt om voksne som sender hverandre i fengsel på soverommet eller nekter hverandre mat når man har en konflikt gående. Man snakker med hverandre, spør hvorfor man fikk en så kraftig utblåsning, og så finner man ut av ting. Ingen mennesker (heller ikke 16-åringer) sier stygge ting eller får utblåsninger uten at det ligger noe bak (vanligvis noe vondt). Tenåringer er fremdeles barn. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er for strengt å si at han ikke er velkommen til middag eller at han kan bli på rommet! Jeg hadde heller ikke ønsket å se noen resten av kvelden med den oppførselen… klem til deg, TS❤️

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men om 16-åringer er så voksne som dere mener, hvorfor behandles han da ikke som en? Jeg har aldri (heldigvis) hørt om voksne som sender hverandre i fengsel på soverommet eller nekter hverandre mat når man har en konflikt gående. Man snakker med hverandre, spør hvorfor man fikk en så kraftig utblåsning, og så finner man ut av ting. Ingen mennesker (heller ikke 16-åringer) sier stygge ting eller får utblåsninger uten at det ligger noe bak (vanligvis noe vondt). Tenåringer er fremdeles barn. 

Gud bedre. Man trenger da ikke forstå ihjel alt. 16 åringer var en drittunge og fikk straff. Ber du mannen din gå og henge seg når dere krangler?

Anonymkode: 0a4a3...f81

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nekter han ikke mat. Han kan ta så mye mat han vil, men jeg vil ikke ha han til middagsbordet og jeg vil ikke lage mat til en som synes jeg kan henge meg som den «homoen» jeg er. HI

Støtter deg i dette! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...