Gå til innhold

Sa til 16 åringen at han kan bli på rommet sitt for jeg vil ikke se han mer i dag, og middag utgår for hans del…

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han er 16 år og oppfører seg deretter. Du er en del eldre, men klarer fremdeles ikke kontrollere dine egne reaksjoner. Synes du kom dårligst ut av dette. 

Anonymkode: 75936...784

Det gjorde jeg sikkert. Er på bristepunktet. Dette er en gjentagende greie når det kommer til det meste. Jeg har snakket med han utallige ganger uten at han endrer noe selv om han sier han skal det. Han tar ikke ansvar for noe som helst og holder ingen avtaler. Uansett hva han har eller ikke har gjort er det på en eller annen måte min eller andres feil. Jeg orker ikke mer. HI

Anonymkode: 550cc...ce1

• Liker 5
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du gjorde rett. Hvis så forferdelig oppførsel og stygge ord og beskjed om å gå og drepe seg selv IKKE får følger, så vil det jo bare fortsette.

Synes han kan sitte der og tenke over det han har gjort. Ingen dør av å hoppe over en middag. Han kan smøre seg noen brødskiver senere i kveld selv.

Jeg hadde vurdert strengere tiltak om dette fortsatte. Å nekte å betale telefonabonnementet hans for eksempel, så han må gå uten brukbar telefon en stund. Har vært gjennom tenårene selv med mitt eget barn, men har aldri opplevd å bli kalt stygge ord eller få beskjed om å gå og henge meg etc. Da hadde jeg ikke vært nådig...

Anonymkode: 27412...0f1

• Liker 21
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat er ikke noe som inngår i belønning eller straff, uansett hva.

Penger for en jobb får man når jobben er gjort. Det er en lekse for deg å lære.

Dere er begge to urimelige, men du er den voksne og derfor den mest urimelig. Du må si unnskyld angående maten og si at han er alltid velkommen til mat. Han skal gjøre oppgaven han allerede har fått betalt for og unnskyld for ukvemsordene han kom med.

Anonymkode: b9f4d...7fa

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde jeg sikkert. Er på bristepunktet. Dette er en gjentagende greie når det kommer til det meste. Jeg har snakket med han utallige ganger uten at han endrer noe selv om han sier han skal det. Han tar ikke ansvar for noe som helst og holder ingen avtaler. Uansett hva han har eller ikke har gjort er det på en eller annen måte min eller andres feil. Jeg orker ikke mer. HI

Jeg er på din side. Jobber i helsevesenet selv og fy fader så mange bedritne ungdommer det finnes. Og foreldrene lar det skje. Vil ikke ha venflon, vil ikke opereres, vil ikke ha sånn is, liker ikke  brødskivene vi har. Og så videre. Jammen godt det finnes foreldre som deg som hvertfall prøver å holde de litt i skinnet. 

Anonymkode: 0a4a3...f81

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er begge to urimelige, men du er den voksne og derfor den mest urimelig. Du må si unnskyld angående maten og si at han er alltid velkommen til mat. Han skal gjøre oppgaven han allerede har fått betalt for og unnskyld for ukvemsordene han kom med.

Det kommer han ikke til å gjøre. Så enkelt er det. Jeg minner han fortsatt på å ta ut papirsøpla som han skulle gjort for en uke siden. Han gir faen. Og om jeg minner han på det så klikker det for han. HI

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekte mar som straff er ikke greit.

Men å sende en ulydig tenåring på rommet som straff, og ta internett om det lar seg gjøre, det er helt innafor. Men å nekte mat, det er ikke greit.

Anonymkode: c0301...df0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er på din side. Jobber i helsevesenet selv og fy fader så mange bedritne ungdommer det finnes. Og foreldrene lar det skje. Vil ikke ha venflon, vil ikke opereres, vil ikke ha sånn is, liker ikke  brødskivene vi har. Og så videre. Jammen godt det finnes foreldre som deg som hvertfall prøver å holde de litt i skinnet. 

Anonymkode: 0a4a3...f81

Og sånne som deg så holder de fast og gjør det som skal gjøres så de blir merket for livet og angst for sprøyter og sykehus?

Noen ting må de, men det er no måte på!

Mor/far SKAL/BØR være den mer tålmodige rolige personen her og snakke med barnet. Unødvendig og frekt av ungdommen ja, men kanskje det ligger noe mer bak??

Hvorfor tror du det er mye psykisk sykdom no?

Hør på Montgomery, tenårene!

Anonymkode: 7fe47...8b5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spar meg! Tullete vås. Gutten går også milevis for langt. Ber sin egen forelder henge seg. Totalt uakseptabel oppførsel.  Du er en del av problemet med dagens ungdom.

• Liker 34
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det tenker jeg er urimelig. Du kunne lært han hvordan man er den voksne og hever seg over andre utbrudd, og vist deg som en trygg voksen. Ser ingenting i det du skriver som lærer et ungt menneske å navigere i verden.

Anonymkode: 216d0...539

Er du seriøs? Ts setter krav og klare grenser, og du ser ingenting som lærer et ungt menneske å navigere i verden?

Noen ting er det faktisk ikke ok å si, det er kjempebra at ts reagerer så tydelig. 

Anonymkode: 7b87f...f4a

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her

Veldig mange sier jeg nekter han mat - det har jeg ikke gjort og ville aldri gjort. Han står fritt til å forsyne seg av det vi har i huset.

Jeg vil ikke ha han til middag i dag og jeg vil ikke lage mat til noen som kaller meg stygge ting.

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Montgomery, tenårene!

Barn og ungdom trenger tydelige grenser og masse kjærlighet. 

Ikke tåkeprat og forstå-i-hjel-foreldre. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (1 minutt siden):

Så er spørsmålet: Hvorfor i all verden får vedkommende fortsatt lommepenger ...?

Det kan du si…. Tror grunnen til at han fortsatt får er at han truer med å slutte på skolen om han ikke får… vet ikke hva jeg skal gjøre lenger.

HI

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

HI her

Veldig mange sier jeg nekter han mat - det har jeg ikke gjort og ville aldri gjort. Han står fritt til å forsyne seg av det vi har i huset.

Jeg vil ikke ha han til middag i dag og jeg vil ikke lage mat til noen som kaller meg stygge ting.

🏆Bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Han er umoden og hormonell, hva er dun unnskyldning? 

Anonymkode: fbe47...c0c

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det tenker jeg er urimelig. Du kunne lært han hvordan man er den voksne og hever seg over andre utbrudd, og vist deg som en trygg voksen. Ser ingenting i det du skriver som lærer et ungt menneske å navigere i verden.

Anonymkode: 216d0...539

En 16-åring vet at man aldri ber et annet menneske om å gå og henge seg, uansett hvor «hormonell» man er. Det er så utrolig unødvendig å unnskylde dårlig atferd med at noen er «hormonelle», det er mennesker med fri vilje og evne til tenking, ikke dyr som handler på instinkt og i visse tilfeller, hormoner.

Og en trygg voksen sier ifra at det ikke er greit å bli behandlet på en slik måte, og setter grenser også for seg selv. Handlinger gir konsekvenser, det er de mer enn modne nok til å forstå.

Anonymkode: 03fd3...ff2

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kommer han ikke til å gjøre. Så enkelt er det. Jeg minner han fortsatt på å ta ut papirsøpla som han skulle gjort for en uke siden. Han gir faen. Og om jeg minner han på det så klikker det for han. HI

Da stenger du pengestrømmen. Om du vet at han ikke gjør oppgavene, hvorfor gir du han penger på forhånd?

Her må du holde igjen godene hans, også må ønsket oppførsel gi godene han ønsker.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan du si…. Tror grunnen til at han fortsatt får er at han truer med å slutte på skolen om han ikke får… vet ikke hva jeg skal gjøre lenger.

HI

Det kan se ut som du trenger å ta inn andre instanser. Andre voksne om du ikke når inn.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

HI

Be om hjelp! Problemet deres er langt større enn denne episoden. Be om samtale med helsesøster på skolen, for å bedre kommunikasjonen dere i mellom. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta skjermer han har tilgang til på rommet i tillegg. Han kan få de tilbake 12 timer etter oppgavene er utført. Spise kan gjøre etter du er ferdig. 

Anonymkode: 76e1c...c3a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

HI

Aaah ... klassisk utpressing i tillegg.

Dette høres ut som enda en god grunn til å stenge pengestrømmen; kanskje på tide at han lærer at ikke lommepenger kommer dalende fra oven slik han oppfører seg.

Endret av - Brian
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har din kommunikasjon med sønnen vært i alle årene før dette her vært? Om hva som kreves i en husholdning? Hva som forventes av han hjemme? I samfunnet? På skolen? Om livet?

Om veien til å bli en voksen? Om hans egen ansvar for sitt eget liv? Om hva han ønsker i sitt liv? Hva han selv må gjøre for å komme dit? Hva som kreves han og hans egen innsats? At han ikke bare kommer til å få alt han ønsker seg rett i fanget?

Har dere hatt gode samtaler om alt og ikke noe?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...