Gå til innhold

Er Norge smartere en andre? (El.bil salget)


kat-e

Anbefalte innlegg

Jeg så et innslag på svensk TV om el bil salget som har tatt helt av i Sverige og Danmark. Problemet er at det er en del ulemper om dette går for raskt. Det gir en betydelig økning i strømforbruket og belastning på el.nettet. Det er også mer egnet med el.bil i byer å tettsteder. Men ikke det samme på landsbygda. Det er også andre ulemper her i Norden med kulde og lange avstander.

tallene er ca slik (nybil salg antatt for 2024)

Norge       96,4%

Danmark  57,1%

Island        53.4%

Sverige.     44.8%

Finland      40.0%

Nederland 38,4%

Belgia.        38.3%

Når andre nordiske land mener en alt for stor og rask endring er uønsket, er det tydelig, at man ikke forstår dette i oljelandet Norge. Kanskje vi er litt smartere og mere fremtids rettet i Norge, slik som vi var f.eks med DAB radio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kat-e skrev (3 timer siden):

Jeg så et innslag på svensk TV om el bil salget som har tatt helt av i Sverige og Danmark. Problemet er at det er en del ulemper om dette går for raskt. Det gir en betydelig økning i strømforbruket og belastning på el.nettet. Det er også mer egnet med el.bil i byer å tettsteder. Men ikke det samme på landsbygda. Det er også andre ulemper her i Norden med kulde og lange avstander.

tallene er ca slik (nybil salg antatt for 2024)

Norge       96,4%

Danmark  57,1%

Island        53.4%

Sverige.     44.8%

Finland      40.0%

Nederland 38,4%

Belgia.        38.3%

Når andre nordiske land mener en alt for stor og rask endring er uønsket, er det tydelig, at man ikke forstår dette i oljelandet Norge. Kanskje vi er litt smartere og mere fremtids rettet i Norge, slik som vi var f.eks med DAB radio.

Om ikke smartere, så er vi ikke like idiotiske. Sverige og Danmark fremstår som de har veddet alt mot EU’s klimaplaner, og det fremstår noe arrogant.

Den store forskjellen mellom Norge og Sverige og Danmark på dette området, er at det ikke finnes NOEN likhetspunkter i relasjon til 1. elektrifiseringen av samfunnet, 2. bilpolitikk og 3. klimapolitiske disposisjoner og diskusjoner. 

Det gjør at en del utfordringer hos svensker og dansker, er ØNSKER i Norge, ting som er vanskelig i Sverige og Danmark er latterlig enkelt her, og ting som er selvfølgeligheter i Sverige og Danmark, er politisk uaktuelt i Norge.

I Norge handler ikke våre utfordringer om at det går for raskt, vi trenger at utviklingen går RASKERE, fordi i Norge er det ikke godt nok å se på elbiler som del av klimaplaner, de er en vesentlig del av hele transport og logistikk politikken. Så hva elbiler er egnet til i dag er totalt underordnet hva overgangen betyr for hva de kan gjøre i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det har litt likhet med DAB, siden verdien for Norge var markant mye større enn for andre land, og alternativene fortsatt ikke har kommet på plass. 

Jeg ser store potensial med 5G og skivedeling, men selv her finnes ikke implementasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hertz vil kvitte seg med elbiler. Få som vil leie dem og store utgifter til vedlikehold leste jeg. Jeg styrer unna elbiler, det er en floskel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (10 minutter siden):

Hertz vil kvitte seg med elbiler. Få som vil leie dem og store utgifter til vedlikehold leste jeg. Jeg styrer unna elbiler, det er en floskel.

Det er først og fremst i USA, I Norge ønsker de å gå helelektrisk. 

Uansett hjelper ikke det så lenge vi har null-visjonen, så på ett tidspunkt ender du med El-bil uansett om vil det eller ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (2 minutter siden):

Det er først og fremst i USA, I Norge ønsker de å gå helelektrisk. 

Uansett hjelper ikke det så lenge vi har null-visjonen, så på ett tidspunkt ender du med El-bil uansett om vil det eller ikke. 

Jeg kjørerelbil resten av mitt liv, selv om det blir veteran.  Elbiler er fra vugge til grav miljøfiendtlig, vent på historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så kommer krigen, og el-bilene er null verdt.. Uansett er det å bytte ut hele bilparken "bruk og kast", som ALDRI har vært god miljøpolitikk. Det er selvfølgelig kun symbolpolitikk, som vanlig anført av Erna og Støre i stor iver etter å bøye seg i støvet for EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har i lang tid vært kjent som et "early adopter" land når det kommer til tech, være seg elbiler, datautstyr, skjermer osv. Det har mye med vår kjøpekraft og høye utdannelsesnivå å gjøre.
Vi har i mange år nytt godt av veldig fordelaktige vilkår for kjøp og drift av elbil, sånn sett har Norge vært et test land for elbiler. Vi har infrastruktur nok rundt dette og at vi skal gå tom for strøm er bare tøv. Derimot, så har store land på kontinentet, spesielt Tyskland hatt en katastrofal energipolitikk, som har påvirket store deler av Europa, så prisen på strøm nå har lite med utbredelse av elbiler, men mer at kraftproduksjon og salg er privatisert og at vi selger kraften vår til utlandet når vi trenger den selv, så grunnleggende supply and demand mekanikk. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er heldige som startet tidlig med utbygging av infrastruktur og tilpassing av samfunnet, i løpe av de neste årene kommer prisen på batteri falle samt at det blir mer miljøvennlige.
Om en da også tar med volum fordelen som nå kommer så taler det meste til fordel for elbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (På 16.11.2024 den 15.30):

Og det har litt likhet med DAB, siden verdien for Norge var markant mye større enn for andre land, og alternativene fortsatt ikke har kommet på plass. 

Jeg ser store potensial med 5G og skivedeling, men selv her finnes ikke implementasjoner.

DAB var kanskje ikke det smarteste men det var ett resultat av lobby-virksomhet, det er kun Norge i hele verden som satser på det, og i ett brev fra program-direktør i P4 skriver han at skal vi lykkes med DAB så må det bli forbud mot FM i de store byene, en annen ting er at når de hadde lurt ti-tusener av mennesker til å kjøpe DAB-radio så velger de i stedet DAB+ som gjør at folk satt med en DAB-radio som ikke virket, ne, nå skled det visst litt ut her! :D

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (3 minutter siden):

DAB var kanskje ikke det smarteste men det var ett resultat av lobby-virksomhet, det er kun Norge i hele verden som satser på det, og i ett brev fra program-direktør i P4 skriver han at skal vi lykkes med DAB så må det bli forbud mot FM i de store byene, en annen ting er at når de hadde lurt ti-tusener av mennesker til å kjøpe DAB-radio så velger de i stedet DAB+ som gjør at folk satt med en DAB-radio som ikke virket, ne, nå skled det visst litt ut her! :D

Akkurat DAB -> DAB+ var en tabbe, men resten var så god beslutning som det kunne være :  Ingen av de andre digitale erstatningen til FM har hatt nevneverdig suksess, FM  frekvensen skal frigis, og radionettet ble selvfinansierende.

Det er vanskelig å se et annet  og bedre alternativ gitt tilgjengelig teknologi  for den tiden . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (7 minutter siden):

DAB var kanskje ikke det smarteste men det var ett resultat av lobby-virksomhet, det er kun Norge i hele verden som satser på det, og i ett brev fra program-direktør i P4 skriver han at skal vi lykkes med DAB så må det bli forbud mot FM i de store byene, en annen ting er at når de hadde lurt ti-tusener av mennesker til å kjøpe DAB-radio så velger de i stedet DAB+ som gjør at folk satt med en DAB-radio som ikke virket, ne, nå skled det visst litt ut her! :D

Det er ikke helt riktig. Norge er ikke det eneste landet som satser på DAB og DAB har faktisk en del fordeler også, som for eksempel lavere distribusjonskostnad og plass til flere kanaler.

Norge er imidlertid det eneste landet, så vidt jeg vet, som satser utelukkende på DAB. Er på ingen måte imot DAB selv, men er usikker på hvilken faktisk samfunnsnytte overgangen til DAB faktisk vil gi totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bie-damen skrev (21 minutter siden):

Og så kommer krigen, og el-bilene er null verdt.. Uansett er det å bytte ut hele bilparken "bruk og kast", som ALDRI har vært god miljøpolitikk. Det er selvfølgelig kun symbolpolitikk, som vanlig anført av Erna og Støre i stor iver etter å bøye seg i støvet for EU.

Eldre elbiler rekker knapt å legges ute på finn.no før de blir solgt, vår gikk på 5 minutter. De kjøpes til Ukraina, der er det stor mangel på fossil drivstoff, mens strøm har de nok av. Og så vidt jeg vet har det vært krig en stund der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bie-damen skrev (36 minutter siden):

Og så kommer krigen, og el-bilene er null verdt.. Uansett er det å bytte ut hele bilparken "bruk og kast", som ALDRI har vært god miljøpolitikk. Det er selvfølgelig kun symbolpolitikk, som vanlig anført av Erna og Støre i stor iver etter å bøye seg i støvet for EU.

Akkurat elbiler representerer veldig sunn Norsk politikk. 

Vi har for eksempel en null-visjon. Den krever selvkjørende biler, og det vil i praksis bety elbiler, og det betyr at vi trenger  at elbil markedet utvikler seg mot biltyper som er kritisk i Norge, for i andre land har el bil først og fremst blitt utviklet som småbiler, og det har liten funksjon her. 

Vi har drevet en omfattende elektrifisering av Norge siden 70 tallet, som har som mål å sikre at så mye vi har av enkelt eksporterbar energi, blir eksportert. At vi har fått CO2 kvote system i etterkant er bare ett ekstra incentiv.

Så av alle situasjoner der vi følger EU, så er dette først og fremst norske behov.  

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...