Gå til innhold

Overtid/avspasering. Hva er vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg jobber overtid pga stor arbeidsmengde, foreslår sjefen ofte at jeg kan avspasere og gå tidligere en annen dag.
Er dette vanlig rundt omkring, eller får man betalt overtid? I hvor stor grad kan man velge eller bli pålagt noe? 
Jobber i kommunen.

Anonymkode: 73a10...81c

Skrevet

Har stort sett fått betalt overtid. Med mindre det er noe spesielt som gjør at arbeidsmengden er veldig stor akkurat der og da, hjelper det vel ikke så mye å jobbe ekstra en dag, og gå tidlig en annen dag - da er jo problemet der igjen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når jeg jobber overtid pga stor arbeidsmengde, foreslår sjefen ofte at jeg kan avspasere og gå tidligere en annen dag.
Er dette vanlig rundt omkring, eller får man betalt overtid? I hvor stor grad kan man velge eller bli pålagt noe? 
Jobber i kommunen.

Anonymkode: 73a10...81c

Hos noen arbeidsgivere må avspasere time mot time, hos noen  får man timelønn utbetalt og andre steder kan man velge selv.

Hvis du blir pålagt overtid, så skal du i tillegg uansett ha overtidstillegg.

Anonymkode: 16592...852

• Liker 4
Skrevet

Pålagt overtid er alltid betalt. "Frivillig" overtid fordi jeg har mye å gjøre blir kun til plusstimer. Om jeg jobber mine 7,5 timer og ikke får gjort alt pga stor arbeidsmengde, så er det ingen som sier noe på det, men det spiller nok inn under lønnsforhandlinger. 

Jeg tenker man får ta både fordelene og ulempene med fleksitid og en generelt raus leder som aldri sier nei til avspasering eller ferie, ikke bare fordelene. 

Jobber i kommunen. Vi taper penger om ikke leverer innen frist. 

Anonymkode: cc6d6...5fd

• Liker 1
Skrevet

Vi logger oss ut og inn på pc og hvis det er mye overtid (over 2 timer) blir vi automatisk spurt om vi ønsker å ta det ut i avspasering eller betaling når vi logger oss ut. Er det en time eller under to timer skriver vi bare overtid på et ark som ligger ved siden av pc hvor vi skriver begrunnelse til at vi jobbet overtid og da blir det automatisk betalt med mindre du sier klart ifra om at du ønsker avspasering. Det er med andre ord helt opp til en selv egentlig 

Anonymkode: 1dedc...44b

Skrevet

Hva sier kontrakten din?

Der jeg jobber i dag tar jeg det ut som avspasering, der jeg jobbet tidligere kunne jeg velge.

Anonymkode: 2f521...ee7

• Liker 1
Skrevet

Alt ut over 40 t/uka, 9 t/ dag skal kompenseres med overtidstillegg utbetalt i hht AML. 

Har du tariff kan det være andre timeantall. 

Anonymkode: dcd07...5f4

• Nyttig 1
Skrevet

Det er et tveegget sverd å ta opp slikt. Arbeidsmiljøloven har sine bestemmelser, men de går begge veier. Hos oss er det avspasering time for time. Hadde noen utfordret dette mot aml sine bestemmelser, ville man raskt blitt møtt med at veldig mange andre goder og praksiser på arbeidsplassen hadde blitt strammet inn. 

Skrevet

Jeg jobber i staten, og hos oss står vi fritt til å velge overtid m/avspasering eller overtid m/betaling. Velger vi førstnevnte får vi timene til avspasering pluss 50% timelønn eller 100% timelønn avhengig av når overtiden finner sted. Velger vi sistnevnte får vi enten 150% eller 200% utbetalt avhengig av når overtiden finner sted.

Anonymkode: e7b98...6bd

Skrevet
Brunello skrev (4 timer siden):

Det er et tveegget sverd å ta opp slikt. Arbeidsmiljøloven har sine bestemmelser, men de går begge veier. Hos oss er det avspasering time for time. Hadde noen utfordret dette mot aml sine bestemmelser, ville man raskt blitt møtt med at veldig mange andre goder og praksiser på arbeidsplassen hadde blitt strammet inn. 

Hvilke goder velger en  arbeidsgiver ha som, som er så bra at de kan  utligne AML minimumskrav?  

• Liker 1
Skrevet

Jobber i kommunen og får ikke overtidsbetaling. Men fleksitid er gull! Fint å spare opp og gå tidlig en dag man har lyst å hjem tidlig. 

Anonymkode: d20d5...c0e

Skrevet

Hvis sjefen min "foreslår" det får jeg alltid overtid. Selvfølgelig. Hadde han ikke gitt overtid hadde jeg takket nei til forslaget. 😅

Men som regel foreslår ikke sjefen min det og jeg jobber selv ekstra for å rekke frister. Da blir det avspasering og ikke overtid. Men om det er veldig mye gir jeg beskjed til sjefen om at jeg ikke rekker dette innen ordinær arbeidstid, og da får jeg overtid. 

Sjefen min har altså ALDRI forventet at jeg jobber ekstra uten ekstra økonomisk kompensasjon, men jeg velger selv å gjøre innimellom fordi jeg liker å opparbeide meg avspasering og ta det ut i mer rolige perioder - for eksempel forlenge sommerferien. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Alt ut over 40 t/uka, 9 t/ dag skal kompenseres med overtidstillegg utbetalt i hht AML. 

Ikke hvis du helt frivillig velger å jobbe lang dag. 

Jeg kan for eksempel velge å jobbe 10 timer en dag for å kunne gå tidlig hjem på fredag uka etter . Kan ikke forvente overtid av det. 😅

I morgen skal jeg jobbe slik at jeg bikker 40 timer denne uka. Det er også mitt valg og kompenseres kun med flere timer til avspasering. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvilke goder velger en  arbeidsgiver ha som, som er så bra at de kan  utligne AML minimumskrav?  

Mange arbeidsgivere gir de ansatte ekstremt mye frihet. Så lenge jobben gjøres er det greit med kaffepauser, frisørbesøk, handle i lunsjen som da blir på en time, masse småprating og mye mer.

Skrevet
Brunello skrev (7 timer siden):

Mange arbeidsgivere gir de ansatte ekstremt mye frihet. Så lenge jobben gjøres er det greit med kaffepauser, frisørbesøk, handle i lunsjen som da blir på en time, masse småprating og mye mer.

Og så finnes det arbeidsgivere som greier både å gi slike fleksible goder og følge AML. 🥳

Det er jo ingen imponerende goder du beskriver der. Syns det er svært uheldig om en arbeidsgiver har som holdning at de ansatte ikke bør utfordre bedriftens brudd på AML. 🧐

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dette er korrekt. Du kan avspasere selve overtidstimen, men tillegget skal du ha utbetalt. 

Skrevet
Brunello skrev (8 timer siden):

issoras skrev (43 minutter siden):

Og så finnes det arbeidsgivere som greier både å gi slike fleksible goder og følge AML. 🥳

Det er jo ingen imponerende goder du beskriver der. Syns det er svært uheldig om en arbeidsgiver har som holdning at de ansatte ikke bør utfordre bedriftens brudd på AML. 🧐

Så utrolig enig med deg der, Issoras.  Det er skremmende at bedrifter kan komme seg unna de simple lovkravene fordi noen ikke tør å si ifra at dette ikke er greit.  Tror nok mange ikke kjenner sine rettigheter, og om de gjør det er de ikke mange nok som står på kravene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...