Gå til innhold

Lære katten å gå ut på do

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har 2 katter på 5 år. Jeg har hatt de begge siden de var små. For 2 år siden flyttet jeg ut på landet for at kattene mine skulle få leve det beste kattelivet de kunne få. De var innekatter frem til dette. 

Han ene elsker å være ute. Han er mer ute enn inne og nyter livet. Den andre katten jeg har har vært ekstremt engstelig siden jeg fikk han. Han er redd for alt av lyder og bevegelser. Han har i det små begynt å gå runder rundt huset og utforske litt rundt i skogen, men kommer alltid inn igjen etter 15 minutter. Dette har han holdt på i nærmere 1 år nå. Jeg har så lyst til å bli kvitt kattekassen! Jeg har kastet avføringen hans ut i skogen i håp om at han vil lukte det og forstå tegningen, men dessverre. Har prøvd med å ha kassa ute ved trappa uten hell. Har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre for at han skal forstå at han kan gå ut? 

jeg fjernet doen hans en gang også, siden han pleier å si ifra når han vil ut.. men da gikk han bare på do der kassen pleide å stå. 

Anonymkode: c01ed...52e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke sikkert han noensinne føler seg trygg nok utendørs til å gå på do der. Så hadde nok ikke tatt det som en selvfølge at du kan kvitte deg med dokassen noensinne. 

• Liker 1
Skrevet

Hva med å gradvis flytte katteboksen? Kanskje først en annen plass i samme rom, deretter i gangen, deretter trappa? 

Skrevet

Man skal ALDRI fjerne en kattdo inne. De bruker doen inne for trygghet og som katteier er det enklere for deg å se om de er syke.

Les deg opp om katt vær så snill 🐱

Anonymkode: 6a3ca...de3

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei. 

Jeg har 2 katter på 5 år. Jeg har hatt de begge siden de var små. For 2 år siden flyttet jeg ut på landet for at kattene mine skulle få leve det beste kattelivet de kunne få. De var innekatter frem til dette. 

Han ene elsker å være ute. Han er mer ute enn inne og nyter livet. Den andre katten jeg har har vært ekstremt engstelig siden jeg fikk han. Han er redd for alt av lyder og bevegelser. Han har i det små begynt å gå runder rundt huset og utforske litt rundt i skogen, men kommer alltid inn igjen etter 15 minutter. Dette har han holdt på i nærmere 1 år nå. Jeg har så lyst til å bli kvitt kattekassen! Jeg har kastet avføringen hans ut i skogen i håp om at han vil lukte det og forstå tegningen, men dessverre. Har prøvd med å ha kassa ute ved trappa uten hell. Har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre for at han skal forstå at han kan gå ut? 

jeg fjernet doen hans en gang også, siden han pleier å si ifra når han vil ut.. men da gikk han bare på do der kassen pleide å stå. 

Anonymkode: c01ed...52e

Om du virkelig bryr deg så mye om kattene dine som du sier så lar du dem få ha en do inne!

Anonymkode: f8b94...ae3

Skrevet

Dette har jeg gitt opp for lengst. De er ute nesten døgnet rundt på sommeren, men kommer inn for å drite.

Jeg er egentlig ikke så negativ til det, når naboen finner kattedrit i bedene er det ikke våre katter som er synderne.

Anonymkode: 831ad...f8e

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har kattedo inne kun om vinteren, og har slik trening hver vår. 😅

Tar også og dumper kattekassa i skogen, slik at det skal lukte katt der (bruker spon), samtidig så gjør jeg doen inne mindre og mindre tiltrekkende. Jeg fjerner taket på kassa og har i stadig mindre spon etter vasking. Katta mi må grave både før og etter, og har han ikke noe å grave i, så leter han etter en annen plass å gjøre fra seg. Dette tar mindre enn ei uke hvis været er bra, men opp til en måned hvis vi får drittvær midt i avvenninga. Starter da litt på nytt.

Hvis din katt ikke har gjort fra seg ute noen gang, så ville jeg ha prøvd å ha en innekasse og en utekasse, for så gjøre den inne mindre fristende. (Flytt litt brukt sand ut i den kassa.) Så ville jeg ha gradvis gjort utekassa mindre tiltrekkende. 

Anonymkode: 97f3e...c8e

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
nordlending skrev (På 15.11.2024 den 16.47):

Hva med å gradvis flytte katteboksen? Kanskje først en annen plass i samme rom, deretter i gangen, deretter trappa? 

Det ville jeg gjort + alltid ha et kattedo inne

Jeg ville også vært sammen med katten mye ute, og gravd litt i jorden der hvor det egnet seg for en katt å gå på do

Endret av exictence
Skrevet

Jeg bor landlig til, når forrige katt skulle avvennes kasse så tømte jeg kattesanda litt oppi skauen der jeg ønsket doplass. Når han gikk til kassa inne, løftet jeg han opp å slursa opp i skauen og satte han i sanda der. Etterhvert ble jo kassa inne vekk. Hadde aldri dritt rundt huset heller, vet ikke helt hvor han etterhvert gikk på do, men det var  ikke rundt husveggene. 

Skrevet

Skal ein ha katt må ein nesten slå seg til ro med å fikse kattedassen dagleg livet ut, uansett om dei er inne eller ute. Det er heilt grunnleggande at du skal ha moglegheit til å fange opp sjukdom/plager, SÆRLEG med utekatter som er svært utsatt for all slags smitte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...