Anglofil Skrevet 30. mai 2009 #101 Skrevet 30. mai 2009 (endret) Vi har ikke satt opp noe budsjett enda, da vi ikke gifter oss før i 2011, men vi kommer nok til å prøve å holde det så billig som mulig. Allerede har jeg kjøpt brudekjolen min for en billig penge (1000 kr, skreddersydd til meg fra Kina over eBay), i tillegg til at annet stæsj, slik som tiara, smykker osv allerede har blitt kjøpt inn. Dermed mangler vi kun dress til min kjære, foruten lokaler osv. Det blir nok noen tusen, men fordi jeg ikke ønsker å bero meg på at våre foreldre skal betale noe (selv om mine foreldre har ymtet frampå at de vil hjelpe til), velger vi/jeg å spre utover de årene som gjenstår fram til bryllup. Som to relativt fattige studenter er vi rett og slett bare nødt til å gjøre det slik, og jeg nekter å tigge om penger (skal også få meg en ekstrajobb sånn at vi får spart en del til bryllupet). Kaker og den slags ser jeg for meg at jeg, evt. med hjelp fra min mor (min mor sa hun ikke hadde mot å stille opp), lager selv. Eneste blir dog selve bryllupskaka som vi blir nødt til bestille fra baker eller den slags. Andre ting vi må tenke på sånn sett er som nevnt tidligere, lokaler, middag, i tillegg til pynt. Ser for meg å lage invitasjonene selv. Alt i alt ønsker vi ikke å ihvertfall ikke bruke mer enn 50 000 kr, men det er ønskelig å prøve å spare inn mest mulig. Mvh Yvonne Endret 30. mai 2009 av Yvonne
-Alvildebrud- Skrevet 30. mai 2009 #102 Skrevet 30. mai 2009 Grøss så mye penger på en dag.. jaja, vi prioriterer forskjellig.. Vi brukte ca 250 000 inkludert bryllupsreise. Ja, vi er alle forskjellige, men så skammer jeg meg heller ikke for hvordan vi prioriterer å bruke våre penger. Bryllupet er bare en del av mange i vårt liv - ingen vet hvordan vi lever . Det må være lov å gjøre noe litt ektravagant og flott om man har råd til det. Jeg har ingenting med hvordan andre velger å feire bryllupet sitt. Men, bare en kommentar må jeg legge igjen. Det med at ingen legger merke til "det lille ekstra" i et bryllup (at man anstrenger seg med f.esk bordpynt eller en god middag), mener jeg er feil. Jeg tror at det i mange sammenhenger gjør selve bryllupet - det lille ekstra!
Concertina Skrevet 30. mai 2009 #103 Skrevet 30. mai 2009 Vi ender opp med rundt 100.000, da er det rundt 85 gjester, alle til middag (buffet), fri bar. Vi Vårt budsjett ser da slik ut: Bryllupskostnader Selskapslokaler - 12.000, er desverre ikke så mange muligheter i området hvis man ønsker å stille med mat/alkohol selv. Kjøp av duker og servietter - 1600 kr, jeg syr 11 duker selv av rimelig, hvit metervare, Dunilin-servietter til middagen, ikea til kakene Kurs i brudevals - 0, har ei venninne som skal kurse oss litt. Fotograf – 5200, fotografen følger oss hele dagen, inkluderer 5 forstørrelser og 30 redigerte bilder i 10*15 + bilder på CD i lav oppløsning Album fra fotografen - Blir nok til at vi bestiller noen flere bilder ja, så 2000 til? Takkekort - 700, lager de selv, inkudert porto, kort, konvolutter Videofilming - 0, skal få to venner til å filme både i kirka og på festen Band - 7000, synes det blir bedre stemning og flere på dansegulvet med levende musikk Bil - 0, svigerfar har veteranbil Pynt i kirke - 0 kirka er mer enn flott nok uten pynt Catering - 17.000 Kaker/Dessert - 0 Familie og venner baker Drikkevarer - 16.000, både alkohol og alkoholfritt, fra velkomsdrink til drikke til maten, kaffe avec og drikke til festen Bryllupskake - 2000, har bestilt vanlig kake, jeg gidder ikke å betale 1700 kr forlitt ekstra pynt, lager etasjefat Serveringspersonale/rydding/vask - 6000 selv om vi har buffet så trenger man folk til å sette ut mat, rydde inn tomgods, servere vin, rydde av etter middag osv Overnatting - 2200, huset er fullt av tilreisende gjester, så vi leier et vanlig hotellrom Vielsesring+gravering - vet ikke enda... Brudebukett/knapphullsblomst - 600, mamma laget Bordekorasjoner - 1100, inkuderer stearinlys fra IKEA og blomster, lager dekorasjonene selv Kirkeprogrammer - 100, printer selv = 73.500 kr Bruden Brudekjole+tilretning - 15.000 Underskjørt - 0, trenger ikke Korsett/undertøy- 750 Strømper - 100 Sko - 400, kjøpt på Bianco, og de er veldig gode å gå i Strømpebånd - 0, trenger ikke Smykker - 845, smykke og øredobber i sølv og emalje Slør – 160, inkludert porto, kjøpt på Ebay Spray tan - 0, vil ikke Frisør – vet ikke, fetteren min skal fikse håret mitt og kusina mi sminken = 17.255 kr Brudgommen Dress, skjorte - 5000, han har ikke skikkelig dress og benytter anledningen Vest og kravat - 500, kjøper rimelig stoff på Grønland, så syr jeg selv Sko - 600 Frisør - 0, (han skal klippe seg før bryllupet, men det måtte han jo uansett ) = 6100 kr Brudepiker = skal vi ikke ha Total sum: 96.855 I tillegg kommer nattmat og diverse småting slik at vi samlet kommer til rundt 100.000. Masse penger, men det blir forhåpentligvis en god fest. Mamma kjøper kjolen min og svigers betaler for alkoholen.
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 31. mai 2009 #104 Skrevet 31. mai 2009 Vi har ikke satt opp noe budsjett enda, da vi ikke gifter oss før i 2011, men vi kommer nok til å prøve å holde det så billig som mulig. Allerede har jeg kjøpt brudekjolen min for en billig penge (1000 kr, skreddersydd til meg fra Kina over eBay), i tillegg til at annet stæsj, slik som tiara, smykker osv allerede har blitt kjøpt inn. Dermed mangler vi kun dress til min kjære, foruten lokaler osv. What!? Er det virkelig vanlig å planlegge så langt i forveien? All ære til deg som klarer det, men kropper endrer seg, og ikke minst forandrer smaken seg! Jeg tror ikke jeg ville likt samme brudekjole i dag som for 2-3 år siden ... Men flott om du klarer det!
Anglofil Skrevet 31. mai 2009 #105 Skrevet 31. mai 2009 What!? Er det virkelig vanlig å planlegge så langt i forveien? All ære til deg som klarer det, men kropper endrer seg, og ikke minst forandrer smaken seg! Jeg tror ikke jeg ville likt samme brudekjole i dag som for 2-3 år siden ... Men flott om du klarer det! Nå er dette en kjole som man kan "vokse i", altså, det er mye å gå på, samt at det er muligheter for å sy den inn om det trengs (kjenner en syerske som vil kunne hjelpe hvis nøden er stor). Nei, jeg ville ikke normalt gjort det, hadde det ikke vært at jeg fant drømmekjolen med stor "D", og kunne ikke la sjansen gå fra meg når den ikke kostet mer enn rundt 1000-lappen. Dette er kjolen jeg har drømt om siden jeg var liten, så sjansen er svært liten for at jeg vil forandre smak. Egentlig er jeg bare glad jeg har funnet kjole jeg, for da slipper jeg å tenke mer på det, er i grunn ikke noe jeg tenker på lenger, da det er i boks. Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #106 Skrevet 1. juni 2009 Til Yvonne - overså prisen, dersom du fikk kjole for tusenlappen, så skjønner jeg det bedre:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå