Gå til innhold

Hva er greia med at selger skal bestemme masse når de selger en rasekatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser på en Ragdollkattunge. I annonsen står det at katten selges som kosekatt og skal kasteres, det blir en avtale. I tillegg står det at katten ikke skal være innekatt, men heller ikke utekatt og må luftes i selge jevnlig. 

Er det i heletatt juridisk holdbart å bestemme at katten man kjøper til 15 000 skal steriliseres? 

Anonymkode: 80c7f...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Solgt er solgt, men det er helt normal praksis ved salg av kjæledyr å ha slike forbehold. 
Velg deg et dyr der du godtar forbeholda. Det handler om respekt for oppdretters erfaring og ønsker for både avls og salgsdyr. Det er en del av pakken når man kjøper rasekatt eller rasehund. 
Forbehold om sterilisering feks handler om å unngå useriøs avl. Sannsynligvis vurderer oppdretter det slik at katten det er snakk om ikke bør avles på av en eller annen årsak.  Om du vil ha et intakt dyr får du finne et dyr selger er OK med å selge intakt. 

Anonymkode: eb13a...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ser på en Ragdollkattunge. I annonsen står det at katten selges som kosekatt og skal kasteres, det blir en avtale. I tillegg står det at katten ikke skal være innekatt, men heller ikke utekatt og må luftes i selge jevnlig. 

Er det i heletatt juridisk holdbart å bestemme at katten man kjøper til 15 000 skal steriliseres? 

Du er jo ikke tvunget til å inngå avtale, du kan la være å kjøpe katten. Jeg mener at selger kan selge på de premissene de ønsker.
Det er nok litt take it or leave it. 

Anonymkode: 5507f...0cd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er juridisk holdbart skal ikke jeg uttale meg om, men det handler jo om å ha en viss kontroll over linjer/gener. Som oppdretter bruker man lang tid på å sette sammen gode kombinasjoner der helse, gemytt og ikke minst stamtavlene til foreldredyr passer, og så velger man de beste individene fra hvert kull som skal videre i avl. Det er et helt puslespill å drive seriøs avl. Man vil ha genetisk mangfold i enhver rase, og hvis en tilfeldig kattungekjøper plutselig bestemmer seg for å tilføre genpoolen en større andel gener fra et bestemt kull kan det slå uheldig ut for fremtidige generasjoner. Eller enda verre, kattungekjøperen produserer blandingskull. Det er kanskje den aller største frykten til enhver oppdretter. Så derfor selger man til noen som forstår og er enig i disse vilkårene. Da jeg hadde oppdrett beholdt jeg kattungene noen uker ekstra for å kastrere de før salg, og det fungerte utmerket. Da luker man kjapt ut potensielle kjøpere man ikke burde selge til uansett.

Anonymkode: 931db...34b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan de. De setter ikke bare dyr til verden, de føler seg også ansvarlig for at dyret skal ha et godt liv. En del av det ansvaret er å sørge for at de velger riktig kjøper som kommer til å ta godt vare på den. Å kastrere en katt og gi den trygge uteforhold er en svært god måte å sørge for at katten får et godt liv på. Hvis du er uenig så er du ikke en person de anser som skikket til å overta det ansvaret de selv føler på. 😊

Anonymkode: 75370...8f6

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasekattselgere er gærne. De kan ikke bestemme ditt dyrehold, så om du lufter eller ikke kan du bare jatte med på altså. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Solgt er solgt, men det er helt normal praksis ved salg av kjæledyr å ha slike forbehold. 
Velg deg et dyr der du godtar forbeholda. Det handler om respekt for oppdretters erfaring og ønsker for både avls og salgsdyr. Det er en del av pakken når man kjøper rasekatt eller rasehund. 
Forbehold om sterilisering feks handler om å unngå useriøs avl. Sannsynligvis vurderer oppdretter det slik at katten det er snakk om ikke bør avles på av en eller annen årsak.  Om du vil ha et intakt dyr får du finne et dyr selger er OK med å selge intakt. 

I 99% av tilfellene så er det snakk om penger, verken mer eller mindre. De vil ikke at andre skal avl på kattene for profitt. Det vil de holde for seg selv. Den samme kattungen kan du kjøpe for høyere pris for bruk av avl. Vil du ikke kastrere så må du betale for det. Noe som er helt sinnssykt!

Jeg vil ha en ragdoll, innekatt, hannkatt. Jeg vil ikke kastrere om det ikke er nødvendig (nødvendig grunnet uønsket atferd, stress eller sykdom). For jeg har mistet 3 katter til krystaller i urinen og nyresvikt på grunn av kastrering. Alle tre fikk spesialfór for å unngå det, hadde vannfontene og gikk jevnlig til veterinær. Kastrering var ene og alene årsaken til dødsfallene i følge veterinæren. Jeg ble anbefalt å ikke kastrere en innekatt (hannkatt, vet ingenting om hukatter) dersom det ikke var noen grunn til å kastere.  

Jeg er ikke TS, men har et spørsmål ang dette med kontrakten. 
Dersom jeg kjøper en rasekatt og hvor de "krever" kastrering uten reell grunn annet enn penger. Hva skjer om jeg ikke kastrer katten? Må oppdretter ha bevis på at kastreringen finner sted? Altså må man kastrere når den er 6 mnd og sende dokumentasjon på det til oppdretter? Noen som vet hva praksisen er? 

Anonymkode: 7c67f...c1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om det er juridisk holdbart skal ikke jeg uttale meg om, men det handler jo om å ha en viss kontroll over linjer/gener. Som oppdretter bruker man lang tid på å sette sammen gode kombinasjoner der helse, gemytt og ikke minst stamtavlene til foreldredyr passer, og så velger man de beste individene fra hvert kull som skal videre i avl. Det er et helt puslespill å drive seriøs avl. Man vil ha genetisk mangfold i enhver rase, og hvis en tilfeldig kattungekjøper plutselig bestemmer seg for å tilføre genpoolen en større andel gener fra et bestemt kull kan det slå uheldig ut for fremtidige generasjoner. Eller enda verre, kattungekjøperen produserer blandingskull. Det er kanskje den aller største frykten til enhver oppdretter. Så derfor selger man til noen som forstår og er enig i disse vilkårene. Da jeg hadde oppdrett beholdt jeg kattungene noen uker ekstra for å kastrere de før salg, og det fungerte utmerket. Da luker man kjapt ut potensielle kjøpere man ikke burde selge til uansett.

Må selger sende dokumentasjon på kastrering har funnet sted? 
Jeg har så lyst på rasekatt, innekatt og har absolutt ingen planer om å drive med noen form for avl. Men jeg vil ikke kastrere uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til kjøp av rasekatt, men da en jeg kjenner skulle kjøpe en rasehund var det mye snakk om ikke videre avl, livsstil som passet rasen osv. Selgeren plukket ut de kjøperne hun mente ville bli de beste eierne.

Anonymkode: f10f0...f9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger til folk som vil gi katten det livet den trenger og fortjener. Forstår de godt. Mange folk der ute som ikke skulle fått lov til å eie dyr. 

Å kastrere en katt er en selvfølge. At katten skal være en kose/familiekatt er en selvfølge. Om de selge en rase som ikke egner seg til å være innehatt, så er dette også en selvfølge.

Det er flaut at dette er nødvendig å ha i en salgskontrakt. Viser bare hvor mange uegnede folk som skaffer seg dyr.

Anonymkode: 71302...1c1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har så lyst på rasekatt, innekatt og har absolutt ingen planer om å drive med noen form for avl. Men jeg vil ikke kastrere uten grunn.

Det varierer nok fra oppdretter til oppdretter, noen krever sikkert det. Men å ha en ukastrert hannkatt er ikke noe morsomt, de sprayer ned hele huset så det er det nok svært få som er interessert i uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Grunnen er at katten vil få et bedre liv som kastrert.

Den slipper å være sprengkåt. Ha innbilte svangerskap. Trang til å stikke av. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir som at man selger en bil med forbehold om at den aldri skal kjøres på grusveier. Altså, ikke noe en selger har noe med. Dyr er en vare, og man har ikke råderett over en vare etter at den er solgt. 

Anonymkode: 65f4f...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg mener at de får kastere katten selv før de selger den. Resten kan de ikke si noe på. Da er det bare å jatte med.

Anonymkode: 530d4...f7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Blir som at man selger en bil med forbehold om at den aldri skal kjøres på grusveier. Altså, ikke noe en selger har noe med. Dyr er en vare, og man har ikke råderett over en vare etter at den er solgt. 

Dyr er et levende vesen. Bare psykopater sammenligner levende vesen med en bil.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg mener at de får kastere katten selv før de selger den. Resten kan de ikke si noe på. Da er det bare å jatte med.

Det er alt for mange katter uten et hjem i dette landet. Å kastrere katten man påtar seg ansvaret for burde være påbudt. 

Skaffer du deg et dyr, så er du ansvarlig for all medisinsk behandling av dyret. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har rasekatt. Eneste selger satt som vilkår var at vi steriliserte henne. Og det gjorde vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor kastrerer de ikke katten selv før den selges når den er 6 mnd, om de er så redde for dette😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Grunnen er at katten vil få et bedre liv som kastrert.

Den slipper å være sprengkåt. Ha innbilte svangerskap. Trang til å stikke av. 

Litt ironisk da, med tanke på at de selv setter 3-4 kull på kattene sine for å tjene penger😅

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt er det juridisk holdbart. De kan jo selv velge hvem de vil selge til, og du velger jo hvem du vil kjøpe rasekatt av. Det finnes useriøse rasekattoppdrettere som driter i om du kastrerer eller avler på kattene, så du kan jo gå for dem istedetfor om du synes det er så fælt at oppdretteren bestemmer.

BobbySocks skrev (45 minutter siden):

Rasekattselgere er gærne. De kan ikke bestemme ditt dyrehold, så om du lufter eller ikke kan du bare jatte med på altså. 

De kan bestemme hvem de vil selge til, og du kan velge hvem du vil kjøpe fra (og dermed også i de fleste tilfeller skrive kontrakt med), så hvorfor gå inn for å være en løgner og late som om du godtar vilkårene? Man står jo fritt til å kjøpe/få katt hos noen andre som har færre krav til de nye eierne.
Jeg synes man er mye mer gæren når man er så trassig og barnslig at man kjøper katt fra en oppdretter som man er revnende uenig med, og aktivt går inn for å bryte kontrakten med. Da er det jo bedre å kjøpe fra noen som ikke stiller så strenge krav.

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

I 99% av tilfellene så er det snakk om penger, verken mer eller mindre. De vil ikke at andre skal avl på kattene for profitt. Det vil de holde for seg selv. Den samme kattungen kan du kjøpe for høyere pris for bruk av avl. Vil du ikke kastrere så må du betale for det. Noe som er helt sinnssykt!

Dette er bare tull. Seriøse katteoppdrettere bruker så mye penger på avl og kattunger at de knapt får noen profitt. Det finnes også useriøse oppdrettere og folk som gir blaffen i rasestandard og god avl, så det er null problem å avle på katter og tjene penger på det om man vil det. Bare se hvor mange "halvt dittenogdatten"-katter som selges på finn.no for flere tusen kroner.

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Som oftest ber de om at man sender dokumentasjon fra veterinær på at katten er kastrert.
Ingen kastrerer katten uten grunn, da eneste grunn til å ikke kastrere er at man skal bruke katten i avl. Skal den ikke i avl har verken katten eller eieren noen nytte av at den er ukastrert. Hvis man synes synd på katten når den mister driftene sine, så kan man jo alltids overtale veterinæren til å bare sterilisere (dvs kutte strengen, sædledere/eggledere). Da vil katten fremdeles ha løpetid men ikke lage kattunger. Anbefales overhodet ikke, men tross alt bedre enn å la fertile katter løpe rundt og bidra til løskattproblemet.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det varierer nok fra oppdretter til oppdretter, noen krever sikkert det. Men å ha en ukastrert hannkatt er ikke noe morsomt, de sprayer ned hele huset så det er det nok svært få som er interessert i uansett.

Det er heller ikke gøy med hunnkatter som har løpetid i ett sett og gauler og styrer, og enten føder kattunger i hytt og gevær eller får livmorbetennelse av alle løpetidene de ikke blir drektige av.

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis en bilentusiast ønsker å selge kun til folk som kun kjører bilen på asfalt, og krever kontrakt på dette, så står de fritt til det. Er man ikke enig så kjøper man ikke fra den selgeren og finner en annen. Hvis man velger å inngå avtalen og skrive under kontrakten så er man faktisk juridisk bundet til avtalen. Hvis du har skrevet under på at brudd på avtalen innebærer at selger kommer og henter bilen og tar den tilbake, så er selger i sin rett til det.
Du kan mene så mye du vil at det er teit, men det er enda teitere å inngå avtale med og skrive kontrakt med en selger som har vilkår man ikke er enig i. Da finner man jo selvfølgelig heller en annen selger å kjøpe fra.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det gjør veldig mange oppdrettere. Hvis du har skrevet under på en kontrakt der vilkårene står tydelig, så kan de faktisk si noe på det. I kontraktene står det ofte at hvis man bryter avtalen, har selger rett til å kreve katten tilbake. Er man ikke enig så skriver man jo ikke under på vilkårene.

Anonymkode: 84ac0...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...