Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #81 Skrevet 28. april 2009 Bryllup for 60 000, og reise for 20 000 Vi får ca 10 000 i hjelp fra foreldre. 60-70 gjester, alle til middag og fest, fri bar, levende musikk, nye klær og fine blomster Og skikkelig bryllupskake!! (Ikke fra ordinært bakeri...) Jeg synes vi får vanvittig mye for pengene Jeg har også hørt at et gjennomsnittsprisen på et bryllup i Norge er 80 000-100 000. Å gifte seg er i utgangspunktet gratis, så prislappen bestemmer man vel selv Bestem dere for en maksgrense, og jobb ut i fra det. Sett gjerne maksgrensa under det dere kan klare, for budsjettsprekker må man kanskje regne med...
Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 28. april 2009 #82 Skrevet 28. april 2009 Vi kommer til å bruke ca 150 000 kr ++. Det er jo litt fordi vi skal gifte oss i utlandet (Norge) og betaler transport og overnatting for de som kommer fra hjemlandet (der vi bor, jeg er norsk, han ikke). Vi har prøvd å spare inn, uten å ta bort noe fra gjest eller fest. F.eks invitasjonene har jeg laget, bordkortene har mine foreldre laget, bryllupsreisen blir med bil (inkl. turen hjem fra Norge), ingen pynt i kirken, hjemmelagede kaker, gratis borddekorasjoner (vil ikke si hvordan), musikk på IPOD, (jeg driver og jobber med lista...) osv. Det er småting, men vi ville ikke ha valgt anderledes, det blir helt perkekt! Kjolen min med alt inkl. kom på ca 15000 kr. Jeg ville ikke spare, for jeg skal gifte meg bare en gang! Vi har fri bar, jeg har aldri vært i bryllup der dette ikke har vært tilfelle. (bortsett fra i bryllup der det ikke har vært alkohol, men ikke pga prisen, men pga brudeparets valg.) Vi hadde ønsket å ha grillfest, men var ikke tøffe nok til å satse på godvær. Derfor ble det skikkelig fest. Jeg vil si at brullyp er ikke harry, uansett. Dvs, dersom bryllupet er slik brudeparet ønsker, at det passer til dem. Hvis utenlandsbryllup er harry, da blir mitt bryllup i Norge harry og da. (det er mange ulike grunner til at folk velger å gifte seg i utlandet). Bryllup er spesielt, både for brudepar og gjester (jeg er imot å be gjester som er for langt utti, enten som familie eller venner, de som blir bedt kommer alle til å bli rørt, fordi de står oss nær.) For å taue meg inn, vil et "vanlig" bryllup komme på som Aftenposten sier, 80-100 000 kr. Klem (1 mnd og 2 dager igjen)
Gjest Lille Eden Skrevet 28. april 2009 #83 Skrevet 28. april 2009 Vi regner med å bruker ca 70 000 på bryllupet vårt, da blir vi 55 gjester til middag og 30 til kaffe (om alle kommer da) Vi holder festen på hotell der vi spanderer drikke under middagen, med følgende kaffe og avec. Men det blir ikke noe tre-retter på oss da! Vi skal ha tapas, så det blir 4 kaldretter og 5 varmretter på hver person inkl. 3 desserter pr. pers. Som sagt, så regner jeg med at vi kommer til å bruke 70 000 på festen, men jeg er redd for at vi kommer til å gå over.
leandra Skrevet 28. april 2009 #84 Skrevet 28. april 2009 Vi har maksbudsjett på 100 000,-. Det skal dekke antrekk til begge, blomster og dekor, lokale, mat og drikke (alkoholfritt og vin/øl) til ca 80 gjester. Vi regner med å spare inn endel på å ha grillbuffet i stedet for tradisjonell 3-retters. Vi regner med å komme litt under budsjettet, men det er godt å ha noe å gå på ift evt uforutsette utgifter (som sikkert kommer).
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #85 Skrevet 28. april 2009 Kommer ann på hva som er "normalt"... Vi har beregnet bryllup med ca 50 gjester. Foreldrene våre betaler for festen. Det blir ca 18.000-25.000 kr.. (inkl. koldtbord, brus & alkohol, duk, løper, dekor, bordkort, blomster, fotograf, bryllupskake, dessert, innbydelse, fremkalling av bilder, takkekort etc.) Vi betaler for oss selv (dvs. klær, smykker, sko og frisør) det blir vel ca 5000 kr. Vi har ikke prøvd å få det billigst mulig for foreldrene våre har nok av penger, men jeg er glad festen ser ut til å koste mindre enn 30.000 kroner til sammen. Jeg hadde ikke klart å sitte der og kose meg om det hadde blitt dyrere når vi tross alt har studielån, forbrukslån samt bil og boliglån.. For da hadde jeg tenkt på hva vi kunne brukt alle de pengene til
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #86 Skrevet 28. april 2009 Kidnapper dette oppsette fra et tidligere svar og gir deg "billig-versjonen :gjeiper: For 50 gjester: Bryllupskostnader Selskapslokaler - 0 (Noen ganger jobber folk du kjenner på plasser der det er fine lokaler som de enten får leie gratis eller mye billigere enn alle andre. Lurt å sjekke!) Kjøp av duker og servietter - 700 (Vi kjøper bla. hvit papirduk og løpere i stoff) Kurs i brudevals - 0 (Vi danser ikke pga. betennelse i hel (han) og graviditet. Fotograf – 2000 (Sterkt rabattert pga bekjent av bekjent..) Album fra fotografen - Usikker.. men max 1000 Takkekort - 300 (Disse lager vi sjøl (Krever at man har litt peiling på hva som er godt design etc) (Ink. et bilde av oss i hvert kort) Videofilming - 0 (Alt du trenger er gode venner og et kamera) Band - 0 (Stereo m/ cd'r eller PC med MP3 funker også bra!) Bil -0 (Låner nyvasket og nyinnkjøpt bil av svigers) Pynt i kirke - 0 (De fleste kirker er penere uten pynt) Catering - 10.000 Kaker/Dessert - 0 Familien baker Drikkevarer - 2000 Bryllupskake - 1900 (Ring rundt og forhør deg om pris. Festkake har feks. litt mindre pynt en bryllupskake men er like god og er i tillegg mye billigere) Serveringspersonale/rydding/vask - 0 (Koldbord = ingen serveringsbehov. Rydding gjør bror+kamerater) Overnatting - 0 (Sover hjemme) Vielsesring+gravering - 4000 Brudebukett/knapphullsblomst - 500 (Lager selv) Bordekorasjoner - 400 (Nille og andre "rimlige" butikker har mye fint de også! Invitasjoner-bordkort-menyhefter - 200 (Lage invitasjoner og menyhefte selv krever riktig nok litt talent foran PC'n men ikke umulig!, bordkort = tusj+steiner fra Jysk) Kreativt og dekorativt! Kirkeprogrammer -100 (Ark+PC = sant) = 23100 Bruden Brudekjole+tilretning - 2500 + 350 Underskjørt - 0 (Følger med kjolen) Korsett - 0 (Trenger ikke) Strømper - 100 Sko - 600 (Finn noen som er gode å gå på og drit i pris. Fot-komfort er viktig!) Strømpebånd - 0 (Trenger ikke) Smykker - 300 (Mye fint juggel som ser helt ekte ut..) Slør – 0 (Vil ikke ha) Spray tan - 0 (Tørr ikke) Frisør – 700 (Si det er til fest, ikke at du er bruden!) = 4600 Brudgommen Dress, skjorte & Slips -350 (Dress kjøpte han til jul) Sko - 1000 (Komfort over pris anytime!) Frisør - 100 = 1450 Brudepiker = ikke noe vi vil ha.. Total sum: 29100.. Ville jeg hatt det enda billigere, hadde jeg kuttet brudebukett, hatt løper i papir isteden for stoff, hatt festkake istedenfor bryllupskake, kjøpt andre sko, kuttet alkohol, kjøpt forlovelsesringer som også kan fungere som gifteringer etc. Det jeg kutter på er ting som ikke betyr allverdens for meg. Folk har forskjellig oppfattning av hva som er viktigst i et bryllup. For meg er det gjestene som er viktigst. Deres trivsel er ikke avhengi av mine sko eller min ikke-eksisterende brudebukett..håper jeg! :gjeiper: Da er den totale summen ca 24.000......
Lilywhite Skrevet 28. april 2009 #87 Skrevet 28. april 2009 Jeg har ikke noe nøyaktig tall for vårt bryllup, men det ender på ca 80 000 når bryllupsreisen blir holdt utenfor. Vi skal da ha 35 middagsgjester til 3-retters middag, være ca 65 totalt på festen etterpå. Har unnet oss noe unødvendig luksus som veteranbil og suite på hotell. Kommer også til å prioritere fotograf, og vi har veldig bra utvalg i baren (fri bar). Kunne sikkert i allefall kuttet til 60 000 kr uten de store problemene, men tenker at det er en gang i livet så da unner vi oss selv litt ekstra
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #88 Skrevet 28. april 2009 Vårt bryllup kommer seg mellom 60 og 80 000 en plass tenker jeg. Da er det meste inkludert...kjole kjøpte jeg på konkurssalg og betalte 750 kr.,resten av utstyret kommer seg på ca 2500,med sko ,bolero ,undersjørt.Budgommen skal gå i svart dress med kravat. Så det er jo alt hva man gjør det til...
Møffi Skrevet 29. april 2009 #89 Skrevet 29. april 2009 Vi regner med å bruker ca 70 000 på bryllupet vårt, da blir vi 55 gjester til middag og 30 til kaffe (om alle kommer da) Vi holder festen på hotell der vi spanderer drikke under middagen, med følgende kaffe og avec. Men det blir ikke noe tre-retter på oss da! Vi skal ha tapas, så det blir 4 kaldretter og 5 varmretter på hver person inkl. 3 desserter pr. pers. Som sagt, så regner jeg med at vi kommer til å bruke 70 000 på festen, men jeg er redd for at vi kommer til å gå over. Litt of the topic, men skal dere ha dessertbuffet også da? (Det har vi også lyst på, men er usikre på hvor vanlig det er...) Ellers ser jeg at vi har ca akkurat samme antall gjester og budsjett
InaMina Skrevet 29. april 2009 #90 Skrevet 29. april 2009 Vi har ikke egentlig satt noen max-pris på dagen vår, men regner med at det kommer på 60-80.000,- til slutt. Vi skal vel ha rundt 100-120 gjester. Jeg har kjøpt kjolen nå, betalte 2500,- for den brukt, og da var slør, sko og tiara inkludert. Vips så hadde jeg spart 14.000 i forhold til ny pris. Regner likevel at jeg kommer til å bruke litt på underskjørt og smykker. Vi skal ha bryllupet vårt på grendehuset, serverer sodd og noe til dessert. Vi skal ha fri bar, så der går det vel en del penger tenker jeg. Å ja, vi bor i Trøndelag Og for oss er det helt normalt, å ha bryllupet på ett grendehus og servere sodd, noe annet ville vært "rart" i denne lille grenda
Gjest Lille Eden Skrevet 29. april 2009 #91 Skrevet 29. april 2009 Litt of the topic, men skal dere ha dessertbuffet også da? (Det har vi også lyst på, men er usikre på hvor vanlig det er...) Ellers ser jeg at vi har ca akkurat samme antall gjester og budsjett Er ikke helt sikker på hva du mener med dessertbuffet faktisk? Tror nesten ikke jeg har hørt om det Vi skal som sagt ha dessert som "følger" med Tapasen og etter det blir det kaker og andre herligheter når kaffegjestene kommer Svarte jeg på det du lurte på eller er jeg helt på jordet? (Ps: Hvor mye regner du med å bruke på kjole? )
Møffi Skrevet 29. april 2009 #92 Skrevet 29. april 2009 Er ikke helt sikker på hva du mener med dessertbuffet faktisk? Tror nesten ikke jeg har hørt om det Vi skal som sagt ha dessert som "følger" med Tapasen og etter det blir det kaker og andre herligheter når kaffegjestene kommer Svarte jeg på det du lurte på eller er jeg helt på jordet? (Ps: Hvor mye regner du med å bruke på kjole? ) Mulig det er jeg som er på jordet... Så du skrev at det var 3 desserter per person, så da tenkte jeg at dere skulle ha flere typer jeg da... Jeg og kjæresten er veldig dessertmennesker, så tror det blir vanskelig å bestemme seg for kun en type :gjeiper: Håper å finne en fint brukt kjole til rundt 5000, men vet det ikke er lett... Har sett på en fin Lilly-kjole, og den er ikke så dyr i utgangspunktet, så må jeg kjøper jeg den ny.
Gjest Lille Eden Skrevet 29. april 2009 #93 Skrevet 29. april 2009 (endret) Det er en del av "pakken" vår at det er 3 desserter pr. pers, siden det er tapas så må jo gjestene ha litt forskjellig å sette fingerene i Men jeg er faktisk ikke sikker på om det blir buffet eller om maten blir servert av personalet.. Jeg må høre med dem.. Jeg jobber på hotellet selv, så det er grunnen til at vi har det der. Eller hadde det nok blitt litt for dyrt. Gleder meg! Edit: Skriveleif. Endret 29. april 2009 av Lille Eden
Gjest Lille Eden Skrevet 29. april 2009 #94 Skrevet 29. april 2009 Noen andre som har lyst å fortelle budsjettet sit da? Litt gøy å høre hvor mye andre bruder planlegger å bruke
Gjest Brud2010 Skrevet 30. april 2009 #95 Skrevet 30. april 2009 Logger ut for denne, ser at de som bruker litt på bryllup får en del ublide kommentarer lengre bak i tråden.. Vi regner med å bruke omtrent 150 000 på bryllupet, men kan også bli litt over eller under. Vi skal ha 50-60 gjester til treretters middag. Vi har valgt å invitere alle til alt, ingen kaffegjester. Bryllupsreise er holdt utenfor denne summen. Vi sparer for å få til dette, kutter på andre ting, synes det er litt morsomt å spare til den store dagen. Vi får også en god del hjelp av foreldre, det er tradisjon i min slekt.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #96 Skrevet 20. mai 2009 Et bryllup kan koste fra tusenlapper til millioner og er helt avhengig av inntekt, prioriteringer, hva man ønsker å gjøre ut av det, hva som er vanlig i vennekretsen/familien osv osv. Det viktigste i et bryllup er ikke hvor fancy det er men at stemningen er god - og det viktigste for stemningen er at brudeparet selv er fornøyde! Vi har valgt å bruke en god del mer enn det jeg oppfatter som gjennomsnittlig da dette passer for oss. Her er budsjettet for vår store dag i august (vi har tatt godt i for å ta høyde for overraskelser): Bryllupsmiddagen blir på ca. 140 000. Da har vi festen på en fin restaurant med litt over 80 gjester som får 3 retter med vin, pluss velkomstdrink, avec, kaker og fri bar. Dette kan naturligvis gjøres mye billigere på et annet type sted siden vi må betale restaurantpriser for alkohol. Fordelen med vårt valg er at lokalet og kjøkkenet er helt fantastiske med profft personell som fikser alt for oss. Så gjenstår det å se hvor stor vin- og barregningen faktisk blir! Andre kostnader er ringer, blomster (brudebukett, litt pynt i kirken, borddekorasjoner), frisør og sminke (inkludert oppsetning for forlover og brudens søster), kirken (siden vi ikke gifter oss der vi bor), DJ og musiker i kirke, mat/drikke på nachspiel, klær til brud og brudgom, leie av veteranbil og transport til gjestene, innbydelser, bordkort, bordprogram, kirkeprogram, takkekort etc., fotograf, fremkalling av bilder og brudesuite. Totalt har vi beregnet ca. 90 000 på dette. Jeg synes selv denne summen er ganske voldsom, men vi ønsker ikke å kutte ut noen av tingene på listen. Vi prøver heller å være litt forsiktige underveis, f.eks. ved å lage trykksaker selv. På den annen side har jeg allerede sprengt skobudsjettet Bryllupsbudsjettet vårt blir da totalt ca. 230 000 (bryllupsreisen er utenom) men vi klarer oss nok med noe mindre. Vi får en god del hjelp fra snille foreldre men betaler mesteparten selv. Gleder meg enormt til den store dagen!
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #97 Skrevet 20. mai 2009 Vi gifter oss i Juli og bryllup er dyrt! Det som er viktig er å sette en grense for hvor mye dere ønsker å bruke. Men ha en backup, budsjettet sprekker som oftest. Jeg gjorde en feil ved å prøve å spare inn på å bestille pynte ting, servietter, monogram osv fra USA og hadde mailbox via jetcarrier.com. Detter er ikke å anbefale!!!! Ble veldig dyrt med frakt og toll. og Jetcarrier er et veldig useriøst firma som jeg har hatt store problemer med. Jeg anbefaler å leige lokale med servering og alt. Slik at dere bare kan slappe av og nyte tiden frem til bryllupet og ikke minst nyte den spesielle dagen! Det er en dag dere skal slappe av og ikke tenke på om noe kan gå gale... Vi har leid et fantastisk lokale i Bergen og bare gleder oss masse til dagen! Men som budsjett er vel minumum 60 til 80 tusen... selv om vi endte på 180 pluss bryllupsreise...Det som koster mest er lokale. leit og forhør dere med venner og beskjente om erfaringer. og få prisoverslag av steder dere kunne tenke dere å selskapet. Lykke til med planleggingen!!!
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #98 Skrevet 20. mai 2009 Vi gifter oss om et års tid og sparer kr 9000 pr mnd. Jeg går ut i fra at vi fort kommer opp i kr 100 000 med 50 gjester til middag. Vi har da leid et lokale og skal ha catering. Drikke står vi for selv. Reisen er ikke inkludert i overslaget.
Gjest . Skrevet 28. mai 2009 #99 Skrevet 28. mai 2009 Helt sinnsykt! 120.000 + klær + + + !!!! Tenk hva man kunne ha gjort for de pengene? For halvparten kunne man ha hatt en vanlig bryllyp.. og deretter dratt på 3 mnd tur til Australia og levd livet! Sinnsykt!!! 120.000 kr!!! Er det vanlig? Får håpe det blir drømmebryllupet da!!! Jeg skulle ha gjort mye for de pengene... sletta studielånet mitt med det! Noen liker å bruke penger på seg selv mens noen liker å bruke dem på andre.....
S_Dreams Skrevet 29. mai 2009 #100 Skrevet 29. mai 2009 Vi brukte i underkant av 60 000 kr på vårt bryllup. Da reiste vi utenlands sammen med nærmeste familie og giftet oss. Reise/hotell: ca 12 000kr. Kjole m/tilpassing og tilbehør: ca 15 000 kr. Dress m/tilbehør: ca 7500 kr. Fotograf: ca 5000 kr. Hår/makeup: ca 2300 kr Bukett og brystbuketter: ca 1200 kr. Bryllupsplanlegger: 400 kr Restaurant: ca 9000 kr. Kirke: 3500 kr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå