AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #1 Skrevet 16. november 2024 Hei, baker en kake nå og har alltid en lite dæsj (cirka en spiseskje) eddik for at den skal holde seg bedre. Denne gangen tok jeg feil. Jeg tok eddik 12% fra rusta som står at er til rengjøring. Så på ingrediensene og kun eddiksyre og vann - og står naturlig. Det er som sagt veldig lite og blandet ut i en stoor kakerøre. Kunne ikke smake noe/kjenne noe på deigen. Hva ville dere gjort? Kastet kaken føles jo litt bortkastet, men samtidig vil jeg ikke risikere noe.. Anonymkode: 3c9f4...6f1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #2 Skrevet 16. november 2024 Ring gift informasjon før du hiver eller spiser kaken og hør. Bare for sikkerhets skyld Anonymkode: dfb6f...ac7 2
Hermosa Skrevet 16. november 2024 #3 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hei, baker en kake nå og har alltid en lite dæsj (cirka en spiseskje) eddik for at den skal holde seg bedre. Denne gangen tok jeg feil. Jeg tok eddik 12% fra rusta som står at er til rengjøring. Så på ingrediensene og kun eddiksyre og vann - og står naturlig. Det er som sagt veldig lite og blandet ut i en stoor kakerøre. Kunne ikke smake noe/kjenne noe på deigen. Hva ville dere gjort? Kastet kaken føles jo litt bortkastet, men samtidig vil jeg ikke risikere noe.. Anonymkode: 3c9f4...6f1 Dette kunne du ha lest mye om på google istedenfor å spørre her. Men for å berolige deg så løper du ingen risiko ved å bruke litt eddik i kakedeig.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #4 Skrevet 16. november 2024 Hermosa skrev (6 minutter siden): Dette kunne du ha lest mye om på google istedenfor å spørre her. Men for å berolige deg så løper du ingen risiko ved å bruke litt eddik i kakedeig. Jeg har prøvd å google, norsk og engelsk og det står for det meste at man ikke skal bruke eddik som ikke er beregnet for matlaging i mat.. Anonymkode: 3c9f4...6f1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #5 Skrevet 16. november 2024 Det er kun styrken som kan være et problem, men du kjenner jo fort på smaken om det er for surt. Farlig er det ikke med en liten dæsj 12% eddik i en kake. Anonymkode: 002f6...ee7
Pawn Hearts Skrevet 16. november 2024 #6 Skrevet 16. november 2024 Vi har en eddik som er nesten tre ganger så sterk (35%) i skapet. På baksiden står det en oppskrift på sursild, så jeg er temmelig sikker på det ikke er skadelig å bruke 12% i mat heller. Men har du i for mye, vil du selvsagt ødelegge smaken.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #7 Skrevet 16. november 2024 Som sagt ikke farlig med en dæsj 12% eddik i en kake, men både TS og andre som skal bruke eddik i mat i fremtiden må lese oppskriften nøye og blande ut eddik til riktig styrke før bruk. Eddik er en syre som må brukes med forsiktighet ved høye prosenter. Konsentrert eddik kan som andre syrer være svært farlig. Anonymkode: 002f6...ee7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #8 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ring gift informasjon før du hiver eller spiser kaken og hør. Bare for sikkerhets skyld Anonymkode: dfb6f...ac7 Ringte og det var ikke helt det de jobbet med. Ei heller noe de hadde et ordentlig svar på. Anonymkode: 3c9f4...6f1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #9 Skrevet 16. november 2024 Har brukt den litt utvannet i dressing når jeg har manglet annen eddik, og vi lever enda 😅 Anonymkode: 3ee83...023
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #10 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har brukt den litt utvannet i dressing når jeg har manglet annen eddik, og vi lever enda 😅 Anonymkode: 3ee83...023 Rusta sin? Er kake til et selskap og vil ikke gi noen noe trøbbel😅 Anonymkode: 3c9f4...6f1
Pawn Hearts Skrevet 16. november 2024 #11 Skrevet 16. november 2024 (endret) Nå ble jeg likevel usikker. Det står på nettet at Rustas eddik bare er til rengjøring, og Biltemas skal ikke brukes til mat. Endret 16. november 2024 av Pawn Hearts
Tartufo Skrevet 16. november 2024 #12 Skrevet 16. november 2024 (endret) Alt som produseres til noe annet en næringsmidler (mat), har helt andre regler og prosedyrer med tanke på produksjon, hygiene og emballasje. Ville ikke brukt noe betegnet på rengjøring til mat, og ville ihvertfall ikke servert andre. Endret 16. november 2024 av Tartufo 2 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #13 Skrevet 16. november 2024 Pawn Hearts skrev (13 minutter siden): Nå ble jeg likevel usikker. Det står på nettet at Rustas eddik bare er til rengjøring, og Biltemas skal ikke brukes til mat. Det er det jeg synes er vanskelig også. Bestemt oss for å lage en ny kake til selskap, tar ikke noe sjangser med gjester😊 -ts Anonymkode: 3c9f4...6f1
Hermosa Skrevet 16. november 2024 #14 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har prøvd å google, norsk og engelsk og det står for det meste at man ikke skal bruke eddik som ikke er beregnet for matlaging i mat.. Anonymkode: 3c9f4...6f1 Hvorfor bruke eddik i kaken? - Mat og drikke Kvinneguiden Forum https://forum.kvinneguiden.no › ... › Mat og drikke 24. jan. 2011 — Eddik er en syre og reagerer med bakepulveret slik at det produseres mer karbondioksid - og kaken blir mer luftig. Lenke ... Eddik i kake? - Mat og drikke - Kvinneguiden Forum 27. jan. 2024 Hvorfor bruker man eddik i sjokoladekake? - Mat og drikke 11. okt. 2020 Eplecider-eddik - Mat og drikke - Kvinneguiden Forum 23. okt. 2011 Pavlova kake - krever hvitvinseddik eller bringebæreddik 23. des. 2016 Flere resultater fra forum.kvinneguiden.no
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #15 Skrevet 16. november 2024 Tartufo skrev (3 timer siden): Alt som produseres til noe annet en næringsmidler (mat), har helt andre regler og prosedyrer med tanke på produksjon, hygiene og emballasje. Ville ikke brukt noe betegnet på rengjøring til mat, og ville ihvertfall ikke servert andre. Endelig noen som skjønner problemet! Det er jo ikke prosenten som er problemet… Anonymkode: 5e73e...13c 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #16 Skrevet 16. november 2024 Tartufo skrev (3 timer siden): Alt som produseres til noe annet en næringsmidler (mat), har helt andre regler og prosedyrer med tanke på produksjon, hygiene og emballasje. Ville ikke brukt noe betegnet på rengjøring til mat, og ville ihvertfall ikke servert andre. Dette. Hvis eddiken ikke er beregnet på mat, så skal du ikke spise den. Det er HELT andre regler når det ikke er næringsmiddel. Bra dere baker en ny kake! Anonymkode: 35789...d71 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #17 Skrevet 16. november 2024 Hermosa skrev (7 minutter siden): Hvorfor bruke eddik i kaken? - Mat og drikke Kvinneguiden Forum https://forum.kvinneguiden.no › ... › Mat og drikke 24. jan. 2011 — Eddik er en syre og reagerer med bakepulveret slik at det produseres mer karbondioksid - og kaken blir mer luftig. Lenke ... Eddik i kake? - Mat og drikke - Kvinneguiden Forum 27. jan. 2024 Hvorfor bruker man eddik i sjokoladekake? - Mat og drikke 11. okt. 2020 Eplecider-eddik - Mat og drikke - Kvinneguiden Forum 23. okt. 2011 Pavlova kake - krever hvitvinseddik eller bringebæreddik 23. des. 2016 Flere resultater fra forum.kvinneguiden.no Det er forskjell på eddik og eddik.. Anonymkode: 5e73e...13c 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #18 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei, baker en kake nå og har alltid en lite dæsj (cirka en spiseskje) eddik for at den skal holde seg bedre. Denne gangen tok jeg feil. Jeg tok eddik 12% fra rusta som står at er til rengjøring. Så på ingrediensene og kun eddiksyre og vann - og står naturlig. Det er som sagt veldig lite og blandet ut i en stoor kakerøre. Kunne ikke smake noe/kjenne noe på deigen. Hva ville dere gjort? Kastet kaken føles jo litt bortkastet, men samtidig vil jeg ikke risikere noe.. Anonymkode: 3c9f4...6f1 Dem kaken kaster du, eller donerer til din værste fiende. Det siste anbefales dog heller ikke. Anonymkode: 90b4f...7d4
Hermosa Skrevet 16. november 2024 #19 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er forskjell på eddik og eddik.. Anonymkode: 5e73e...13c Edikk er feilskriving.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #20 Skrevet 16. november 2024 Hermosa skrev (17 minutter siden): Hvorfor bruke eddik i kaken? - Mat og drikke Kvinneguiden Forum https://forum.kvinneguiden.no › ... › Mat og drikke 24. jan. 2011 — Eddik er en syre og reagerer med bakepulveret slik at det produseres mer karbondioksid - og kaken blir mer luftig. Lenke ... Eddik i kake? - Mat og drikke - Kvinneguiden Forum 27. jan. 2024 Hvorfor bruker man eddik i sjokoladekake? - Mat og drikke 11. okt. 2020 Eplecider-eddik - Mat og drikke - Kvinneguiden Forum 23. okt. 2011 Pavlova kake - krever hvitvinseddik eller bringebæreddik 23. des. 2016 Flere resultater fra forum.kvinneguiden.no Dette vet jeg og jeg bruker alltid eddik i sjokoladekakene jeg lager. Da bruker jeg vanlig 7% eddik beregnet på mat. Spørsmålet her var derimot en eddik på 12% som er beregnet på rengjøring. Har uansett laget ny kake og den står til nedkjøling før pynting nå☺️ -ts Anonymkode: 3c9f4...6f1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå