AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #1 Del Skrevet 15. november 2024 Har 525 000 i årslønn. 2 barn, ett på 1 år og ett på 3. Skal dele foreldreansvaret slik at jeg har ca 65% og han 35. Jeg skal betale alt av barnehage og klær. Hva har jeg rett på? - Overgangsstønad vet jeg - Samme med utvidet barnetrygd - Får jeg full barnetrygd for begge barna i og med at jeg har de såpass mye og betaler alt? - Småbarnstillegg vet jeg - Har jeg rett til å få dekket litt av barnehage via NAV? - Bostøtte? Har studiegjeld på 465 000. Må betale 4000kr hver måned. Utbetalt ca 30 000. Angående fast bosted, blir det meg som skal stå som fast bosted i og med at han kun har 35%? Anonymkode: cbd5d...e3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 15. november 2024 #2 Del Skrevet 15. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har 525 000 i årslønn. 2 barn, ett på 1 år og ett på 3. Skal dele foreldreansvaret slik at jeg har ca 65% og han 35. Jeg skal betale alt av barnehage og klær. Hva har jeg rett på? - Overgangsstønad vet jeg - Samme med utvidet barnetrygd - Får jeg full barnetrygd for begge barna i og med at jeg har de såpass mye og betaler alt? - Småbarnstillegg vet jeg - Har jeg rett til å få dekket litt av barnehage via NAV? - Bostøtte? Har studiegjeld på 465 000. Må betale 4000kr hver måned. Utbetalt ca 30 000. Angående fast bosted, blir det meg som skal stå som fast bosted i og med at han kun har 35%? Anonymkode: cbd5d...e3d Fast delt bosted, kun fast hos deg eller han er alternativene. + avtale samvær. Dere har allerede avtalt 65/35 forstår jeg men det er ikke automatikk ang fast bosted hos den som har barna mest nei. Du må ha en skriftelig foreldreavtale på dette + 1 meklingsattest fra familievernkontoret. Disse trenger du når du søker om utvidet barnetrygd mm via nav. Du kan avtale med eksen om du eller han får barnetrygden ellers blir den delt om han også søker om det(kun om han søker, skjer dermed ikke automatisk). Samme gjelder utvidet barnetrygd men tror dere begge har rett på full utvidet barnetrygd i og med at dere begge bor alene med barna. Du kan søke nav om å få de til å kreve inn barnebidrag om han ikke vil lage en privat avtale med deg ang dette, godt mulig det ikke er så mye men litt hjelper det jo på om man absolutt må ha mer enn du allerede har. Har du over enn viss inntekt eller han har lavere inntekt enn deg har dette også noe å si(tror jeg). Merker at jeg trenger at folk her kan rette på meg om noe er feil her😅 Endret 15. november 2024 av Fighter83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #3 Del Skrevet 15. november 2024 Fighter83 skrev (4 minutter siden): Fast delt bosted, kun fast hos deg eller han er alternativene. + avtale samvær. Dere har allerede avtalt 65/35 forstår jeg men det er ikke automatikk ang fast bosted hos den som har barna mest nei. Du må ha en skriftelig foreldreavtale på dette + 1 meklingsattest fra familievernkontoret. Disse trenger du når du søker om utvidet barnetrygd mm via nav. Du kan avtale med eksen om du eller han får barnetrygden ellers blir den delt om han også søker om det(kun om han søker, skjer dermed ikke automatisk). Samme gjelder utvidet barnetrygd men tror dere begge har rett på full utvidet barnetrygd i og med at dere begge bor alene med barna. Du kan søke nav om å få de til å kreve inn barnebidrag om han ikke vil lage en privat avtale med deg ang dette, godt mulig det ikke er så mye men litt hjelper det jo på om man absolutt må ha mer enn du allerede har. Har du over enn viss inntekt eller han har lavere inntekt enn deg har dette også noe å si(tror jeg). Merker at jeg trenger at folk her kan rette på meg om noe er feil her😅 Tusen takk! Han har 200 000 mer enn meg i året så syns det blir litt urettferdig om barnetrygd skal deles når jeg har barna mer og i tillegg betaler alt, bryr nav seg om dette? Redd han vil ha det delt bare for å gjøre ting surt Anonymkode: cbd5d...e3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 15. november 2024 #4 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tusen takk! Han har 200 000 mer enn meg i året så syns det blir litt urettferdig om barnetrygd skal deles når jeg har barna mer og i tillegg betaler alt, bryr nav seg om dette? Redd han vil ha det delt bare for å gjøre ting surt Anonymkode: cbd5d...e3d Her kommer fult foreldreansvar inn. Om dere avtaler at du har fult foreldreansvar og barna har folkeregisteret adresse hos deg har du krav på full barnetrygd + utvidet barnetrygd alene. Men kun ved dette sånn jeg har forstått. Han har fortsatt krav på samvær selv om dette blir avtalt, her snakker dere allerede om 65/35. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #5 Del Skrevet 15. november 2024 Fighter83 skrev (Akkurat nå): Her kommer fult foreldreansvar inn. Om dere avtaler at du har fult foreldreansvar og barna har folkeregisteret adresse hos deg har du krav på full barnetrygd + utvidet barnetrygd alene. Men kun ved dette sånn jeg har forstått. Han har fortsatt krav på samvær selv om dette blir avtalt, her snakker dere allerede om 65/35. Men kan han nekte meg fult foreldreansvar? (han får selvfølgelig ha samvær så mye han klarer). Han har ikke kapasitet til å ha barna mer enn 35% Anonymkode: cbd5d...e3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 15. november 2024 #6 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men kan han nekte meg fult foreldreansvar? (han får selvfølgelig ha samvær så mye han klarer). Han har ikke kapasitet til å ha barna mer enn 35% Anonymkode: cbd5d...e3d Ja, det kan jo bli problematisk. Barna skal jo bo hos han de 35 % han har de eller tenker du at han kun skal ha de på dagtid i helgene o.l uten overnatting med egen tannbørste, klær mm hos han? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #7 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men kan han nekte meg fult foreldreansvar? (han får selvfølgelig ha samvær så mye han klarer). Han har ikke kapasitet til å ha barna mer enn 35% Anonymkode: cbd5d...e3d Nå må du passe på begrepene. Dere har helt sikkert felles foreldreansvar. Alle har det, og har dere det ikke får han det hvis han vil. Det du tenker på er daglig omsorg. Hvis barna har adresse hos deg og dere ikke har avtalt delt daglig omsorg er det du som har det. Da har du rett til barnetrygd og han har det ikke. Anonymkode: d8819...bc0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 15. november 2024 #8 Del Skrevet 15. november 2024 Sjekk ut denne også sender du et eksemplar av din tanke om en avtale til barnefar for å høre hva han mener om det du har fylt ut og tenker. Viktig å se litt på utkastene til hverandre før samtale på familievernkontoret så dere ikke går helt i lås der! Prøv å få til noe enighet først. https://www.bufdir.no/familie/samlivsbrudd/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Familievernet | Samlivsbrudd&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA_9u5BhCUARIsABbMSPtpWkY1GVw2lPFJjD2-vi9Z1SsUr65fLfSGXAyJXrL8Az1W0yPKOf4aAtv9EALw_wcB Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #9 Del Skrevet 15. november 2024 Fighter83 skrev (2 minutter siden): Ja, det kan jo bli problematisk. Barna skal jo bo hos han de 35 % han har de eller tenker du at han kun skal ha de på dagtid i helgene o.l uten overnatting med egen tannbørste, klær mm hos han? Begge foreldre har foreldreansvar, det er ikke det samme som delt bosted. Anonymkode: 201f9...141 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 15. november 2024 #10 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Begge foreldre har foreldreansvar, det er ikke det samme som delt bosted. Anonymkode: 201f9...141 👍 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå må du passe på begrepene. Dere har helt sikkert felles foreldreansvar. Alle har det, og har dere det ikke får han det hvis han vil. Det du tenker på er daglig omsorg. Hvis barna har adresse hos deg og dere ikke har avtalt delt daglig omsorg er det du som har det. Da har du rett til barnetrygd og han har det ikke. Anonymkode: d8819...bc0 Det er forskjell på disse begrepene👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #11 Del Skrevet 15. november 2024 Barnebidrag fra far. Anonymkode: d59ee...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #12 Del Skrevet 15. november 2024 Fighter83 skrev (15 minutter siden): Ja, det kan jo bli problematisk. Barna skal jo bo hos han de 35 % han har de eller tenker du at han kun skal ha de på dagtid i helgene o.l uten overnatting med egen tannbørste, klær mm hos han? Barna bor hos han ca 1 uke ut av 4 (ikke helt eksakt men nesten) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nå må du passe på begrepene. Dere har helt sikkert felles foreldreansvar. Alle har det, og har dere det ikke får han det hvis han vil. Det du tenker på er daglig omsorg. Hvis barna har adresse hos deg og dere ikke har avtalt delt daglig omsorg er det du som har det. Da har du rett til barnetrygd og han har det ikke. Anonymkode: d8819...bc0 Jeg aner ikke hvilke begrep som er riktig, er ikke noe kjent med slike situasjoner fra før da han er min eneste barnefar og vi ikke har hatt brudd før. Hvem er det som bestemmer hvor barna skal ha adresse? Ut ifra det du forklarer er det dette jeg ønsker å ha hos meg, både mtp hvor mye jeg har barna kontra han samtidig dette med at han faktisk har 200 000 mer i året enn meg og jeg skal betale både barnehage og alt av utstyr Anonymkode: cbd5d...e3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 15. november 2024 #13 Del Skrevet 15. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Barna bor hos han ca 1 uke ut av 4 (ikke helt eksakt men nesten) Jeg aner ikke hvilke begrep som er riktig, er ikke noe kjent med slike situasjoner fra før da han er min eneste barnefar og vi ikke har hatt brudd før. Hvem er det som bestemmer hvor barna skal ha adresse? Ut ifra det du forklarer er det dette jeg ønsker å ha hos meg, både mtp hvor mye jeg har barna kontra han samtidig dette med at han faktisk har 200 000 mer i året enn meg og jeg skal betale både barnehage og alt av utstyr Anonymkode: cbd5d...e3d Dere må nesten samarbeide, komme frem til dette ilag. Er lov å komme med ønsker om hvordan du vil ha det tenker jeg.... Endret 15. november 2024 av Fighter83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #14 Del Skrevet 15. november 2024 Hvorfor skal du betale alt av barnehage, klær og utstyr når han tjener mest? Tenkte du fra et praktisk ståsted, hvor han betaler sin andel gjennom bidrag? Anonymkode: 2a61b...0ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #15 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Men kan han nekte meg fult foreldreansvar? (han får selvfølgelig ha samvær så mye han klarer). Han har ikke kapasitet til å ha barna mer enn 35% Anonymkode: cbd5d...e3d Han kan nekte, da må du ta det til retten. Anonymkode: 6d398...642 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #16 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Barna bor hos han ca 1 uke ut av 4 (ikke helt eksakt men nesten) Jeg aner ikke hvilke begrep som er riktig, er ikke noe kjent med slike situasjoner fra før da han er min eneste barnefar og vi ikke har hatt brudd før. Hvem er det som bestemmer hvor barna skal ha adresse? Ut ifra det du forklarer er det dette jeg ønsker å ha hos meg, både mtp hvor mye jeg har barna kontra han samtidig dette med at han faktisk har 200 000 mer i året enn meg og jeg skal betale både barnehage og alt av utstyr Anonymkode: cbd5d...e3d Dere avgjør, basert på hva som er best for barna. Ikke hvem som kommer best ut av det økonomisk. Har dere ikke vært på familievernkontoret ennå? Anonymkode: a3761...167 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #17 Del Skrevet 15. november 2024 Dere må til mekling, så får dere meklingsattest. Denne trenger du for å søke diverse stønader. Du kan heller ikke ha samme folkeregistrerte adresse når du søker. Foreldreansvar har dere begge. Om det skal være fast bosted hos deg eller delt bosted må dere selv bli enige om. Du kan søke overgangsstønad og du kan få utvidet barnetrygd. I tillegg kan du søke stønad til barnetilsyn og få dekket litt over halvparten av kostnadene til barnehage og SFO. Bostøtte tror jeg du har for høy inntekt til. Barnebidrag kan du enten søke gjennom NAV eller ordne privat avtale med far. Får du stønad til barnetilsyn påvirker dette barnebidraget. Mottar du barnebidrag er det du som skal dekke klær og barnehage/sfo. Du får skattefradrag for dette. And thats about it. Anonymkode: 201f9...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå