AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #1 Skrevet 16. november 2024 Hei Bakte pizza i går. Hadde litt problem med deigen. Jeg kjevlet deigen på benken. Kjevlet den til en stor pizzabunn. Men når jeg flyttet den over til platen så krympa den seg. Prøvde å strekke den igjen med hendene men jeg fikk ikke den størrelsen jeg ville ha. Da fikk pizzaen tykke kanter og ble litt mindre i størrelsen enn det jeg hadde tenkt😬 hadde også bakepapir under som alltid. Noen som vet hvilken feil jeg gjorde? Hvorfor krympet den? Og hvorfor fikk jeg ikke den til å strekke? Men på kjøkkenbenken gikk det fint å kjevle den ut til den størrelsen og tykkelsen jeg ville ha Anonymkode: 8dc97...70e
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #2 Skrevet 16. november 2024 For mye mel kan føre til at de har lett for p krympe. Så viktig å la deigen hvile innimellom og ikke kjevle i en fei og så flytte deigen. Anonymkode: 4a607...ae9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #3 Skrevet 16. november 2024 Deigen er ikke bearbeidet nok Anonymkode: 9b46c...ffa
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #4 Skrevet 16. november 2024 Hvis du bruker kjøkkenmaskin bør deiger elte i 10 minutter eller mer, og ikke bruk for mye mel. Du kan gjøre «vindutesten» for å se om du har eltet nok; du tar en liten bit av deigen og strekker ut til et rektangel. Hvis du kan strekke den rimelig greit uten at den sprekker har du eltet nok. Dette gjelder for all gjærbakst. Anonymkode: b2926...5da
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #5 Skrevet 16. november 2024 Baker du ut med hvetemel? Hvis du bruker durumhvete så trekkes ikke dette inn i deigen og den blir bedre å strekke ut i den strl du skal ha. Også lurt å bruke ordentlig pizzamel enn vanlig hvetemel når du lager pizza. Anonymkode: 28cc2...a51
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #6 Skrevet 17. november 2024 Du har ikke bearbeidet deigen lenge nok. ikke bruk kjevle, trykk deigen ut med hendene rett på bakeplaten. Anonymkode: 22bef...e6f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #7 Skrevet 17. november 2024 Vanlig mel.. ? Bruk Tipo00 neste gang. Anonymkode: fe0c8...cf2
Irak Skrevet 17. november 2024 #8 Skrevet 17. november 2024 Jo lenger deigen får heve, jo mer elastisk blir den. De gangene jeg har laget italiensk pizza med tynn bunn så har jeg gjerne latt deigen heve en time eller to. Deigen må minimum eltes ti minutter på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #9 Skrevet 17. november 2024 Jeg pleier å bruke denne oppskriften, og får alltid et bra resultat. Med langtidshevet deig, pleier jeg å få en bunn som er lett å jobb med. https://www.godt.no/oppskrifter/pizza/2449/pizzadeig-jan-vardoeens-pizzabunn Alle gjær-deiger oppfører seg forskjellig. Selv om jeg bruker samme oppskrift hver gang, kan de bli litt ulike. Noen ganger trekker deigen seg litt mer sammen, andre ganger ikke. Om den trekker seg sammen, la den hvile litt på benken før du fortsetter. Anonymkode: 32e81...ab2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå