Gå til innhold

Verdiløse klær i plast

Thyra

Anbefalte innlegg

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/drukner-i-verdilose-klaer-en-plastpose-med-blomster-pa/17016139/

Stadig mer plast i klærne som fører til at de verken kan gjenvinnes eller gjenbrukes..

Jeg skjønner det med gjenvinning. Men er det ikke mulig å gjenbruke klær av polyester??

Jeg har da flere ganger kjøpt brukte fleeceklær, f.eks. Jeg skjønner at det er et problem med alt for mye brukte klær. Men det at klærne er lagd av polyester er vel ikke noen grunn til at de må brennes? Om det er klær som noen kunne tenke seg å kjøpe?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg selv bruker mest mulig rene materialer, selv om jeg har fra tidligere plastklær. Jeg bruker mine til de blir utslitt og så hiver da riktignok. 

Anonymkode: e59f2...ac9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker opp klær av plast så går de i søppla etterpå.Kjøper ull og lin fremover.

Anonymkode: cd545...766

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også problem med at de avgir mikroplast ved vask som går rett i havet. Jeg kjøper ikke kunststoffer lenger, går for bomull, lin, ull. 

Anonymkode: 74abc...849

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo mange som kjøper masse klær som nesten ikke blir brukt, og så havner de på Fretex. Derfor er der jo sånn sett mulig å få tak i plastkort på fretex som ser ganske bra ut. Brukes klærne mye er det ikke mye å gjenbruke. Det er jo en del av bruk-og kastproblemet. 

Anonymkode: a3709...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er jo mange som kjøper masse klær som nesten ikke blir brukt, og så havner de på Fretex. Derfor er der jo sånn sett mulig å få tak i plastkort på fretex som ser ganske bra ut. Brukes klærne mye er det ikke mye å gjenbruke. Det er jo en del av bruk-og kastproblemet. 

Plastklær *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes det er merkelig at de ikke kan gjenbrukes ja. 

Her i området har vi en organisasjon som går direkte på vanskeligstilte i vår by. Vi har levert inn en del klær dit for da vet vi at klærne blir brukt videre og kommer noen til gode. De klærne som de mener ikke kan brukes blir klippet opp til f.eks vaskekluter osv. Jeg vet at de kaster veldig lite, med mindre de får inn direkte søppel. 

Jeg forstår at de helst vil ha inn klær i god kvalitet, men om man ikke har noenting så er det vel bedre med en genser i polyester enn ingenting?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er polyester og polyamid det samme? Ganske sikker på at jeg har sett det er nye strømpebukser på markedet laget av gjenvunnet fiber? Ellers havner jo millioner av disse i søpla som ikke er bra.

Anonymkode: b5cf2...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å kjøpe klær i plast, både nytt og second hand.

Anonymkode: e8bef...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er polyester og polyamid det samme? Ganske sikker på at jeg har sett det er nye strømpebukser på markedet laget av gjenvunnet fiber? Ellers havner jo millioner av disse i søpla som ikke er bra.

Har også sett fleecegensere som er lagd av gjenvunnet fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper heller ikke mye klær i plast, men bruker noe fleece, både til meg og barnet mitt, og noe superundertøy i polyester/ullundertøy med innside av polyester.

Boblejakker, vinterdresser til barn o.l. er jo heller ikke i naturmaterialer.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sluttet å kjøpe plastklær, kun bomull/ull/lin som gjelder nå :) Prøver å handle secondhand der jeg kan og det er tidvis utfordrende når mange loppemarkeder og bruktbutikker er fulle av klær fra H&M og Temu :( De slites mye raskere, blir stygge fortere og ofte er de klamme og ekle å ha på seg.

Det er litt mer ork å begrense seg slik jeg gjør, fordelen er at jeg får utrolig mange komplimenter for garderoben min - det gjorde jeg ikke før. Kler meg mest for meg selv, men det var overraskende hyggelig å få mitt første kompliment på stilen når jeg har lagt ned litt innsats.

Anonymkode: 9e7e0...7fb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har også sluttet å kjøpe plastklær, kun bomull/ull/lin som gjelder nå :)

Anonymkode: 9e7e0...7fb

Ja, blir vel fint med regntøy i bomull ;) Og strømpebukse i ull er sikkert topp på sommeren. 

Anonymkode: 1b3b7...4f5

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thyra skrev (På 16.11.2024 den 7.14):

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/drukner-i-verdilose-klaer-en-plastpose-med-blomster-pa/17016139/

Stadig mer plast i klærne som fører til at de verken kan gjenvinnes eller gjenbrukes..

Jeg skjønner det med gjenvinning. Men er det ikke mulig å gjenbruke klær av polyester??

Jeg har da flere ganger kjøpt brukte fleeceklær, f.eks. Jeg skjønner at det er et problem med alt for mye brukte klær. Men det at klærne er lagd av polyester er vel ikke noen grunn til at de må brennes? Om det er klær som noen kunne tenke seg å kjøpe?

Man gjenvinner jo plastemballasje, det er jo god butikk. Det må jo være et kjempemarked for å gjenvinne plastklær! 

Anonymkode: 82a08...e96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 8.12):

Polyamid er det kjemiske navnet på Nylon. (Varemerke) Som har mer slitestyrke enn polyester. Derfor så kjent fra strømpebukser.

Det er nok ikke veldig utstrakt gjenvinning av syntetiske tekstiler, nei. Handler helst om at det er enklere og billigere å lage av nye materialer. Dette gjelder generelt for alt av plastmaterialer, dessverre. Veldig liten andel som materialgjenvinnes. 

Anonymkode: 1b316...3d8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endret kjøpe vanen min på klær jeg å. Jeg ser på hva klærne inneholder no og prøver så langt det gjør å unngå plast. Elsker lin. Bomull og ull. Og kjøper heller kvalitet og ikke så mye. Jeg har mye klær. Så jeg må bare bruke det opp og ikke kjøp nytt. Også slank meg litt. Sånn at jeg slipper å kjøpe nytt. 

Anonymkode: 7969a...eab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har endret kjøpe vanen min på klær jeg å. Jeg ser på hva klærne inneholder no og prøver så langt det gjør å unngå plast. Elsker lin. Bomull og ull. Og kjøper heller kvalitet og ikke så mye. Jeg har mye klær. Så jeg må bare bruke det opp og ikke kjøp nytt. Også slank meg litt. Sånn at jeg slipper å kjøpe nytt. 

Ikke glem viskose. Det er også et natur produkt. Men man kan ikke unngå plast fordi man trenger regn og sports klær.

Anonymkode: ce28c...21e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ikke glem viskose. Det er også et natur produkt. Men man kan ikke unngå plast fordi man trenger regn og sports klær.

Viskose regnes ikke som et naturmateriale.

Anonymkode: d5068...8f1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg skrev så langt det lar seg gjøre. Jeg er ikke født i går. Så jeg vet vi må ha både plast og olje i vår hverdag jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...