AnonymBruker Skrevet 15. november #21 Del Skrevet 15. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Vesentlige mislighold kan også være situasjoner som strekker seg over tid fram og tilbake men som aldri går til inkasso. Uansett, du får selvsagt tro hva du vil. Hvis du tror at 250 000 kunder er individuelt kredittsjekket og vurdert opp mot lønn, boligverdi og lån uten å ha samtykket til det så er det helt opp til deg. Jeg har jobbet innen finans i nesten 20 år nå, og selv om jeg ikke jobber i bank per i dag så er jeg kjent med problemstillingen og utfordringene knyttet til kundeporteføljer. Jeg vet også at Danske bank er selektiv med kundemassen sin og heller ikke bruker mye avvikskvote, så hvis din teori stemmer så vil det da si at disse kundene på magisk vis har kontaktet banken for å påpeke at de er vanskelig stilt eller at inntektssituasjonen har endret seg det siste året 🤷🏼♀️ Anonymkode: 149a6...65e Ja, DN er (var) selektive. Vi ble kunder da de hadde et godt Akademikerne-tilbud, de hadde ventetid på flere måneder og avviste mange. Mannen min tjener ganske mye penger. Vi ble kunder i rekordfart, gitt. Anonymkode: f3244...f19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 16. november #22 Del Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå er det på ingen måte slike saker som ikke får bli med over da, men helt andre årsaker. Men for all del, du må gjerne finne på egne historier og grunner. Anonymkode: 149a6...65e Det er dessverre ikke oppspinn. Nordea vil ikke ha kundene med AAP Overføres fra Danske Bank til Nordea – får ikke med lånet – E24 Det er også problemer for cross-border kunder i Danske Bank, ved at deres konti ikke overføres. Cross border er en sær avtale for de med privat inntekt (lønn, pensjon, osv.) over landegrensene i Skandinavia, kontoen er opprettet via ens danske bank konto i bostedslandet. Cross border konto (+kort) er dessuten gebyrfri da det er en tilleggs tjeneste til hovedkontoen i bostedslandet. Cross border kontoen er på den måten avhengig av at man har konto i bostedslandet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november #23 Del Skrevet 16. november Perine skrev (12 timer siden): Det er dessverre ikke oppspinn. Nordea vil ikke ha kundene med AAP Overføres fra Danske Bank til Nordea – får ikke med lånet – E24 Det er også problemer for cross-border kunder i Danske Bank, ved at deres konti ikke overføres. Cross border er en sær avtale for de med privat inntekt (lønn, pensjon, osv.) over landegrensene i Skandinavia, kontoen er opprettet via ens danske bank konto i bostedslandet. Cross border konto (+kort) er dessuten gebyrfri da det er en tilleggs tjeneste til hovedkontoen i bostedslandet. Cross border kontoen er på den måten avhengig av at man har konto i bostedslandet. Fortell gjerne hvordan linken din underbygger påstanden. Jeg anbefaler på generell basis at du tenker litt mer kildekritisk når du leser ting på internett. At en person går ut i media og skriker høyt når de ikke får viljen sin uten å fortelle hele saken når motparten har taushetsplikt er hverken uvanlig eller nytt. Hverken Nordea eller Danske bank kan kommentere saken uten å henge ut vedkommende på et eller annet vis. Det er en grunn til at enkelte havner der de havner, men de går selvfølgelig ikke ut i media og forteller at det er fordi de har 4 utlegg til namsmannen med pant i boliglånet sitt. De bare sutrer og skylder på banken. Og at to banker har ulike policy-regler for hvilke produkter de tilbyr og risikovurdering av dette er ikke akkurat urovekkende. Disse kundene må isåfall finne en annen tilbyder, og det har de hatt god tid på å gjøre. Anonymkode: 149a6...65e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 16. november #24 Del Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fortell gjerne hvordan linken din underbygger påstanden. Jeg anbefaler på generell basis at du tenker litt mer kildekritisk når du leser ting på internett. At en person går ut i media og skriker høyt når de ikke får viljen sin uten å fortelle hele saken når motparten har taushetsplikt er hverken uvanlig eller nytt. Hverken Nordea eller Danske bank kan kommentere saken uten å henge ut vedkommende på et eller annet vis. Det er en grunn til at enkelte havner der de havner, men de går selvfølgelig ikke ut i media og forteller at det er fordi de har 4 utlegg til namsmannen med pant i boliglånet sitt. De bare sutrer og skylder på banken. Og at to banker har ulike policy-regler for hvilke produkter de tilbyr og risikovurdering av dette er ikke akkurat urovekkende. Disse kundene må isåfall finne en annen tilbyder, og det har de hatt god tid på å gjøre. Anonymkode: 149a6...65e Jeg leste bl.a i kommentarene etter artikkelen. men jeg påstår ikke at min oppfatning er den eneste rette. Det vil tiden vise. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november #25 Del Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (14 timer siden): Sbanken og DNB var selvsagt helt uaktuelt. Jeg landet på OBOS som dagligbank, lån i Bulder, høyrentekonto i Handelsbanken. Ungene er de eneste jeg ikke har orket å gjøre noe med siden det er så styrere med barn, så de får bli med til Nordea. Mannen min var for lat til å bytte, så nå må han deale med usikkerhet og kort han ikke vet om er aktive. Lykke til!! Anonymkode: f3244...f19 Jeg byttet også fra Sbanken til Obos som dagligbank. Selv om jeg savner gamle Skandiabanken og deres løsninger, har jeg spart noen kroner på flyttingen. Får gratis debetkort, og rente på lønnskonto. Ikke all verden, men til sammen noen hundrelapper spart i året. De har også en sparekonto med 24 uttak i året, den er kjekk til å oppbevare penger til månedens største regninger før jeg overfører dem til lønnskonto. Det jeg savner i Obos-banken er en kundechat. Har riktignok bare hatt bruk for kundeservice en gang helt i starten, men de brukte flere dager på å svare. I gamle Sbanken fikk man svar raskt. Etter de la ned nettbanken ble det håpløst, kundechat på mobil er knotete. Og ventetidene ble så lang at man ble logget ut før man fikk svar. Anonymkode: 6ff8c...f4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november #26 Del Skrevet 16. november Perine skrev (13 timer siden): Det er dessverre ikke oppspinn. Nordea vil ikke ha kundene med AAP Overføres fra Danske Bank til Nordea – får ikke med lånet – E24 Det er også problemer for cross-border kunder i Danske Bank, ved at deres konti ikke overføres. Cross border er en sær avtale for de med privat inntekt (lønn, pensjon, osv.) over landegrensene i Skandinavia, kontoen er opprettet via ens danske bank konto i bostedslandet. Cross border konto (+kort) er dessuten gebyrfri da det er en tilleggs tjeneste til hovedkontoen i bostedslandet. Cross border kontoen er på den måten avhengig av at man har konto i bostedslandet. Akkurat der er ikke Nordea særlig spesiell. De færreste banker vil ha lånekunder uten fast inntekt Anonymkode: 58da3...cb5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 16. november #27 Del Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Akkurat der er ikke Nordea særlig spesiell. De færreste banker vil ha lånekunder uten fast inntekt Anonymkode: 58da3...cb5 Nei, det er vanskelig å få boliglån hvis man er på AAP, også for par der den ene er på AAP. Da vi hadde makstid på 3år og mange ble rammet av karensåret, forsvant inntekten brått hvis man ikke var ferdig avklart mot arbeid eller uføretrygd innen fristen. Men så ble jo karensåret opphevet i 2021, slik at man kunne begynne uavbrutt på nytt AAP-løp dersom det ikke var nok tid på det forrige. Da ville jo inntekten kunne fortsette. Mange tilfeller tar jo lang tid å avklare, og det er lange ventetider hos spesialisthelsetjenesten som bruker opp mye av AAP-tiden. Det er mange fast ansatte som ikke har mer sikkerhet for varigheten på sine inntektsforhold enn de på AAP. I denne saken hvor lånekunder ble flyttet fra en bank til en annen, var det folk som hadde flere år gamle lån, som de hadde tatt opp mens de jobbet, men i ettertid var de blitt syke og havnet på AAP. Lånene ble betalt punktlig hele tiden, også under AAP-tiden. Det som fortelles av disse kundene i avisen og på facebookgruppen AAP-aksjonen, er at deres lån ikke fikk være med til Nordea etter flyttingen. Disse kundene har ikke gjort noe galt, men blir nå stående med krav om å innfri lånet. Om det er sant eller løgn, vet jeg ikke, men det er flere som forteller det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november #28 Del Skrevet 16. november petterm skrev (21 timer siden): Nordea har kjøpt Danske bank. I helga får 235000 kunder nye kontonummer. Kundene har fått beskjed om å oppgi det nye nummeret til arbeidsgiver. Problemet er at de nye kontoene ikke er aktive før mandag, og kundene får ikke tilgang til lønna si. Jeg ble overført fra Gjensidige bank til Nordea for noen år siden. Overgangen var ganske kaotisk. Dårlig med informasjon. Efaktura som ble trukket fra feil konto. Synd at en så stor bank ikke klarer å veilede på en ok måte. Nå vil alle overføring til gammelt kontonummer automatisk overføres til ditt nye i Nordea i en periode på 3 måneder, så dette vil absolutt ikke være et problem Anonymkode: 1cc5c...7c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november #29 Del Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg byttet også fra Sbanken til Obos som dagligbank. Selv om jeg savner gamle Skandiabanken og deres løsninger, har jeg spart noen kroner på flyttingen. Får gratis debetkort, og rente på lønnskonto. Ikke all verden, men til sammen noen hundrelapper spart i året. De har også en sparekonto med 24 uttak i året, den er kjekk til å oppbevare penger til månedens største regninger før jeg overfører dem til lønnskonto. Det jeg savner i Obos-banken er en kundechat. Har riktignok bare hatt bruk for kundeservice en gang helt i starten, men de brukte flere dager på å svare. I gamle Sbanken fikk man svar raskt. Etter de la ned nettbanken ble det håpløst, kundechat på mobil er knotete. Og ventetidene ble så lang at man ble logget ut før man fikk svar. Anonymkode: 6ff8c...f4f Ja, jeg har akkurat samme opplevelse som deg. Jeg savner den gamle Sbanken-appen, men den nye er uansett verre enn OBOS sin, og Danske Bank sin app var jo kritisk elendig. Jeg liker ikke designet (fargene) i nettbanken til OBOS, men det kan jeg selvsagt leve med. Og jeg savner Sbankens chat. Men jeg har absolutt spart/tjent noen kroner på OBOS sammenlignet med DB/Sbanken. Anonymkode: f3244...f19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 16. november #30 Del Skrevet 16. november Sånn er det når man får uerfarne folk til å gjøre ting. Vi hadde nylig en greie på jobb med at epostadresser skulle endres, og vi fikk kun 6 måneder på hele greia, for det "skule ikke" være så komplisert. Neida, nye adresser er ikke i seg selv komplisert, men de brukes jo i alt av kontrakter, import-/elsportavtaler, service- og leverandøravtaler, i kommunikasjon med kunder, myndigheter, kontoer på ulike sider, mailinggrupper. Dette tar det lang tid å endre, og må gjøres av de som kommuniserer med personene og har kontoene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november #31 Del Skrevet 16. november petterm skrev (På 15.11.2024 den 18.10): Nordea har kjøpt Danske bank. I helga får 235000 kunder nye kontonummer. Kundene har fått beskjed om å oppgi det nye nummeret til arbeidsgiver. Problemet er at de nye kontoene ikke er aktive før mandag, og kundene får ikke tilgang til lønna si. Jeg ble overført fra Gjensidige bank til Nordea for noen år siden. Overgangen var ganske kaotisk. Dårlig med informasjon. Efaktura som ble trukket fra feil konto. Synd at en så stor bank ikke klarer å veilede på en ok måte. Takk for påminnelsen, jeg er en av de sløve som ikke har gjort noe - og vi får lønn til uken! 😅 Anonymkode: 774f3...18a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november #32 Del Skrevet 16. november Jeg blir overflyttet denne helga. Fikk nye bankkort for en stund siden, der står kontonummer som jeg kunne meldt til arb.giver. Har ikke gjort det enda. Ellers så sørger Danske Bank for at alle innbetalinger til det gamle kontonummeret i Danske Bank blir overført til den nye kontoen i Nordea i noen måneder fremover. Har fått god informasjon den siste tiden om hva og hvordan overflyttingen skal foregå. Opplevd det sømløst til nå. Var på butikken tidligere i dag. Det gamle kortet fungerte ikke, så tok frem det nye kortet fra Nordea og det fungerte, var ikke noe stress det altså. De har jo informert om at dette skjer løpet av lørdagen og at man burde ha med seg kort fra begge bankene i butikken. Skjønner ikke hva folk stresser over, det har virkelig vært sømløst til nå. Godt med informasjon. Kan logge inn i nettbanken til Norda nå, og ser at kontoene mine begynner å dukke opp en etter en. Anonymkode: 59508...c46 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november #33 Del Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 19.35): Dette er noe kundene selv kunne tatt tak i. Jeg opprettet egen konto i Nordea for noen uker siden. Nettopp for så sikre at lønna kom rett inn, at jeg fikk tilgang på den og at alt skulle gå greit. Men: Sitter man på gjerdet å venter, uten å ta noen grep selv, så må man også ta høyde for at omstilling og endring ofte har noen skjær i sjøen Anonymkode: 58da3...cb5 Jeg gjorde det samme 😊 Anonymkode: 43090...3bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november #34 Del Skrevet 16. november Noen tidligere Danske bank som ser kontoene sine i Nordea appen sin allerede? vil det være klart ved midnatt imorgen? Anonymkode: aaace...d73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 16. november Forfatter #35 Del Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nå vil alle overføring til gammelt kontonummer automatisk overføres til ditt nye i Nordea i en periode på 3 måneder, så dette vil absolutt ikke være et problem Anonymkode: 1cc5c...7c1 Det går seg til, men Nordea hadde spart mye frustrasjon hvis de hadde giddet å informere kundene skikkelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november #36 Del Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Noen tidligere Danske bank som ser kontoene sine i Nordea appen sin allerede? vil det være klart ved midnatt imorgen? Anonymkode: aaace...d73 Ser kun kortene og 2 regninger som skal godkjennes Ikke lån eller kontoer enda, men enn så lenge går jo alt slik jeg har blitt informert om underveis i prosessen. Dette har vi jo visst om lenge - synes der har vært god informasjon. Anonymkode: 1d331...44f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november #37 Del Skrevet 17. november Hva skjedde med Danske bank? De var ledene på teknologi for noen år siden. Sbanken var veldig bra. Dnb er "ok" men gebyrbank deluxe. Nordea er som alle gigastore firmaer - elendig. Anonymkode: 921d3...838 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november #38 Del Skrevet 17. november Nå har alle kontoer og lån dukket opp i Nordea her. Så langt virker alt til å gå etter planen. Får se om det dukker opp noe etterhvert. Anonymkode: 556a0...b25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november #39 Del Skrevet 17. november katties skrev (18 timer siden): Sånn er det når man får uerfarne folk til å gjøre ting. Vi hadde nylig en greie på jobb med at epostadresser skulle endres, og vi fikk kun 6 måneder på hele greia, for det "skule ikke" være så komplisert. Neida, nye adresser er ikke i seg selv komplisert, men de brukes jo i alt av kontrakter, import-/elsportavtaler, service- og leverandøravtaler, i kommunikasjon med kunder, myndigheter, kontoer på ulike sider, mailinggrupper. Dette tar det lang tid å endre, og må gjøres av de som kommuniserer med personene og har kontoene. Vi byttet epostadresse på jobb for godt over ti år siden, har vært null problem. Brukte man den gamle adressen ble den automatisk videresendt til ny adresse (og det gjør den fortsatt, selv om mottaker nå i tillegg får varsel om det). Her er det nok din arbeidsgiver som ikke har giddet å legge nok penger i å få det sømløst Anonymkode: 14573...1b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november #40 Del Skrevet 17. november petterm skrev (På 15.11.2024 den 20.11): Man forventer at banken gjør prosessen går så glatt som mulig. Det burde være unødvendig at over 200 000 kunder oppretter en ny konto manuelt. Gid a meg. Anonymkode: c622c...4a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå