AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #1 Skrevet 16. november 2024 Hei! Var hos jordmor i dag på tidlig ultralyd, hun målte embryoet til 6+1. Alt var normalt bortsett fra hjertelyden(?). Hun målte den på to ulike måter. Først til 83, og med en annen metode til 63, og så 68. Hun sa det var svært lavt, og ville mest sannsynlig ende i en spontanabort. Hjertelyden skal visst ligge på over 100 på dette tidspunktet. Fikk satt opp ny time om en uke, i mellomtiden er det bare å gå å vente på at det skal bli en spontanabort. Lurte bare på om noen her har opplevd å få så lave tall, og at det gikk bra? Hun sa hun ikke ville ta fra oss alt håpet, og at det var en liiiiiten sjans for at det kunne gå bra.. men… Anonymkode: 02a85...194 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #2 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Var hos jordmor i dag på tidlig ultralyd, hun målte embryoet til 6+1. Alt var normalt bortsett fra hjertelyden(?). Hun målte den på to ulike måter. Først til 83, og med en annen metode til 63, og så 68. Hun sa det var svært lavt, og ville mest sannsynlig ende i en spontanabort. Hjertelyden skal visst ligge på over 100 på dette tidspunktet. Fikk satt opp ny time om en uke, i mellomtiden er det bare å gå å vente på at det skal bli en spontanabort. Lurte bare på om noen her har opplevd å få så lave tall, og at det gikk bra? Hun sa hun ikke ville ta fra oss alt håpet, og at det var en liiiiiten sjans for at det kunne gå bra.. men… Anonymkode: 02a85...194 Kan ikke så mye om dette, men vil tro det fortsatt er håp. Jeg fant dette beskrevet: «I begynnelsen er embryoets puls ganske lik din. Den begynner på cirka 65 slag i minuttet, og øker gradvis. Når du får høre hjertelyden hos jordmor eller lege, vil pulsen sannsynligvis være mellom 130 og 160.» så rundt 80 (hvis første måling er riktig) trenger ikke være veldig lavt. Og du er veldig tidlig ute. Jeg tror jeg hadde beholdt håpet litt til. Anonymkode: 5e43a...d23 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #3 Skrevet 16. november 2024 Synes det var merkelig av jordmoren å si allerede så tidlig at det vil ende i en SA. Hjertet har så og si nettopp begynt å slå, og da er hjerteslagene ganske tilnærmet dine egne når du er i hvile som er rundt 60-80 for friske mennesker. De kan til og med være uregelmessige så tidlig, så at de hadde en variasjon fra 63-83 er jo helt normalt. Hjerteslagene vil øke gradvis til de når en topp ved ca 9 uker på rundt 180 slag i minuttet, og deretter falle til den stabile rytmen de vil ha ut svangerskapet, normalt mellom 130-160 slag i minuttet. Anonymkode: ae400...bcd 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #4 Skrevet 16. november 2024 Merkelig uttalelse. Det er ikke vanlig å måte puls/hjerteslag så tidlig. Det holder å konstatere at hjertet slår - det i seg selv gjør at risikoen for spontanabort er mye lavere. Som de andre nevner her, så er fosterets puls ganske lik din så tidlig, og 80 i hvilepuls er vel ganske normalt for en voksen. Anonymkode: c2969...e7f 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #5 Skrevet 16. november 2024 Jordmoren jeg går til tar ikke tidlig UL før 7 uker. Jeg var der en gang ved 6 uker (trodde jeg var 7), og hun sa hun ikke hørte hjertet og at det var for tidlig. Kom tilbake to uker senere og hørte hjertet, alt var fint. Synes ikke dette hørtes superproft ut. Anonymkode: a9edb...cff
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #6 Skrevet 16. november 2024 Hvis alt ser fint ut når du er tilbake neste gang, ville jeg faktisk ha konfrontert henne med dette. Altså bare tatt opp på en hyggelig måte at du ikke finner noe informasjon som tilsier at pulsen ved seks uker skal være mye høyere enn mors allerede, og spørre hva hun mener den burde ligge på, og hvor du kan finne kilde på dette. For meg fremstår det som hun har tatt feil her. Og stresset dere unødig. Anonymkode: 5e43a...d23 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #7 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis alt ser fint ut når du er tilbake neste gang, ville jeg faktisk ha konfrontert henne med dette. Altså bare tatt opp på en hyggelig måte at du ikke finner noe informasjon som tilsier at pulsen ved seks uker skal være mye høyere enn mors allerede, og spørre hva hun mener den burde ligge på, og hvor du kan finne kilde på dette. For meg fremstår det som hun har tatt feil her. Og stresset dere unødig. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7658510/#:~:text=We conclude that the lower,bpm at 6.3-7.0 weeks. Anonymkode: f5be9...c52 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #8 Skrevet 16. november 2024 Det trenger ikke å bety noe, jeg fikk beskjed om at fosteret var helt dødt og tilbud om utdrivingspiller. Viste seg at det levde (jeg gikk til annen lege et par uker etter) ♥️ Anonymkode: 8e464...a87
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #9 Skrevet 16. november 2024 Når fikk du positiv test? Anonymkode: 65e84...efe
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #10 Skrevet 16. november 2024 Det trenger ikke bety at dette skal ende dårlig nei. Ei venninne av meg opplevde nettopp det, alt gikk helt fint. Uprofesjonelt av jordmoren din! Anonymkode: 1c5ff...d86
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #11 Skrevet 17. november 2024 Takk for alle svar. Det hjelper litt å høre at dere ikke har mistet troa enda. Det gjør noe med deg, mentalt, å gå å vente på at embryoet skal dø. Det kan skje om en dag eller om 50 dager liksom, vanskelig å forholde seg til. Jeg er også veldig kvalm og trøtt hele tiden, så det føles så bortkastet å gå rundt å ha det så vondt når du vet at det er «uten grunn». Finner veldig lite info om temaet på norsk, men har funnet denne studien som er på engelsk: https://www.ajronline.org/doi/10.2214/AJR.10.4792 Slik jeg tolker det virker det som det kan være litt bedre odds dersom det er noe samsvar mellom hvor langt du er på vei regnet ut i fra første dag i siste mens, og det jordmor måler seg fram til på ultralyd. Første dag i siste mens hos meg var torsdag 3. oktober. Jeg fikk positiv eggløsningstest tirsdag 15. oktober. Og den 16. november målte jordmor meg til 6+1. Vet at selv om man får positiv eggløsningstest er det ikke sikkert egget slippes akkurat den dagen, så det er en noe usikker faktor. Det er vel ikke noe jeg får gjort noe med uansett! Må vel bare vente til neste ultralydtime og se hva som skjer. Takk for alle kommentarer Anonymkode: 02a85...194
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #12 Skrevet 17. november 2024 Hvem gikk du på tidlig ultralyd hos? Pass på at det er en kompetent spesialist. Finn helst en lege med spesialisering i fosterdiagnostikk. Anonymkode: fcba4...613
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #13 Skrevet 17. november 2024 Hadde ultralyd samme tid som deg (er uke 10 nå) og de nevnte aldri hjertelyden (hastigheten o.l), kun at man kunne se det dunke på skjermen. Har ny ultralyd som er under "tidlig ultralyd" når jeg er nesten 14 uker igjen. Synes også det er rart å si noe så tidlig, det som skjer det skjer uansett. Anonymkode: 85a16...dc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå