AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Finnes det andre som har sluttet med benzo og fått langvarige plager lenge etterpå? Anonymkode: f4af8...bee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Ja, jeg. Jeg gikk på xanor for angst fra jeg var 20-30år. Skulle aldri fått så sterke medisiner dom første valg. Rett på Xanor. Sluttt tvert når jeg var 30, hadde grusomme abstinens i 2mnd. Ble så satt på Sobril for p klare jobbe. Trappet så ned Iver et lite år. Var helt uten i 10år. Var da konstant utslitt, urolig og angst, men stod i jobben men med en del sykemeld når jeg klappet sammen. Er nå på svak dose sobril igjen på 7.året. Fungerer og har lederstilling. Samtidig har jeg angst for at legen skal ta de fra meg, for da fungerer jeg jo ikke hverken i jobb eller sosialt. Anonymkode: f90d0...d6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Plagene som kan oppstå er vel i forbindelse med å slutte, altså abstinenser, eller har jeg misforstått? Er det lov å svare hvis man ikke har fått plager? Jeg brukte ved behov, ca. to ganger i uken i 7 måneder. Fikk ingen plager etterpå, verken ved slutt eller annet. Anonymkode: 049b8...223 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 21.23): Har gått med 12 kg på effexor og tolvon. Medisinene ga ulvehunger derfor la jeg på meg. Når det stabilisere seg, jeg ble mer aktiv, spiste mindre gikk jeg det ned igjen. Anonymkode: 307f0...960 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, jeg. Jeg gikk på xanor for angst fra jeg var 20-30år. Skulle aldri fått så sterke medisiner dom første valg. Rett på Xanor. Sluttt tvert når jeg var 30, hadde grusomme abstinens i 2mnd. Ble så satt på Sobril for p klare jobbe. Trappet så ned Iver et lite år. Var helt uten i 10år. Var da konstant utslitt, urolig og angst, men stod i jobben men med en del sykemeld når jeg klappet sammen. Er nå på svak dose sobril igjen på 7.året. Fungerer og har lederstilling. Samtidig har jeg angst for at legen skal ta de fra meg, for da fungerer jeg jo ikke hverken i jobb eller sosialt. Anonymkode: f90d0...d6e Takk for svar. Så flott at du klarte og klarer å være i jobb. Jeg føler meg fastlåst hjemme. Våkner hver morgen med en fryktelig uro. Den gir seg noe utover ettermiddag og kveld. Har også fått masse stress i kroppen og en sensitivitet som jeg aldri før har hatt. Har veldig lite overskudd til å gjøre noe fordi jeg blir utslitt av kroppslige plager. Har du fått forståelse av fagpersoner? Anonymkode: f4af8...bee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Plagene som kan oppstå er vel i forbindelse med å slutte, altså abstinenser, eller har jeg misforstått? Er det lov å svare hvis man ikke har fått plager? Jeg brukte ved behov, ca. to ganger i uken i 7 måneder. Fikk ingen plager etterpå, verken ved slutt eller annet. Anonymkode: 049b8...223 Plagene som kan oppstå er når man slutter og i tiden etterpå. Er nok når man står på medisinen fast og bruker det daglig at man sliter i ettertid. Anonymkode: f4af8...bee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Så flott at du klarte og klarer å være i jobb. Jeg føler meg fastlåst hjemme. Våkner hver morgen med en fryktelig uro. Den gir seg noe utover ettermiddag og kveld. Har også fått masse stress i kroppen og en sensitivitet som jeg aldri før har hatt. Har veldig lite overskudd til å gjøre noe fordi jeg blir utslitt av kroppslige plager. Har du fått forståelse av fagpersoner? Anonymkode: f4af8...bee Skjønner deg så godt! Jeg hadde heller ikke klart å stå i jobben lenger om jeg ikke hadde fått sobril. Men hater at å ha det ok i livet mitt og jobben er avhengig av sobril. Og jeg skriver ok, for det er ikke bra. Jeg kjenner jeg sliter meg gjennom dagene. Mye sliten og kroppslige plager som du sier. Ikke fått forståelse for det av fagpersoner….de mener jeg har reell angst og at det ikke er plager etter 10år på Xanor hver eneste dag. Jeg er sikker på det er det. Hadde jo angst når jeg fikk xanor første gang. Men jeg var 20år og hadde opplevd noe som de aller fleste hadde opplevd som ekstremt traumatisk. Jeg skulle ikke fått noe så sterkt som xanor. Og jeg skulle ikke stått på de i 10år så ung. Men, gjort er gjort. Får bare gjøre det beste ut av det. Det som roer ned meg på morgenen er en lang rask gåtur. (Jeg er og verst om morgenen, våkner i panikk.) Jeg blir og helt utslitt etter en arbeidsdag, så kveldene orker jeg stort sett ikke så mye, med unntak av om jeg tar mer sobril. Jeg har og kuttet alkohol helt, det ga meg en voldsom angst dagene etter. Selv om det lindrer der og da i en sosial setting må jeg betale så mye tilbake de neste dagene at det ikke er verdt det. Når jeg hadde kommet meg av Xanor sa jeg at jeg ALDRI skulle ta benzo igjen. Jeg holdt det i mange år, men å leve og jobbe ble uutholdelig. Så jeg begynte på Sobril igjen for å kunne ha et ok liv. Mange klemmer til deg🍁 Anonymkode: f90d0...d6e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Plagene som kan oppstå er vel i forbindelse med å slutte, altså abstinenser, eller har jeg misforstått? Er det lov å svare hvis man ikke har fått plager? Jeg brukte ved behov, ca. to ganger i uken i 7 måneder. Fikk ingen plager etterpå, verken ved slutt eller annet. Anonymkode: 049b8...223 Svarer selv om jeg ikke er ts:-) Når du bruker så «sjelden» som 2 ganger i uken i «så kort tid» vil man ikke få senplager. Går man på de fast lenge kan plagene sitte i leeeeeenge utover de akutte abstinensene. For noen resten av livet. Anonymkode: f90d0...d6e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skjønner deg så godt! Jeg hadde heller ikke klart å stå i jobben lenger om jeg ikke hadde fått sobril. Men hater at å ha det ok i livet mitt og jobben er avhengig av sobril. Og jeg skriver ok, for det er ikke bra. Jeg kjenner jeg sliter meg gjennom dagene. Mye sliten og kroppslige plager som du sier. Ikke fått forståelse for det av fagpersoner….de mener jeg har reell angst og at det ikke er plager etter 10år på Xanor hver eneste dag. Jeg er sikker på det er det. Hadde jo angst når jeg fikk xanor første gang. Men jeg var 20år og hadde opplevd noe som de aller fleste hadde opplevd som ekstremt traumatisk. Jeg skulle ikke fått noe så sterkt som xanor. Og jeg skulle ikke stått på de i 10år så ung. Men, gjort er gjort. Får bare gjøre det beste ut av det. Det som roer ned meg på morgenen er en lang rask gåtur. (Jeg er og verst om morgenen, våkner i panikk.) Jeg blir og helt utslitt etter en arbeidsdag, så kveldene orker jeg stort sett ikke så mye, med unntak av om jeg tar mer sobril. Jeg har og kuttet alkohol helt, det ga meg en voldsom angst dagene etter. Selv om det lindrer der og da i en sosial setting må jeg betale så mye tilbake de neste dagene at det ikke er verdt det. Når jeg hadde kommet meg av Xanor sa jeg at jeg ALDRI skulle ta benzo igjen. Jeg holdt det i mange år, men å leve og jobbe ble uutholdelig. Så jeg begynte på Sobril igjen for å kunne ha et ok liv. Mange klemmer til deg🍁 Anonymkode: f90d0...d6e 10 år er lenge ja. Brukte du det hver dag? Anonymkode: f4af8...bee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 10 år er lenge ja. Brukte du det hver dag? Anonymkode: f4af8...bee Ja Anonymkode: f90d0...d6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Svarer selv om jeg ikke er ts:-) Når du bruker så «sjelden» som 2 ganger i uken i «så kort tid» vil man ikke få senplager. Går man på de fast lenge kan plagene sitte i leeeeeenge utover de akutte abstinensene. For noen resten av livet. Anonymkode: f90d0...d6e Resten av livet? Har du selv erfaring? Anonymkode: f4af8...bee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja Anonymkode: f90d0...d6e Jeg fikk de på slutten av 90-tallet, tror legene var med slepphendte da. Mulig naivt av meg, men jeg ante ikke at de var så avhengighetsskapende og sterke. Når jeg fant ut og sluttet var det for sent. Anonymkode: f90d0...d6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Resten av livet? Har du selv erfaring? Anonymkode: f4af8...bee Det varte ihvertfall 10år på meg, så begynte jeg jo på lavdose sobril igjen for å klare stå i livet. Men det er klart abstinensene er av en annen karakter en de akutte. På meg var det en følelse av utmattelse, uggen, svimmel og indre uro. Anonymkode: f90d0...d6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg fikk de på slutten av 90-tallet, tror legene var med slepphendte da. Mulig naivt av meg, men jeg ante ikke at de var så avhengighetsskapende og sterke. Når jeg fant ut og sluttet var det for sent. Anonymkode: f90d0...d6e Ble du veldig plaget? Anonymkode: f4af8...bee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det varte ihvertfall 10år på meg, så begynte jeg jo på lavdose sobril igjen for å klare stå i livet. Men det er klart abstinensene er av en annen karakter en de akutte. På meg var det en følelse av utmattelse, uggen, svimmel og indre uro. Anonymkode: f90d0...d6e Ja, plagene endrer seg. Jeg har vært uten i 6 1/2 år og er langt i fra som jeg var før. Føler meg som et nervevrak. Var du helt uten i 10 år? Anonymkode: f4af8...bee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ble du veldig plaget? Anonymkode: f4af8...bee De første mnd var jo helt grusomme siden jeg bråsluttet. Men synes ennå livet er vanskelig når jeg ikke tar de. Jeg tar sobril kun når er på jobb eller sosial. Hjemme i helgene eller ferier som nå, tar jeg ikke. Anonymkode: f90d0...d6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, plagene endrer seg. Jeg har vært uten i 6 1/2 år og er langt i fra som jeg var før. Føler meg som et nervevrak. Var du helt uten i 10 år? Anonymkode: f4af8...bee Ja, helt uten i 10år. Samme her…jeg var et trygt og robust barn og ungdom. Så opplevde jeg noe traumatisk, fikk angst og ble satt på xanor. Blir sint bare jeg tenker på det. Var bare 20år. Anonymkode: f90d0...d6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Svarer selv om jeg ikke er ts:-) Når du bruker så «sjelden» som 2 ganger i uken i «så kort tid» vil man ikke få senplager. Går man på de fast lenge kan plagene sitte i leeeeeenge utover de akutte abstinensene. For noen resten av livet. Anonymkode: f90d0...d6e Det er jo veldig ille at flere har stått på de fast i mange år, slik skal jo ikke benzo brukes overhodet 💔 Kanskje man manglet kunnskap om dette for 10 og 20 år siden? (Snakker da om leger, mener ikke at pasienter har skyld i en slik situasjon.) Anonymkode: 049b8...223 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De første mnd var jo helt grusomme siden jeg bråsluttet. Men synes ennå livet er vanskelig når jeg ikke tar de. Jeg tar sobril kun når er på jobb eller sosial. Hjemme i helgene eller ferier som nå, tar jeg ikke. Anonymkode: f90d0...d6e Å bråslutte er veldig dumt, det forverrer gjerne abstinensene. Jeg fulgte en nedtrappingsplan fra legen og den var nok altfor kort. Men da visste jeg ikke bedre. Anonymkode: f4af8...bee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo veldig ille at flere har stått på de fast i mange år, slik skal jo ikke benzo brukes overhodet 💔 Kanskje man manglet kunnskap om dette for 10 og 20 år siden? (Snakker da om leger, mener ikke at pasienter har skyld i en slik situasjon.) Anonymkode: 049b8...223 Noen leger er fremdeles veldig tilhengere av benzo dessverre, og så er det enkelte pasienter som utvikler avhengighet raskere enn andre. Anonymkode: f4af8...bee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, helt uten i 10år. Samme her…jeg var et trygt og robust barn og ungdom. Så opplevde jeg noe traumatisk, fikk angst og ble satt på xanor. Blir sint bare jeg tenker på det. Var bare 20år. Anonymkode: f90d0...d6e Forstår deg så godt. Jeg blir også sint på legen som ga meg så mye. Burde selvfølgelig skjønt det selv, men var gjennom et tøft brudd og hadde nok med å overleve. Vi må jo kunne stole på de som skal hjelpe oss. Anonymkode: f4af8...bee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå