AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #1 Del Skrevet 15. november 2024 Ville dere satset på globalt indeksfond eller utleiebolig (f.eks. i Oslo)? Er snakk om ca. 3-4 millioner kroner. Heller mest mot fond da jeg har lang horisont for pengene, men vil gjerne høre ulike meninger. Takk til deg som tar deg tid til å svare. 😊 Anonymkode: b7ec0...bc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #2 Del Skrevet 15. november 2024 Kontakt heller bank, som du ser her så lyver mange i trådene her. »alle» har jo millionlønn på kg og alle investerer, men jaggu er det stille i tråden din Anonymkode: 6f974...19e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #3 Del Skrevet 15. november 2024 Har snakket med bank allerede, men de er kun interessert i å selge fond så klart, og da deres fond. Vanskelig å finne noen som kan rådføre objektivt ift. valg av fond og fond versus utleiebolig. Anonymkode: b7ec0...bc5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #4 Del Skrevet 15. november 2024 Hvis du bestemmer deg for fond så ville jeg ha gått inn med mindre, faste beløp over tid. I stedet for alt på en gang. Jeg stoler ikke på Elon Musk og Co på en flekk, han har plassert seg slik at han kan kjøre den amerikanske økonomien og dollaren rett i grøfta. Anonymkode: 59eb1...680 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 15. november 2024 #5 Del Skrevet 15. november 2024 Utleiebolig er ikke nødvendigvis økonomisk lurt. Det er skatt på leieinntekter, masse vedlikehold, felleskostnader, eiendomsskatt, vann og avløpskostnader, utleieforsikringskostnader+++ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #6 Del Skrevet 15. november 2024 Jeg har arvet litt og spart en del og har nå en portefølje verdt 6 millioner kroner, de er investert slik: 2,5 i valutasikret fond 2,5 i ikke-valutasikret fond (har gitt enorm avkastning pga stadig lavere kronekurs, men hvor lenge vil det vare?) 1 million på høyrentekonto, som skal være tilgjengelig hvis jeg trenger penger raskt. Anonymkode: 4f288...ac8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #7 Del Skrevet 15. november 2024 Hva med heller å investere i gull eller fastrentefond? Det er usikre tider nå og ikke noe jeg ville risikert arven på. Anonymkode: 76f1c...31a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #8 Del Skrevet 15. november 2024 Som en som har gjort/gjør begge deler: Spar i fond. Dropp utleiebolig. Jeg har en moderne og gjeldfri utleiebolig med gode og stabile leietakere i Oslo-området. Det tikker og går økonomisk, men med full verdivurdering på boligen med påfølgende skatt på formue, skatt på leieinntekter, offentlige kostnader, innbetaling av felleskostnader i sameiet etc. er det slett ingen gullgruve på noen som helst måte sammenliknet med slanten jeg har i fond, bl.a. et par globale indeksfond. Disse globale indeksfondene er ikke så veldig globale at det gjør noe forresten: de ligger på 70-84-ish prosent amerikanske aksjer, og da igjen med hovedtyngde på teknologi. Mao: går Nasdaq bra så går norske globale indeksfond bra. Jeg satt faktisk og ergret meg litt i går over at fond hadde gitt meg mer netto avkastning de siste årene enn utleieboligen. Men men, etterpåklokskap er en sikker vitenskap... Med 3-4 mill og en sparehorisont på 7+ år ville jeg personlig kjørt halvparten inn i primært globale indeksfond i løpet av relativt kort tid fra nå. Resten inn på høyrentekonto hos den tilbyderen du finner på finansportalen som passer deg best. Du har sikkert en sum du vil ha mest mulig tilgjengelig på høyrentekonto uansett (der velger jeg alltid månedlig kapitaliseringsperiode ved høye summer, slik at jeg ikke behøver å vente inntil et år for å få ut rentene). Resten flytter du etappevis over i fond over en halvt års tid for å ikke være så sensitiv på svingningene. Det er hva JEG ville gjort, men det er mange veier til Rom. Anonymkode: a4e29...2a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #9 Del Skrevet 15. november 2024 Tusen takk for alle svar 😊 heller nok mest mot fond ja. Utleie virker som mye jobb og mange utgifter. Anonymkode: b7ec0...bc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengebuksvinet Skrevet 16. november 2024 #10 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ville dere satset på globalt indeksfond eller utleiebolig (f.eks. i Oslo)? Er snakk om ca. 3-4 millioner kroner. Heller mest mot fond da jeg har lang horisont for pengene, men vil gjerne høre ulike meninger. Takk til deg som tar deg tid til å svare. 😊 Anonymkode: b7ec0...bc5 Hadde satt dem på sparekonto i første omgang, og gitt meg selv litt tid å områ meg. Utleie er ofte ikke så lønnsomt som mange tror, og krever gjerne litt innsats og oppfølging langs med. Er dette noe som faller lett for deg? Alt fra feil på brannvarslingsanlegg til mangelfull utvask, og så må du ha papirene på plass. Jeg/vi har kjøpt oss en flott fritidseiendom, som vi periodevis bruker en del. Og som vi leier ut gjennom firma, så vi har lite jobb med dem selv. De tar nedvask og kundekontakt, og så haker vi bare av for periodene vi vil bruke den selv. Fond er fint, men også risky. Min erfaring er utelukkende positiv, men ved så store summer vil jeg tro det er skummelt å se på svingningene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #11 Del Skrevet 16. november 2024 Jeg ville investert i crowdlending. Anonymkode: 3ff98...603 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #12 Del Skrevet 16. november 2024 Hvis du går for indeksfond, så se en ekstra gang på hvor mye leverandøren skal ha i honorar. Det er store forskjeller. Over tid, og på store summer, så blir det veldig store forskjeller. Det er flere leverandører som selger de samme fondene. Jeg bruker ikke den vanlige banken min, de lå ganske mye høyere i pris enn andre. Anonymkode: 3e94a...62f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #13 Del Skrevet 16. november 2024 Jeg har arvet, men orker ikke styret med utleiebolig. Vi måtte leie ut en stund før vi fikk solgt, og måtte gjenom tre leietakere og diverse krøll i den tiden. Nå er jeg blitt såpass voksen at jeg har satt pengene i høyrentekonto. Ikke så lønnsomt, men trygt når det nærmer seg pensjon. Jeg tenker å slutte i jobben og leve av oppsparte midler i ca 5 år før pensjon. Da bør jeg ha rikelig igjen som pensjonist uten at pensjonen drukner i skatt. Anonymkode: a5a0a...12d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #14 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Kontakt heller bank, som du ser her så lyver mange i trådene her. »alle» har jo millionlønn på kg og alle investerer, men jaggu er det stille i tråden din Anonymkode: 6f974...19e Første gang en av de som beskylder alle i økonomitråder for løgn og skryt har klart å hive seg inn som førstemann i tråden 😅 Jeg lurer alltid på hva dere får ut av sånne påstander. Hva mener dere folk skal svare i sånne tråder, "jeg bor på gata og lever av pant, og kommer aldri til å arve, så jeg vet ikke svaret"? Anonymkode: a5a0a...12d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #15 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvis du går for indeksfond, så se en ekstra gang på hvor mye leverandøren skal ha i honorar. Det er store forskjeller. Over tid, og på store summer, så blir det veldig store forskjeller. Det er flere leverandører som selger de samme fondene. Jeg bruker ikke den vanlige banken min, de lå ganske mye høyere i pris enn andre. Anonymkode: 3e94a...62f Nja... På akkurat indeksfond skiller det vel ikke stort mer enn 0,1-0,15%, selv når en kjøper indeksfond som ikke tilhører finansinstitusjonen som forvalter fondene dine – tror jeg. Anonymkode: a4e29...2a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå