Gå til innhold

Sa til 16 åringen at han kan bli på rommet sitt for jeg vil ikke se han mer i dag, og middag utgår for hans del…

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Han er umoden og hormonell, hva er dun unnskyldning? 

Anonymkode: fbe47...c0c

Alt skal unnskyldes med p være umoden og hormonell🙈

Anonymkode: aa0a6...610

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ville fjernet et gode for hver dag han utsetter en oppgave. Deretter må han vente like lenge etter at oppgaven er gjort før han får godet tilbake. 

Dag 1. Telefon 

Dag 2. Yndlingsplagget (så lenge det er du som har betalt for det) blir erstattet eller fjernet.

Dag 3. (Sett inn det som passer)

Dag 4. Døra til rommet blir fjernet. 

Noen ganger er det kun harde konsekvenser som funker. 

Han skal selvfølgelig ha stående tilbud om en åpen prat når som helst hvis han ønsker, også med en tredjeperson. 

Anonymkode: 78751...bff

Hjelpes. Hadde jo bare stukket av. Hvis en 16 åring holder seg på rommet etter at døren er fjernet , da hadde jeg lurt på « ungdom nå til dags «. 

Anonymkode: 2afee...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville ikke blitt irritert før dagen er omme. Er fristen i løpet av dagen, må han få sjans frem til kvelden. Han syns kanskje du maser, at du ikke har tro på at han klarer det og minner på hele tiden. Hva med å gi han litt rom og mulighet til å vise at han kan? 

Ville ikke gitt penger på forhånd hvis du vet han ofte ikke holder avtaler.

Anonymkode: ad9a1...7ff

Det er sant. Som ungdom følte jeg mas var mistillit. Jeg gjorde et prinsipp av og ikke gi etter for mammas mas. Det med og mase på papirsøppelet skjønner jeg ikke vitsen med. 
nei, og gi penger på forhånd er jo dumt uansett. 

Anonymkode: 2afee...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel neste gang ikke gi han pengene før arbeidet er utført. Tenåringen hjemme får penger i slutten av uka, hvis hun har vært slapp på det så får hun ikke noe den uka… ferdig snakket. Trengte å gjøre det en gang for da skulle hun på senter med venninner og hun hadde ikke penger. Lærte da fort at hun må gjøre arbeidet sitt. Det er bare idiotisk å gi penger på forskudd, du får ikke lønn før du har jobb jobben din når du er voksen.

Synes han skal få mat, men forklare at pga alt det stygge han sa så ble du såret og lei deg. 
Å be han spise på rommet sitt kan virke som en belønning og ikke straff (der kan han sitte å spille, se på mobilen osv) samtidig som at han spiser.

Jeg hadde satt krav at han skal spise middag sammen med dere og at han må si unnskyld for alt det han sa. 

Anonymkode: 2476f...8c8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (31 minutter siden):

Det er faktisk av og til det beste med straff ja. Jeg hadde verdens beste barndom,men var jeg frekk,eller gjorde noe galt så fikk jeg straff. Dette var noe jeg visste,og noe jeg dermed lærte av og unngikk. Dagens foreldre er min generasjon og noe yngre, aller fleste av de hadde også en fantastisk barndsom slik som jeg. Så hva er det med denne bestevenn oppdragelsen ? Idoti satt i system. Ungdommen lærer ikke en dritt. De blir ufordragelige,ingen folkeskikk i det hele tatt,og de regelrett vil ikke forstå at noe de gjør noen gang er feil. Dere oppdrar en gjeng frynsete Narsissister 

Nei, straff er aldri best . At du snakker som du gjør sier mest om dine foreldres manglende oppdragelse på deg

Anonymkode: 32b9e...1ad

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (31 minutter siden):

Tull og vas.

Absolutt ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kålrota skrev (22 minutter siden):

Dere som mener man ikke må kjefte på ungdommer: har dere hatt noen i hus? Har dere innsett at de kommer i alle former? 
Jeg jobber med ungdommer hele dagen, men mister likevel besinnelsen overfor mine egne. Sier ikke noe stygt, viser bare at jeg også har følelser. 

Ja har i hus og har jobbet med ungdommer 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ts reagerte helt greit. En 16-åring er stor nok til å lage sin egen mat. Han kan også vaske sine egne klær. Det er mer enn rimelig at han bidrar i hjemmet, som f.eks å gå ut med søppel, handle inn mat i butikken, vaske badet, slike ting. 

Hadde skrudd av internett i tillegg. 

Anonymkode: d4377...0bd

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han hjelper aldri til med en dritt. Vi hadde en avtale om at han skulle gjøre noe i dag som han hadde lovt. Han fikk 200 kr mot at dette skulle gjøres og uten «noe tull». Har bedt han om det 3 ganger i dag og siste gang klikka det for han. Ingenting er noen gang hans feil, kun min. Han vrengte ut av seg en hel masse skjellsord og sa jeg kunne henge meg. Ga beskjed om at jeg ikke ville se han mer i dag og at han ikke er velkommen til middag. Det mente han selvsagt var helt urimelig.

Er det virkelig urimelig? Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 550cc...ce1

Mat må han ha med mindre han har penger så kan han kjøpe noe selv spise på rommet. 

Anonymkode: 6372a...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå og snakk med han. Reparer forholdet. Bli enige. Tenk at nr en er å beholde en god relasjon for videre samarbeid. 
Høres for øvrig ut som en veldig straight 16 åring da. Sitter på rommet for han har ikke tatt ut søpla eller no. Det kunne vært værre ;) 

Anonymkode: 8431b...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv skjønner jeg ikke engang at han ønsker å spise middag med deg rett etter han har bedt deg henge deg.  

Anonymkode: 7910b...a5a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hjelper aldri til med en dritt. Vi hadde en avtale om at han skulle gjøre noe i dag som han hadde lovt. Han fikk 200 kr mot at dette skulle gjøres og uten «noe tull». Har bedt han om det 3 ganger i dag og siste gang klikka det for han. Ingenting er noen gang hans feil, kun min. Han vrengte ut av seg en hel masse skjellsord og sa jeg kunne henge meg. Ga beskjed om at jeg ikke ville se han mer i dag og at han ikke er velkommen til middag. Det mente han selvsagt var helt urimelig.

Er det virkelig urimelig? Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 550cc...ce1

Jeg hørte det og langt verre, går bra. 

Anonymkode: 34ba4...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kasta han ut av huset, så kunne han bare hatt det så godt. Jeg finner meg ikke i dritt.

Anonymkode: 6233c...e64

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Urimelig*. Når det gjelder mat kan han jo evt. få servert en posjon på rommet

Anonymkode: 909cc...3e1

Brødskiver, ikke middag. Han ba henne gå og henge seg. Det får være måte på hvor mye vi skal dulle med og "forstå". Enkelte ting er langt over grensa, som å be folk ta livet sitt.

Anonymkode: df844...ad7

• Liker 17
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel krevd de 200 tilbake. For med ungdom så koker det fort over, og mange sittet med dårlig samvittighet når de får landet igjen. Jeg hadde ikke nektet mat, men jeg hadde tatt det opp med han i fredstid hva det betyr å holde avtaler osv.

Anonymkode: 2c1f8...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sorry å si det men dette er din egen skyld TS, det er du som har "oppdratt" han til å bli slik. Man høster som man sår

Anonymkode: f9160...7dd

Det at ungdom midt i pubertet er oppfatende og kan komme med usakligheter har ingenting med oppdragelse å gjøre. De fleste skjønner derimot når de har gått for langt og kan si unnskyld når sinnet har lagt seg. 

Anonymkode: 2c1f8...c24

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er overhodet ikke urimelig! Han greier seg fint uten middag og får begynne å lære seg å høre på deg. Du er moren hans og din oppgave er å oppdra barnet og grensesette! Du gjør en fantastisk jobb og bare fortsett med grensesetting!

Anonymkode: 43b5d...e3c

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du er urimelig ved at du ba han gå på rommet. Men det å nekte ungen sin mat, det vil jeg si er en uforholdsmessig straff. Men han har nok lært neste gang. Han sier sikkert nei til å inngå avtaler med deg. Det hadde jeg gjort :) 

Anonymkode: d00fa...808

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kasta han ut av huset, så kunne han bare hatt det så godt. Jeg finner meg ikke i dritt.

Anonymkode: 6233c...e64

Du høres ut som en god mor🙄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo vanskelig når to tenåringer skal gå overrens…

Anonymkode: ff664...293

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...