Gå til innhold

Redd å bli smittet med MRSA på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,jeg jobber som sykepleier på sykehjemmet, 

På avdelingen nylig fått en pasient med MRSA smitte, og nå jobber jeg fast hos denne pasienten. Er sykt redd å bli smitta. Bor med kjæresten og barn, er redd at i verste tilfellet kan smitte de også. Smittevernutstyr beskytter ikke 100%. Har dere erfaring med mrsa? er det veldig smittsomt?

Er ikke aktuelt å bytte jobb da det er 3 måneds oppsigelse og bindningsavtale.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
sykepleierstudent2 skrev (3 minutter siden):

Hei,jeg jobber som sykepleier på sykehjemmet, 

På avdelingen nylig fått en pasient med MRSA smitte, og nå jobber jeg fast hos denne pasienten. Er sykt redd å bli smitta. Bor med kjæresten og barn, er redd at i verste tilfellet kan smitte de også. Smittevernutstyr beskytter ikke 100%. Har dere erfaring med mrsa? er det veldig smittsomt?

Er ikke aktuelt å bytte jobb da det er 3 måneds oppsigelse og bindningsavtale.

Jobber du virkelig som sykepleier så skal du både ha lært å beskytte deg og ha kunnskap langt over ordinært kg kunnskapsnivå om MRSA smitte. 

Anonymkode: e07b9...f62

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du ikke utdannelse innen helse? Eller mener du at du er «sykepleier» som i at du pleier syke, ikke som i utdannelsen sykepleier? 
Uansett, mrsa er smittsomt. Men du har verneutstyr. Og du skal ha lært eller evne lære deg selv å bruke det korrekt. Så lenge du gjør det - bruker det korrekt - så går det bra. Men de aller fleste helsearbeidere jeg har møtt bruker det fullstendig feil og er slik sin egen verste mulighet for smitte (og de øvrige pasientene, men det er et lederansvar for opplæring).

For å si det slik: om du havner på sykehus i det nærmeste skal dette oppgis. Og du vil få enerom.

Anonymkode: 095e1...dbd

• Liker 1
Skrevet

Det ligger vel i jobben å pleie mennesker som er syke. Skulle tatt seg nydelig ut om alle som jobber på legekontor, sykehjem, sykehus etc. skulle si opp jobben dersom de måtte hjelpe og/elle pleie mennesker med smittsomme sykdommer

Anonymkode: 98bcd...b52

Skrevet

Beklager, men jeg må bare spørre - Hvorfor i all verden har du valgt en karriere som sykepleier hvis du er så redd for det som tross alt er en relativt vanlig «sykehusbakterie»? Eller hadde du tenkt å bytte jobb hver gang du møter antibiotikaresistente stafylokokker?

Bruk verneutstyr og bruk det riktig, så går det nok bra.

Anonymkode: 36196...ae8

Skrevet

Dette er helt legitime spørsmål. Vi som spl utsetter oss for risiko. Selv om du selv utfører perfekt smittevern, er det usikkert om alle kollegaer gjør det. Dessuten jobber du garantert med innvandrere som er smittet med MRSA. Og nei, de tester seg ikke hver gang de har vært i hjemlandet. 

Anonymkode: 43fe4...9c9

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Beklager, men jeg må bare spørre - Hvorfor i all verden har du valgt en karriere som sykepleier hvis du er så redd for det som tross alt er en relativt vanlig «sykehusbakterie»? Eller hadde du tenkt å bytte jobb hver gang du møter antibiotikaresistente stafylokokker?

Bruk verneutstyr og bruk det riktig, så går det nok bra.

Anonymkode: 36196...ae8

Jeg jobbet i mange år som sykepleier og vært bort i alt mulig smitte, men akkurat i denne situasjonen jeg jobber FAST hos denne pasienten, bruker nå flere timer i smitterom nesten hver dag som øker sjansen for at jeg bli smitta. 

Verneutstyr beskytter aldri 100%.

Endret av sykepleierstudent2
Skrevet

MRSA er stadig mer vanlig og ved normalt smittevern er det ingen fare for smitte.

En bruker ved boligen jeg jobber i hadde det for noen år siden. Etter en periode med smittevern ble brukeren frisk og vi kunne slutte med smitteverntiltakene og livet fortsatte som vanlig igjen.

Anonymkode: f37c4...792

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...