Gjest GreenSky Skrevet 28. februar 2006 #1 Skrevet 28. februar 2006 Jeg lager hummus selv, men den blir ikke like gu som den f.eks blir på vegeta. Ser jo mer apetittelig ut når den er gul, da. Når jeg lager den blir den så blass. Har lest at det blir brukt mye gurkemeie i indisk mat for å få frem spesielle gulfargen som det finnes mye av. Bruker jeg gurkemeie eller noe annet for å få den gulere?
Gjest piaf Skrevet 28. februar 2006 #2 Skrevet 28. februar 2006 Gurkemeie er ikke en vanlig ingrediens i hummus - jeg har ikke sett det i noen oppskrift. Men den vil gjøre hummusen gulere. Gurkemeie smaker ikke mye, men den vil jo også innvirke ihvertfall litt på smaken. Ellers tror jeg det er vanligere at hummusen er gusjegul enn knallgul. Har imidlertid sett en oppskrift på kikertpuré med spisskummen, hvitløk og safran - den blir skikkelig gul. Et par andre tips: Jeg pleier å drysse "sterkt paprikapulver" over den ferdige hummusen (dvs. blanding av chili og paprika, kjøpt på butikk med Midt-Østenprofil). Det både pynter opp og smaker godt. I noen hummusoppskrifter foreslås det også å ha ristede pinjekjerner på toppen - det vil jo også kamuflere den gusjegule fargen noe. Og det må jo ihvertfall bli knallgodt, og tilføre enda flere proteiner.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #3 Skrevet 28. februar 2006 Hummous skal da ikke være gul? Har bare sett beige-farget hummous, jeg, men så har jeg heller aldri spist på Vegeta.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #4 Skrevet 28. februar 2006 Jeg lager hummus med rødbeter, da blir den knallrosa , og veldig god. Anbefales hvis du ikke liker den gustne fargen. Koker bare en rødbet med skall i lag med kikertene og moser det sammen med sesampasta sånn som vanlig.
Gjest gjest1 Skrevet 28. februar 2006 #5 Skrevet 28. februar 2006 Jeg lager hummus med rødbeter, da blir den knallrosa , og veldig god. Anbefales hvis du ikke liker den gustne fargen. Koker bare en rødbet med skall i lag med kikertene og moser det sammen med sesampasta sånn som vanlig. ← Var bare meg som glemte å logge inn. Vil tro du fint kan bruke gurkemeie for å få den gul, men ville svidd den litt av i litt olje for å få vekk noe av den bitresmaken.
salsera Skrevet 28. februar 2006 #6 Skrevet 28. februar 2006 Beklager avsporingen, men bruker du kikerter på boks eller koker du dem selv når du laget hummus? Kan du dele oppskriften din med oss?
Gjest GreenSky Skrevet 28. februar 2006 #7 Skrevet 28. februar 2006 Beklager avsporingen, men bruker du kikerter på boks eller koker du dem selv når du laget hummus? Kan du dele oppskriften din med oss? ← Det spørs hva jeg har/gidder. Jeg følger egentlig ikke oppskrifter på noen ting, bare ser det an. Kikerter i passende mengde tahini, 1 teskje, eller kanskje to olivenolje - så mye at det ser ok ut sinonsaft - så mye at det ser ok ut salt og pepper - etter smak ev krydder (det er ikke helt etter boka, men) f.eks spisskummen, karri, oa ev chillipepper
Gjest gjest1 Skrevet 28. februar 2006 #8 Skrevet 28. februar 2006 Beklager avsporingen, men bruker du kikerter på boks eller koker du dem selv når du laget hummus? Kan du dele oppskriften din med oss? ← Er det meg du tenker på? Det varierer om jeg koker ertene selv eller bruker fra boks. Husker ikke oppskriften helt i hodet , men kan legge den ut i morgen. Men den inneholder kikerter og rødbeter....
Gjest Fruktfat Skrevet 28. februar 2006 #9 Skrevet 28. februar 2006 og må kikerter legges i bløt først? har kjøpt en pose med "tørre" kikerter, men det står ingentin på posen om hvordan man tilbereder det. (kan ta litt av når jeg er i innvandrerbutikker, hehehe)
Gjest gjest1 Skrevet 28. februar 2006 #10 Skrevet 28. februar 2006 og må kikerter legges i bløt først? har kjøpt en pose med "tørre" kikerter, men det står ingentin på posen om hvordan man tilbereder det. (kan ta litt av når jeg er i innvandrerbutikker, hehehe) ← De må ikke legges i bløt, men det forkorter koketida, med sånn ca 2 timer... Jeg bløtlegger ertene på kvelden og koker de påfølgende kveld(av praktiske hensyn), men ca 12 timer er nok.
Gjest GreenSky Skrevet 28. februar 2006 #11 Skrevet 28. februar 2006 Nå avsporer jeg litt i min egen tråd. Er kikerter erter? Det heter jo kikerter, men ligner ikke mye på erter, synes jeg.
Gjest gjest1 Skrevet 28. februar 2006 #12 Skrevet 28. februar 2006 Nå avsporer jeg litt i min egen tråd. Er kikerter erter? Det heter jo kikerter, men ligner ikke mye på erter, synes jeg. ← Jeg hjelper gjerne med avsporing Kikerter heter chickpea på engelsk. Men om det er en ert eller en bønne det vet jeg ikke helt. Burde fulgt med i botanikken, men husker vi lærte mest om gress og mose. Som om det noen gang kommer til nytte....
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #13 Skrevet 28. februar 2006 Cicer arietinum KIKERT, BUKK-ERT Erteplantefamilien Kulturplante fra SV-Asia kalles forresten også garbanzo beans.
Gjest Fruktfat Skrevet 28. februar 2006 #14 Skrevet 28. februar 2006 De må ikke legges i bløt, men det forkorter koketida, med sånn ca 2 timer... Jeg bløtlegger ertene på kvelden og koker de påfølgende kveld(av praktiske hensyn), men ca 12 timer er nok. ← oh, så lenge? hadde mistanker om det.. så jeg må _planlegge_ da? :kgblunk: men tusen hjertelig takk for svar!
Nilma Skrevet 28. februar 2006 #15 Skrevet 28. februar 2006 oh, så lenge? hadde mistanker om det.. så jeg må _planlegge_ da? :kgblunk: men tusen hjertelig takk for svar! ←Men da kan du like gjerne koke MYE når du først er i gang, for så å fryse i passe porsjoner til senere bruk.
Gjest Catwoman Skrevet 28. februar 2006 #17 Skrevet 28. februar 2006 Nå avsporer jeg litt i min egen tråd. Er kikerter erter? Det heter jo kikerter, men ligner ikke mye på erter, synes jeg. ← Jeg synes de ligner mer på erter enn bønner ihvertfall. Litt sånn mellomting mellom en ert og en hasselnøtt i utseende.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #18 Skrevet 28. februar 2006 De må ikke legges i bløt, men det forkorter koketida, med sånn ca 2 timer... ← Mannen gjør begge deler han. Og selv om de ligger i bløtt over natten, må de fremdeles kokes i et par timer for å bli klar.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #19 Skrevet 1. mars 2006 Mannen gjør begge deler han. Og selv om de ligger i bløtt over natten, må de fremdeles kokes i et par timer for å bli klar. ← men utenbløtlegging ville de trengt ca 4 timer koking så sånn sett har pulverheksa rett....
Gjest GreenSky Skrevet 1. mars 2006 #20 Skrevet 1. mars 2006 Mannen gjør begge deler han. Og selv om de ligger i bløtt over natten, må de fremdeles kokes i et par timer for å bli klar. ← slik gjør jeg det: Bløtlegging ca 12 timer Koking 1 time Funker fint, det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå