Gå til innhold

Svangerskapshypertensjon, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blodtrykket mitt har dessverre steget en del i det siste. Er nå 32 uker. Undertrykket varierer nå mellom 95 og 100 hvilende. Overtrykket er enda innafor, og er som regel på 130-140. Så det er undertrykket som gjør at jeg da har hypertensjon. Har ikke proteinuri, og er tatt blodprøver for lever og nyrefunksjon som var OK enn så lenge. 

Har jo googlet litt og har blant annet lest dette: 

"Svangerskapsforgiftning og svangerskapsindusert hypertensjon har i stor grad samme risikofaktorer, årsaksforhold og komplikasjoner."

Så det bekymrer meg selvfølgelig. Har også skjønt at det er stor fare for å utvikle svangerskapsforgiftning. Skal følges av lege og jordmor ukentlig. 

Jeg har også fått mye ødemer de siste ukene. Fingrene er ofte ganske stive og "sprengt" og jeg synes jeg har begynt å få ødemer i ansiktet også. Har gått opp 13 kilo allerede (normalvektig fra før) og vekta går opp med 1 kilo i uka selv om jeg nå er veldig påpasselig med hva jeg spiser. 

Er jo bekymret for at trykket og vekten og ødemene bare skal øke på i samme hastighet som nå og hva det skal føre til. Har jo fortsatt hele 8 uker til termindato, og er redd for at baby må ut før den tid eller at jeg skal måtte legges inn etterhvert hvis ting bare blir verre.

Lurer på om andre har erfaring med svangerskapsindusert hypertensjon og om dere utviklet svangerskapsforgiftning eller om det oppsto andre komplikasjoner? 

Anonymkode: 5f9fb...b5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg utviklet svangerskapsforgiftning. 

Ble lagt inn i uke 37, og lå inne i ei uke, mens de kontinuerlig vurderte å få ut barnet.

Etter ei uke ble jeg vesentlig verre, så da satte de igang fødselen umiddelbart.

Var syk i et par måneder etter fødsel, så jeg var sykemeldt, mens mannen overtok permisjonen frem til jeg ble frisk. (Det ekstremt forhøyede blodtrykket kan vare 6-12 uker etter fødsel).

Det gikk helt helt fint med barnet, men det var vesentlig (over 25%) mindre enn sine søsken, så de mente det hadde fått dårlig med næring mot slutten. 

Anonymkode: 0394c...7db

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg utviklet svangerskapsforgiftning. 

Ble lagt inn i uke 37, og lå inne i ei uke, mens de kontinuerlig vurderte å få ut barnet.

Etter ei uke ble jeg vesentlig verre, så da satte de igang fødselen umiddelbart.

Var syk i et par måneder etter fødsel, så jeg var sykemeldt, mens mannen overtok permisjonen frem til jeg ble frisk. (Det ekstremt forhøyede blodtrykket kan vare 6-12 uker etter fødsel).

Det gikk helt helt fint med barnet, men det var vesentlig (over 25%) mindre enn sine søsken, så de mente det hadde fått dårlig med næring mot slutten. 

Anonymkode: 0394c...7db

Hvilken svangerskapsuke var du i da du først utviklet hypertensjon? Og hvor lang tid tok det før du utviklet svangerskapsforgiftning fra blodtrykket ble høyt?

Skrevet

Jeg utviklet ikke svangerskapsforgiftning, kun høyt blodtrykk. Måtte derfor ha epidural under fødsel og gikk på medisiner for blodtrykket i 2-3 måneder etter fødsel. Det sank gradvis og jeg kunne trappe ned på dosen med medisiner etter hvert som blodtrykket sank. Husker ikke helt alle målingene mine, men husker det ble målt til 170/110 (ca) etter fødsel. 

Har hatt ett svangerskap til etter dette og da var blodtrykket normalt under hele svangerskapet og etter fødsel. 

Jeg gikk opp ca 20 kilo begge gangene. 

Anonymkode: d26cf...6c5

Skrevet

Jeg hadde svangerskapshypertensjon fra ca uke 20 i begge mine svangerskap. Ikke ekstremt høyt men bittelitt over grensa og steg gradvis litt og litt utover. Ble behandlet med blodtrykksmedisin, utviklet aldri svangerskapsforgiftning men fikk oppfølging med ekstra ul for å kontrollere blodstrøm inn til morkake/baby. Utviklet aldri svangerskapsforgiftning, fødte til termin. Trykket var normalt med engang barna var ute, så trengte ikke noe mer oppfølging eller medisinering enn en kontroll til fastlege noen uker etter. Hadde også ekstremt med ødemer på slutten, men det kan være normalt selv uten sv. forgiftning. Så lenger de følger med på trykk og urin så er det vel under kontroll :) 

Anonymkode: 60cf3...c22

Skrevet

Jeg måtte bruke medisiner for å senke blodtrykket da jeg var gravid, og hadde hyppige kontroller hos lege og jordmor, samt et par besøk ved fødepoliklinikken. Ble fulgt opp godt, og da det ble påvist protein i urinen ca. fire uker før termin, ble jeg innlagt. Lang historie kort; jeg ble alvorlig syk samme kveld, og det endte med hastekeisersnitt, grunnet alvorlig svangerskapsforgiftning og HELLP. Har fortsatt høyt blodtrykk flere år senere. 

Anonymkode: 2e407...2f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg utviklet ikke svangerskapsforgiftning, kun høyt blodtrykk. Måtte derfor ha epidural under fødsel og gikk på medisiner for blodtrykket i 2-3 måneder etter fødsel. Det sank gradvis og jeg kunne trappe ned på dosen med medisiner etter hvert som blodtrykket sank. Husker ikke helt alle målingene mine, men husker det ble målt til 170/110 (ca) etter fødsel. 

Har hatt ett svangerskap til etter dette og da var blodtrykket normalt under hele svangerskapet og etter fødsel. 

Jeg gikk opp ca 20 kilo begge gangene. 

Takk for svar!

Ble du satt i gang før tiden, eller fødte du rundt termindato? Har lest på forskning på engelsk at det ofte virker å være anbefalt med igangsettelse rundt 37-38 uker, og regner med at dette varierer i Norge ut i fra hva blodtrykket er og om baby har det bra etc. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg måtte bruke medisiner for å senke blodtrykket da jeg var gravid, og hadde hyppige kontroller hos lege og jordmor, samt et par besøk ved fødepoliklinikken. Ble fulgt opp godt, og da det ble påvist protein i urinen ca. fire uker før termin, ble jeg innlagt. Lang historie kort; jeg ble alvorlig syk samme kveld, og det endte med hastekeisersnitt, grunnet alvorlig svangerskapsforgiftning og HELLP. Har fortsatt høyt blodtrykk flere år senere. 

Anonymkode: 2e407...2f4

Oi, huff! Det utviklet seg veldig fort hos deg! 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde svangerskapshypertensjon fra ca uke 20 i begge mine svangerskap. Ikke ekstremt høyt men bittelitt over grensa og steg gradvis litt og litt utover. Ble behandlet med blodtrykksmedisin, utviklet aldri svangerskapsforgiftning men fikk oppfølging med ekstra ul for å kontrollere blodstrøm inn til morkake/baby. Utviklet aldri svangerskapsforgiftning, fødte til termin. Trykket var normalt med engang barna var ute, så trengte ikke noe mer oppfølging eller medisinering enn en kontroll til fastlege noen uker etter. Hadde også ekstremt med ødemer på slutten, men det kan være normalt selv uten sv. forgiftning. Så lenger de følger med på trykk og urin så er det vel under kontroll :) 

Anonymkode: 60cf3...c22

Takk for at du deler erfaring :)

Skrevet

Blodtrykket begynte å stige rundt uke 30. Sykemeldt og på blodtrykksmedisin fra uke 32.  Påvist svangerskapsforgiftning i uke 33 og ble innlagt på sykehus, noen dager hjemme før ny innleggelse da blodtrykket vanskelig lot seg regulere. Fødte i uke 35.

Protein i urinen var 0 en dag og 3+ dagen etter (uke 33).

Ingen øvrige symptomer på svangerskapsforgiftning eller komplikasjoner. Startet nedtrapping på bt medisin umiddelbart etter fødsel. Normalt blodtrykk siden (og også i senere svangerskap).

Regner med du får hyppig oppfølgning av lege/jordmor.

Anonymkode: 38c1b...f4d

Skrevet

Dette går bra TS❤️ Husker ikke helt når det steg, eller hvor mye, men hadde forhøyet blodtrykk utover i begge mine svangerskap.

Fikk ikke svangerskapsforgiftning eller medisiner av noe slag. Hadde også svangerskapsdiabetes begge gangene som kun ble behandlet med kosthold.  Jobbet, men noe redusert til permisjon startet begge gangene. Jeg var utover dette veldig sprek i svangerskapene og fødte to friske normalvektige barn spontant i veldig raske og ukompliserte fødsler et par dager før termin. Lykke til! 

Anonymkode: 642a9...5eb

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde det i siste svangerskap og fikk Trandate for å senke blodtrykket. Jeg hadde pga sykdom økt risiko for å utvikle svangerskapsforgiftning, men det fikk jeg aldri og svangerskapet forløp ellers som normalt og jeg hadde en rask og ukomplisert fødsel. Husk at du blir fulgt godt opp og at dette er noe de er vant til å håndtere. :) 

• Liker 1
Skrevet

Fikk høyt blodtrykk (like målinger som deg) rundt uke 30. ingen andre kliniske funn. Gikk to ganger per uke med urinprøve og bt-målinger. Lå stabilt høyt frem til uke 33+2. Da skøyt blodtrykket til værs (210/105) og proteiner i urinen. Følte meg skikkelig elendig. Ble lagt inn på sykehuset med en gang for medisinering. Fikk lungemodning i tilfellet. Medisinen klarte å holde det nede til 34+1. Lå på sykehuset under observasjon den uka. Men 34+1 så var det ingebting som klarte å få blodtrykket ned, leveren og nyrene sviktet og ekg (hjerteprøve) var helt bananas. Hele kroppen hovnet opp i løpet av noen timer. Prøvde å sette i gang tiiiidlig 34+2, men prøvene og jeg ble bare dårligere og dårligere så endte med akutt keisersnitt den ettermiddagen. Leverprøvene fortsatte å bli verre første døgnet etter baby var forløst før det snudde. Gikk på blodtrykksmedisiner i ca 4 uker etter fødsel før det var normalt igjen, og 6 uker på blodfortynnende. 

baby lå 10 dager på nyfødtintensiven fordi hun var liten i forhold til hva hun burde vært, og hadde sonde i ca 3 uker til hun klarte å spise godt selv og vektoppgang var tilstrekkelig. Men ellers helt frisk og fin etterpå❤️ 

selv om ting var ganske dramatiske noen dager der så følte jeg meg veldig trygg og godt tatt vare på. Selv om jeg skulle ønske de startet fødselen før jeg ble så dårlig, men det er jo det som er litt skummelt med denne sykdommen at den er veldig uforutsigbar og kan utvikle seg raskt.. 

jeg ville nok ha krevd å fått kommet til kontroll mer enn en gang per uke. Men også ta kontakt med en gang med føden (ikke fastlegen) hvis du får nye symptomer. Hvis du plutselig hovner opp, får hodeverk eller vondt i magen og/eller kvalm. Mye heller noen ekstra kontroller enn hva konsekvensen kan bli om en ikke søker hjelp tidsnok. 

masse lykke til, og håper du får gå gravid en liten stund lenger iallefall❤️

Anonymkode: 3a05e...a6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fikk høyt blodtrykk (like målinger som deg) rundt uke 30. ingen andre kliniske funn. Gikk to ganger per uke med urinprøve og bt-målinger. Lå stabilt høyt frem til uke 33+2. Da skøyt blodtrykket til værs (210/105) og proteiner i urinen. Følte meg skikkelig elendig. Ble lagt inn på sykehuset med en gang for medisinering. Fikk lungemodning i tilfellet. Medisinen klarte å holde det nede til 34+1. Lå på sykehuset under observasjon den uka. Men 34+1 så var det ingebting som klarte å få blodtrykket ned, leveren og nyrene sviktet og ekg (hjerteprøve) var helt bananas. Hele kroppen hovnet opp i løpet av noen timer. Prøvde å sette i gang tiiiidlig 34+2, men prøvene og jeg ble bare dårligere og dårligere så endte med akutt keisersnitt den ettermiddagen. Leverprøvene fortsatte å bli verre første døgnet etter baby var forløst før det snudde. Gikk på blodtrykksmedisiner i ca 4 uker etter fødsel før det var normalt igjen, og 6 uker på blodfortynnende. 

baby lå 10 dager på nyfødtintensiven fordi hun var liten i forhold til hva hun burde vært, og hadde sonde i ca 3 uker til hun klarte å spise godt selv og vektoppgang var tilstrekkelig. Men ellers helt frisk og fin etterpå❤️ 

selv om ting var ganske dramatiske noen dager der så følte jeg meg veldig trygg og godt tatt vare på. Selv om jeg skulle ønske de startet fødselen før jeg ble så dårlig, men det er jo det som er litt skummelt med denne sykdommen at den er veldig uforutsigbar og kan utvikle seg raskt.. 

jeg ville nok ha krevd å fått kommet til kontroll mer enn en gang per uke. Men også ta kontakt med en gang med føden (ikke fastlegen) hvis du får nye symptomer. Hvis du plutselig hovner opp, får hodeverk eller vondt i magen og/eller kvalm. Mye heller noen ekstra kontroller enn hva konsekvensen kan bli om en ikke søker hjelp tidsnok. 

masse lykke til, og håper du får gå gravid en liten stund lenger iallefall❤️

Anonymkode: 3a05e...a6d

Såppass ja! Huff, det hørtes veldig dramatisk ut. 

Jeg skal snakke med jm om henvisning til vekstkontroll av baby på sykehuset ihvertfall. 

-TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 18.57):

Takk for svar!

Ble du satt i gang før tiden, eller fødte du rundt termindato? Har lest på forskning på engelsk at det ofte virker å være anbefalt med igangsettelse rundt 37-38 uker, og regner med at dette varierer i Norge ut i fra hva blodtrykket er og om baby har det bra etc. 

Jeg fødte til termin, men det var først de siste ukene jeg fikk høyt blodtrykk. Jeg hadde ingen symptomer på dette og baby hadde det fint, kanskje det har noe med det å gjøre? Ingen hodepine, proteiner osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...