Gå til innhold

Borderline og emosjonell mishandling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en nær bekjent som har borderline, og vedkommede hakker i vei både på psyken og selvtilliten min.  Det er som om hun ønsker å ødelegge meg, og har null respekt for meg. 

Jeg lurte på om noen har opplevd noe sånt? Altså å måtte ha et nært samarbeid med en som har borderline?

Anonymkode: 9731f...d01

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hei,

Jeg har en nær bekjent som har borderline, og vedkommede hakker i vei både på psyken og selvtilliten min.  Det er som om hun ønsker å ødelegge meg, og har null respekt for meg. 

Jeg lurte på om noen har opplevd noe sånt? Altså å måtte ha et nært samarbeid med en som har borderline?

Det er jo fullstendig opp til deg det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (48 minutter siden):

Det er jo fullstendig opp til deg det....

Atte hva? Det er opp til meg om noen har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Atte hva? Det er opp til meg om noen har opplevd dette?

Om du vil forholde deg eller ikke til denne personen tenkte jeg på.

Jeg har erfaring med det. Det er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har borderline og det hadde aldri falt meg inn å hakke på noen sånn. Tenker hun generelt er et dårlig menneske. Mulig at hun har «splittet» på deg og bare misliker alt du gjør, noe du burde prøve å ikke ta personlig. Som borderline skal det ganske lite til før man går fra å elske noen til å hate noen, eller omvendt. Har du prøvd å si direkte til personen at du opplever de som slemme? Kan hende de ikke er klar over det selv.
Så skal det også sies at folk med ubehandlet borderline kan være jævlig krevende å ha et forhold til.

Anonymkode: 488e2...78f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke hvem denne kvinnen er for deg, og hvorfor du må samarbeide med dette mennesket?

Ville uansett holdt så mye avstand som mulig. Ikke del noe personlig om deg selv. Bare hold forholdet helt overflatisk. Ikke legg noen følelser inn i dette forholdet.

Er dette et forhold via jobb, eller studier, ikke vær med henne privat. Kun i profesjonell setting. Unngå å være med henne alene.

Samme gjelder om dette er et familiemedlem. Kun vær med henne i felles familie arrangement, eller med andre tilstede. 

Du må passe på din egen psykiske helse først.

Anonymkode: f344a...a31

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at hun har splittet på meg. Men det må hun vel også se selv. Er kjempesliten av alt dramaet hver eneste dag. Og all letingen etter ting å kjefte om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg forstår at hun har splittet på meg. Men det må hun vel også se selv. Er kjempesliten av alt dramaet hver eneste dag. Og all letingen etter ting å kjefte om. 

Hva er det som gjør at du ikke kan ta avstand fra denne personen? Er det barnet ditt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår at hun har splittet på meg. Men det må hun vel også se selv....

Se selv? Ja, men med ubehandlet borderline klarer de ikke å være på annen måte mer enn et lite barn klarer å la være å bli sint og gråte når det er redd. Det er jo ikke en moden person, dette. 

Anonymkode: 3f92d...f87

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at du ikke kan ta avstand fra denne personen? Er det barnet ditt? 

Nei, kollega. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, kollega. 

Da burde du kunne holde dette forholder på et 100% profesjonelt nivå. Ikke snakk om annet en jobb med dette mennesket.

Eventuelt kan du forhøre seg med HR eller sjefen din. Du skal ikke bli psykisk mobbet på jobb.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei,

åja , du har truffet min mor..må hilse :)  så slipper jeg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Da burde du kunne holde dette forholder på et 100% profesjonelt nivå. Ikke snakk om annet en jobb med dette mennesket.

Eventuelt kan du forhøre seg med HR eller sjefen din. Du skal ikke bli psykisk mobbet på jobb.

Vedkommede har gått 100% inn for å ta meg. Akkurat hvorfor forstår jeg ikke, for men det er mye overdrevne sinte følelser i sving, og merkelige ideer om at jeg er ondskapsfull og utspekulert og manipulerende, etc. Jeg vet at det er virkelighetsfjernt, og jeg prøver å ikke ta det personlig, men jeg er så sliten nå at jeg ikke orker noe sosialt utenfor jobb. Har også barn, og jeg blir ikke akkurat en bedre mamma av denne psykiske påkjennelsen.

HR tør ikke gjøre noe, og leder og kolleger later som de ikke ser. De vil helst bare la det være for om de tar borti noe eller kommenterer, så blir det bare værre for alle egentlig. For da splitter jo vedkommede på dem også, og jeg er da "ond megaskurk" og så mye værre enn før. De er bare glade til for at det ikke er dem som er den som er "jaktet" på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vedkommede har gått 100% inn for å ta meg. Akkurat hvorfor forstår jeg ikke, for men det er mye overdrevne sinte følelser i sving, og merkelige ideer om at jeg er ondskapsfull og utspekulert og manipulerende, etc. Jeg vet at det er virkelighetsfjernt, og jeg prøver å ikke ta det personlig, men jeg er så sliten nå at jeg ikke orker noe sosialt utenfor jobb. Har også barn, og jeg blir ikke akkurat en bedre mamma av denne psykiske påkjennelsen.

HR tør ikke gjøre noe, og leder og kolleger later som de ikke ser. De vil helst bare la det være for om de tar borti noe eller kommenterer, så blir det bare værre for alle egentlig. For da splitter jo vedkommede på dem også, og jeg er da "ond megaskurk" og så mye værre enn før. De er bare glade til for at det ikke er dem som er den som er "jaktet" på. 

Huff, dette høres utrolig slitsomt og frustrerende ut. Jeg tror ikke du skal forsøke å finne ut av hva du har “gjort” her, heller. Du kan gitt kollegaen din en penn på “feil” måte og dermed er du et stort, stygt “monster” i personens øyne. Jeg hadde selv en kollega med diagnosen som ønsket å legge meg til på Instagram. Jeg takket høflig nei fordi jeg ikke kjente vedkommende og plutselig nektet personen å snakke med meg. (det kom frem senere at vedkommende hadde borderline) 

Men det er altså slik at det er kjent på din arbeidsplass at hun kollegaen har diagnosen? Utrolig dårlig at ledelsen ikke gjør noe! Høres ut som et giftig arbeidsmiljø spør du meg. Vet det ikke er “bare bare”, men høres jo nesten ut som om det kan være lurt å bytte jobb? For høres jo ut som om det ikke bare er kollegaen din som er dårlig, men hele systemet også

Anonymkode: d0fee...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne det ha gått an å høre med sjefen om du kan få andre arbeidsoppgaver, slik at du ikke må samarbeide med denne kollegaen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det ha gått an å høre med sjefen om du kan få andre arbeidsoppgaver, slik at du ikke må samarbeide med denne kollegaen? 

Leder vil nok ikke tilpasse der. Og andre ønsker ikke "plassen min" Jeg må nok skaffe meg en annen jobb, og jeg driver å søker.  Jeg tror ikke jeg greier å ha det sånn på sikt. 

Huff, dette høres utrolig slitsomt og frustrerende ut. Jeg tror ikke du skal forsøke å finne ut av hva du har “gjort” her, heller. Du kan gitt kollegaen din en penn på “feil” måte og dermed er du et stort, stygt “monster” i personens øyne. Jeg hadde selv en kollega med diagnosen som ønsket å legge meg til på Instagram. Jeg takket høflig nei fordi jeg ikke kjente vedkommende og plutselig nektet personen å snakke med meg. (det kom frem senere at vedkommende hadde borderline) 

Det er nok akkurat sånn det startet. Faktisk. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leder vil nok ikke tilpasse der. Og andre ønsker ikke "plassen min" Jeg må nok skaffe meg en annen jobb, og jeg driver å søker.  Jeg tror ikke jeg greier å ha det sånn på sikt. 

Det er nok akkurat sånn det startet. Faktisk. 

Fint å høre at du søker andre jobber. Skikkelig synd det er sånn, men noen gang er det eneste løsning. 
Håper du i hvert fall ikke tenker at noe er din feil eller tar det hun gjør personlig ❤️ Da jeg fikk vite at man kollega hadde diagnosen hadde jeg faktisk allerede mine mistanker. Så da var jeg litt sånn «å ja» og kunne ikke lengre ta det negative personen gjorde/sa seriøst. Vet det ikke er enkelt altså. Psykisk sykdom er heller aldri en unnskyldning fra å behandle andre dårlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bra du søke på ny jobb. Ledelsen og HR på din nåværende arbeidsplass, høres jo helt inkompetente ut. Det er virkelig ikke ok å la én person bli offer for slik psykisk mishandling på jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...