Gå til innhold

Kjøper sier det er skjeggkre i boligen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøper overtok boligen for 2 måneder siden og sier nå at det er skjeggkre i boligen og krever prisavslag. Vi har bodd der 1 og et halvt år og aldri sett skjeggkre eller noen andre skadedyr. Boligen var helt ny da vi flyttet inn. Det skal undersøkes om skjeggkreene kan ha vært der før de flyttet inn, men kan vi ende med å måtte betale tilbake store summer? 

Anonymkode: c4f8f...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir neppe store summer av at en fyr som knapt har fullført videregående kommer og legger ut litt gift langs kanten av gulvlistene.

Anonymkode: 56c02...07c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Blir neppe store summer av at en fyr som knapt har fullført videregående kommer og legger ut litt gift langs kanten av gulvlistene.

Ja så det er bare utbedring kjøper kan kreve? Ikke prisavslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les denne saken: https://www.huseierne.no/nyheter/boligen-jeg-kjopte-har-skjeggkre--hva-gjor-jeg/

Utdrag: Det er ikke slik at skjeggkre lenger er å anse som en vesentlig mangel ved eiendommen. Tidligere kunne kjøper forvente å tilkjennes nokså høy erstatning for verdireduksjon av eiendommen. I dag er det normalt bare saneringskostnadene man kan forvente å få dekket av selger.

Det koster ikke mer enn noen få tusenlapper å få et skadedyrsfirma til å komme å legge giftåte i boligen, så det er uansett ikke en stor sak.

Anonymkode: 1c2f2...a39

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja så det er bare utbedring kjøper kan kreve? Ikke prisavslag?

Kjøper kan ikke kreve utbedring, det er du som selger som kan kreve å forsøke og utbedre mangelen kjøper har reklamert over. Men som selger ville jeg involvert meg minst mulig, men heller latt kjøper ta kontakt med firma for å få bistand til problemet og deretter kreve kostnadene dekket av dere. Her må det jo være en bygningsforsikring som kan være aktuell å bruke også. Regner med du har tegnet boligselgerforsikring, så egentlig kan du bare forklare at du aldri har oppdaget skjeggkre i boligen og overlate hele saken til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 0 stress. Vi tik det via innboforsikring, tror vi betalte 1500kr. I egenandel, har aldri sett et skjeggkre siden. 

Anonymkode: ea03b...47c

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kjøper overtok boligen for 2 måneder siden og sier nå at det er skjeggkre i boligen og krever prisavslag. Vi har bodd der 1 og et halvt år og aldri sett skjeggkre eller noen andre skadedyr. Boligen var helt ny da vi flyttet inn. Det skal undersøkes om skjeggkreene kan ha vært der før de flyttet inn, men kan vi ende med å måtte betale tilbake store summer? 

Bare glem det, for at kjøper skal kunne kreve noe så er det forutsatt at det må være beløp tilsvarende prosent av kjøpesum, og dette er noe som ordnes for noen tusenlapper. Dette hadde jeg ikke ofret en tanke, kjøper vinner ikke frem med noe krav her. Det er også kjøpers ansvar å bevise at tidligere eier visste om det, og bevisbyrden på det blir umulig om han ikke har funnet feller som dere har satt ut når dere var eiere. Null stress.....bare slapp av og ikke bry deg med det.

Anonymkode: 43f8b...4dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bare glem det, for at kjøper skal kunne kreve noe så er det forutsatt at det må være beløp tilsvarende prosent av kjøpesum, og dette er noe som ordnes for noen tusenlapper. Dette hadde jeg ikke ofret en tanke, kjøper vinner ikke frem med noe krav her. Det er også kjøpers ansvar å bevise at tidligere eier visste om det, og bevisbyrden på det blir umulig om han ikke har funnet feller som dere har satt ut når dere var eiere. Null stress.....bare slapp av og ikke bry deg med det.

Anonymkode: 43f8b...4dc

Fungerer det slik med kjøpesummen også? Kjøper skal egentlig betale kr 4 500 000,- men betaler bare 4 498 000,- og henviser til at beløpet er så lite at det bare er en ubetydelig bagatell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 2 måneder så er det betimelig å stille spørsmål ved om de har kjøpt noe nye møbler og dratt eskene inn i huset. Det er ofte slik det sprer seg. 

Anonymkode: dfa00...8ad

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jo komme inn selv? 

Fikk mine fra IKEA, de kom med pappen.

Anonymkode: ce87f...972

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke lenger prisavslag for skjeggkre, for det er billige og effektive metoder for å fjerne dem. Disse krekene følger ofte med flyteesker, så det kan være at kjøper har dratt de med selv.

Kjøper har mest sannsynligvis dekning for dette i innboforsikringen sin, det koster da ca 2000 kr i egenandel. Da kommer saneringsfirma og legger ut giftåte 2 ganger med 6 mnd mellomrom. 

Anonymkode: ecd3d...091

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kom nok inn med papp eskene til kjøper, normalt der de kommer fra, bare å si at du dekker saneringen som DU kjøper inn og la det gå, cost of doing business desverre.

Endret av NakenPanda
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter 2 måneder så er det betimelig å stille spørsmål ved om de har kjøpt noe nye møbler og dratt eskene inn i huset. Det er ofte slik det sprer seg. 

Anonymkode: dfa00...8ad

Eller med flytteeskene?

Skjønner ikke helt hvordan noen skal kunne finne ut hvor lenge skjeggkreene har vært i huset, livsløpet er neppe så veldig langt for ett enkelt kre, og de spiser vel bare papp/papir?

Anonymkode: 52c73...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Eller med flytteeskene?

Skjønner ikke helt hvordan noen skal kunne finne ut hvor lenge skjeggkreene har vært i huset, livsløpet er neppe så veldig langt for ett enkelt kre, og de spiser vel bare papp/papir?

Anonymkode: 52c73...7ef

Det behøver ikke å være så vanskelig å anslå hvor lenge de har vært der, hvis man setter seg litt inn i livssyklusen deres. Jeg oppdaga skjeggkre nylig i min bolig, og har ved hjelp av illustrasjonen på FHIs nettside kommet fram til at de har vært der i minst ca. et halvår. Jeg fant ut hvor de holdt til og med tanke på at de kan legge ett egg i uka og at de jeg fant (alle utenom en) var små, men i ulike størrelser, kunne jeg greit gjøre et sannsynlig overslag over hvor lenge de har vært der. Det tar ca. 2 mnd før egget klekker, så finner man flere små er det jo sannsynlig at de har vært der lenger enn 2 mnd.

Det er nok mange som har skjeggkre i boligen sin uten at de vet om det. Etter å ha oppdaga den første, begynte jeg å sjekke ordentlig ved å se nøye etter når jeg slo på lyset i et rom på kveld/natt/morgen. I løpet av en uke hadde jeg oppdaga 6-7 til. Nå er det 10 dager siden jeg hadde skadedyrsbekjemper her som la ut giftåte, og jeg har ikke sett flere etter det.

Skjeggkre kan leve opp til syv år.

Nei, de spiser ikke bare papp/papir. Fra FHI: De er altetende, og selv små mengder brødsmuler, mel, matrester, døde insekter, tørre blader eller andre organiske materialer vil være tilstrekkelig til å holde liv i en bestand.

https://www.fhi.no/sk/skadedyrhandboka/smadyr-andre/skjeggkre/?term=#livssyklus-habitat-og-atferd

Anonymkode: 1c2f2...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra de kan undersøke om de har vært der fra før, for jeg tenker som en annen her at det kan ha kommet med flyttelass eller nyinnkjøpte varer e.l. Jeg fikk med et skjeggkre i esken sist jeg kjøpte ny TV fra Elkjøp. Ei venninne av meg fikk det med IKEA-varer som ble levert på døren.

Når dere aldri har sett skjeggkre så lenge dere har bodd der, men de har sett det 2 mnd etter de flyttet inn, så tenker jeg jo at det er det mest sannsynlige. Altså at dere vil bli "frikjent" om de kan finne ut av når de kom.

Anonymkode: 0b2e9...acf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ikke noe rolle hvor lenge de har vært der uansett, det regnes ikke som noe som setter ned verdien lenger. Ville tilbudt meg å betale egenandelen for sanering og det er det :) 

Anonymkode: c21b3...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Fungerer det slik med kjøpesummen også? Kjøper skal egentlig betale kr 4 500 000,- men betaler bare 4 498 000,- og henviser til at beløpet er så lite at det bare er en ubetydelig bagatell? 

Nei, kjøper kan selvsagt ikke la være å betale hele kjøpesummen av eget velbefinnende. 

Om eiendommen ikke alt er overdratt til ny eier kan dere nekte tinglysing før hele kjøpesummen er innbetalt på meglers konto.

Les nøye hva som står i kontrakten om oppgjøret. Normalt vil der være et punkt som sier at overdragelse til ny eier forutsetter innbetaling av hele kjøpesummen, og at det vil påløpe forsinkelsesrente ved manglende betaling.

Anonymkode: 5ea41...4de

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 11.39):

Skjegggkre er nå mer vanlig enn for noen år siden, da folk fikk store prisavslag. 
I dag er der og gode midler og måter å fjerne kremene på, det hadde vi ikke da fenomenet var nytt. 
Hvor mye støy kjøper vi gjøre ut av dette vites ikke, og det er og avhengig av hvilke løsninger dere kommer frem til. 

Vær og klar over at kjøper kan ha dratt med seg skjeggkre fra møbler kjøpt på Ikea, flyttekasser, og flyttebil om de har dratt noe slikt i hus. Så å bevise at kremene var der da dere solgt, blir ikke enkelt. Der var vel ikke avbildet skjeggkre på bildene i salgsoppgaven? Da har dere i tilfellet er dårlig sak. For å sette dette på spissen. 

Anonymkode: e5db4...c3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...