Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du er skilt fra tidligere partner, en som du har unge voksne barn med. Det er mange år siden dere gikk fra hverandre, og du har ikke kontakt med hverken eks eller eks svigerfamilien. Du har fått ny partner, som du bor sammen med, som har blitt nær dine barn. Ny partner har ikke møtt eks eller eks svigerfamilien da de var litt negative til nye partner fra start av. 

Hvis eks eller noen i eks svigerfamilien dør, går du da i begravelsen? Og ny partner , skal h*n taes med i begravelsen?

Om man blir med i begravelsen uten ny partner, skal man da sette seg langt bak i kirken, eller sammen med de som er der som tilhører eks svigerfamilien?

Hva tenker du? Erfaring?

Anonymkode: 31c02...549

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville hørt med eks, og barna, og respektert deres ønsker. Ville selv følt for å være der, men vil heller ikke ødelegge for de som er nærmest pårørende. 

Om det var eksen ville jeg absolutt vært der. Det er dine barns far. Da får de velge hvor de vil ha deg. 

Ny partner holdes helt utenfor. Ikke et sted å møte/se folk for første gang. 

Anonymkode: a9130...20b

• Liker 4
Skrevet (endret)

Ekskona til samboer dukket opp i svigermor og svigerfar (de døde med 10 års mellomrom) sine begravelser, i førstnevnte sammen med sin nye mann. 

Usikker på om det var avklart med samboer på forhånd, men lite å gjøre med det når de først var der. 

Endret av C-girl
Skrevet
C-girl skrev (2 minutter siden):

Ekskona til samboer dukket opp i svigermor og svigerfar (de døde med 10 års mellomrom) sine begravelser, i førstnevnte sammen med sin nye mann. 

Naturlig, om de har barn sammen. Eller også om de bare har en lang historie sammen. Synes du det var et problem?

• Liker 6
Skrevet

Hvis jeg har barn med han så går jeg ja. Har ikke med meg partner nei. Og har sikkert kommet til å satt meg litt lenger bak. Det er jo familien til mine barn da. 

Anonymkode: 8b0e4...8d3

• Liker 2
Skrevet
Hengebuksvinet skrev (Akkurat nå):

Naturlig, om de har barn sammen. Eller også om de bare har en lang historie sammen. Synes du det var et problem?

Syntes det var litt rart at hun tok med sin nye mann i begravelsen da han ikke hadde noe relasjon til svigermor. Men jeg sa selvsagt ikke noe om hva jeg tenkte om det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde gått om voksne barn ville hatt meg der, men kun da. Ny partner har ikke noe der å gjøre.

Anonymkode: 6b934...02c

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener det er naturlig hvis man har barn sammen. Man stiller først og fremst for barnas skyld. Hvis exen dør har jo barna mistet en forelder. Klart de må få ha den andre forelderen sammen med seg i begravelsen! Det er ikke unaturlig om barna har mistet en besteforelder eller en tante og onkel, heller. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du er skilt fra tidligere partner, en som du har unge voksne barn med. Det er mange år siden dere gikk fra hverandre, og du har ikke kontakt med hverken eks eller eks svigerfamilien. Du har fått ny partner, som du bor sammen med, som har blitt nær dine barn. Ny partner har ikke møtt eks eller eks svigerfamilien da de var litt negative til nye partner fra start av. 

Hvis eks eller noen i eks svigerfamilien dør, går du da i begravelsen? Og ny partner , skal h*n taes med i begravelsen?

Om man blir med i begravelsen uten ny partner, skal man da sette seg langt bak i kirken, eller sammen med de som er der som tilhører eks svigerfamilien?

Hva tenker du? Erfaring?

Gud hjelpes! Hva man gjør når man står overfor et dødsfall er helt individuelt. Ingen kan forutsi hva som blir riktig å gjøre en vakker dag langt inne i fremtiden. En selv kan dø mange år før alle andre ts lister opp. 

Anonymkode: 49a6f...1cf

Skrevet

Hadde dratt uten partner. Hensynet til de pårørende er viktigere enn hensynet til meg. 

Anonymkode: 71236...e5c

Skrevet

Ikke naturlig å gå dit om en ikke har hatt noe kontakt siden bruddet.

Barna vil jo være der med far og sin familie på farsiden. 
Hvis du absolutt må gå, så sett deg bak og ikke i nærheten av eks familien. 

Anonymkode: 458e8...cbf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gud hjelpes! Hva man gjør når man står overfor et dødsfall er helt individuelt. Ingen kan forutsi hva som blir riktig å gjøre en vakker dag langt inne i fremtiden. En selv kan dø mange år før alle andre ts lister opp. 

Anonymkode: 49a6f...1cf

Når det er flere eldre mennesker som kan forventes å dø i nær fremtid, så er jo dette et litt relevant tema. Tenker det kan være lurt å gjøre seg opp noen tanker om hva man bør/ikke bør gjøre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Om noen i min eks svigerfamilie dør, så ville jeg gjerne hatt med meg min nye partner. Han er jo en del av meg og mine barn, så for meg er det naturlig at han skulle blitt med. 

Men hadde holdt oss litt i bakgrunnen.

Skrevet

Da mamma døde hadde mamma og pappa vært skilt i 15 år. Pappa flyttet sørover noen år etter skilsmissen og fant seg ny dame der. En uke før begravelsen kom pappa nordover. Han hjalp masse til med begravelsen. Det var han og tantene mine (mammas søstre) som gjorde det meste av praktiske ting. Jeg var dessverre i sjokk og rimelig ubrukelig.

Pappa satt sammen med oss, på første rad, i begravelsen. Han var med etterpå og ble noen dager i etterkant av begravelsen.

Det var helt naturlig at han kom. Han og mammas familie, vår familie, har et godt forhold. Null problemer der.

Den nye dama til pappa var ikke med. Hun er trivelig og har gode sosiale antenner. Hun forsto nok at vi trengte pappa og tid sammen. Det var fint av dem begge to❤️😜

Anonymkode: 1a383...516

• Hjerte 3
Skrevet

Gå alene og sett deg sånn cirka på midten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da mamma døde hadde mamma og pappa vært skilt i 15 år. Pappa flyttet sørover noen år etter skilsmissen og fant seg ny dame der. En uke før begravelsen kom pappa nordover. Han hjalp masse til med begravelsen. Det var han og tantene mine (mammas søstre) som gjorde det meste av praktiske ting. Jeg var dessverre i sjokk og rimelig ubrukelig.

Pappa satt sammen med oss, på første rad, i begravelsen. Han var med etterpå og ble noen dager i etterkant av begravelsen.

Det var helt naturlig at han kom. Han og mammas familie, vår familie, har et godt forhold. Null problemer der.

Den nye dama til pappa var ikke med. Hun er trivelig og har gode sosiale antenner. Hun forsto nok at vi trengte pappa og tid sammen. Det var fint av dem begge to❤️😜

Men hvorfor kan ikke den nye damen inkluderes i sorgen slik som hun er inkludert i livet ellers?  Hun er jo en del av familien nå.. 

Rart om en ny partner skal kunne inkluderes i f eks barnebarn, dåp og bursdager..der folk er glade. Men med en gang sorg er inne i bildet, da skal de holdes på avstand🤷‍♀️

Skrevet

Begravelse er ikke stedet å vise frem ny partner på....

Anonymkode: e1420...ffa

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Begravelse er ikke stedet å vise frem ny partner på....

Anonymkode: e1420...ffa

Handler ikke om å vise frem..

Hva om den "nye" partneren har vært ny i 5 år??

Skrevet

Jeg kunne aldri funnet på å gå i min eks begravelse. Vi har både barn og barnebarn nå, men han fortjener ikke at jeg dukker opp om han dør før meg. Jeg vil ikke ha han i min begravelse heller, om det skjer så skal jeg hjemsøke han.

Det kommer aldri til å bli spørsmål om dette fra våre barn da de vet hvilken dritt han har vært siden skilsmissen. De forstår at våre bruer en brent for godt og at jeg ikke skylder gan noe.

Jeg går ikke i begravelsen til andre eks slektninger heller.

Anonymkode: 5365f...aed

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor kan ikke den nye damen inkluderes i sorgen slik som hun er inkludert i livet ellers?  Hun er jo en del av familien nå.. 

Rart om en ny partner skal kunne inkluderes i f eks barnebarn, dåp og bursdager..der folk er glade. Men med en gang sorg er inne i bildet, da skal de holdes på avstand🤷‍♀️

Hun er ikke i livet vårt ellers. Vi treffer henne kanskje 1 gang annenhvert år. Hun er trivelig og grei, men tenker ikke på henne som en del av familien. Men hadde hun kommet så hadde det selvsagt også vært greit. Men hun er voksen, hun skjønner og hun forsto nok at dette var familietid, at vi trengte pappa og at dette var noe for oss sammen. Det var en avgjørelse hun selv tok og ingen var uenig i den.

I sjokket og sorgen var inkludering av andre i dette ikke min førsteprioritet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...