Gå til innhold

Sa til 16 åringen at han kan bli på rommet sitt for jeg vil ikke se han mer i dag, og middag utgår for hans del…

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Nymphadora skrev (2 timer siden):

Jeg tror du egentlig forstår hva vedkommende mener, men velger å kverulere for å vise hvor "god" mor du er.  Det er snakk om bortskjemte unger som er på sykehuset og ikke synes mattilbudet er bra nok. Dagens unge må lære seg at de ikke alltid kan få akkurat det de har lyst på til enhver tid. Men det er vel foreldre som deg som dessverre har grunnen, som lar barna få det som uansett hva slags krav de stiller.

Ville ikke jeg ha det som det ble servert, om det var hjemme eller andre steder, kunne jeg bare glemme at det ble disket opp med noe annet bare for meg. Da fikk jeg vente til neste måltid. Jeg har aldri vært underernært.  Flere operasjoner har jeg vært gjennom og i min oppveksr. Appetitten var vel så der uansett etterpå, så man ikke får i seg så mye, men sykehusmaten var helt brukbar den. 

Nei, oppriktig ikke. Jeg spurte om hen behandlet voksne på samme måte. Jeg spiser ikke hva som helst om har hatt problem med dette som voksen. 
jeg ble faktisk aldri tvunget til og spise noe av foreldrene mine, ble tvunget til og spise en gang av en tante og da kastet jeg opp ved bordet. Var veldig flau da, jeg var veloppdragen selv om jeg ble ikke  tvunget til og spise ting jeg ikke likte hjemme. Som voksen tenker jeg det var helt supert at jeg kastet opp og sa tydelig i fra. 
det har ikke noe med « god mor « at jeg spurte nei, jeg har foreldre som er gamle og stadig innlagt på sykehus. De blir aldri behandlet sånn. Har ikke hatt barna innlagt. 
barna fikk  ikke hva de ville ha uansett, is er unødvendig men jeg kunne kjøpt en til de ved et slikt tilfelle som etter en operasjon ja. De må ikke spise mat de ikke liker nei. Jeg tar dem alvor og respekterer dem, men det er ikke det samme som og « få det de vil uansett hva slags krav de stiller « .

det er heller ikke mine unger eller barnebarn  som ber meg henge meg ( respekt går begge veier! ), kaster søppel på gata, løper rundt og skriker inne, kjører sparkesykkel i butikken osv som man leser om i tråder her. Så jeg tror min « gode mor» oppdragelse med gjensidig respekt har fungert helt fint. De har også lært og respektere seg selv. Det er viktig og ta med seg. Og å bli tvangsfora av en gretten helsearbeider som ikke liker jobben sin hadde jeg ikke likt at de godtok. 

Anonymkode: 2afee...db1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da du var 16...

Anonymkode: d80f0...353

Da du var 16? 
( kan du svare nå 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 16.51):

Han hjelper aldri til med en dritt. Vi hadde en avtale om at han skulle gjøre noe i dag som han hadde lovt. Han fikk 200 kr mot at dette skulle gjøres og uten «noe tull». Har bedt han om det 3 ganger i dag og siste gang klikka det for han. Ingenting er noen gang hans feil, kun min. Han vrengte ut av seg en hel masse skjellsord og sa jeg kunne henge meg. Ga beskjed om at jeg ikke ville se han mer i dag og at han ikke er velkommen til middag. Det mente han selvsagt var helt urimelig.

Er det virkelig urimelig? Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 550cc...ce1

Dumt å gi lønn før arbeid når du burde kjenne din egen sønn.

Det er også dumt å spørre om råd om dette på KG, når det er du som burde kjenne din sønn best, og du ikke gir noen bakgrunnsinformasjon. Sannsynligvis kom ikke dette ut av det blå, slik at ethvert tips du får i denne tråden vil være basert på vill gjetning.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Avtalen var i løpet av dagen så hvorfor mase lenge før dagen er over da, ikke rart man blir irritert

Anonymkode: 32b9e...1ad

For om du leser hi så var den oppgaven noe som skulle gjort for lenge siden, men ts fikk nok å så måtte den gjøres i løpet av dagen. 
Hvorfor bare ikke gjøre oppgaven om man ikke orker mas? Jeg har aldri bedt noen gå å henge seg for at de har mast på meg, og når noen maser på meg så er det som regel min skyld for jeg er treg! 

Anonymkode: d58d5...4c5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

16 åring ber sin forelder om å «henge seg» og her responsen «stakkars liten, han har jo masse hormoner». Skjønner dere ikke alvoret i hva han faktisk sa? Dette er hva de tar videre og sier til andre tenåringer! Skaden kan være enorm av å slenge ut sånne kommentarer! 

Det å si dette er aldri greit noen gang uansett hvor sint man måtte være, hormoner er ikke et fripass for å oppføre seg som en drittsekk. At han får en sterk reaksjon fra en voksen person er helt på sin plass! Det er greit at vi voksne også har grenser og grensene gjelder selvfølgelig også sine egne barn. Jeg mista ikke alle mine grenser når jeg fikk barn og jeg setter både grenser på min kropp og også hvordan jeg lar meg selv bli behandlet. Barn lærer veldig mye av å se hvordan vi voksne gjør ting og det å sette grenser er en ganske viktig del av livet!

16 åringen kan komme og finne seg mat når som helst sier ts, så han blir ikke straffet med mat. Men at dere må ta en prat når dere har roet dere er helt klart.

Anonymkode: 998a4...7bf

Jo, men vi har ikke hele historien. Hva har ts gjort og sagt for at han skal reagere sånn? Det er ikke normalt å reagere sånn hvis ts "kun" har mast og mast om den oppgaven. Jeg maser på min også, men hen sier ikke at jeg skal henge meg.

Mistenker at ts har nedverdiget gutten over tid, mulig med bruk at drittunge som er komplett udugelig og aldri får til noe og så klikket han. Og dette kommer fra en bruker (meg) som stort sett alltid tror på ts og forsvarer folk som sier at vi har kun en side av saken. Men her mangler det åpenbart deler fra krangelen og hva ts, som er voksen, har sagt. 

Anonymkode: 18f41...d57

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jo, men vi har ikke hele historien. Hva har ts gjort og sagt for at han skal reagere sånn? Det er ikke normalt å reagere sånn hvis ts "kun" har mast og mast om den oppgaven. Jeg maser på min også, men hen sier ikke at jeg skal henge meg.

Mistenker at ts har nedverdiget gutten over tid, mulig med bruk at drittunge som er komplett udugelig og aldri får til noe og så klikket han. Og dette kommer fra en bruker (meg) som stort sett alltid tror på ts og forsvarer folk som sier at vi har kun en side av saken. Men her mangler det åpenbart deler fra krangelen og hva ts, som er voksen, har sagt. 

Jeg hører om ungdommer som sier «gå å drep deg selv» til klassekamerater i mine barns klasser. Det har blitt et tema i foreldremøter og det er ikke en engangshendelse og heller ikke sånn at det er mellom en mobbeoffer/mobber, de bare slenger det ut så fort de er uenige.

Så at dette er noe som kun brukes hvis noe alvorlig skjer er ikke sant.

Anonymkode: 998a4...7bf

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han dør ikke av sult i dag. Hold ordene dine, og bli respektert. Man er ikke interessert i drittunger på 16. du er ikke urimelig! 

Anonymkode: 6af2c...f9b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han dør ikke av sult i dag. Hold ordene dine, og bli respektert. Man er ikke interessert i drittunger på 16. du er ikke urimelig! 

Anonymkode: 6af2c...f9b

Og hvem har oppdratt ungen i de 16 årene mon tro….?

Ta ansvar.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mat må han hvis ikke kan jo oppførsel etc. også bli verre når man er sulten. Du kan jo kjøpe noe skikkelig god takeaway til deg selv, så kan du servere noe knekkebrød eller brødskiver med pålegg han kan spise på rommet. 

Anonymkode: e627a...f80

Hun nekter han ikke mat. Bare at han ikke får sitte sammen med de andre ved middagsbordet

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å herregud. Har møtt mange 16 åringer, har også vært 16 år, og jeg var periodevis et skikkelig hespetre! Hadde heldigvis en mamma og en pappa som ikke godtok drittoppførsel, så det ble folk av meg også. De hadde ikke gjort noe galt. Jeg var hormonell, påvirket av venner og opplevde store endringer i hvem jeg var. Det er ikke lett å være 16 år. Men man skal ikke, uansett, oppføre seg slik og at det blir godtatt. 

Anonymkode: 2df7c...922

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hjelper aldri til med en dritt. Vi hadde en avtale om at han skulle gjøre noe i dag som han hadde lovt. Han fikk 200 kr mot at dette skulle gjøres og uten «noe tull». Har bedt han om det 3 ganger i dag og siste gang klikka det for han. Ingenting er noen gang hans feil, kun min. Han vrengte ut av seg en hel masse skjellsord og sa jeg kunne henge meg. Ga beskjed om at jeg ikke ville se han mer i dag og at han ikke er velkommen til middag. Det mente han selvsagt var helt urimelig.

Ja. Avvisning på den måten , i tillegg til nekter av mat er ikke innafor

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, oppriktig ikke. Jeg spurte om hen behandlet voksne på samme måte. Jeg spiser ikke hva som helst om har hatt problem med dette som voksen. 
jeg ble faktisk aldri tvunget til og spise noe av foreldrene mine, ble tvunget til og spise en gang av en tante og da kastet jeg opp ved bordet. Var veldig flau da, jeg var veloppdragen selv om jeg ble ikke  tvunget til og spise ting jeg ikke likte hjemme. Som voksen tenker jeg det var helt supert at jeg kastet opp og sa tydelig i fra. 
det har ikke noe med « god mor « at jeg spurte nei, jeg har foreldre som er gamle og stadig innlagt på sykehus. De blir aldri behandlet sånn. Har ikke hatt barna innlagt. 
barna fikk  ikke hva de ville ha uansett, is er unødvendig men jeg kunne kjøpt en til de ved et slikt tilfelle som etter en operasjon ja. De må ikke spise mat de ikke liker nei. Jeg tar dem alvor og respekterer dem, men det er ikke det samme som og « få det de vil uansett hva slags krav de stiller « .

det er heller ikke mine unger eller barnebarn  som ber meg henge meg ( respekt går begge veier! ), kaster søppel på gata, løper rundt og skriker inne, kjører sparkesykkel i butikken osv som man leser om i tråder her. Så jeg tror min « gode mor» oppdragelse med gjensidig respekt har fungert helt fint. De har også lært og respektere seg selv. Det er viktig og ta med seg. Og å bli tvangsfora av en gretten helsearbeider som ikke liker jobben sin hadde jeg ikke likt at de godtok. 

Er ingen på sykehus som tvinger pasienter til å spise ting de ikke vil ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker ikke du er urimelig. Synes faktisk han fortjener å gå uten mat jeg, når han oppfører seg slik. 

Jeg har kanskje vært heldig med mine barn, men de hadde ALDRI sagt noe slik til meg. Og det hadde absolutt ikke vært godtatt heller. Uansett hvor hormonelle noen er, er slik oppførsel fullstendig uakseptabel.. 

Anonymkode: 0c917...624

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (9 timer siden):

Er ingen på sykehus som tvinger pasienter til å spise ting de ikke vil ha.

Jeg har aldri opplevd det nei. Det jeg har opplevd er at de synes det er viktig med næring og oppfordrer til og spise selvom man ikke har matlyst og er behjelpelige. Så den « liker du ikke brødskiven du får etter operasjonen kan du vente med og spise til du kommer hjem « har jeg aldri møtt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Når du var 16? 

Ja. Ser ikke problemet med det? Så lenge man bor hos sine foreldre og er ungdom, tenker jeg at alder ikke har så mye å si. Og når man er 16 burde man kanskje visst bedre. Jeg har riktignok ikke vært i den situasjonen selv som 16;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Forhåndsbetalte du han? Han skulle gjort oppgaven før han fikk betaling. Og skulle han ha tidsfrist, så må du gi han det, samtidig som oppgaven gies. Du har sikkert mast noe voldsomt..

Anonymkode: 965b5...dde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 17.19):

Det kan du si…. Tror grunnen til at han fortsatt får er at han truer med å slutte på skolen om han ikke får… vet ikke hva jeg skal gjøre lenger.

HI

Så la han droppe ut av skolen da, og ta konsekvensene av det. Helt utrolig at du faktisk lar deg utpresse av en tenåring 😮‍💨 Hvor er far i denne situasjonen? Kanskje på tide med en real prat med sønnen sin, som en ekte mann/far faktisk gjør. Hadde mitt barn holdt på slik mot meg og far hadde visst om det... Lord have mercy er alt jeg kan si 🙈🙈

Med det sagt, så synes jeg faktisk ikke du er urimelig, personlig synes jeg du var litt i mildeste laget 🙈 Ikke glem å si til sønnen din at oppfordring til selvmord er straffbart! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
caroline.s skrev (4 timer siden):

Ja. Ser ikke problemet med det? Så lenge man bor hos sine foreldre og er ungdom, tenker jeg at alder ikke har så mye å si. Og når man er 16 burde man kanskje visst bedre. Jeg har riktignok ikke vært i den situasjonen selv som 16;) 

Så du var ikke 16? Ja, du var 16 og ser ikke problemet med det, men nei du var var ikke i situasjonen selv når du var 16? 

Jeg var ikke i situasjonen når jeg var 16 heller, og tenker at og sende på rommet er straff for mye yngre. Hadde det skjedd når jeg var 16 hadde jeg jo bare gått ut. Jo alder har litt og si når det gjelder oppdragelsesmetode . Er det vanlig at 16 åring godtar og bli sendt på rommet i dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengepupp skrev (3 timer siden):

som en ekte mann/far faktisk gjør

Merkelig hvordan man skal klare å dra inn dette argumentet også i en slik debatt…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...