Gå til innhold

Er det greit at barn får bruke sparkesykkel inne på matbutikken?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mange butikker har lapp ved inngangen om at sparkesykkel ikke er lov å bruke i butikken. 
Hvordan klarte du å få vondt i ribbeina etter påkjørsel? 

Små barn, under skole alder med bittesmå sparkesykkel må være ok. Man kan ikke begynne å forhandle med en fireåring som en har klart å få med seg på butikken, om at sparkesykkelen skal stå utenfor. Står ting utenfor så blir det og stjålet. 
Så å ha med inn er aldri noe diskusjon, men da får dem trille farkosten uten å kjøre på den. 

Anonymkode: a6e98...bfb

Nei. 

Det er foreldrenes fordømte plikt å "fohandle" med barnet. Man tar ikke med seg sparkesykkel inn i en butikk. Uansett alder. 

Anonymkode: 6e792...f07

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mange butikker har lapp ved inngangen om at sparkesykkel ikke er lov å bruke i butikken. 
Hvordan klarte du å få vondt i ribbeina etter påkjørsel? 

Små barn, under skole alder med bittesmå sparkesykkel må være ok. Man kan ikke begynne å forhandle med en fireåring som en har klart å få med seg på butikken, om at sparkesykkelen skal stå utenfor. Står ting utenfor så blir det og stjålet. 
Så å ha med inn er aldri noe diskusjon, men da får dem trille farkosten uten å kjøre på den. 

Helt uenig med deg.  Jeg lærer 3åringen min at sparkesykkelen skal stå utenfor når vi er på butikken. Har med en enkel spirallås, låser den fast i stativet. Null problem. De gangene den har vært med inn i butikken har jeg bært den. Forøvrig kan ikke 3åringen min selv bestemme om vi skal på butikken eller ikke. Det bestemmer jeg..

Anonymkode: 0d6a0...26f

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes ikke det, men nå har ikke jeg små barn lenger så jeg har glemt hvordan det er å være i "foreldreboblen".

Ble påkjørt av en gutt på sparkesykkel inne på en butikk i fjor, og mistet en flaske olivenolje til 149,- i gulvet som ble knust, og jeg hadde vondt i ribbeina flere dager etter sammenstøtet. Gutten skulle kjøre fra kompisen og suste av gårde i stor fart mens han snudde seg bakover, og så smalt han inn i meg.

Jeg var på Kiwi i sted og der var det to søsken i småskolen som var på sparkesykkel.

De hadde ikke stor fart, men kom jo rullende rundt hjørnet ganske kjapt slik at jeg måtte bråstoppe og skvatt.

Jeg sa til moren på en høflig måte at jeg ikke syntes at det å kjøre rundt på sparkesykkel inne på butikken var en god idé, men moren så surt på meg og sa at de var jo veldig rolige og at hun ikke så problemet.

Likevel synes jeg det ikke hører hjemme med sparkesykkel inne på en trang matbutikk med masse folk en lørdag formiddag.

Mvh

Karen 🤭

Anonymkode: c4c4e...625

Selvfølgelig ikke greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun studenter i starten av 20-årene som jobber på min Kiwi på lørdagene, og som ikke ser problemet eller ikke tør å gi beskjed.

Jeg synes det er merkelig at foreldre ikke tenker på andre når de er ute i det offentlige rom.

Ts

Det er dessverre et par tiår siden de fleste foreldre tenkte på andre i det offentlige rom. Derfor har vi flere kollisjoner med rullende eller løpende barn, flere tilgrisede klær grunnet sølete barnesko på trikkeseter eller is- og matulykker på offentlige transportmidler, på gater og i butikker, og voldsomt mye mer støy i det offentlige rom.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun studenter i starten av 20-årene som jobber på min Kiwi på lørdagene, og som ikke ser problemet eller ikke tør å gi beskjed.

Jeg synes det er merkelig at foreldre ikke tenker på andre når de er ute i det offentlige rom.

Ts

Men det løser du ved å ta det opp med butikksjefen en dag han eller hun er på jobb! Be vedkommende om å ta det videre til de som jobber om lørdagene og tips vedkommende om å henge opp lapper i inngangspartiet om at sparkesykler skal trilles eller plasseres utenfor.

Anonymkode: 156cb...200

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit.

Jeg har selv en 3-åring som elsker å sparkesykle men 100% ikke inne på butikken. Har nok med å passe på når han får bruke de små barnehandlevognene at han ikke løper eller kræsjer i noen eller er i veien...

(Prøver helst å handle uten barn så langt det går😄)

Anonymkode: 585f0...8d3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (9 timer siden):

Det er overhodet ikke greit, og jeg hadde blitt skikkelig sur og sikkert blitt litt Karen og kjefta om de holdt på å kjøre på meg! Men jeg har litt dårlig erfaring med å si fra til personalet om lignende ting. De bryr seg ofte ikke. Kanskje de tenker "hvorfor skal jeg rote meg opp i bråk og trøbbel med kundene for den usle lønna jeg får? Jeg driter i det".

En gang jeg var på Rema, så jeg en dame som spaserte rundt med bikkja si oppi handlekurven (!)... en kurv andre mennesker skal legge maten sin i senere, etter henne. Der satt den bikkja og gned rumpa si ned i kurven.

Jeg kommenterte det til en av personalet og pekte i retning av der dama med hunden sto, sa at "hun der har hund med seg inn og den sitter i handlekurven", men han bare trakk på skuldrene og sa at "hun pleier alltid å ha den med inn og den er rolig, så...."

Da gadd jeg ikke si mer. Det er jo ikke det at hunder kan være "urolige" som er grunnen til at de ikke skal være med inn der det selges matvarer, det er hygienegrunner.

Enig. Hunder skal ikke være i handlevognen, av samme årsak som at barn ikke skal være i handlevognen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hos oss står det skilt ved inngangen om at sparkesykler, trehjulssykler, trøbiler, trøtraktorer, rulleskøyter, rullesko, skateboard og sykler ikke er lov inne i butikken (ja, det var nødvendig å være så spesifikk). Den eneste som ikke klarer å respektere det er ei godt voksen dame (40+) som bruker sparkesykkel. Argumentet hennes er at vi tillater rullestoler og barnevogner… Vi har også fjernet de små handlevognene til barn etter at foreldre lot barna fylle dem med varer som de egentlig ikke skulle ha, og så forlot butikken slik at vi måtte sette varene på plass igjen.

Anonymkode: 1b501...803

Hva vet du om hun bruker sparkesykkel av helsemessige årsaker? Da jeg var i utredningsfasen og ventet på rullestol som følge av sykdom, så brukte jeg sparkesykkel inne på sentre / butikker for å spare krefter. Behovet for et hjelpemiddel var like stort som hvis jeg skulle ha hatt med en rullestol, bare at saken ikke hadde kommet "langt nok" i systemet til at jeg hadde fått tildelt rullestol. Opplevde å bli kastet ut av et kjøpesenter pga jeg brukte sparkesykkel, men da jeg kom med rullestol sa ingen noen ting, selv om behovet var likt begge gangene.

Antar ikke at det er det som er bakgrunnen for hvorfor to åtteåringer kjører sparkesykkel, men jeg tenker at man bør vise skjønn i tilfeller med nedsatt bevegelighet / sykdom.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Selvsagt er ikke det ok, men her bør de ansatte på butikken være voksne nok til å klare å si fra. 

Hadde ikke giddet å handle i en butikk der de overlot til kundene å sørge for orden og vanlig folkeskikk for andre kunder. 

Anonymkode: b310f...26d

Er delt der. Ille at ikke foreldre greier ha regler og helt grunnleggende oppdragelse på barna sine. Jeg er litt for at ikke ansvaret for å oppdra pulveriseres. Det er IKKE skolen eller 20åringen som sitter bak kassa på Kiwi som skal oppdra ungen din-, den jobben for du faen meg ta selv. 

Anonymkode: ad7b0...b8b

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja det er jeg. At de får ha med sparkesykkel er det som gjør at de blir med på handel. Barn er forskjellige. Mine med adhd er ikke slike som går stille ved mors handlevogn, men de er heller ikke de som raserer rundt i butikken. 

Anonymkode: 1ca95...3eb

De kan likevel oppdras til å gå rolig sammen med deg på handletur. Ikke bruk diagnosen som sovepute for ikke å oppdra barna.

Anonymkode: 0551c...901

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal ingen bruke sparkesykkel inne på en butikk. Har aldri sett det, og håper du slipper å oppleve det flere ganger.

Syns dette innlegget prøver å lokke frem barneforakt, og det er jeg utrolig lei av. 

Anonymkode: c81c8...ed0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen bar ungen sin ut av butikken han, så jo, man lar ikke en fireåring styre det nei. Butikken har regler av en grunn. Jammen ikke rart det er så mye ungdom og barn uten folkeskikk om dagen,helt krise i skolen nå.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er delt der. Ille at ikke foreldre greier ha regler og helt grunnleggende oppdragelse på barna sine. Jeg er litt for at ikke ansvaret for å oppdra pulveriseres. Det er IKKE skolen eller 20åringen som sitter bak kassa på Kiwi som skal oppdra ungen din-, den jobben for du faen meg ta selv. 

De skal ikke oppdra ungen, men de skal i ivareta kundene sine. Det er ikke andre kunder som skal gjøre det. 

Det betyr at kunder som oppfører seg til fare for andre skal bortvises, for eksempel. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig er ikke det greit, men det finnes mange tankeløse foreldre. Har observert butikkansatte si i fra til foreldre og barn opptil flere ganger, og jeg blir like overrasket over at folk tenker at det er greit med sparkesykkel inne i butikker i utgangspunktet. 

Anonymkode: 000b1...b8f

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (16 timer siden):

Sykler har ingenting å gjøre innendørs, uansett hvem og hva.

Og sykler har heller ingen trygg plass i sykkelstativet utendørs, selv om de er låst.

Forskjellige butikker har forskjellig sykkepolitikk. Noen sentre har totalforbud, mens andre butikker går det an å trille inn i for å handle litt.  En normal måte å løse problemet på er å sykle hjem fra jobb , FORBI butikken, parkere sykkelen hjemme, og kjøre bil til butikken. Det er heller ingen optimal løsning med co2 utslipp etc, men jeg gjør nesten all handling med bil. 

Jeg er glad for at den store Kiwibutikken som har plass til det tillater meg å trille sykkelen inne. Å sitte på sykkel, eller kjøre sparkesykkel, er imidlertid noe man aldri skal gjøre inne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De skal ikke oppdra ungen, men de skal i ivareta kundene sine. Det er ikke andre kunder som skal gjøre det. 

Det betyr at kunder som oppfører seg til fare for andre skal bortvises, for eksempel. 

urealistisk om du selv har jobbet i en travel butikk eller har kjente som gjør det. Spør dem om hvor mye tid de har til å kikke etter unger på sparkesykkel i andre enden av butikken mens køen er lang, en kunde står i pakkedisken og en annen trenger hjelp ved selvhjelps stasjonen.

Det tar en landsby å oppdra et barn ,så jeg sier ifra rett som det er, venter ikke på at kassadamen på 20 gjør det. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når foreldre ikke evner å sette grenser for barna sine, må andre ta det ansvaret. Helt greit at barna får kjøre rundt på sparkesykkel hjemme, det legger jeg meg ikke opp i. Men når barna ikke oppfører seg i det offentlige rom, og foreldrene ikke evner å oppdra egne barn, må andre si i fra. 

I denne tråden er det åpenbart flere om tenker at det er helt ok, fordi barnet er under en viss alder eller fordi barnet har en diagnose. Om det er så vanskelig å grensesette barnet, tar dere med barna deres i butikken på tider der de ikke har med sparkesykkelen sin. Lær de at sparkesykler og lignende ikke har noe i en butikk å gjøre.

Anonymkode: 000b1...b8f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg. At de får ha med sparkesykkel er det som gjør at de blir med på handel. Barn er forskjellige. Mine med adhd er ikke slike som går stille ved mors handlevogn, men de er heller ikke de som raserer rundt i butikken. 

De får vel ikke sparke på sparkesykkel inne? La meg gjette, du gir dem ubegrenset med nettbrett og tror det hjelper mot å roe ned adhd og? Du vet det er motsatt håper jeg. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er selvfølgelig ikke greit. Sparkesykkel har ingenting å gjøre innendørs, og i hvert fall ikke på et sted hvor det er mange mennesker og varer som kan knuse. 

Jeg ville sendt mail til butikken om dette. 

Anonymkode: 8a1a6...74d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de får ha med sparkesykkel er det som gjør at de blir med på handel. 

Du kan ta handlerunden uten barna.

Anonymkode: 10c25...820

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...