AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #1 Skrevet 16. november 2024 Jeg er diagnosert endometriose. Fikk resept på en prevensjon/pille: men jeg er svært skeptisk til slike ting! Er det farlig om jeg ikke går på den? Kan tåle smerte, men kan endorirosme vokse fordi jeg ikke tar pille (cerazette)? Mener at legen sa den vokser hvis ikke prevensjon balanserer? Anonymkode: 5d83b...93b
Pippi Lotta Skrevet 16. november 2024 #2 Skrevet 16. november 2024 Bestill en ny time, og diskuter dette med legen din! 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #3 Skrevet 16. november 2024 Pippi Lotta skrev (9 minutter siden): Bestill en ny time, og diskuter dette med legen din! Greit å vente til januar? Vil gjerne ha frikort og ta det da? Eller blir d drøyt å vente til januar? Anonymkode: 5d83b...93b
Pippi Lotta Skrevet 16. november 2024 #4 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Greit å vente til januar? Vil gjerne ha frikort og ta det da? Eller blir d drøyt å vente til januar? Anonymkode: 5d83b...93b Hvorfor skal du få frikort i januar? Om du har frikort bør du ta det opp i år, i januar begynner en nyvperiode. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #5 Skrevet 16. november 2024 Pippi Lotta skrev (1 minutt siden): Hvorfor skal du få frikort i januar? Om du har frikort bør du ta det opp i år, i januar begynner en nyvperiode. Blir d dumt å velge til 1 januar? Anonymkode: 5d83b...93b
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #6 Skrevet 16. november 2024 Endometriose regnes som en kronisk og ofte progressiv sykdom, selv om det kan variere fra person til person. Selv om man får hormonell behandling i form av p-piller, spiral ol. så stopper dette ikke nødvendigvis progresjonen, men det kan bremse den. Og ikke minst så har ofte hormonell prevensjon den effekten at den gjør mensen mindre smertefull. Jeg personlig har god erfaring med mindre smerter under selve blødningsuka når jeg bruker p-piller. Men jeg er operert 2 ganger og sliter generelt med konstante kroniske smerter som følge av det de tror er sammenvoksninger, der tykktarmen på venstre side henger fast i bukveggen. Dette gjør all bevegelse av tarminnhold smertefullt, og siden det nærmest er konstant bevegelse, så har jeg konstante smerter. Problemet med å ikke ta i mot behandling med hormoner, er at det da står fritt til å vokse rundt i buken, og du kan ende opp med såkalt «frozen pelvis» der alt henger sammen, og ikke kan bevege seg slik det skal. Endometriose kan også vokse seg innover i organer, som tarmene, blæra. Og det kan også spre seg oppover i diafragma. Og derfra kan det spre seg til brystet, lungene og hjertet. Problemet med ingen behandling er at det kan spre seg til mange steder og føre til store «ødeleggelser». Tro meg jeg forstår godt at du ikke vil bruke hormoner. Du aner ikke hvor mye jeg har lyst til å slutte, for jeg er så lei av hvordan hormonene påvirker humøret. Men jeg har liksom ikke noe valg. Det finnes ingen kur, kun behandling for å prøve gjøre det litt enklere å leve. Anonymkode: ec9e7...7e6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #7 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Endometriose regnes som en kronisk og ofte progressiv sykdom, selv om det kan variere fra person til person. Selv om man får hormonell behandling i form av p-piller, spiral ol. så stopper dette ikke nødvendigvis progresjonen, men det kan bremse den. Og ikke minst så har ofte hormonell prevensjon den effekten at den gjør mensen mindre smertefull. Jeg personlig har god erfaring med mindre smerter under selve blødningsuka når jeg bruker p-piller. Men jeg er operert 2 ganger og sliter generelt med konstante kroniske smerter som følge av det de tror er sammenvoksninger, der tykktarmen på venstre side henger fast i bukveggen. Dette gjør all bevegelse av tarminnhold smertefullt, og siden det nærmest er konstant bevegelse, så har jeg konstante smerter. Problemet med å ikke ta i mot behandling med hormoner, er at det da står fritt til å vokse rundt i buken, og du kan ende opp med såkalt «frozen pelvis» der alt henger sammen, og ikke kan bevege seg slik det skal. Endometriose kan også vokse seg innover i organer, som tarmene, blæra. Og det kan også spre seg oppover i diafragma. Og derfra kan det spre seg til brystet, lungene og hjertet. Problemet med ingen behandling er at det kan spre seg til mange steder og føre til store «ødeleggelser». Tro meg jeg forstår godt at du ikke vil bruke hormoner. Du aner ikke hvor mye jeg har lyst til å slutte, for jeg er så lei av hvordan hormonene påvirker humøret. Men jeg har liksom ikke noe valg. Det finnes ingen kur, kun behandling for å prøve gjøre det litt enklere å leve. Anonymkode: ec9e7...7e6 Har ikke så ille smerter. Men er mer redd den vokser eller sprer seg? kan jeg vente til 1 januar for time tror du? Og snakke med lege. Eller kan det spre seg mye til januar? Anonymkode: 5d83b...93b
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #8 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har ikke så ille smerter. Men er mer redd den vokser eller sprer seg? kan jeg vente til 1 januar for time tror du? Og snakke med lege. Eller kan det spre seg mye til januar? Anonymkode: 5d83b...93b Er mange som går mange år før de får hjelp, så vil tro at det får helt fint å vente til januar. Men ingen kan selvsagt si ting helt sikkert. Anonymkode: ec9e7...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #9 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Er mange som går mange år før de får hjelp, så vil tro at det får helt fint å vente til januar. Men ingen kan selvsagt si ting helt sikkert. Anonymkode: ec9e7...7e6 Stoler på deg Anonymkode: 5d83b...93b
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #10 Skrevet 16. november 2024 Jeg har også endometriose, og har fått beskjed om å gå på p-piller og ikke ha mensen, slik at det bremser det. Tror nok det er lurt å gå på det Anonymkode: f7f51...597
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #11 Skrevet 16. november 2024 Poenget med å bruke p-piller ved endometriose er at du kan hoppe over "pillefri uke" og dermed ikke ha menstruasjon så ofte (evt ikke ha menstruasjon i det hele tatt). Å stoppe menstruasjon er effektivt ved endometriose fordi det bremser sykdommen i stor grad. Å blø hver måned vil gjøre at sykdommen utvikler seg, og man kan på sikt få infertilitet som følge av sammenvoksninger og arrvev, kroniske smerter etc. Anonymkode: 494ff...57b
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #12 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Blir d dumt å velge til 1 januar? Anonymkode: 5d83b...93b Ja. du får ikke frikort 1.januar. Da begynner nytt år og du må betale egenandeler opp til frikortbeløpet. Hva gjør at du tror det blir billigere i januar? Anonymkode: b065c...c41
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #13 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er diagnosert endometriose. Fikk resept på en prevensjon/pille: men jeg er svært skeptisk til slike ting! Er det farlig om jeg ikke går på den? Kan tåle smerte, men kan endorirosme vokse fordi jeg ikke tar pille (cerazette)? Mener at legen sa den vokser hvis ikke prevensjon balanserer? Anonymkode: 5d83b...93b Endometriose vokser og utvikler seg hver eneste gang du har menstruasjon. Farene med å la endometriose vokse og utvikle seg er flere. Du kan få tarmendometriose, i verste fall må tarmen legges ut i stomi. Det samme gjelder urinveier. Tarmen kan gå tett, og tarmen kan sprekke fordi endometriose vokser in i tarmen. Du kan få problemer med eller aldri bli gravid. Smerter er en bagatell i den store sammenhengen. Men du kan og bli kronisk smertepasient der ingen smertestillende hjelper. Endometriose kan i svært sjeldne tilfeller vandre til lunger, hjerne og bihuler og begynne å vokse der. Det samme gjelder mellomgulvet. Så du velger selv hvilken risiko du er villig til å ta med din egen kropp, særlig når du har fått diagnosen endometriose og har fått behandling men velger å avstå fra å bruke behandlingen du har fått. Anonymkode: 8352d...284 1 1
Mezzosoprena Skrevet 16. november 2024 #14 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Blir d dumt å velge til 1 januar? Anonymkode: 5d83b...93b Hvorfor skal du vente til 1. januar hvis du snakker om frikort? Da har jo et nytt år begynt, og all egenandelen fra 2024 blir nulla ut...
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #15 Skrevet 16. november 2024 Mezzosoprena skrev (50 minutter siden): Hvorfor skal du vente til 1. januar hvis du snakker om frikort? Da har jo et nytt år begynt, og all egenandelen fra 2024 blir nulla ut... P piller får man ikke på frikort, så dette er helt irrelevant for ts. Anonymkode: 8352d...284
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå