Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Sist jeg fødte var baby 4200g, 53 cm og 37 rundt hodet, relativt stort. Jeg er en liten dame på 160 cm og 55 kg til vanlig og hadde en veldig tung fødsel sist. Jeg skal på vekstkontroll pga noen medisiner jeg tar i uke 36 (uke 30 nå), og er redd baby blir estimert til å bli over 4200g igjen😞 Spørte jordmor i kommunen om sykehuset kanskje ville sette meg i gang om dette skulle skje, hun sa at det har fullt mulig, men jeg stoler jo ikke 100% på henne da hun ikke jobber på sykehuset 😅 Hva er deres erfaring? Noen som har blitt satt i gang pga stor baby? Hvor stor? 

Anonymkode: 2a50c...add

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har født barn på ca 4,3 og 4,8...Di var estimert som liten og normal. Denne gang har lille i magen blitt estimert som stor (foreløpig 97 percentil), å jeg blir satt igang før termin om di neste kontrollene viser det samme, men det er fordi det ble sakt at jeg aldri skulle ha født barner på 4,8. Jeg er ingen stor person selv, og har forstått at det handler lite om mors høyde/vekt om man tåler å føde stort barn eller ikke. Du må bare snakke med de som tar vektkontrollene, men synes uke 36 var litt seint...ville spurt om å komme før. Vi skal måle i uke 28, 32 og sikkert 36...fikk beskjed at mål mellom uke 26 og 32 er best. Har også målt i oktober..

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har født 3 store barn, aldri vært snakk om å bli satt igang pga dette.  Selv ikke det svangerskapet som ble fulgt opp som stor baby, født større barn siden 🙃 

Sjekk ut hypnofødsel. Det hjalp meg skikkelig forrige gang. Lykke til uansett hva som skjer videre. 

Anonymkode: 5b6ee...b20

• Hjerte 1
Skrevet
baby24*håper* skrev (3 timer siden):

Jeg har født barn på ca 4,3 og 4,8...Di var estimert som liten og normal. Denne gang har lille i magen blitt estimert som stor (foreløpig 97 percentil), å jeg blir satt igang før termin om di neste kontrollene viser det samme, men det er fordi det ble sakt at jeg aldri skulle ha født barner på 4,8. Jeg er ingen stor person selv, og har forstått at det handler lite om mors høyde/vekt om man tåler å føde stort barn eller ikke. Du må bare snakke med de som tar vektkontrollene, men synes uke 36 var litt seint...ville spurt om å komme før. Vi skal måle i uke 28, 32 og sikkert 36...fikk beskjed at mål mellom uke 26 og 32 er best. Har også målt i oktober..

Takk for svar! Ja jeg var i uke 28, hadde vært fint med en i uke 32 også… Skal høre med jordmor på mandag om hun eventuelt kunne ha henvist meg til en kontroll i uke 32❤️

Skrevet

Jeg har født to store barn, begge 4,3 kg og 54 cm, 37 cm rundt hodet. Jeg er heller ikke spesielt stor, og fødslene var ganske tøffe, spesielt den første. Det var likevel aldri snakk om å bli satt i gang for min del. Begge ble født noen dager etter termin.

Hvor store barn man får, er i stor grad genetisk. Har du fått et barn på 4,2 kg, er det sannsynlig at ditt neste vil bli på samme størrelse. Fødsel nummer to pleier heldigvis å bli litt enklere en første.

Du får også trøste deg med at det er mange fordeler med store barn - de er ofte i bedre form, tåler bedre å gå ned litt i vekt etter fødsel, og de har også i gjennomsnitt litt høyere intelligens. 

Anonymkode: daa29...b0f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Barnet mitt var 4,2 og magen ble målt til godt over snittet underveis, men det var ikke snakk om å bli satt igang pga dette.

Hvor lang tid gikk du sist?

Anonymkode: 58428...f2b

• Liker 1
Skrevet

Ble satt i gang da baby ble estimert til 4,5 kg tre uker før termin. Var 20 gram under, så det stemte bra. Fødselen gikk fint, men jeg er glad jeg ikke gikk til termin. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har født barn på 4,3 kg og 5 kg. Aldri snakk om å bli satt i gang pga dette

Anonymkode: 3cb76...792

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kun født en gang. Jeg var på trivselskontroll da jeg var 41+3 og spurte om det var noen sjanse for å bli satt igang grunnet stort foster. Er 150 høy og veier 50 kg til vanlig. Fikk svar at de kun setter i gang dersom baby vokser lite eller andre gode grunner til at baby må ut. Baby ble målt til normal størrelse og var 3,7 kg. En lang, men ok fødsel som endte med at han ble tatt med vakuum da jeg var 41+5. 

Anonymkode: a8f7e...eae

• Hjerte 1
Skrevet

Her fikk jeg beskjed ved første at jeg ville bli satt i gang til termin pga stor baby. Han var estimert til rundt 4,5 kg til termin. Ble satt i gang 2 dager før termin. Han var 3,6 kg 😅

Anonymkode: e1fd4...62e

• Hjerte 1
Skrevet

Barna regnes vel ikke som medisinsk store før de er over 4,5kg? 
Uansett, ble igangsatt 6 dager over termin, istedenfor 11. 4,7kg, 53cm og 40cm rundt hodet. Fikk beskjed om at jeg ville bli igangsatt før termin neste gang..

Anonymkode: 09878...94c

• Hjerte 1
Skrevet

Er vel ikke nasjonale retningslinjer på igangsetting pga. stort barn. Men det blir vel gjort vurderinger i hver enkel situasjon. Er også risiko med å indusere, så her må man vei for og imot. Din høyde og vekt spiller ikke nødvendigvis så stor rolle, mer om ditt bekken passer til et stort barn. Dette screenes man ikke for. 4,2 kg første gang er ikke skrekkelig stort, men skjønner det var tøft. Men tipper det går betraktelig lettere neste gang!

Anonymkode: 1b9ac...a73

• Hjerte 2
Skrevet

Mitt første barn var 4790 , 55 cm og 37 rundt hodet. Han var født tre dager før termin. Gikk kjempefint! Ingen visste at han om til å bli så stor, og heldigvis kanskje? Da hadde jeg brukt mye tid på å grue meg. Mtp størrelsen, anbefalte de igangsettelse to uker før, men jeg fødte fem dager før termin, og det var en gutt på 4 kg. Det var så mye snakk om str, men var helt uproblematisk her. Fødsel nr 2 er jo kjent for å være enklere også ❤️

Anonymkode: 54af3...88e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er vel ikke nasjonale retningslinjer på igangsetting pga. stort barn. Men det blir vel gjort vurderinger i hver enkel situasjon. Er også risiko med å indusere, så her må man vei for og imot. Din høyde og vekt spiller ikke nødvendigvis så stor rolle, mer om ditt bekken passer til et stort barn. Dette screenes man ikke for. 4,2 kg første gang er ikke skrekkelig stort, men skjønner det var tøft. Men tipper det går betraktelig lettere neste gang!

Anonymkode: 1b9ac...a73

Hehe, overlegen her spurte hvilken skostørrelse jeg brukte (42) for så å si «da har du bredt bekken og kan fint føde stort barn» han tok ikke feil da😂

Anonymkode: 09878...94c

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg ble satt i gang i uke 38 pga estimert stor baby (hun var da estimert til 3,9 kg og det stemte). Begrunnelsen var at min egen størrelse (er 153 cm) og mannens størrelse (190 cm) muligens gjorde at babyen ville bli for stor for kroppen min å takle, selv om kroppen som hovedregel skal lage babyer man skal klare føde.

Så mulig at de tenker på at du er petit, ja.

Anonymkode: d40f5...7a1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Barnet mitt var 4,2 og magen ble målt til godt over snittet underveis, men det var ikke snakk om å bli satt igang pga dette.

Hvor lang tid gikk du sist?

Anonymkode: 58428...f2b

Fødte på termin sist 😊 Men gikk med rier i 3 døgn så skulle vel egentlig ha fødd litt før om kroppen bare ville åpnet seg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...