AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #1 Skrevet 15. november 2024 Hei, skal til lege, så vil få svar på dette forhåpentligvis... men må høre med flere. I år fikk jeg beskjeden om at smertene som har plaget meg i 6 år er grunnet endometriose. Jeg er på spiral, og har vært det i 5 år. Før jeg fikk beskjeden, ba de meg bruke p-piller, brukte to varianter - ingen hjalp. (gikk på p-piller samtidig som spiral). Derimot ble smertene bare verre og verre etter jeg begynte med dem. Uutholdelig. Når jeg sist var hos legen var siste gang jeg tok en p-pille, og siden da, har jeg såvidt hatt vondt. Det var altså en daglig ting (og om nettene). Er forvirret over hvordan det bare har forsvunnet? Har noen vært borti noe slikt før? Kunne være perioder (maks to måneder) i mellom "episodene" mine med smerter, som da kunne vare lenge igjen. Men har ikke vært borti en så lang pause fra smertene. Det er både skummelt, og lettende. Føles litt feil, at jeg gikk i gjennom så mye smerte over så lang tid, bare for at jeg endelig får vite hva som er galt med meg, og slutter på de jævla p-pillene, så kommer det ikke tilbake? Har hatt maks 2 dager på et halvt år med smerte, og det var milde smerter. Lurer på om noen har slitt med at endometriose smerter ble forverret av p-piller og økt østrogen, og om noen har vært borti at smertene en dag bare forsvinner? Takk til den som orker å lese :) Anonymkode: 062ec...56d
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #2 Skrevet 15. november 2024 Forstår jeg det riktig at du gikk på spiral + p-piller samtidig? Jeg har ikke vært borti helt det samme, for hos meg ble jeg veldig dårlig av spiralen. Men de ba meg også ta p-piller samtidig, og det forverret smertene enda mer. Så kanskje p-piller har en effekt på spiralen? Hos meg tror vi at livmoren prøvde å støte den ut. Den eneste grunnen jeg kan se til at p-pillene alene skaper smerter må være at de fører til økte blødninger og derfor mer endometriosevev på avveie. Men p-piller skal jo føre til det motsatte. Det er mye vi ikke vet om hvordan hormonpreparater påvirker folk, både friske og endometriosesyke 😕 Anonymkode: 687d9...4e3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #3 Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Forstår jeg det riktig at du gikk på spiral + p-piller samtidig? Jeg har ikke vært borti helt det samme, for hos meg ble jeg veldig dårlig av spiralen. Men de ba meg også ta p-piller samtidig, og det forverret smertene enda mer. Så kanskje p-piller har en effekt på spiralen? Hos meg tror vi at livmoren prøvde å støte den ut. Den eneste grunnen jeg kan se til at p-pillene alene skaper smerter må være at de fører til økte blødninger og derfor mer endometriosevev på avveie. Men p-piller skal jo føre til det motsatte. Det er mye vi ikke vet om hvordan hormonpreparater påvirker folk, både friske og endometriosesyke 😕 Anonymkode: 687d9...4e3 Ja, de ba meg bruke p pillene imens og sa det skulle gå fint, ble veldig deprimert av de ene som jeg gikk på i 3mnd, så bytta jeg til noen nye og gikk på de i 6mnd. Smertene var så grusomme! Hele situasjonen plager meg, at det skulle bygge seg opp sånn og være uutholdelig, til å bare forsvinne helt. Noe som er rart, for hadde jo vondt med bare spiral før også, men etter jeg gikk på p-pillene(og smertene ble verre) til jeg stoppet og at det bare forsvant gir ikke mening. Er leit det er så lite informasjon om dette Er betryggende jeg ikke er den eneste som ble verre av piller + spiral da, er en trøst i samhold :') Får se hva legen sier når jeg drar på kontroll i desember! Forhåpentligvis noe som gjør meg litt klokere på dette, hehe. Anonymkode: 062ec...56d
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #4 Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei, skal til lege, så vil få svar på dette forhåpentligvis... men må høre med flere. I år fikk jeg beskjeden om at smertene som har plaget meg i 6 år er grunnet endometriose. Jeg er på spiral, og har vært det i 5 år. Før jeg fikk beskjeden, ba de meg bruke p-piller, brukte to varianter - ingen hjalp. (gikk på p-piller samtidig som spiral). Derimot ble smertene bare verre og verre etter jeg begynte med dem. Uutholdelig. Når jeg sist var hos legen var siste gang jeg tok en p-pille, og siden da, har jeg såvidt hatt vondt. Det var altså en daglig ting (og om nettene). Er forvirret over hvordan det bare har forsvunnet? Har noen vært borti noe slikt før? Kunne være perioder (maks to måneder) i mellom "episodene" mine med smerter, som da kunne vare lenge igjen. Men har ikke vært borti en så lang pause fra smertene. Det er både skummelt, og lettende. Føles litt feil, at jeg gikk i gjennom så mye smerte over så lang tid, bare for at jeg endelig får vite hva som er galt med meg, og slutter på de jævla p-pillene, så kommer det ikke tilbake? Har hatt maks 2 dager på et halvt år med smerte, og det var milde smerter. Lurer på om noen har slitt med at endometriose smerter ble forverret av p-piller og økt østrogen, og om noen har vært borti at smertene en dag bare forsvinner? Takk til den som orker å lese Anonymkode: 062ec...56d Hvor i magen sitter/satt smertene? Hadde du diare eller oppkast i tilknytning til smertene? Jeg tror ikke du har endometriose, ar endo er en feildiagnose her. Er det hormonspiral du har eller kobberspiral? Anonymkode: fc8da...226
Kribi Skrevet 15. november 2024 #5 Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvor i magen sitter/satt smertene? Hadde du diare eller oppkast i tilknytning til smertene? Jeg tror ikke du har endometriose, ar endo er en feildiagnose her. Er det hormonspiral du har eller kobberspiral? Anonymkode: fc8da...226 Satt liksom i underlivet, har slitt mye med tarm problemer og blære greier, kjenner forskjell😂 aldri oppkast eller diare.. bare svimmelhet og kvalme, ble så ille jeg ikke kunne stå når smertene var på sitt verste. Har hormonspiral
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #6 Skrevet 15. november 2024 Kribi skrev (45 minutter siden): Satt liksom i underlivet, har slitt mye med tarm problemer og blære greier, kjenner forskjell😂 aldri oppkast eller diare.. bare svimmelhet og kvalme, ble så ille jeg ikke kunne stå når smertene var på sitt verste. Har hormonspiral Hvor lenge varer dette, og i hvilken sammenheng i for bindeledd med mens? Dager før, under etter mens? Der finnes sykdommer som er smertefulle og som trigges av østrogen. Anonymkode: fc8da...226
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #7 Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor lenge varer dette, og i hvilken sammenheng i for bindeledd med mens? Dager før, under etter mens? Der finnes sykdommer som er smertefulle og som trigges av østrogen. Anonymkode: fc8da...226 Kan vare fra noen minutter til flere timer. Usikker med mens, har hatt spiral i flere år uten blødninger. Om jeg først blødde kom det etter jeg hadde hatt vondt, og da kom det av og til svære kjøttklumper. Veldig rart hele greien. Jeg kan ingenting så har bare det legen min har sagt å gå på, og legen sa ikke særlig mye om hva det kunne være🥺 Anonymkode: 062ec...56d
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #8 Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan vare fra noen minutter til flere timer. Usikker med mens, har hatt spiral i flere år uten blødninger. Om jeg først blødde kom det etter jeg hadde hatt vondt, og da kom det av og til svære kjøttklumper. Veldig rart hele greien. Jeg kan ingenting så har bare det legen min har sagt å gå på, og legen sa ikke særlig mye om hva det kunne være🥺 Anonymkode: 062ec...56d Har du tatt lapraskopi? Anonymkode: ef54c...d3c
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #9 Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har du tatt lapraskopi? Anonymkode: ef54c...d3c Nei 😕 hun sa jeg ikke trengte da det ikke ville gjøre noen forskjell uansett.. Anonymkode: 062ec...56d
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #10 Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei 😕 hun sa jeg ikke trengte da det ikke ville gjøre noen forskjell uansett.. Anonymkode: 062ec...56d Hvem hun? Spesialist eller fastlege? Hvilken aldersgruppe tilhører du? Røflig? Anonymkode: fc8da...226
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #11 Skrevet 15. november 2024 Min endometriose roet seg da jeg som 30-åring fikk operasjon først og deretter begynte på minipiller. Etter en slankeoperasjon begynte jeg med P-sprøyter, og går fremdeles på dem. De inneholder Medroksyprogesteron. Jeg har ikke fått tilbake plagene siden jeg startet med progesteron, og er nå passert 50 år. Anonymkode: 030cb...5e8 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #12 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvem hun? Spesialist eller fastlege? Hvilken aldersgruppe tilhører du? Røflig? Anonymkode: fc8da...226 Ah beklager, med hun mente jeg gynekologen min. Er 24 år Anonymkode: 062ec...56d
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #13 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei 😕 hun sa jeg ikke trengte da det ikke ville gjøre noen forskjell uansett.. Anonymkode: 062ec...56d Eneste måten å stille 100% sikkert diagnosen endometriose, er ved lapraskopi. Med mindre gynekologen har sett endometriose på ultralyd, eller MR? Hvorfor mener gynekologen din at det ikke vil gjøre en forskjell å fjerne vev som kan ha vokst rundt organene dine? Hva om tarmen er vokst fast i livmor av endometriosen? Du må jo bli skikkelig utredet. Du går på sterk hormonbehandling uten sikker diagnose? Hva om dette ikke er endometriose? Har du blitt utredet for mat allergi? Har du tatt gastroskopi/koloskopi? Anonymkode: ef54c...d3c
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #14 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eneste måten å stille 100% sikkert diagnosen endometriose, er ved lapraskopi. Med mindre gynekologen har sett endometriose på ultralyd, eller MR? Hvorfor mener gynekologen din at det ikke vil gjøre en forskjell å fjerne vev som kan ha vokst rundt organene dine? Hva om tarmen er vokst fast i livmor av endometriosen? Du må jo bli skikkelig utredet. Du går på sterk hormonbehandling uten sikker diagnose? Hva om dette ikke er endometriose? Har du blitt utredet for mat allergi? Har du tatt gastroskopi/koloskopi? Anonymkode: ef54c...d3c Tok ikke MR, sjekka bare ultralyd men der fant de ingenting. Jeg vet ikke hvorfor gynekologen ikke ville gå videre med laparaskopi, jeg kan ingenting om dette så visste ikke hva det var å gjøre med situasjonen😔 Bør jeg ta dette opp neste kontroll? Har ingen allergier heller. Anonymkode: 062ec...56d
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #15 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Tok ikke MR, sjekka bare ultralyd men der fant de ingenting. Jeg vet ikke hvorfor gynekologen ikke ville gå videre med laparaskopi, jeg kan ingenting om dette så visste ikke hva det var å gjøre med situasjonen😔 Bør jeg ta dette opp neste kontroll? Har ingen allergier heller. Anonymkode: 062ec...56d Du må selvfølgelig bli ordentlig utredet for plagene dine. Hvordan vet du at du ikke har cøliaki, eller irritabel tarm? Har dette blitt utredet? Anonymkode: ef54c...d3c
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #16 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må selvfølgelig bli ordentlig utredet for plagene dine. Hvordan vet du at du ikke har cøliaki, eller irritabel tarm? Har dette blitt utredet? Anonymkode: ef54c...d3c Nei det vet jeg vel ikke sikkert. Jeg vet ikke hvorfor legen valgte å si det sannsynlig var endometriose også si seg ferdig. Håpte jo dette var noe de skulle ha kontroll på og teste andre ting dersom det var aktuelt. Opplevde på en måte at etter legen sa det sannsynlig var endo, ble jeg snakket ut ifra å ta en laparaskopi... Anonymkode: 062ec...56d
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #17 Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei det vet jeg vel ikke sikkert. Jeg vet ikke hvorfor legen valgte å si det sannsynlig var endometriose også si seg ferdig. Håpte jo dette var noe de skulle ha kontroll på og teste andre ting dersom det var aktuelt. Opplevde på en måte at etter legen sa det sannsynlig var endo, ble jeg snakket ut ifra å ta en laparaskopi... Anonymkode: 062ec...56d Jeg ville ha lest litt om gynekologen i ditt området, og funnet meg noen som kan litt mer om endometriose. Anonymkode: ef54c...d3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå