Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid og spiste burger på restaurant. Oppdaget halvveis uti burgeren at den var litt rosa. 

Hvor sannsynlig er det at fosteret blir syk? Livredd og føler for å spy opp igjen alt

Anonymkode: 96e7d...125

Skrevet

Oksekjøtt er ikke det med høyest risiko for toxo hvis det er det du tenker på. Det er lite toxo i Norge. Du kan jo evt prøve å spy hvis du er redd, men sjansen for sykdom er liten. Du kan ta en blodprøve etter 2-3 uker for å bekrefte at du ikke er smittet. Tror også at hvis den er litt rosa inni, så kan fremdeles temperaturen på kjøttet likevel være høy nok for at alt er ok, leste hvertfall det da jeg googlet etter å ha gått på denne smellen to ganger i syden.

Anonymkode: 21b7a...8ab

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Så lenge kjøttet er stekt utenpå skal det være ganske sikkert her i Norge…

Anonymkode: 01d16...5b9

Skrevet

Er ekstrem lav sjanse. Pust.

Anonymkode: 88f2f...0fb

• Hjerte 1
Skrevet

Svært usannsynlig.

Anonymkode: e2d08...661

• Hjerte 1
Skrevet

Det går nok fint 😊

• Hjerte 1
Skrevet

Tror de fleste gravide har noen sånne opplevelser i løpet av svangerskapet. Spist er spist, prøv å ikke tenke for mye på det. Det kommer til å gå helt fint. 

Anonymkode: 775eb...618

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg gjorde det samme mens jeg var gravid, glemte å si at jeg måtte ha det gjennomstekt og oppdaget halvveis i måltidet at det var litt rosa inni. Tenker at spist er spist, og det gikk helt fint med baby ☺️ 

Anonymkode: fdbb6...43f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så lenge kjøttet er stekt utenpå skal det være ganske sikkert her i Norge…

Anonymkode: 01d16...5b9

Gjelder ikke kvernet kjøtt, da er alt mikset (inkl bakterier) 

Anonymkode: 72cd5...071

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har gjort det samme. Da var burgeren mer enn bare rosa inni også. Den var helt ustekt. Spiste en del biter før jeg oppdaget det og sendte den tilbake. 

Heldigvis er listeria og toxoplasmose i kjøtt veldig sjeldent i Norge, så det er veldig lite sannsynlig at man blir smittet av noen sånne hendelser ila graviditeten. Bare tenk på foreldregenerasjonen vår som spiste spekemat etc gjennom hele graviditeten, og det gikk nok bra i de aller fleste tilfeller selv om de gjorde det! Det betyr selvsagt ikke at man skal drite i rådene fordi de er der for en grunn, men at det heldigvis som oftest går bra hvis man skulle være uheldig og spise kjøtt som ikke er gjennomstekt.

Anonymkode: c3f48...0a0

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Viss du er urolig bestiller du en legetime 🙂

Endret av Sologsommer5
Skrevet

Tusen takk for svar. Har bestilt meg legetime til uken og håper jeg kan ta en blodprøve for å sjekke. Har noen av dere tatt blodprøve og vet hvor mange dager før man evt kan se dette i blodet? 

Skrevet

Du må vel vente hvertfall 2 uker før det kan påvises. Kanskje legen din kan legge inn rekvisisjon, så kan du vente litt med å ta prøven på et prøvetakingssenter. Hvis du bor i en by.

Anonymkode: 21b7a...8ab

Skrevet

Vet at det er vanskelig å berolige seg, men det går mest sannsynlig helt fint. Har selv spist burger som hadde anelse rosa inni to ganger. Den første gangen var det på restaurant og jeg oppdaget det ikke før jeg nesten var ferdig med burgeren. Andre gang var den fortsatt ørlite rosa selv om jeg selv hadde stekt burgeren hjemme, og visste at jeg hadde stekt den gaaaanske lenge for å sørge for at den var gjennomstekt. 

Usikker på om dette er sant, men tror kanskje at hvis det er listeria så er det bare 2-3 dager før man vet om det gikk bra eller ikke? Hvis du fortsatt kjenner babyen sparke/alt ser fint ut på UL etter noen dager så gikk det sannsynlig bra. Om 2 uker med listeria-test har det jo allerede "skjedd". 

Tror også at det er mye kjøtt som ikke mister absolutt all antydning til rosa selv om det er gjennomstekt og alle potensielle listeriabakterier dør. 

Anonymkode: e562f...590

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet at det er vanskelig å berolige seg, men det går mest sannsynlig helt fint. Har selv spist burger som hadde anelse rosa inni to ganger. Den første gangen var det på restaurant og jeg oppdaget det ikke før jeg nesten var ferdig med burgeren. Andre gang var den fortsatt ørlite rosa selv om jeg selv hadde stekt burgeren hjemme, og visste at jeg hadde stekt den gaaaanske lenge for å sørge for at den var gjennomstekt. 

Usikker på om dette er sant, men tror kanskje at hvis det er listeria så er det bare 2-3 dager før man vet om det gikk bra eller ikke? Hvis du fortsatt kjenner babyen sparke/alt ser fint ut på UL etter noen dager så gikk det sannsynlig bra. Om 2 uker med listeria-test har det jo allerede "skjedd". 

Tror også at det er mye kjøtt som ikke mister absolutt all antydning til rosa selv om det er gjennomstekt og alle potensielle listeriabakterier dør. 

Anonymkode: e562f...590

Man kan få antibiotika ved listeriose :)

https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/bakteriesykdommer/listeriose/listeriose-behandling

"Det er sannsynlig at mange som smittes av denne bakterien, ikke får symptomer. Dersom det utvikles symptomer, vil disse melde seg i løpet av noen dager til få uker (inkubasjonstid). Men det er beskrevet at tiden fra smitte til symptomer kan være helt opp i 2-3 måneder.

Dersom en gravid kvinne får feber, og det er mistanke om listeriasmitte, tas prøver fra blod og ryggmargsvæske."

https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=d9xZ7mKg

"

• Bakterien kan først påvises når den gravide har utviklet symptomer; ved blodkultur og dyrkning fra cervix, evt. dyrkning fra spinalvæske eller fostervann der det er aktuelt. Serologiske prøver er usikre.
  • Det er viktig å angi på mikrobiologisk rekvisisjon at Listeria mistenkes slik at spesialundersøkelser utføres.
  • Det er ikke indikasjon for testing eller oppfølgning hvis den gravide ikke har symptomer."

Skrevet

Men man finner vel ut av om man er smittet med en blodprøve? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men man finner vel ut av om man er smittet med en blodprøve? 

Det står at serologiske prøver er usikre. Derfor tas det nok ikke prøver uten at mor har symptomer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det står at serologiske prøver er usikre. Derfor tas det nok ikke prøver uten at mor har symptomer.

Hvor står det? Men dette er tokoplasmose jeg snakker om ikke listeria. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor står det? Men dette er tokoplasmose jeg snakker om ikke listeria. 

Det står i innlegg 15 om listeriose.

Du skreiv ikke i HI at du kun er bekymret for toxoplasmose og ikke listeriose, så det er litt vanskelig for meg å vite at du kun vil ha svar om toxoplasmose :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det står i innlegg 15 om listeriose.

Du skreiv ikke i HI at du kun er bekymret for toxoplasmose og ikke listeriose, så det er litt vanskelig for meg å vite at du kun vil ha svar om toxoplasmose :)

Slik jeg leser er det en heftigere prosess om man skulle få listeria enn tokoplasmose. Slik du også oppfatter det? 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...