Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #21 Skrevet 28. februar 2006 Flott for de som har råd til å bruke så mye på en dag Jeg har aldri drømt om et standard marengsbryllup, det blir litt harry med grendehus og slektninger i transportbusser. Jeg vil gifte meg i utlandet, enkelt og greit, med nær familie/venner tilstede. Jeg vil prioritere å bruke penger på leilighet, bil og reiser, ikke så mye på selve bryllupet. Jeg hadde kunnet sytte inn kr. 100.000,- ved hjelp av min far, men jeg ønsker ikke å bruke det på noe så unødvendig.
Susan Sto Helit Skrevet 28. februar 2006 #22 Skrevet 28. februar 2006 Vi ender sannsynligvis rett i overkant av 100.000 ALT inkludert. (Bryllupsreise, klær, fotograf, 3 retter, 40 middagsgjester, fri bar. osv.... ) Har forsøkt å spare inn både her og der, men det er nå maten, drikkevarene, bryllupsreisen og sannsynligvis fotografen som er de store utgiftspostene. Imponert over bryllup til 25.000! Det er vel nærmest bare maten.... Eller bare bryllupsreisen... (Det endelige beløpet er ikke satt for noen av disse, så det kan jo skje at de blir LITT billigere, men alikevel.)
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 28. februar 2006 #23 Skrevet 28. februar 2006 Enig, fatter ikke at det går an... og klær ++ i tillegg!! Håper virkelig at dere betaler alt selv, hadde vært kriminelt å KREVE at foreldrene skulle betalt noe som helst! ← Jeg gir opp!
Gjest Gjest_Julibrud_* Skrevet 28. februar 2006 #24 Skrevet 28. februar 2006 Vi ender nok også på i overkant av 100 000, da er alt inkludert. Vi skal ha 70 gjester, alle til middag. Vi deler kostnadene i tre, etter alles ønske (foreldre, svigers og oss)
Gjest gjest1 Skrevet 28. februar 2006 #25 Skrevet 28. februar 2006 Jeg har aldri drømt om et standard marengsbryllup, det blir litt harry med grendehus og slektninger i transportbusser. ← Eg må berre få lov til å sei at grendahus absolutt ikkje behøver å bli harry altså!
Susan Sto Helit Skrevet 28. februar 2006 #26 Skrevet 28. februar 2006 Eg må berre få lov til å sei at grendahus absolutt ikkje behøver å bli harry altså! ← Det kommer jo selvfølgelig an på grendehuset det! Mange selskapslokaler rundt omkring som er ganske harry uten å hete grendehus, og mange som er kjempekoselige!
Trampe Skrevet 28. februar 2006 #27 Skrevet 28. februar 2006 Tror vi havner på ca 50 000 - og så kommer bryllupsreisa i tillegg. Vi har spart 100 000 som vi kan ta av, og jeg tror nok vi blir sittende igjen med en del penger etterpå.
Gjest gjest1 Skrevet 28. februar 2006 #28 Skrevet 28. februar 2006 Det kommer jo selvfølgelig an på grendehuset det! Mange selskapslokaler rundt omkring som er ganske harry uten å hete grendehus, og mange som er kjempekoselige! ← Dessutan kan pynt, bordsetting, musikk og gjester skape den rette stemningen uansett!
Gjest Chrizzy Skrevet 28. februar 2006 #29 Skrevet 28. februar 2006 Jeg har aldri drømt om et standard marengsbryllup, det blir litt harry med grendehus og slektninger i transportbusser. Merkelig at det skal være harry, det er jo slik bryllup ble holdt før i tiden, nå er det blitt harry Syns ikke det er det minste harry jeg. Det er flott! Man pynter og fikser, kommer seg litt bort fra allfarvei. Unger kan springe fritt, det er åpent og luftig (som oftest). Det kan jo fort bli stivt og formelt med restaurant. For ikke å snakke om at alle må hjem innen et visst klokkeslett.
Elise_ Skrevet 28. februar 2006 #30 Skrevet 28. februar 2006 Imponert over bryllup til 25.000! Det er vel nærmest bare maten.... Eller bare bryllupsreisen... ← Ja, men det blir hva man gjør det til. Lokale: 0 Frisør: 0 Hotell: 0 Kaker: 0 Bryllupsreise: 0 Fotografering: 0 Kjole: 7000 kr Drikke kjøpt taxfritt på svenskebåten: 5000 kr Betaling av vielse: 3000 kr Mat: 2500 for spekemat til 30 stk. Blomster: 2000 kr Og da er vi fortsatt under 20 000 kr, og har "masse" til invitasjoner, takkekort, bordkort, servietter, duker, osv osv osv.
Susan Sto Helit Skrevet 28. februar 2006 #31 Skrevet 28. februar 2006 Ja, men det blir hva man gjør det til. ← Det har du absolutt rett i. Vi må betale for lokale da, og det koster jo litt. Kirken har jeg fått forståelse for at er gratis (Endelig noe som ikke koster for mye!), og så har vi valgt en dyrere matløsning enn spekemat. Men, vi har heldigvis ikke fått "unødvendige" utgiftsposter ennå! Har vært veldig bevisst på hva som er viktig og ikke, og det er ikke alltid det viktige som koster! Noen av utgiftene våre er jo tross alt ting som kanskje ville dukket opp uansett. (Bryllupsreise= sommerferie, bare litt dyrere enn normalt. Dansekurs har vi snakket om i årevis, og er vel bare en liten del av det som er brudevals. Nye pensko trenger jeg uansett, så det er bare å finne noen jeg kan bruke en stund. Sikkert mer også!)
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #32 Skrevet 28. februar 2006 Vi hadde det et sted der de ordnet alt, vi ordnet blomster og kake. 55 gjester kostet 80.000 kr. Med kjole (14.000), smoking (6000), fotograf (5000), innbydelser (1000 med porto), takkekort, undertøy (1000), hotell til natten (1500), kake (3000), blomsterpynt til fest og kirke (3000) og litt til, så kom det nok på ca 110-120.000 kr totalt.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #33 Skrevet 28. februar 2006 Vi hadde det et sted der de ordnet alt, vi ordnet blomster og kake. 55 gjester kostet 80.000 kr. Med kjole (14.000), smoking (6000), fotograf (5000), innbydelser (1000 med porto), takkekort, undertøy (1000), hotell til natten (1500), kake (3000), blomsterpynt til fest og kirke (3000) og litt til, så kom det nok på ca 110-120.000 kr totalt. ← Foreldre betalte klær og fest, det glemte jeg å si. Etter deres ønske. Vi hadde opprinnelig tenkt til å gjøre masse selv og ha en ramme på 70.000. Men kan man få alt servert, og man ikke liker å gjøre alt selv, så er foreldre kjekke å ha, når de stepper inn med lommeboken på geent initiativ. Glemnte forøvrig å nevne 1500 i frisør og 35.000 til bryllupsreise (med lommepenger). Forøvrig: En venn ville gjøre det enkelt, og bestilte koldtbord og hadde lite alkohol. Kjøpte brukt kjole, dress på dressmann og bakte alle kaker selv, alkohol fra Sverige osv. med 60 gjester kom det likevel på 45.000 kr.
Gjest Gjest_Anki_* Skrevet 28. februar 2006 #34 Skrevet 28. februar 2006 Vi har ett tak på ca 30000,- Kjole m/ slør og underkjole kr 1500,- (fra ebay) Dress m sko kr 3000,- Undertøy ca kr 1000,- Brudepikeklær 3 stk kr 1000,- Støveletter kr 399,- Mat kr 0, Brennevin kr 0,- Øl/ vin brus kr 5000,- Kaker ca kr 1000,- Leie av lokale kr 3000,- Bordkort,inbydelser,kirkeprogram,frimerker,konvolutter,gaveesker kr 1000,- Fotograf, video kr 5000,- Organisator bar, servitører kr 2000,- Blomster kr 1000,- Musikk kr 500,- Vi delegerer bort mat og kaker. Vi blir ca 130 gjester til middag med stående buffet og fri bar hele kvelden. Vi føler at vi slår skikkelig på stortromma, men har planlagt alt godt og det blir billig!!! Alt går an, det er hva dere ønsker å gjøre ut av det
Gjest Gjest_Anki_* Skrevet 28. februar 2006 #35 Skrevet 28. februar 2006 Vi kjører lavbudsjett og har i utgangspunktet 25000 kr å forholde oss til. Kunne spart mye dersom jeg ville brukt kjolen jeg kjøpte på QXL til 450 kr, men så fant jeg en annen i stedet... Men da er det cateringmat, taxfreee-drikke, gratis lokale, familie-fotograf osv... ← U GO GIRL
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #36 Skrevet 1. mars 2006 Jeg synes det er så merkelig at det er helt kurant å være sjokkert og forferdet (og nevne ord som KRIMINELT osv.) når noen velger å bruke sine egne (evt. familiens, frivillig vil jeg anta!) penger på bryllupsfeiring. Vi har et for mange sikkert hinsides budsjett, men det er våre penger, vår dag og våre prioriteringer. Det ville aldri falle meg inn å kalle andre par gniene og deres feiring fattigslig fordi om de bruker 1/8 av det vi gjør. Trådstarter spurte om prisen på et "normalt" bryllup. For noen er det 25K for oss er det en hel del mer. Hun spurte derimot ikke om hva den enkelte måtte mene om hva andre bruker... (og vær så snill, ingen svar av typen "det må jo være lov å reagere når noen bruker så mye på en dag")
Gjest Nuwnada Skrevet 1. mars 2006 #37 Skrevet 1. mars 2006 Helt sinnsykt! 120.000 + klær + + + !!!! Tenk hva man kunne ha gjort for de pengene? For halvparten kunne man ha hatt en vanlig bryllyp.. og deretter dratt på 3 mnd tur til Australia og levd livet! Sinnsykt!!! Det har ikke falt deg inn at de kansje har økonomi til 3 mnd i Australia etterpå, i tillegg til bryllupet? Folks økonomi er som kjent veldig forskjellig, av mange grunner. Så lenge de ikke setter seg i gjeld de ikke kan betale, så bruk gjerne så mye penger for min del!
Floja Felíz Skrevet 1. mars 2006 #38 Skrevet 1. mars 2006 Jeg synes det er så merkelig at det er helt kurant å være sjokkert og forferdet (og nevne ord som KRIMINELT osv.) når noen velger å bruke sine egne (evt. familiens, frivillig vil jeg anta!) penger på bryllupsfeiring. Vi har et for mange sikkert hinsides budsjett, men det er våre penger, vår dag og våre prioriteringer. Det ville aldri falle meg inn å kalle andre par gniene og deres feiring fattigslig fordi om de bruker 1/8 av det vi gjør. Trådstarter spurte om prisen på et "normalt" bryllup. For noen er det 25K for oss er det en hel del mer. Hun spurte derimot ikke om hva den enkelte måtte mene om hva andre bruker... (og vær så snill, ingen svar av typen "det må jo være lov å reagere når noen bruker så mye på en dag") ← Det er vel den samme gjengen som sier dette som bruker like lite gjennomtenkte ord i andre tråder (á la harry, corny og teit...) Jeg vet ikke om det er misunnelse eller som man har nevnt i en annen tråd; at det er mye fjortiser her inne om dagen, men språkbruken er i alle fall så barnslig at jeg har konstantert for meg selv at dette ikke er de brukerne man bør tillegge mest autoritet når man spør om råd... Vi får gi dem litt tid til å finne ut hva som er vitsen med et diskusjonsforum (det er ikke å henge ut andre for deres meninger, nemlig...), og se om det går opp et lys for dem etter hvert.
Kara W Skrevet 1. mars 2006 #39 Skrevet 1. mars 2006 Aftenposten igår nevnte at et gjennomsnittlig bryllup i Norge idag koster 80.000-100.000,-.
Sun Mei Skrevet 1. mars 2006 #40 Skrevet 1. mars 2006 Vi brukte 100.000,- på vårt bryllup med 60 gjester og vi hadde det på en restaurant hvor vi betalte restaurantpris for mat og drikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå