Gå til innhold

Hva koster et "normalt" bryllup

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Ser det har kommet mange kommentarer på mitt bryllupsbudsjett, så tenkte jeg kunne svare.

Som jeg har fortalt i andre tråder er det våre foreldre som betaler festen. Det er de som ønsker en stor fest, selv hadde vi palnlagt en mer stille variant med vennefest og sånn, men det synes de var litt trist. Så nå blir det full pakke på restaurant, og vi er alle fornøyde med resultatet.

Jeg skjønner godt at noen reagerer på pengebruken - men for å si det sånn: Foreldrene våre har råd til det og ønsker å bruke penger på det. Min kjæreste og jeg derimot ville aldri brukt så mye penger på det.

Når det er sagt så blir det ikke noe "marengsbryllup". De store kostnadene går ene og alene på å sørge for å gi gjestene en flott fest - nydelig mat, gode viner osv. Uten begrensinger.

Selv har vi lite utgifter - jeg skal gifte meg i min mors brudekjole, og få hjelp av en venninne til å sette opp hår og sånn. Vi skal ikke ha fotograf eller spesiell bil eller noe sånt. Derimot skal vi ha bryllupsreise en måned i Asia (som vi selv betaler).

Gjest Binna
Skrevet

Siden du lurer på gjennomsnittet her kan jeg jo trekke kostnadene litt ned...Søstern min giftet seg for 8000,-inkl. ALT. Nå var ikke den feiringen så veldig "storslagen" akkurat, men koselig :)

Paret hadde kjøpt seg nydelig klær på fretex, giftet seg på kontor, fikk familie til å ta bilder, alkoholfritt og hadde hjemmelaget buffet i den knøttlille leiligheten sin, med søsken og foreldre.

Gjest Luxus bohemen
Skrevet

Vi skal ha en FANTASTISK minnerik tredagers feiring i utlandet og det hele kommer på ca 170 000. Ja - vi syns det er verdt det og ja - vi betaler selv!

:hjerte::bryllup::hjerte:

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er et normalt bryllup da? hvis du tror du skal finne noen som skal ha det her inne så tror du feil,for her vil den ene overgå den andre hele tiden har jeg inntrykk av,har aldri sett på maken jeg....og hvis du våger å ha en annen mening enn resten ,så gud nåde deg,da blir du hals hogd

Gjest Gjest
Skrevet
Hva er et normalt bryllup da? hvis du tror du skal finne noen som skal ha det her inne så tror du feil,for her vil den ene overgå den andre hele tiden har jeg inntrykk av,har aldri sett på maken jeg....og hvis du våger å ha en annen mening enn resten ,så gud nåde deg,da blir du hals hogd

..Tror du skal lese litt mer her inne før du uttaler deg slik. Vi er maaange som har under 80 gjester, og for ikke å snakke om under 120 gjester. Vi er mange som velger billige løsninger, og vi er mange som som velger både utradisjonelle bryllup både innenlands og utenlands.

Og hva halshugging angår, så lever i alle fall jeg i beste velgående, og de fleste andre også, til tross for at vi stiller "dumme spørsmål" og leter etter ideer som kanskje ikke flertallet synes er så topp..

BBii.

Gjest Gjest
Skrevet

HE HE så for man rister litt med sablene da blir det liv gitt :ler:

Skrevet
HE HE så for man rister litt med sablene da blir det liv gitt :ler:

Morsom du er :ironi:

Skrevet

Jeg har aldri blitt halshugd hverken for antall gjester (25 eller 35), budsjett (25000), taxfree-sprit eller at gubben skal bruke dressen som har hengt i skapet i flere år. Men om jeg hadde sagt at alle som kjøpte ny dress til gubben hadde vært idioter, psyke og kriminelle hadde jeg nok blitt halshugd. Med rette.

Skrevet

Som noen har nevnt tidligere, folks økonomi er veldig forskjellig! Mannen min og jeg har veldig god råd og vi ville ha stort og flott bryllup med alle vennene våre, hvor det ikke ble spart på noe. Eks:bryllupskaken vår kostet 7800. Men dette var vårt valg og våre penger. Hele bryllupet kom på ca 120 000 og da hadde vi 60 til middag og 30 til på kvelden (disse hadde ikke mulighet itl å komme til middag da vi giftet oss på en fredag)

Bryllupsreisen kom i tillegg, det ble faktisk to turer på oss etter bryllupet, den ene kom på ca 60000 og den andre ca 20000.

Vi betalte for alt selv, hadde spart opp på forhånd, og vi ble ikke blakke etter bryllupet heller.

Flere her sier at mann kan bruke penger på å nedbetale lån etc. Det finnes faktisk folk som har nedbetalt lån og kan unne seg penger på andre ting. Vi er kun 25 år gamle, men har nedbetalte studielån og nedbetalt dyr bil.

Jeg ser virkelig ikke poenget med å hisse seg opp over andres pengeforbruk! Er folk missunnelige eller?

Skrevet

Tja si det.

Tipper vi kommer på ca 80 000.

Det som drar mest er mat og drikke.

Skrevet

Vi betaler litt i overkant av 100.000 for bryllupsfesten vår med 60 gjester. Mye penger, men når utgifter til telt er på 30.000 (skal ha hagebryllup), sier det seg selv at det er vanskelig å gjøre det noe særlig billigere... Ellers har vi ikke valgt noen grandiose løsninger. Så det at et bryllup koster mye, trenger ikke å bety at det blir en overdådig bryllupsfest.

Vi betaler hele gildet selv.... Jeg vet at min forlovede og jeg er kjempeheldige som har økonomi som tillater en slik utskeielse. Og når dette er noe vi knapt nok merker på økonomien, har jeg ingen skrupler om å svi av så store summer.

Gjest Gjest
Skrevet
Som noen har nevnt tidligere, folks økonomi er veldig forskjellig! Mannen min og jeg har veldig god råd og vi ville ha stort og flott bryllup med alle vennene våre, hvor det ikke ble spart på noe. Eks:bryllupskaken vår kostet 7800. Men dette var vårt valg og våre penger. Hele bryllupet kom på ca 120 000 og da hadde vi 60 til middag og 30 til på kvelden (disse hadde ikke mulighet itl å komme til middag da vi giftet oss på en fredag)

Bryllupsreisen kom i tillegg, det ble faktisk to turer på oss etter bryllupet, den ene kom på ca 60000 og den andre ca 20000.

Vi betalte for alt selv, hadde spart opp på forhånd, og vi ble ikke blakke etter bryllupet heller.

Flere her sier at mann kan bruke penger på å nedbetale lån etc. Det finnes faktisk folk som har nedbetalt lån og kan unne seg penger på andre ting. Vi er kun 25 år gamle, men har nedbetalte studielån og nedbetalt dyr bil.

Jeg ser virkelig ikke poenget med å hisse seg opp over andres pengeforbruk! Er folk missunnelige eller?

Noen kan være missunnelig fordi man ikke har samme økonimi selv. Dessuten er det mange som synes det er meningsløst å bruke så mye penger på et bryllup. Vi er forskjellige og gjør forskjellige ting.. Har man spart opp penger selv og har råd til å slå på stortromma, hvorfor ikke... Men personlig synes jeg det er vanvittig at man brukes så mye penger på et bryllup.. selvom man har penger til det eller ikke.

Kanskje er det for å vise omverdenen at man har mye penger også? Ikke vet jeg....

Skrevet
Men personlig synes jeg det er vanvittig at man brukes så mye penger på et bryllup.. selvom man har penger til det eller ikke.

Kanskje er det for å vise omverdenen at man har mye penger også? Ikke vet jeg....

Vanvittig???

La oss ta to fiktive eksempler:

Per og Kari har en felles inntekt på 1,5 mill. I tillegg har de arvet en god slump penger som gjør at de har kunnet nedbetale både studielån og boliglån. De skal bruke 150.000,- på bryllupet sitt, en sum som ikke vil merkes nevneverdig på deres økonomi.

Ola og Gerd har en felles inntekt på 500.000. De har både studielån og boliglån. Bryllupsbudsjettet er på 80.000,-

Er det mer vanvittig av Per og Kari å bruke 150.000 på bryllup enn det er for Ola og Gerd å bruke 80.000,-? Er graden av vanvittighet kun relatert til pengesummen og ikke til den økonomiske situsjonen de enkelte parene er i?

Til slutt: Vi skal ikke ha fri bar for å vise alle gjestene våre at vi er rike.... Vi har det for å kunne glede gjestene våre...

Gjest Gjest_Nuwanda_*
Skrevet

Takk!

Akkurat det jeg har tenkt på i denne diskusjonen.... Når folks økonomi er så forskjellig så handler det vel ikke om pengesummen som brukes, men hvor stor %-andel den utgjør av husstandens inntekt ?

Gjest Gjest
Skrevet
Vanvittig???

La oss ta to fiktive eksempler:

Per og Kari har en felles inntekt på 1,5 mill. I tillegg har de arvet en god slump penger som gjør at de har kunnet nedbetale både studielån og boliglån. De skal bruke 150.000,- på bryllupet sitt, en sum som ikke vil merkes nevneverdig på deres økonomi.

Ola og Gerd har en felles inntekt på 500.000. De har både studielån og boliglån. Bryllupsbudsjettet er på 80.000,-

Er det mer vanvittig av Per og Kari å bruke 150.000 på bryllup enn det er for Ola og Gerd å bruke 80.000,-? Er graden av vanvittighet kun relatert til pengesummen og ikke til den økonomiske situsjonen de enkelte parene er i?

Til slutt: Vi skal ikke ha fri bar for å vise alle gjestene våre at vi er rike.... Vi har det for å kunne glede gjestene våre...

Enig med deg i dette! Skjønner ikke hvorfor folk skal bry seg så mye om hva andre velger å bruke pengene sine til. Det jeg reagerer på er dem som påstår at vertskapet ikke tar vare på gjestene sine dersom dem ikke serverer ubegrensede mengder alkohol. Skal kun de som har god råd ha muligheten til å feire dagen sammen med familie og venner? Jeg synes frekkhetene går like mye begge veier her. De som rakker ned på dem som ikke har mulighet til å bruke så mye som dem og dem som rakker ned på dem som bruker mer enn dem.

Skrevet

ble helt :kvalm: av hele denne tråden..

Skrevet
ble helt  :kvalm: av hele denne tråden..

Da foreslår jeg at du slutter å lese den.

Gjest Gjest_Marit_*
Skrevet

Etter min mening er det vanvittig å bruke hundretusenvis av kroner på bryllup uansett hvor mye penger man har - tenk på hvor mye man kunne hjulpet andre ikke så heldigstilte med de pengene!

Gjest Gjest
Skrevet
Etter min mening er det vanvittig å bruke hundretusenvis av kroner på bryllup uansett hvor mye penger man har - tenk på hvor mye man kunne hjulpet andre ikke så heldigstilte med de pengene!

Enig. Derfor bør vi slutte å dra på ferie til andre land, feire jul med mer enn en gave, spise unødig godt, røyke mm. For tenk hvor mye penger vi kunne gitt til de fattige!

(PS, hvordan vet du at folk som her skriver inne ikke ER gavmilde mot fasttige?)

Skrevet (endret)

80.000 (skrev feil isted)

50 til middag, 20 ekstra til kaffe. Lukket selskap i festsalen på Engebrets med 3 retters middag. Gjestene kjøper selv alkohol etter kaffe/ avec.

Kjøpte kjolen brukt, kjøpt mye fra utlandet/ ebay (sko, undertøy, brudepikekjoler osv)

Bryllupsreisen er ikke inkludert.

Endret av kitekatt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...