Gå til innhold

Kunne arbeidsgiver trekke meg i lønn for dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble syk rett før nattevakt og ytterligere dårligere med økende feber da jeg ankom. Dermed ble jeg sendt hjem av kolleger 45 min senere. Jeg kom ikke på å skrive egenmelding for dette siden jeg ikke trodde det trengtes siden jeg stilte på jobb. Leder nevnte heller ikke noe om at hun savnet egenmelding. Så ble rimelig paff da jeg så på lønnslippen at de hadde trukket meg i lønn for denne vakten (en fast vakt i turnus). Kan arbeidsgiver gjøre dette eller bør jeg klage?

Hva er reglene her? Om man feks er på jobb og blir syk i løpet av vakta. Feks etter 2 timer. Må man skrive egenmelding da også?

Anonymkode: e7a16...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det bare opp med lederen, så ordner det seg sikkert på neste lønnsslipp. Jeg har sjelden/aldri hørt om at noen som vanligvis er pliktoppfyllende og pålitelige, ikke har fått pengene de i utgangspunktet hadde krav på, bare fordi reglene ikke ble fulgt til punkt og prikke. 

Det praktiseres kanskje ulikt fra sted til sted. Hos oss trengs ingen egenmeldingskjema ved egenmelding utover at det legges inn i timeføringssystemet som en sykedag. Blir man syk og må dra etter man har stilt på jobb, så går disse syketimene som "permisjon med lønn" og ikke som egenmelding.

Nå har jeg vanlig "8-16 jobb", så det kan jo være litt egne regler rundt skift. Men jeg regner med dere har en kalender hvor dere blir satt opp på skift fremover i tid, og da har man krav på å få dekket lønn for de skiftene man er satt opp på.

Alle jobber jeg har vært i, har hatt en "personalhåndbok" eller en intranettside hvor man kan lese alle slike regler og retningslinjer.

Anonymkode: ea040...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...