AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #1 Skrevet 16. november 2024 https://www.trustedhealth.com/nurse-salary-guide/california Her i Oslo er gjennomsnittet på nærmere 670 000 bare. Og vi har mye høyere skatter, avgifter og høyere priser. Våre amerikanske kollegaer får gratis helseforsikring fra jobben (dekker hele familien). Vi må bare innse at Norge er en fattig liten bananrepublikk uten noen fordeler. Norge er bare bra om man er ufør, noe de aller fleste aldri blir. Sosialdemokrati fungerer ikke. Staten vil at vi skal leve hånd til munn og at vi ikke skal kunne pensjonere oss før vi er gamle og grå. Kjenner flere travel nurses (reisende vikarsykepleiere) i USA som bare trengte å jobbe og investere i 10 år og så aldri trengte å jobbe igjen. De kunne tjene opp mot 5 millioner i året og investerte alt i både eiendom og indeksfond. Nå sitter de på enorme formuer som stiger raskere enn du og jeg noensinne kommer til å tjene. Anonymkode: b0493...05e 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #2 Skrevet 16. november 2024 Boligprisene der borte er jo helt ville i forhold til i Norge, så de må vel tjene godt da hvis de skal ha tak over hodet. Anonymkode: 20f1b...a14 9 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #3 Skrevet 16. november 2024 Svak norsk krone og (relativt sett) liten forskjell i lønn mellom de med høyere utdannelse og de uten, så det blir sånn. Har jo lest om vikarsykepleiere i Norge som tjener veldig godt også, som dette, men ikke i nærheten av det du beskriver. Så er det i mitt hode helt fjern, lavpanna og kunnskapsløst å si at Norge er "uten noen fordeler". Det er åpenbart massevis av fordeler ved å bo i Norge, så får den enkelte selv vurdere om de veier opp for ulempene. Anonymkode: b46d8...30e 14 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #4 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Boligprisene der borte er jo helt ville i forhold til i Norge, så de må vel tjene godt da hvis de skal ha tak over hodet. Anonymkode: 20f1b...a14 Tja, det er mye i SF til rundt 6-10 mill. Om man er villig til å bo i leilighet. Oslo er også en dyr by og det er det du sammenligner med... Dessuten kan ikke en utenlandsk metro og Oslo sammenlignes. Jeg har bodd i SF og spiste fint ute flere ganger i uken. Jeg følte meg mye rikere der enn her... der var markedslønn 1,5- 2 mill + aksjer+ bonus for min bransje... Anonymkode: 96e98...175 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #5 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Boligprisene der borte er jo helt ville i forhold til i Norge, så de må vel tjene godt da hvis de skal ha tak over hodet. Anonymkode: 20f1b...a14 Det her er ren løgn. Sosialistpropaganda. Det koster omtrent det samme der borte. Dessuten får de mye større lån/mindre krav til egenkapital. https://www.redfin.com/city/17680/CA/Santa-Cruz/condos Anonymkode: b0493...05e
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #6 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Svak norsk krone og (relativt sett) liten forskjell i lønn mellom de med høyere utdannelse og de uten, så det blir sånn. Har jo lest om vikarsykepleiere i Norge som tjener veldig godt også, som dette, men ikke i nærheten av det du beskriver. Så er det i mitt hode helt fjern, lavpanna og kunnskapsløst å si at Norge er "uten noen fordeler". Det er åpenbart massevis av fordeler ved å bo i Norge, så får den enkelte selv vurdere om de veier opp for ulempene. Anonymkode: b46d8...30e Hvilke fordeler? Det er ingen fordeler i Norge som kan slå tidlig økonomisk uavhengighet (formue stor nok til å gjøre hva man vil med tiden sin). Anonymkode: b0493...05e 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #7 Skrevet 16. november 2024 https://www.nrk.no/urix/xl/sylvias-kostbare-kamp-1.15189098 Denne amerikanske sykepleieren var også forsikret gjennom jobben og trodde det var nok når hun ble syk (smittet på jobb). Om du faktisk gidder å lese hele denne linken, Ts, så vil du se hvor mye dyrere amerikansk helsevesen er og hvorfor! Når helse gjøres om til en isolert business, så koster det samfunnet langt mer enn det man "tjener" på helsebusinessen. Og USA er et godt eksempel på hvor dysfunksjonelt det da blir for samfunnet. Med Helseforetak-modellen i Norge og for mange private helsetilbydere i Norge går det dårligere med helseforetakene, mens de private skummer fløten og stikker av med fortjenesten, og legger utgifter på det offentlige. Anonymkode: 985c8...277 9 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #8 Skrevet 16. november 2024 Norge > USA. Ville aldri flyttet dit med all galskapen som rår der borte. Selv ikke for en millionlønn. Der er det bare ren splittelse, grådighet og klassegap. Anonymkode: e4ab0...a1e 11 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #9 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det her er ren løgn. Sosialistpropaganda. Det koster omtrent det samme der borte. Dessuten får de mye større lån/mindre krav til egenkapital. https://www.redfin.com/city/17680/CA/Santa-Cruz/condos Anonymkode: b0493...05e Hverken løgn eller sosialistpropaganda du. Vi hadde ikke hatt råd til mange av de boligene i linken din. I Norge tjener i grunn sykepleiere det samme uansett om de bor i Oslo eller ei. Vi hadde ikke hatt råd til mer enn en leilighet i Oslo heller, men her vi bor har vi en middels stor enebolig med god standard. Anonymkode: 20f1b...a14 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #10 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det her er ren løgn. Sosialistpropaganda. Det koster omtrent det samme der borte. Dessuten får de mye større lån/mindre krav til egenkapital. https://www.redfin.com/city/17680/CA/Santa-Cruz/condos Anonymkode: b0493...05e Det du skriver her er jo bare løgn......har du noengang vært der?? Det er kun 16% som har råd til å kjøpe seg egen bolig i california og om du kjøper i nederste prisleie som ligger på rundt 4,5 mill så krever bankene at du har inntekt på over 2 mill. Her snakker jeg nå i norske kroner.Og da har jeg regnet 10 kr.dollaren, nå er kursen enda høyere. Du kaller det sosialispropaganda....nå er ikke jeg sosialist, men hva får deg til å tro at sosialistene vil komme med denne propagandaen, og hva tenker du de vil tjene på det i såfall? Folk som kommer med slik oppgulp er som regel lite utdanna og litt enkle i sin fremstilling av virkeligheten, kanskje du skulle få deg litt utdannelse og lese deg opp litt på bla. propaganda ? Ta deg gjerne en studietur til USA også.....det vil nok være lærereikt for deg. God tur 🙂 Anonymkode: 1bac9...061 8 3
Lønnesirup01 Skrevet 16. november 2024 #11 Skrevet 16. november 2024 Sykepleier er et attraktivt yrke i USA. Spesielt sykepleiere med spesialisering (operasjonssykepleier, anestesisykepleier etc.) tjener veldig godt og trekker snittet opp. Det er jo et mer utbygget privat helsevesen i USA der de kan tjene bra. 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #12 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvilke fordeler? Det er ingen fordeler i Norge som kan slå tidlig økonomisk uavhengighet (formue stor nok til å gjøre hva man vil med tiden sin). Anonymkode: b0493...05e Du har ikke fått med deg trygdeytelsene vi nyter godt av i norge? Om du blir syk,havner på sykehus osv??? I usa må alle betale helseforsikringer som er utrolig dyrt, så lønningene må nødvendigvis være høye.....i norge har vi også pensjon. Mulig du burde prøve å få deg litt kunnskap før du kommenterer, så fremstår du kanskje litt mindre dum. Anonymkode: 1bac9...061 8 6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #13 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): https://www.trustedhealth.com/nurse-salary-guide/california Her i Oslo er gjennomsnittet på nærmere 670 000 bare. Og vi har mye høyere skatter, avgifter og høyere priser. Våre amerikanske kollegaer får gratis helseforsikring fra jobben (dekker hele familien). Vi må bare innse at Norge er en fattig liten bananrepublikk uten noen fordeler. Norge er bare bra om man er ufør, noe de aller fleste aldri blir. Sosialdemokrati fungerer ikke. Staten vil at vi skal leve hånd til munn og at vi ikke skal kunne pensjonere oss før vi er gamle og grå. Kjenner flere travel nurses (reisende vikarsykepleiere) i USA som bare trengte å jobbe og investere i 10 år og så aldri trengte å jobbe igjen. De kunne tjene opp mot 5 millioner i året og investerte alt i både eiendom og indeksfond. Nå sitter de på enorme formuer som stiger raskere enn du og jeg noensinne kommer til å tjene. Anonymkode: b0493...05e Så du tror alle som investerer i eiendom og indeksfond blir steinrike ? Hvis det er slik du sier, hva er da grunnen til så mye fattigdom og elendighet i usa, burde ikke alle vært "steinrike"? Mulig det er bare alle sykepleiere i usa som har klart å bli steinrike. Anonymkode: 1bac9...061 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #14 Skrevet 16. november 2024 Hvorfor er du her og ikke der da? Dumt å bli værende her om du mener det er bedre å jobbe der? Anonymkode: 6d8f8...7e3 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #15 Skrevet 16. november 2024 https://thehill.com/homenews/nexstar_media_wire/4638536-nurses-faced-with-low-pay-high-cost-of-living-these-cities-are-worst/ Anonymkode: 2e1e5...03f
NakenPanda Skrevet 16. november 2024 #16 Skrevet 16. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (59 minutter siden): https://www.trustedhealth.com/nurse-salary-guide/california Her i Oslo er gjennomsnittet på nærmere 670 000 bare. Og vi har mye høyere skatter, avgifter og høyere priser. Våre amerikanske kollegaer får gratis helseforsikring fra jobben (dekker hele familien). Vi må bare innse at Norge er en fattig liten bananrepublikk uten noen fordeler. Norge er bare bra om man er ufør, noe de aller fleste aldri blir. Sosialdemokrati fungerer ikke. Staten vil at vi skal leve hånd til munn og at vi ikke skal kunne pensjonere oss før vi er gamle og grå. Kjenner flere travel nurses (reisende vikarsykepleiere) i USA som bare trengte å jobbe og investere i 10 år og så aldri trengte å jobbe igjen. De kunne tjene opp mot 5 millioner i året og investerte alt i både eiendom og indeksfond. Nå sitter de på enorme formuer som stiger raskere enn du og jeg noensinne kommer til å tjene. Anonymkode: b0493...05e Du er ihvertfall dårlig på konvertering av valuta, det var vel derfor de prøvde min 3 i matte for sykepleier studenter.... Endret 16. november 2024 av NakenPanda 1 1
Million Skrevet 16. november 2024 #17 Skrevet 16. november 2024 (endret) Når de lønner helsevesenets ansatte så grådig, er det jo ikke rart syke folk dør av helseproblemer i statene, fordi alminnelige og fattige folk ikke har råd til å gå til legen og få helsehjelp. En operasjon uten å ha helseforsikring koster et par årslønner for fattige. Et enkelt besøk på legevakten kostet mange tusen kroner, så jeg i en dokumentar en gang. Det var et eksperiment, de filmet en dokumentar, deltageren skulle klare seg på et lite beløp i så og så lang tid (noen uker tror jeg). Meningen var at beløpet de fikk skulle dekke enkel mat og enkelt husvære som leie av et rom. Men så fikk deltageren plutselig alvorlig urinveisinfeksjon, så fremskreden at det forplantet seg opp til nyrene med store smerter. Hun måtte derfor på legevakten i USA og få resept på antibiotika. De tok en urinprøve, målte med sticks, skrev en resept - prislapp 500 dollar! Det tilsvarte på det tidspunktet jeg så programmet 5000 norske kroner for et enkelt, kjapt legevaktbesøk som resulterte i en resept. Hvor mye koster en sånn test-stick som man tar urinprøve med? En tier eller to? Hva antibiotikaen hun fikk kostet på apoteket husker jeg ikke, men den var nok ikke gratis akkurat. Amerikanske legemiddelprodusenter gir ikke ved dørene, det tar seg grådig betalt, etter hva jeg har sett i media. Det koster en formue å bli syk i statene, selv de enkleste sykdommer. Mange har ikke råd til å betale for sykeforsikring. De som betaler for sykeforsikring, opplever ofte å bli nektet når de er syke fordi forsikringsselskapet vil ikke dekke ditt og datt av sykdommer og behandlinger likevel. Så mange ganger er forsikringen bortkastet, du får ikke dekket noe når du trenger det. Jeg er sjeleglad jeg ikke bor i USA med det skakkjørte helsesystemet de har der. Det er kun for de rike. PS! Universitet og høyskoleutdannelse, som f.eks for å bli sykepleier, er gratis her i Norge. Det koster vel hundretusenvis av kroner for å gå på universitet i statene, gjør det ikke? Foreldre begynner å spare for barnas utdannelse allerede når de blir født. Har du ikke foreldre som har økonomi til å spare, kan du enten ikke ta utdannelse, eller du må ta skyhøye studielån. I Norge tar man studielån for å bo og spise under studiene. Men i statene må man ta enda mer studielån fordi man er nødt til å betale for skolegangen i tillegg, altså mye, mye mer. Endret 16. november 2024 av Million stavefeil rettet 3 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #18 Skrevet 16. november 2024 Million skrev (9 minutter siden): Når de lønner helsevesenets ansatte så grådig, er det jo ikke rart syke folk dør av helseproblemer i statene, fordi alminnelige og fattige folk ikke har råd til å gå til legen og få helsehjelp. En operasjon uten å ha helseforsikring koster et par årslønner for fattige. Et enkelt besøk på legevakten kostet mange tusen kroner, så jeg i en dokumentar en gang. Det var et eksperiment, de filmet en dokumentar, deltageren skulle klare seg på et lite beløp i så og så lang tid (noen uker tror jeg). Meningen var at beløpet de fikk skulle dekke enkel mat og enkelt husvære som leie av et rom. Men så fikk deltageren plutselig alvorlig urinveisinfeksjon, så fremskreden at det forplantet seg opp til nyrene med store smerter. Hun måtte derfor på legevakten i USA og få resept på antibiotika. De tok en urinprøve, målte med sticks, skrev en resept - prislapp 500 dollar! Det tilsvarte på det tidspunktet jeg så programmet 5000 norske kroner for et enkelt, kjapt legevaktbesøk som resulterte i en resept. Hvor mye koster en sånn test-stick som man tar urinprøve med? En tier eller to? Hva antibiotikaen hun fikk kostet på apoteket husker jeg ikke, men den var nok ikke gratis akkurat. Amerikanske legemiddelprodusenter gir ikke ved dørene, det tar seg grådig betalt, etter hva jeg har sett i media. Det koster en formue å bli syk i statene, selv de enkleste sykdommer. Mange har ikke råd til å betale for sykeforsikring. De som betaler for sykeforsikring, opplever ofte å bli nektet når de er syke fordi forsikringsselskapet vil ikke dekke ditt og datt av sykdommer og behandlinger likevel. Så mange ganger er forsikringen bortkastet, du får ikke dekket noe når du trenger det. Jeg er sjeleglad jeg ikke bor i USA med det skakkjørte helsesystemet de har der. Det er kun for de rike. Men koster det ikke sykt mye i Norge også da? Anonymkode: 97943...abe
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #19 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Du har ikke fått med deg trygdeytelsene vi nyter godt av i norge? Om du blir syk,havner på sykehus osv??? I usa må alle betale helseforsikringer som er utrolig dyrt, så lønningene må nødvendigvis være høye.....i norge har vi også pensjon. Mulig du burde prøve å få deg litt kunnskap før du kommenterer, så fremstår du kanskje litt mindre dum. Anonymkode: 1bac9...061 Her er hovedforskjellen ja! Staten betaler pensjonen din, utdanningen din..Husk at en sykepleierutdanning i usa koster noen hundretusen… og hva med fagforeningene i usa? dessuten kan en sykepleier i Oslo med grunnlønn på 700 000 få million lønn med over tid og ekstravakter.. regn på det og innse at det er ikke gull alt som glitrer Anonymkode: 2f774...778 4 2
Million Skrevet 16. november 2024 #20 Skrevet 16. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men koster det ikke sykt mye i Norge også da? Anonymkode: 97943...abe Hva koster sykt mye? Å bli syk? Nei. Det er så godt som gratis, alt vi betaler er en egenandel, en puslete liten egenandel. Eksempel fra mitt liv. Jeg fikk hudkreft. Ble henvist til operasjon på Rikshospitalet, innkalt til operasjon, operert og tilbragte en hel dag på sykehuset. Da jeg skulle gå hjem, spurte jeg hva det kostet, og fikk til svar at det kostet ingen verdens ting. Sånn er det på et norsk sykehus for en norsk innbygger. Gratis kur mot hudkreften. Det eneste jeg betalte var den innledende legekontakten hos fastlegen, da jeg betalte egenandelen hos fastlegen på 250-300 kr da hun skar bort føflekken og sendte den inn til testing. Dette er Norges helsevesen. Gratis operasjon. Går man utenom ventelistene og søker privatsykehus, må man selvsagt betale. Men de aller fleste får behandling av det offentlige helsevesenet, og det koster småpenger eller er gratis. PS! Jeg tror det var to måneders ventetid på min operasjon (i 2022). Endret 16. november 2024 av Million stavefeil rettet 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå