Gå til innhold

Er det greit at barn får bruke sparkesykkel inne på matbutikken?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes ikke det, men nå har ikke jeg små barn lenger så jeg har glemt hvordan det er å være i "foreldreboblen".

Ble påkjørt av en gutt på sparkesykkel inne på en butikk i fjor, og mistet en flaske olivenolje til 149,- i gulvet som ble knust, og jeg hadde vondt i ribbeina flere dager etter sammenstøtet. Gutten skulle kjøre fra kompisen og suste av gårde i stor fart mens han snudde seg bakover, og så smalt han inn i meg.

Jeg var på Kiwi i sted og der var det to søsken i småskolen som var på sparkesykkel.

De hadde ikke stor fart, men kom jo rullende rundt hjørnet ganske kjapt slik at jeg måtte bråstoppe og skvatt.

Jeg sa til moren på en høflig måte at jeg ikke syntes at det å kjøre rundt på sparkesykkel inne på butikken var en god idé, men moren så surt på meg og sa at de var jo veldig rolige og at hun ikke så problemet.

Likevel synes jeg det ikke hører hjemme med sparkesykkel inne på en trang matbutikk med masse folk en lørdag formiddag.

Mvh

Karen 🤭

Anonymkode: c4c4e...625

• Liker 18
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt er ikke det ok, men her bør de ansatte på butikken være voksne nok til å klare å si fra. 

Hadde ikke giddet å handle i en butikk der de overlot til kundene å sørge for orden og vanlig folkeskikk for andre kunder. 

Anonymkode: b310f...26d

• Liker 28
  • Nyttig 3
Skrevet

Er det greit? Absolutt ikke.

• Liker 19
  • Nyttig 5
Skrevet

Sykler har ingenting å gjøre innendørs, uansett hvem og hva.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg vil tro at butikken ikke tillater dette, så bare si I fra til en ansatt. De kan jo skade både kunder og varer.

Anonymkode: df076...482

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei. Absolutt ikke.

Sparkesykkel skal trilles når man er i butikken.

Anonymkode: 8d84e...6cc

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at barn skal greie å GÅ inne på matbutikken, parkere sparkesykkelen utenfor.

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er kun studenter i starten av 20-årene som jobber på min Kiwi på lørdagene, og som ikke ser problemet eller ikke tør å gi beskjed.

Jeg synes det er merkelig at foreldre ikke tenker på andre når de er ute i det offentlige rom.

Ts

• Liker 7
Skrevet

Kan til en viss grad tenke at en sånn liten sparkesykkel er greit å ta med inn og trille hensynsfullt om det er fordi barnet har doarket til butikken, og butikken ligger i et område der det ikke er uvanlig at slike ting stjeles om den settes utenfor. 

Anonymkode: 2081f...6b6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Her er det jo ikke barna som er problemet, men slappe foreldre som ikke bryr seg.

Ts

• Liker 16
Skrevet

Man må jo lære seg å ta hensyn ute blant folk. Mine barn har fått lov til å ta med sparkesykkel på butikk og senter, og de har blitt lært at de må være forsiktige og at det ikke er inne man skal være villmann og trikse rundt. På samme tid får de observere andre mennesker som blokkerer reoler med handlevogn, som roter ned varer uten å plukke opp, som kjefter på ansatte og lager kø i kassene fordi de insisterer å betale kontant eller kløner med kort. Kort sagt, det finnes idioter overalt, og dette må man lære seg å akseptere, uten å føle en trang til å lage en tråd på nettet. Thats life

Anonymkode: 1ca95...3eb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan til en viss grad tenke at en sånn liten sparkesykkel er greit å ta med inn og trille hensynsfullt om det er fordi barnet har doarket til butikken, og butikken ligger i et område der det ikke er uvanlig at slike ting stjeles om den settes utenfor. 

Anonymkode: 2081f...6b6

Å trille sparkesykkelen ved siden av seg er noe helt annet enn å sparke rundt, selv om de har lav fart.

Jeg skjønner godt at de ikke hadde lyst å sette fra seg sparkesykkelen hverken utenfor eller inne på butikken, men de kunne fått beskjed om å vente sammen med sparkesyklene inne, mens foreldrene handlet.

Det klarer to barn på 8-9 år å gjøre.

Ts

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er kun studenter i starten av 20-årene som jobber på min Kiwi på lørdagene, og som ikke ser problemet eller ikke tør å gi beskjed.

Jeg synes det er merkelig at foreldre ikke tenker på andre når de er ute i det offentlige rom.

Ts

Da kan de ikke ha ansvaret for butikken. Butikkeier får ta på sin kappe at han ikke har folk der som tør si fra. Hva er det neste? Åpenlyst tyveri og studentene løper inn på toalettet fordi de ikke tør si noe?

Anonymkode: 83690...67d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man må jo lære seg å ta hensyn ute blant folk. Mine barn har fått lov til å ta med sparkesykkel på butikk og senter, og de har blitt lært at de må være forsiktige og at det ikke er inne man skal være villmann og trikse rundt. På samme tid får de observere andre mennesker som blokkerer reoler med handlevogn, som roter ned varer uten å plukke opp, som kjefter på ansatte og lager kø i kassene fordi de insisterer å betale kontant eller kløner med kort. Kort sagt, det finnes idioter overalt, og dette må man lære seg å akseptere, uten å føle en trang til å lage en tråd på nettet. Thats life

Anonymkode: 1ca95...3eb

Barn er ikke i stand til å finne ut om farten på sparkesykkelen de holder inne på butikken er for høy, eller om de er til bry for andre mennesker. Hvorfor MÅ de sparke inne på butikken?

Hvorfor ikke vente til de voksne har handlet ferdig?

Det er ikke akkurat bredt mellom hylleradene på matbutikker.

Selvfølgelig forsvarer du dette, for du er jo en av disse mødrene som tillater at barnet ditt får lov å bruke sparkesykkel på butikken!

Ts

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Det er overhodet ikke greit, og jeg hadde blitt skikkelig sur og sikkert blitt litt Karen og kjefta om de holdt på å kjøre på meg! Men jeg har litt dårlig erfaring med å si fra til personalet om lignende ting. De bryr seg ofte ikke. Kanskje de tenker "hvorfor skal jeg rote meg opp i bråk og trøbbel med kundene for den usle lønna jeg får? Jeg driter i det".

En gang jeg var på Rema, så jeg en dame som spaserte rundt med bikkja si oppi handlekurven (!)... en kurv andre mennesker skal legge maten sin i senere, etter henne. Der satt den bikkja og gned rumpa si ned i kurven.

Jeg kommenterte det til en av personalet og pekte i retning av der dama med hunden sto, sa at "hun der har hund med seg inn og den sitter i handlekurven", men han bare trakk på skuldrene og sa at "hun pleier alltid å ha den med inn og den er rolig, så...."

Da gadd jeg ikke si mer. Det er jo ikke det at hunder kan være "urolige" som er grunnen til at de ikke skal være med inn der det selges matvarer, det er hygienegrunner.

Endret av Million
stavefeil rettet
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hos oss står det skilt ved inngangen om at sparkesykler, trehjulssykler, trøbiler, trøtraktorer, rulleskøyter, rullesko, skateboard og sykler ikke er lov inne i butikken (ja, det var nødvendig å være så spesifikk). Den eneste som ikke klarer å respektere det er ei godt voksen dame (40+) som bruker sparkesykkel. Argumentet hennes er at vi tillater rullestoler og barnevogner… Vi har også fjernet de små handlevognene til barn etter at foreldre lot barna fylle dem med varer som de egentlig ikke skulle ha, og så forlot butikken slik at vi måtte sette varene på plass igjen.

Anonymkode: 1b501...803

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg synes ikke det, men nå har ikke jeg små barn lenger så jeg har glemt hvordan det er å være i "foreldreboblen".

Ble påkjørt av en gutt på sparkesykkel inne på en butikk i fjor, og mistet en flaske olivenolje til 149,- i gulvet som ble knust, og jeg hadde vondt i ribbeina flere dager etter sammenstøtet. Gutten skulle kjøre fra kompisen og suste av gårde i stor fart mens han snudde seg bakover, og så smalt han inn i meg.

Selvsagt er det ikke ok, noen foreldre er virkelig i bobla. Men det blir stadig vanligere med voksne som suser rundt inne på elsparkesykler, så hvordan skal barn lære når ikke en gang foreldrene bryr seg. 

Siden du nevner olivenoljen til 149 håper jeg det ikke var du som måtte betale for den?

Anonymkode: f603f...15f

• Liker 2
Skrevet

Hadde jeg vært kunde i den butikken, tror jeg nok den guttungen hadde fått ett ublidt møte med handlevogna! 🛒🩸😭

Anonymkode: 4f249...30e

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Overhode ikke greit. Og står og på så og si alle butikker forbudt rulleskøyter og sparkesykkel. Noen steder har ikke ungdom og barn lov å ha med sekker og bager

Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke. Og jeg nekter å tro at det finnes én butikk som tillater dette.

Anonymkode: 565e3...997

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...